21세기에 들어 전 세계적으로 평균 수명의 연장, 출산율 저하 등으로 고령화 추세가 가속화 되면서 고령 인구가 급증 하였다. 본 연구에서는 고령화 사회에서 기존의 노인층과는 차별화된 노년기를 보낼 것으로 주목받고 있는 뉴 실버세대를 경제력 소비 능력이 있는 세대라는 전제아래, 이들의 가치관과 특성을 실증적으로 파악하여 e-실버마켓을 공략하기 위한 e-실버마케팅 전략 시행 방향에 대한 연구를 하였다. 본 연구에서는 뉴 실버세대를 심리학적 이론을 도입하여 사람의 성격을 내․외향적으로, 의사결정 시에는 사고형․감정형 타입을 기준으로 외향적 감정형, 내향적 감정형, 외향적 사고형, 내향적 사고형의 4개 유형으로 분류하여 ...
21세기에 들어 전 세계적으로 평균 수명의 연장, 출산율 저하 등으로 고령화 추세가 가속화 되면서 고령 인구가 급증 하였다. 본 연구에서는 고령화 사회에서 기존의 노인층과는 차별화된 노년기를 보낼 것으로 주목받고 있는 뉴 실버세대를 경제력 소비 능력이 있는 세대라는 전제아래, 이들의 가치관과 특성을 실증적으로 파악하여 e-실버마켓을 공략하기 위한 e-실버마케팅 전략 시행 방향에 대한 연구를 하였다. 본 연구에서는 뉴 실버세대를 심리학적 이론을 도입하여 사람의 성격을 내․외향적으로, 의사결정 시에는 사고형․감정형 타입을 기준으로 외향적 감정형, 내향적 감정형, 외향적 사고형, 내향적 사고형의 4개 유형으로 분류하여 마케팅전략에 사용하였다. 또한 마케팅전략의 구체적 방안 제시를 위하여 뉴 실버세대를 대상으로 선호하는 마케팅 요소에 관하여 설문조사를 시행하고 그 결과를 구체적 전략적 요소로 추출하였다. 첫째, 외향적 감정형. 활동적이며 타인과의 교제를 중요시여기며 의사결정에 있어 느낌과 대중적 가치를 중요시 한다. 여가․오락․여행 분야의 상품군에서 유인가격 전략, 스타마케팅 전략과 롤-모델 전략을 마케팅에 이용하면 효과가 있다. 둘째, 내향적 감정형. 활동력이 적으며 자립심이 강하고 자기중심적이며 개인 만족을 중요시 한다. 의사결정에 있어 느낌과 개인적 가치를 중요시 한다. 여가․오락․여행 분야의 상품군에서 유인가격 전략, 감성마케팅 전략이 효과적이다. 셋째, 외향적 사고형. 활동적이며 타인과의 교류도 중요시 하고 합리적인 의사결정을 지향한다. 식품․생활 제품군에서 묶음가격 전략, 브랜드마케팅 전략이 효과적이다. 넷째, 내향적 사고형. 활동력이 적으며 절제적이고 자립심이 강하며 의사결정에 있어 논리적이고 합리적인 소비를 지향한다. 식품․생활 제품군에서 묶음가격 전략, 체험마케팅 전략이 효과적이다. 이러한 표적시장의 심층적 시장세분화를 통해 각 유형의 특성에 맞춰 뉴 실버세대의 다양한 욕구를 만족시켜야 한다. e-실버마케팅전략은 실버세대의 다양한 변화로 인해 독특한 시장을 형성하고 있으므로 그들의 행동의식을 철저히 이해해야 하며 심리학적 양면성에 주의를 기울여야 한다. 또한 뉴 실버세대의 달라진 라이프스타일을 충분히 반영하고 예비 실버세대에 대한 사전 마케팅도 필요하며 제품에 대한 신뢰와 가치만족감이 무엇보다 중요하다.
