본 연구에서는 만 4세 유아 기질의 하위 영역과 또래 상호작용 행동 간의 관계를 살펴보고, 유아의 또래 상호작용 행동에 대한 기질의 하위 영역의 설명력을 알아보고자 하였다.본 연구의 대상은 서울과 경기도에 위치한 어린이집 6곳에 다니는 4세 유아176명(남아 93명, 여아 83명)을 대상으로 Thomas와 Chess(1977)의 교사용 기질검사도구(TTQ)를 김수지(1996)가 번안한 도구를 사용하여 유아의 기질을 측정하였고, 동시에 Fanntuzzo와 동료들(1998)의 PIPPS(Penn Interactive Peer Play Scale)를 참조하여 최혜영(2004)이 제작한 척도를 사용하여 교사평정을 통해 또래 상호작용 행동을 측정하였다.본 연구에서 수집된 자료를 분석하기 위하여 기술적인 통계치를 산출하였고, 성에 따른 차이를 알아보기 위해 ...
본 연구에서는 만 4세 유아 기질의 하위 영역과 또래 상호작용 행동 간의 관계를 살펴보고, 유아의 또래 상호작용 행동에 대한 기질의 하위 영역의 설명력을 알아보고자 하였다.본 연구의 대상은 서울과 경기도에 위치한 어린이집 6곳에 다니는 4세 유아176명(남아 93명, 여아 83명)을 대상으로 Thomas와 Chess(1977)의 교사용 기질검사도구(TTQ)를 김수지(1996)가 번안한 도구를 사용하여 유아의 기질을 측정하였고, 동시에 Fanntuzzo와 동료들(1998)의 PIPPS(Penn Interactive Peer Play Scale)를 참조하여 최혜영(2004)이 제작한 척도를 사용하여 교사평정을 통해 또래 상호작용 행동을 측정하였다.본 연구에서 수집된 자료를 분석하기 위하여 기술적인 통계치를 산출하였고, 성에 따른 차이를 알아보기 위해 t 검증을 실시하였다. 그리고 유아 기질의 하위 영역과 또래 상호작용 행동 간의 관계를 알아보기 위해 Pearson의 적률상관계수를 산출하였다. 또한 유아의 또래 상호작용 행동에 대한 기질의 하위 영역의 설명력을 알아보기 위해 단계적 회귀분석을 실시하였다.본 연구에서 나타난 결과는 다음과 같다.첫째, 유아 기질의 하위 영역 중 활동성에서 남아가 여아보다 높은 점수를 나타냈으며, 적응성에서는 여아가 남아보다 높은 점수를 보였다.둘째, 여아가 남아보다 긍정적 정서표현, 친사회적 행동, 우호적인 언어표현 등의 긍정적 또래 상호작용 행동에서 높은 점수를 나타냈으며, 부정적 정서표현, 공격적 행동, 거부적 언어 등의 부정적 또래 상호작용 행동은 남아와 여아의 차이가 없었다.셋째, 유아의 긍정적 또래 상호작용 행동은 기질의 하위 영역 중 접근-철회성, 적응성, 기분, 주의산만성, 지속성과 유의한 정적 상관이 나타났고 활동성, 반응역과 유의한 부적 상관이 나타났다. 반면 유아의 부정적 또래 상호작용 행동은 기질의 하위 영역 중 반응 강도, 활동성, 지속성과 유의한 정적 상관이 나타났고, 반응역과 주의산만성에서는 유의한 부적 상관이 나타났다.넷째, 유아 기질의 하위 영역 중 접근-철회성, 기분, 지속성, 활동성이 긍정적 또래 상호작용 행동 변량의 36%를 설명해 주었고, 부정적 또래 상호작용 행동에서는 반응 강도, 활동성, 지속성, 주의산만성이 41%의 설명력을 가진 것으로 나타났다.
