조선후기 중에서도 18세기는 사회전반에 있어 가장 큰 변화가 나타났던 시기이다. 정치적으로는 붕당정치의 균형상태가 깨어지면서 정국을 주도하는 붕당이 급격히 교체하는 환국이 여러차례 거듭되었고, 사회적으로는 신분이동과 사회구성원 사이의 분화가 가속되면서 신분제의 혼란이 있었다. 경제적으로는 농업생산력의 향상으로 지주제가 더욱 발달하고 상품화폐경제가 진전되었으며, 사상적으로는 주자성리학의 지배력이 배타적으로 강화되는 한편 이에 대한 반발의 움직임이...
조선후기 중에서도 18세기는 사회전반에 있어 가장 큰 변화가 나타났던 시기이다. 정치적으로는 붕당정치의 균형상태가 깨어지면서 정국을 주도하는 붕당이 급격히 교체하는 환국이 여러차례 거듭되었고, 사회적으로는 신분이동과 사회구성원 사이의 분화가 가속되면서 신분제의 혼란이 있었다. 경제적으로는 농업생산력의 향상으로 지주제가 더욱 발달하고 상품화폐경제가 진전되었으며, 사상적으로는 주자성리학의 지배력이 배타적으로 강화되는 한편 이에 대한 반발의 움직임이 나타났다. 이러한 급격한 정치·경제·사회적 변화속에서 신분상승의 노력이 나타났는데, 특히 비양반사족층에서 활발한 움직임을 보였다. 그런 가운데 民에 가장 적합한 교육기구로 서당이 존재했다. 16세기 이래로 서당설립의 주도세력은 사족이었으나, 18세기를 기점으로 주도세력에 변화가 생긴다. 가장 큰 변화는 동성마을이 서당설립과 운영의 주체가 되어 서당을 위한 재정적 기반을 확보하고 경제적 자활을 모색하게 되었고, 또 다른 변화는 서얼과 향리, 요호부민층이 설립주체로 되었다는 점이다. 요호부민층 및 평민층과 같은 비사족층의 사회경제적 성장이 이루어졌고, 그러한 점에서 18세기 서당은 자생적 근대교육의 맹아로서 우리나라 근대교육 시원의 기점으로 주목받고 있다. 서당의 교육내용에 있어서도 변화가 있었는데, 이는 18세기 봉건유교사회가 붕괴되기 시작한 점에서 나타난 것이라 할 수 있다. 특히『兒戱原覽』이라는 교재는 양반층 중심의 유교적 가치배양에서 벗어나 민들의 관심과 요구를 반영하고 그들의 생활상을 담고 있으므로 그 의미가 크다고 하겠다. 또 이러한 변화된 의식과 民들의 서당설립 참여는 조선시대 교육의 근본목적인 유교적 강상윤리의 보급을 약화시키는 동시에 봉건적 사회질서 동요에 어느 정도 기여한 것으로 보인다. 18세기에 들어 서당교육의 수혜적 범위가 확대되어 민들이 보다 쉽게 교육의 기회를 가질 수 있게 되었으며, 그들 스스로가 교육의 필요성을 자각하였고 자신들이 직접 서당을 설립하기도 하였다. 물론 민들이 당시 지배 이데올로기를 완전히 부정한 것은 아니나, 민들에 의해 직접 설립된 서당과 변화된 교재의 내용을 통해 볼 때 기존의 교육목적이나 내용과는 다른 변화가 나타났음을 알 수 있다. 이러한 점을 중심으로 이 글에서는 서당설립의 주도세력과 교재내용의 변화를 살펴봄에 앞서 이를 위해 16세기 무렵의 서당설립과 교재내용을 검토해보고, 이후 어떻게 변화했는지 설명하였다.
조선후기 중에서도 18세기는 사회전반에 있어 가장 큰 변화가 나타났던 시기이다. 정치적으로는 붕당정치의 균형상태가 깨어지면서 정국을 주도하는 붕당이 급격히 교체하는 환국이 여러차례 거듭되었고, 사회적으로는 신분이동과 사회구성원 사이의 분화가 가속되면서 신분제의 혼란이 있었다. 경제적으로는 농업생산력의 향상으로 지주제가 더욱 발달하고 상품화폐경제가 진전되었으며, 사상적으로는 주자성리학의 지배력이 배타적으로 강화되는 한편 이에 대한 반발의 움직임이 나타났다. 이러한 급격한 정치·경제·사회적 변화속에서 신분상승의 노력이 나타났는데, 특히 비양반사족층에서 활발한 움직임을 보였다. 그런 가운데 民에 가장 적합한 교육기구로 서당이 존재했다. 16세기 이래로 서당설립의 주도세력은 사족이었으나, 18세기를 기점으로 주도세력에 변화가 생긴다. 가장 큰 변화는 동성마을이 서당설립과 운영의 주체가 되어 서당을 위한 재정적 기반을 확보하고 경제적 자활을 모색하게 되었고, 또 다른 변화는 서얼과 향리, 요호부민층이 설립주체로 되었다는 점이다. 요호부민층 및 평민층과 같은 비사족층의 사회경제적 성장이 이루어졌고, 그러한 점에서 18세기 서당은 자생적 근대교육의 맹아로서 우리나라 근대교육 시원의 기점으로 주목받고 있다. 서당의 교육내용에 있어서도 변화가 있었는데, 이는 18세기 봉건유교사회가 붕괴되기 시작한 점에서 나타난 것이라 할 수 있다. 특히『兒戱原覽』이라는 교재는 양반층 중심의 유교적 가치배양에서 벗어나 민들의 관심과 요구를 반영하고 그들의 생활상을 담고 있으므로 그 의미가 크다고 하겠다. 또 이러한 변화된 의식과 民들의 서당설립 참여는 조선시대 교육의 근본목적인 유교적 강상윤리의 보급을 약화시키는 동시에 봉건적 사회질서 동요에 어느 정도 기여한 것으로 보인다. 18세기에 들어 서당교육의 수혜적 범위가 확대되어 민들이 보다 쉽게 교육의 기회를 가질 수 있게 되었으며, 그들 스스로가 교육의 필요성을 자각하였고 자신들이 직접 서당을 설립하기도 하였다. 물론 민들이 당시 지배 이데올로기를 완전히 부정한 것은 아니나, 민들에 의해 직접 설립된 서당과 변화된 교재의 내용을 통해 볼 때 기존의 교육목적이나 내용과는 다른 변화가 나타났음을 알 수 있다. 이러한 점을 중심으로 이 글에서는 서당설립의 주도세력과 교재내용의 변화를 살펴봄에 앞서 이를 위해 16세기 무렵의 서당설립과 교재내용을 검토해보고, 이후 어떻게 변화했는지 설명하였다.
