본 연구는 협동학습 중 Jigsaw 모형이 학생들의 학업성취도와 정의적 특성에 미치는 효과를 밝힘으로써 중학교 사회과에서 Jigsaw 협동학습의 정착 및 활성화에 필요한 기초자료를 제공하는데 그 목적이 있다. 이러한 연구목적을 달성하기 위해 경기도 안양시에 소재하고 있는 B중학교 2학년 학생 중 2개 학급을 표집하였다. 이 중 1개 학급은 실험집단으로, 다른...
본 연구는 협동학습 중 Jigsaw 모형이 학생들의 학업성취도와 정의적 특성에 미치는 효과를 밝힘으로써 중학교 사회과에서 Jigsaw 협동학습의 정착 및 활성화에 필요한 기초자료를 제공하는데 그 목적이 있다. 이러한 연구목적을 달성하기 위해 경기도 안양시에 소재하고 있는 B중학교 2학년 학생 중 2개 학급을 표집하였다. 이 중 1개 학급은 실험집단으로, 다른 1개 학급은 비교집단으로 배정하여 실험집단에게는 예습과제를 사전에 제시한 후 Jigsaw 협동학습 방법을 적용하였고, 비교집단에게는 전통적인 강의식 학습방법에 따라 수업을 진행하였으며, 2005년 8월 30일부터 9월 30일까지 4주간 실시하였다. 그 결과 다음과 같은 사실이 밝혀졌다. 첫째, Jigsaw 협동학습을 실시한 실험집단 학생이 전통적인 강의식 학습방법을 실시한 비교집단 학생보다 학업성취도가 높은 것으로 나타났다. 둘째, 학습능력이 낮을수록 Jigsaw 협동학습을 실시하기 전보다 실시한 후에 학업성취도가 더 많이 향상된 것으로 나타났다. 셋째, Jigsaw 협동학습을 실시한 실험집단 학생이 전통적인 강의식 학습방법을 실시한 비교집단 학생보다 정의적 특성이 높은 것으로 나타났다. 이상의 결과를 통해 Jigsaw 협동학습은 중학생들의 인지적 측면과 정의적 측면을 도울 수 있는 효과적인 교수방법 중의 하나임을 알 수 있다. 또한 Jigsaw 협동학습은 평등한 학습참여의 기회를 가지게 하므로 학습의욕 상실로 적극적이지 못하던 학생도 동료와의 적극적인 상호작용으로 인해 학업성취에서 큰 효과를 보였다. 따라서, Jigsaw 협동학습은 학생들의 학업성취도 향상과 정의적 특성 향상에 효과적이므로, 학교교육 현장 적용에서 큰 의의를 가진다고 볼 수 있다.
본 연구는 협동학습 중 Jigsaw 모형이 학생들의 학업성취도와 정의적 특성에 미치는 효과를 밝힘으로써 중학교 사회과에서 Jigsaw 협동학습의 정착 및 활성화에 필요한 기초자료를 제공하는데 그 목적이 있다. 이러한 연구목적을 달성하기 위해 경기도 안양시에 소재하고 있는 B중학교 2학년 학생 중 2개 학급을 표집하였다. 이 중 1개 학급은 실험집단으로, 다른 1개 학급은 비교집단으로 배정하여 실험집단에게는 예습과제를 사전에 제시한 후 Jigsaw 협동학습 방법을 적용하였고, 비교집단에게는 전통적인 강의식 학습방법에 따라 수업을 진행하였으며, 2005년 8월 30일부터 9월 30일까지 4주간 실시하였다. 그 결과 다음과 같은 사실이 밝혀졌다. 첫째, Jigsaw 협동학습을 실시한 실험집단 학생이 전통적인 강의식 학습방법을 실시한 비교집단 학생보다 학업성취도가 높은 것으로 나타났다. 둘째, 학습능력이 낮을수록 Jigsaw 협동학습을 실시하기 전보다 실시한 후에 학업성취도가 더 많이 향상된 것으로 나타났다. 셋째, Jigsaw 협동학습을 실시한 실험집단 학생이 전통적인 강의식 학습방법을 실시한 비교집단 학생보다 정의적 특성이 높은 것으로 나타났다. 이상의 결과를 통해 Jigsaw 협동학습은 중학생들의 인지적 측면과 정의적 측면을 도울 수 있는 효과적인 교수방법 중의 하나임을 알 수 있다. 또한 Jigsaw 협동학습은 평등한 학습참여의 기회를 가지게 하므로 학습의욕 상실로 적극적이지 못하던 학생도 동료와의 적극적인 상호작용으로 인해 학업성취에서 큰 효과를 보였다. 따라서, Jigsaw 협동학습은 학생들의 학업성취도 향상과 정의적 특성 향상에 효과적이므로, 학교교육 현장 적용에서 큰 의의를 가진다고 볼 수 있다.
