노인인구의 증가는 노인들과 관련된 다양한 생활영역이 확대를 초래할 것이며, ‘실버산업’의 확대와 필요성을 야기 시킨다. 실버산업의 번창은 노인복지에 있어서도 중요한 관심사가 될 것이며, 앞으로 실버산업 마케팅 분야에서도 보다 실질적인 연구들이 이루어져야 한다. 본 연구의 목적은 실버산업의 활성화를 위한 마케팅 전략을 수립함에 있어서 구성되어야 할 요인들에 관하여 이론적으로 검토하고, 본 연구에서 수립한 마케팅의 전략적 요인들에 대하여 인구통계학...
노인인구의 증가는 노인들과 관련된 다양한 생활영역이 확대를 초래할 것이며, ‘실버산업’의 확대와 필요성을 야기 시킨다. 실버산업의 번창은 노인복지에 있어서도 중요한 관심사가 될 것이며, 앞으로 실버산업 마케팅 분야에서도 보다 실질적인 연구들이 이루어져야 한다. 본 연구의 목적은 실버산업의 활성화를 위한 마케팅 전략을 수립함에 있어서 구성되어야 할 요인들에 관하여 이론적으로 검토하고, 본 연구에서 수립한 마케팅의 전략적 요인들에 대하여 인구통계학적 변수에 따른 가설을 형성하고 설문지를 통한 자료수집을 통하여 가설들에 대한 통계적 검증을 하고자 하는 것이다. 본 논문의 분석결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 성별에 따라 실버산업 마케팅 전략의 구성요인들(여가시설 유형, 종교활동의 형태, 공통경비부담 유형, 교통여건의 요인, 광고요인)에서는 통계적으로 유의한 차이가 있다. 둘째, 연령에 따라 실버산업 마케팅 전략의 구성요인들(운동 프로그램, 종교활동의 형태, 진료비 부담형태, 공통경비부담의 정도, 교통여건, 시설물 여건, 광고매체 유형, 홍보내용)에서는 통계적으로 유의한 차이가 있다. 셋째, 종교에 따라 실버산업 마케팅 전략의 구성요인들(시설요인, 종교활동의 형태, 비용요인, 지역요인, 광고요인)에서는 통계적으로 유의한 차이가 있다. 넷째, 소득에 따라 실버산업 마케팅 전략의 구성요인들(의료시설형태, 여가시설의 유형, 거주시설형태, 운동 프로그램, 여가활동 활성화 정도, 종교활동의 형태, 기타 프로그램 활동의 유형, 입주비 부담의 형태, 공통경비부담, 환경여건, 시설물 여건, 광고매체)에서는 통계적으로 유의한 차이가 있다. 다섯째, 거주지역에 따라 실버산업 마케팅 전략의 구성요인들(운동 프로그램, 종교활동의 형태, 공통경비부담, 지역요인, 광고매체)에서는 통계적으로 유의한 차이가 있다. 여섯째, 가족관계(배우자 유무)에 따라 실버산업 마케팅 전략의 구성요인들(거주시설형태, 여가활동 활성화 정도, 종교활동의 형태, 기타 프로그램 활동의 유형, 입주비 부담의 유형, 교통여건, 환경여건, 시설물 여건)에서는 통계적으로 유의한 차이가 있다. 그리고 가족관계(자녀와의 동거여부)에 따라 실버산업 마케팅 전략의 구성요인들(종교활동의 형태, 입주비 부담의 유형, 교통여건, 광고유형)에서는 통계적으로 유의한 차이가 있다. 상기의 연구결과를 토대로 다음의 몇 가지 제언을 하고자 한다. 첫째, 실버산업 마케팅은 성별, 연령, 종교, 소득, 거주지역, 가족관계를 고려하여 다른 전략을 사용하여야 한다. 둘째, 실버산업 마케팅은 보다 구체적이고 상황적이어야 하며, 일반원칙 보다는 개별적 상황중심으로 연구되어야 한다. 셋째, 실버산업 마케팅은 노령사회의 진전에 발맞추어 앞으로 이 분야에 대한 연구가 더욱 다양화되고 확대되어야 한다.