21세기에 들어 전 세계적으로 평균 수명의 연장, 출산율 저하 등으로 고령화 추세가 가속화 되면서 고령 인구가 급증 하였다. 본 연구에서는 고령화 사회에서 기존의 노인층과는 차별화된 노년기를 보낼 것으로 주목받고 있는 뉴 실버세대를 경제력 소비 능력이 있는 세대라는 전제아래, 이들의 가치관과 특성을 실증적으로 파악하여 e-실버마켓을 공략하기 위한 e-실버마케팅 전략 시행 방향에 대한 연구를 하였다. 본 연구에서는 뉴 실버세대를 심리학적 이론을 도입하여 사람의 성격을 내․외향적으로, 의사결정 시에는 사고형․감정형 타입을 기준으로 외향적 감정형, 내향적 감정형, 외향적 사고형, 내향적 사고형의 4개 유형으로 분류하여 마케팅전략에 사용하였다. 또한 마케팅전략의 구체적 방안 제시를 위하여 뉴 실버세대를 대상으로 선호하는 마케팅 요소에 관하여 설문조사를 시행하고 그 결과를 구체적 전략적 요소로 추출하였다. 첫째, 외향적 감정형. 활동적이며 타인과의 교제를 중요시여기며 의사결정에 있어 느낌과 대중적 가치를 중요시 한다. 여가․오락․여행 분야의 상품군에서 유인가격 전략, 스타마케팅 전략과 롤-모델 전략을 마케팅에 이용하면 효과가 있다. 둘째, 내향적 감정형. 활동력이 적으며 자립심이 강하고 자기중심적이며 개인 만족을 중요시 한다. 의사결정에 있어 느낌과 개인적 가치를 중요시 한다. 여가․오락․여행 분야의 상품군에서 유인가격 전략, 감성마케팅 전략이 효과적이다. 셋째, 외향적 사고형. 활동적이며 타인과의 교류도 중요시 하고 합리적인 의사결정을 지향한다. 식품․생활 제품군에서 묶음가격 전략, 브랜드마케팅 전략이 효과적이다. 넷째, 내향적 사고형. 활동력이 적으며 절제적이고 자립심이 강하며 의사결정에 있어 논리적이고 합리적인 소비를 지향한다. 식품․생활 제품군에서 묶음가격 전략, 체험마케팅 전략이 효과적이다. 이러한 표적시장의 심층적 시장세분화를 통해 각 유형의 특성에 맞춰 뉴 실버세대의 다양한 욕구를 만족시켜야 한다. e-실버마케팅전략은 실버세대의 다양한 변화로 인해 독특한 시장을 형성하고 있으므로 그들의 행동의식을 철저히 이해해야 하며 심리학적 양면성에 주의를 기울여야 한다. 또한 뉴 실버세대의 달라진 라이프스타일을 충분히 반영하고 예비 실버세대에 대한 사전 마케팅도 필요하며 제품에 대한 신뢰와 가치만족감이 무엇보다 중요하다.
In the 21th century, the number of the elderly people increased rapidly because the population aging tendency accelerated according to the elongation of the average life-span, birthrate decline etc. all over the world. On this study, it is based upon the premise that New Silver Generation is the one...