The purpose of this study was to examine the effects of Jigsaw model, one of cooperative learning models, on the academic achievement and affective characteristics of learners to help let Jigsaw cooperative learning take root in middle school social studies education. The subjects in this study were...
The purpose of this study was to examine the effects of Jigsaw model, one of cooperative learning models, on the academic achievement and affective characteristics of learners to help let Jigsaw cooperative learning take root in middle school social studies education. The subjects in this study were students at two different second-year classes of B middle school in the city of Anyang, Gyeonggi province. One of the two was selected as an experimental group, and the other was selected as a control group. After the experimental group was made to prepare for the given tasks in advance, Jigsaw cooperative learning method was applied to that group. The control group took typical expository lessons. The experiment was conducted for four weeks from August 30 through September 30, 2005. The findings of the study were as below : First, the experimental group that was exposed to Jigsaw cooperative learning made a higher academic achievement than the control group that was exposed to typical lecture method. Second, the students whose learning capabilities were poorer showed more improvement in academic achievement after they were engaged in Jigsaw cooperative learning. Third, the experimental group to which Jigsaw cooperative learning was applied excelled in affective characteristics the control group to which typical lecture method was provided. The above-mentioned findings suggested that Jigsaw cooperative learning was one of efficient teaching methods to improve the cognitive and affective features of the middle school students. Since this type of learning gives an equal chance for learners to be involved in class, even the demotivated, passive students made big strides in academic achievement by sharing active interaction with their peers. As Jigsaw cooperative learning was effective in enhancing the academic achievement and affective characteristics of the students, the significance of this learning is great in school education.
The purpose of this study was to examine the effects of Jigsaw model, one of cooperative learning models, on the academic achievement and affective characteristics of learners to help let Jigsaw cooperative learning take root in middle school social studies education. The subjects in this study were students at two different second-year classes of B middle school in the city of Anyang, Gyeonggi province. One of the two was selected as an experimental group, and the other was selected as a control group. After the experimental group was made to prepare for the given tasks in advance, Jigsaw cooperative learning method was applied to that group. The control group took typical expository lessons. The experiment was conducted for four weeks from August 30 through September 30, 2005. The findings of the study were as below : First, the experimental group that was exposed to Jigsaw cooperative learning made a higher academic achievement than the control group that was exposed to typical lecture method. Second, the students whose learning capabilities were poorer showed more improvement in academic achievement after they were engaged in Jigsaw cooperative learning. Third, the experimental group to which Jigsaw cooperative learning was applied excelled in affective characteristics the control group to which typical lecture method was provided. The above-mentioned findings suggested that Jigsaw cooperative learning was one of efficient teaching methods to improve the cognitive and affective features of the middle school students. Since this type of learning gives an equal chance for learners to be involved in class, even the demotivated, passive students made big strides in academic achievement by sharing active interaction with their peers. As Jigsaw cooperative learning was effective in enhancing the academic achievement and affective characteristics of the students, the significance of this learning is great in school education.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.