노인인구의 증가는 노인들과 관련된 다양한 생활영역이 확대를 초래할 것이며, ‘실버산업’의 확대와 필요성을 야기 시킨다. 실버산업의 번창은 노인복지에 있어서도 중요한 관심사가 될 것이며, 앞으로 실버산업 마케팅 분야에서도 보다 실질적인 연구들이 이루어져야 한다. 본 연구의 목적은 실버산업의 활성화를 위한 마케팅 전략을 수립함에 있어서 구성되어야 할 요인들에 관하여 이론적으로 검토하고, 본 연구에서 수립한 마케팅의 전략적 요인들에 대하여 인구통계학적 변수에 따른 가설을 형성하고 설문지를 통한 자료수집을 통하여 가설들에 대한 통계적 검증을 하고자 하는 것이다. 본 논문의 분석결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 성별에 따라 실버산업 마케팅 전략의 구성요인들(여가시설 유형, 종교활동의 형태, 공통경비부담 유형, 교통여건의 요인, 광고요인)에서는 통계적으로 유의한 차이가 있다. 둘째, 연령에 따라 실버산업 마케팅 전략의 구성요인들(운동 프로그램, 종교활동의 형태, 진료비 부담형태, 공통경비부담의 정도, 교통여건, 시설물 여건, 광고매체 유형, 홍보내용)에서는 통계적으로 유의한 차이가 있다. 셋째, 종교에 따라 실버산업 마케팅 전략의 구성요인들(시설요인, 종교활동의 형태, 비용요인, 지역요인, 광고요인)에서는 통계적으로 유의한 차이가 있다. 넷째, 소득에 따라 실버산업 마케팅 전략의 구성요인들(의료시설형태, 여가시설의 유형, 거주시설형태, 운동 프로그램, 여가활동 활성화 정도, 종교활동의 형태, 기타 프로그램 활동의 유형, 입주비 부담의 형태, 공통경비부담, 환경여건, 시설물 여건, 광고매체)에서는 통계적으로 유의한 차이가 있다. 다섯째, 거주지역에 따라 실버산업 마케팅 전략의 구성요인들(운동 프로그램, 종교활동의 형태, 공통경비부담, 지역요인, 광고매체)에서는 통계적으로 유의한 차이가 있다. 여섯째, 가족관계(배우자 유무)에 따라 실버산업 마케팅 전략의 구성요인들(거주시설형태, 여가활동 활성화 정도, 종교활동의 형태, 기타 프로그램 활동의 유형, 입주비 부담의 유형, 교통여건, 환경여건, 시설물 여건)에서는 통계적으로 유의한 차이가 있다. 그리고 가족관계(자녀와의 동거여부)에 따라 실버산업 마케팅 전략의 구성요인들(종교활동의 형태, 입주비 부담의 유형, 교통여건, 광고유형)에서는 통계적으로 유의한 차이가 있다. 상기의 연구결과를 토대로 다음의 몇 가지 제언을 하고자 한다. 첫째, 실버산업 마케팅은 성별, 연령, 종교, 소득, 거주지역, 가족관계를 고려하여 다른 전략을 사용하여야 한다. 둘째, 실버산업 마케팅은 보다 구체적이고 상황적이어야 하며, 일반원칙 보다는 개별적 상황중심으로 연구되어야 한다. 셋째, 실버산업 마케팅은 노령사회의 진전에 발맞추어 앞으로 이 분야에 대한 연구가 더욱 다양화되고 확대되어야 한다.
The increase of elderly will result in the enlargement of various life scope related to elders and the need of 'silver industry'. The blooming of silver industry will be an important concern in elderly welfare, and will make silver industry marketing field be studied more substantially than ever. Th...