In the 21th century, the number of the elderly people increased rapidly because the population aging tendency accelerated according to the elongation of the average life-span, birthrate decline etc. all over the world. On this study, it is based upon the premise that New Silver Generation is the one that has economic purchasing power and will spend differentiated old age from pre-existing aged people. Under this premise, I studied on the direction of the e-Silver Marketing strategy implement for targeting e-Silver Market understanding values and properties of the New Silver Generation empirically. On this research adopting psychological theory, the targets of the Silver Marketing are divided into two groups according to the human character; Extraversion and Introversion. When the elderly people make decision, they are sorted into two groups; Feeling and Thinking. I re-classified them into four groups; Extraversion-Feeling Type, Introversion-Feeling Type, Extraversion-Thinking Type, Introversion-Thinking Type and utilized this classification for marketing strategy. Also, I conducted a survey of New Silver Generation related to the marketing element preference and extracted the result as a specific strategic factor for suggesting concrete plans of the marketing strategy. First, Extraversion-Feeling Type. They are active and regard relationship with other people as important. In decision-making, they make much importance of feeling and public values. It will be effective if we make use of loss leader pricing, star-marketing and role-model strategy as a marketing among products of the leisure, entertainment and travel fields. Second, Introversion-Feeling Type. They are self-centered and less active than Extraversion Type. They put emphasis on personal satisfaction, feeling and private values in decision-making. It will be effective if we make use of loss leader pricing, emotion marketing strategy among products of the leisure, entertainment and travel fields. Third, Extraversion-Thinking Type. They are active, consider interchange with other people as important and aim at reasonable decision-making. It will be effective if we use price bundling, brand marketing among products of the food and life fields. Forth, Introversion-Thinking Type. They are less active than other groups and self-control, independent. In decision-making, they usually think logically and aim at reasonable consumption. It will be effective if we use price bundling, experiential marketing among products of the food and life fields. With in-depth classification of the target market, I established the e-Silver Marketing strategy that can satisfy various desires according to the character types considering the following points. First, We should understand New Silver Generation's modes of behavior because of the development of unique market with their various change. Second, We should pay attention to psychological double-sidedness of the New Silver Generation. Third, We should reflect the changing life style of the New Silver Generation. Forth, We need to prepare marketing strategy in advance for the would-be Silver Generation. Fifth, It is important to provide trust and value-satisfaction on the products above all things. The purpose of this study is to suggest the direction of the e-Silver Marketing strategy and research the plan to boost electronic commerce in markets. In the future, if some limitations in this study are supplemented, it will be a much better reference paper for the companies to enter into e-Market. Hereafter, I expect that Studies on the New Silver Generation will be much more active than now.
In the 21th century, the number of the elderly people increased rapidly because the population aging tendency accelerated according to the elongation of the average life-span, birthrate decline etc. all over the world. On this study, it is based upon the premise that New Silver Generation is the one that has economic purchasing power and will spend differentiated old age from pre-existing aged people. Under this premise, I studied on the direction of the e-Silver Marketing strategy implement for targeting e-Silver Market understanding values and properties of the New Silver Generation empirically. On this research adopting psychological theory, the targets of the Silver Marketing are divided into two groups according to the human character; Extraversion and Introversion. When the elderly people make decision, they are sorted into two groups; Feeling and Thinking. I re-classified them into four groups; Extraversion-Feeling Type, Introversion-Feeling Type, Extraversion-Thinking Type, Introversion-Thinking Type and utilized this classification for marketing strategy. Also, I conducted a survey of New Silver Generation related to the marketing element preference and extracted the result as a specific strategic factor for suggesting concrete plans of the marketing strategy. First, Extraversion-Feeling Type. They are active and regard relationship with other people as important. In decision-making, they make much importance of feeling and public values. It will be effective if we make use of loss leader pricing, star-marketing and role-model strategy as a marketing among products of the leisure, entertainment and travel fields. Second, Introversion-Feeling Type. They are self-centered and less active than Extraversion Type. They put emphasis on personal satisfaction, feeling and private values in decision-making. It will be effective if we make use of loss leader pricing, emotion marketing strategy among products of the leisure, entertainment and travel fields. Third, Extraversion-Thinking Type. They are active, consider interchange with other people as important and aim at reasonable decision-making. It will be effective if we use price bundling, brand marketing among products of the food and life fields. Forth, Introversion-Thinking Type. They are less active than other groups and self-control, independent. In decision-making, they usually think logically and aim at reasonable consumption. It will be effective if we use price bundling, experiential marketing among products of the food and life fields. With in-depth classification of the target market, I established the e-Silver Marketing strategy that can satisfy various desires according to the character types considering the following points. First, We should understand New Silver Generation's modes of behavior because of the development of unique market with their various change. Second, We should pay attention to psychological double-sidedness of the New Silver Generation. Third, We should reflect the changing life style of the New Silver Generation. Forth, We need to prepare marketing strategy in advance for the would-be Silver Generation. Fifth, It is important to provide trust and value-satisfaction on the products above all things. The purpose of this study is to suggest the direction of the e-Silver Marketing strategy and research the plan to boost electronic commerce in markets. In the future, if some limitations in this study are supplemented, it will be a much better reference paper for the companies to enter into e-Market. Hereafter, I expect that Studies on the New Silver Generation will be much more active than now.
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