In the 18th century in the late Chosun Dynasty, great changes appeared in the world at large. With respect to political aspects, balance of a faction politic was broken down and rapid exchange of a faction leading the political situation was repeated several times. In regard of social aspects, shift...
In the 18th century in the late Chosun Dynasty, great changes appeared in the world at large. With respect to political aspects, balance of a faction politic was broken down and rapid exchange of a faction leading the political situation was repeated several times. In regard of social aspects, shifting between social positions and differentiation between social members were accelerated so that the social standing system was confused. Economically, improvement of agricultural production led further development of the landlord system and advanced commercial and monetary economy. Ideologically, Chinese Metaphysics‘s control was fortified exclusively whereas a repelling movement against the control appeared. Under these rapid political, economic and social changes, a movement of social standing rise appeared. Especially, the movement was found mainly in the non-noble family class. At that time, there was Seodang(書堂) as an education institute suitable for people. Establishment of Seodang was led by noble families since the 16th century, while the leading force was changed in the 18th century as a starting point. The greatest change was that villages with the same family name led establishment and management of Seodang, which gained a financial base for Seodang and planed economic self-support. Another greatest change was that non-noble family class such as Seo-eol and Hyangli, wealthy people and common people grew socially and economically, which they mainly participated in education in Seodang and led establishment of Seodang. Considering these points, Seodang in the 18th century has gained attention as a sprout of autogenous modern education and a starting point of Korean modern educating institutes. There were also changes in education contents of Seodang, which seems to appear in the starting point of break-down of feudalistic and Confucian society in the 18th century. Especially, a textbook ‘Aheewonram’(『兒戱原覽』) has a great meaning as it broke from cultivation of Confucian values focusing on noble class and reflected common people's concerns and needs as well as their lifestyle. In addition, the changed awareness and common people's participation in establishing Seodang are considered to weaken distribution of Confucian ethics of Gangsang as a fundamental purpose of education in Chosun Dynasty and contribute somewhat to unsettledness of feudalistic social order. Coming in the 18th century, the beneficial range of education in Seodang was expanded to deliver educational opportunities to common people easily, make them perceive the necessity of education and let them establish Seodang directly. Of course, though common people did not deny the contemporary main ideology completely, Seodang established by common people and contents of changed textbook shows different changes with existing educational purposes or contents. Considering these points, this thesis was to examine changes in leading forces of establishing Seodang as well as contents of textbook. For this purpose, this thesis was to review establishment of Seodang and contents of textbook in the 16th century and describe the changes since then.
In the 18th century in the late Chosun Dynasty, great changes appeared in the world at large. With respect to political aspects, balance of a faction politic was broken down and rapid exchange of a faction leading the political situation was repeated several times. In regard of social aspects, shifting between social positions and differentiation between social members were accelerated so that the social standing system was confused. Economically, improvement of agricultural production led further development of the landlord system and advanced commercial and monetary economy. Ideologically, Chinese Metaphysics‘s control was fortified exclusively whereas a repelling movement against the control appeared. Under these rapid political, economic and social changes, a movement of social standing rise appeared. Especially, the movement was found mainly in the non-noble family class. At that time, there was Seodang(書堂) as an education institute suitable for people. Establishment of Seodang was led by noble families since the 16th century, while the leading force was changed in the 18th century as a starting point. The greatest change was that villages with the same family name led establishment and management of Seodang, which gained a financial base for Seodang and planed economic self-support. Another greatest change was that non-noble family class such as Seo-eol and Hyangli, wealthy people and common people grew socially and economically, which they mainly participated in education in Seodang and led establishment of Seodang. Considering these points, Seodang in the 18th century has gained attention as a sprout of autogenous modern education and a starting point of Korean modern educating institutes. There were also changes in education contents of Seodang, which seems to appear in the starting point of break-down of feudalistic and Confucian society in the 18th century. Especially, a textbook ‘Aheewonram’(『兒戱原覽』) has a great meaning as it broke from cultivation of Confucian values focusing on noble class and reflected common people's concerns and needs as well as their lifestyle. In addition, the changed awareness and common people's participation in establishing Seodang are considered to weaken distribution of Confucian ethics of Gangsang as a fundamental purpose of education in Chosun Dynasty and contribute somewhat to unsettledness of feudalistic social order. Coming in the 18th century, the beneficial range of education in Seodang was expanded to deliver educational opportunities to common people easily, make them perceive the necessity of education and let them establish Seodang directly. Of course, though common people did not deny the contemporary main ideology completely, Seodang established by common people and contents of changed textbook shows different changes with existing educational purposes or contents. Considering these points, this thesis was to examine changes in leading forces of establishing Seodang as well as contents of textbook. For this purpose, this thesis was to review establishment of Seodang and contents of textbook in the 16th century and describe the changes since then.
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