The increase of elderly will result in the enlargement of various life scope related to elders and the need of 'silver industry'. The blooming of silver industry will be an important concern in elderly welfare, and will make silver industry marketing field be studied more substantially than ever. The purpose of this study is to review the construct factors theoretically in establishing marketing strategies for the activation of silver industry, to propose the hypotheses according to the vital statistics, and to practice the statistical test for the hypotheses through the data collected from questionnaire. The results from this analysis are followings; Firstly, by gender, the construct factors of silvery industry marketing strategies(types of leisure facilities, patterns of religious activities, types of common expense burdens, factors of transportation conditions, advertisement media factors) are accepted as having statistically significant difference. Secondly, by age, the construct factors of silvery industry marketing strategies(physical practice programs, patterns of religious activities, types of medical treatment fees, common expense burdens, factors of transportation conditions, facility conditions, advertisement media factors, public notice contents) are accepted as having statistically significant difference. Thirdly, by religions, the construct factors of silvery industry marketing strategies(facility factors, patterns of religious activities, cost factors, community factors, advertisement media factors) are accepted as having statistically significant difference. Fourthly, by incomes, the construct factors of silvery industry marketing strategies(medical facility types, patterns of leisure facility, housing patterns, physical practice programs, vital degree of leisure activity, patterns of religious activities, patterns of other program activity, cost factors, common expense burdens, environmental conditions, facility conditions, advertisement media factors) are accepted as having statistically significant difference. Fifthly, by living areas, the construct factors of silvery industry marketing strategies(physical practice programs, patterns of religious activities, common expense burdens, community factors, advertisement media factors) are accepted as having statistically significant difference. Sixthly, by family relations(couple or single), the construct factors of silvery industry marketing strategies(housing patterns, vital degree of leisure activity, patterns of religious activities, patterns of other program activity, cost factors, transportation conditions, environmental conditions, facility conditions) are accepted as having statistically significant difference. And, by family relations(to live together with one's own children), the construct factors of silvery industry marketing strategies(patterns of religious activities, cost factors, transportation conditions, advertisement media factors) are accepted as having statistically significant difference.
The increase of elderly will result in the enlargement of various life scope related to elders and the need of 'silver industry'. The blooming of silver industry will be an important concern in elderly welfare, and will make silver industry marketing field be studied more substantially than ever. The purpose of this study is to review the construct factors theoretically in establishing marketing strategies for the activation of silver industry, to propose the hypotheses according to the vital statistics, and to practice the statistical test for the hypotheses through the data collected from questionnaire. The results from this analysis are followings; Firstly, by gender, the construct factors of silvery industry marketing strategies(types of leisure facilities, patterns of religious activities, types of common expense burdens, factors of transportation conditions, advertisement media factors) are accepted as having statistically significant difference. Secondly, by age, the construct factors of silvery industry marketing strategies(physical practice programs, patterns of religious activities, types of medical treatment fees, common expense burdens, factors of transportation conditions, facility conditions, advertisement media factors, public notice contents) are accepted as having statistically significant difference. Thirdly, by religions, the construct factors of silvery industry marketing strategies(facility factors, patterns of religious activities, cost factors, community factors, advertisement media factors) are accepted as having statistically significant difference. Fourthly, by incomes, the construct factors of silvery industry marketing strategies(medical facility types, patterns of leisure facility, housing patterns, physical practice programs, vital degree of leisure activity, patterns of religious activities, patterns of other program activity, cost factors, common expense burdens, environmental conditions, facility conditions, advertisement media factors) are accepted as having statistically significant difference. Fifthly, by living areas, the construct factors of silvery industry marketing strategies(physical practice programs, patterns of religious activities, common expense burdens, community factors, advertisement media factors) are accepted as having statistically significant difference. Sixthly, by family relations(couple or single), the construct factors of silvery industry marketing strategies(housing patterns, vital degree of leisure activity, patterns of religious activities, patterns of other program activity, cost factors, transportation conditions, environmental conditions, facility conditions) are accepted as having statistically significant difference. And, by family relations(to live together with one's own children), the construct factors of silvery industry marketing strategies(patterns of religious activities, cost factors, transportation conditions, advertisement media factors) are accepted as having statistically significant difference.
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