본 연구에서는 만 4세 유아 기질의 하위 영역과 또래 상호작용 행동 간의 관계를 살펴보고, 유아의 또래 상호작용 행동에 대한 기질의 하위 영역의 설명력을 알아보고자 하였다.본 연구의 대상은 서울과 경기도에 위치한 어린이집 6곳에 다니는 4세 유아176명(남아 93명, 여아 83명)을 대상으로 Thomas와 Chess(1977)의 교사용 기질검사도구(TTQ)를 김수지(1996)가 번안한 도구를 사용하여 유아의 기질을 측정하였고, 동시에 Fanntuzzo와 동료들(1998)의 PIPPS(Penn Interactive Peer Play Scale)를 참조하여 최혜영(2004)이 제작한 척도를 사용하여 교사평정을 통해 또래 상호작용 행동을 측정하였다.본 연구에서 수집된 자료를 분석하기 위하여 기술적인 통계치를 산출하였고, 성에 따른 차이를 알아보기 위해 t 검증을 실시하였다. 그리고 유아 기질의 하위 영역과 또래 상호작용 행동 간의 관계를 알아보기 위해 Pearson의 적률상관계수를 산출하였다. 또한 유아의 또래 상호작용 행동에 대한 기질의 하위 영역의 설명력을 알아보기 위해 단계적 회귀분석을 실시하였다.본 연구에서 나타난 결과는 다음과 같다.첫째, 유아 기질의 하위 영역 중 활동성에서 남아가 여아보다 높은 점수를 나타냈으며, 적응성에서는 여아가 남아보다 높은 점수를 보였다.둘째, 여아가 남아보다 긍정적 정서표현, 친사회적 행동, 우호적인 언어표현 등의 긍정적 또래 상호작용 행동에서 높은 점수를 나타냈으며, 부정적 정서표현, 공격적 행동, 거부적 언어 등의 부정적 또래 상호작용 행동은 남아와 여아의 차이가 없었다.셋째, 유아의 긍정적 또래 상호작용 행동은 기질의 하위 영역 중 접근-철회성, 적응성, 기분, 주의산만성, 지속성과 유의한 정적 상관이 나타났고 활동성, 반응역과 유의한 부적 상관이 나타났다. 반면 유아의 부정적 또래 상호작용 행동은 기질의 하위 영역 중 반응 강도, 활동성, 지속성과 유의한 정적 상관이 나타났고, 반응역과 주의산만성에서는 유의한 부적 상관이 나타났다.넷째, 유아 기질의 하위 영역 중 접근-철회성, 기분, 지속성, 활동성이 긍정적 또래 상호작용 행동 변량의 36%를 설명해 주었고, 부정적 또래 상호작용 행동에서는 반응 강도, 활동성, 지속성, 주의산만성이 41%의 설명력을 가진 것으로 나타났다.
The purpose of this study was to examine the relationship between young children''s temperament and peer interactions.The subjects of the study were 176 four-year-olds, 93 boys and 83 girls in child care centers in Seoul and Kyunggi-do area. Young children''s temperament was assessed by translated v...
The purpose of this study was to examine the relationship between young children''s temperament and peer interactions.The subjects of the study were 176 four-year-olds, 93 boys and 83 girls in child care centers in Seoul and Kyunggi-do area. Young children''s temperament was assessed by translated version(Kim, 1996) of TTQ(Teacher Temperament Questionnire; Thomas, Chess & Korn, 1977). Young children''s peer interactions were assessed by teacher rating scale(Choi, 2004) that is developed by based on PIPPS(Penn Interactive Peer Play Scale). The data were analyzed with descriptive statistics, t-test, Pearson correlations and Stepwise multiple regression.The results of this study were as follows:First, there were gender differences in activity level and adaptability among 8 subcategories of young children''s temperament. Activity level was higher in boys than in girls, adaptability was higher in girls than in boys.Second, there was gender difference in positive peer interactions among 2 subcategories of young children''s peer interactions. Positive peer interactions were higher in girls than in boys.Third, young children''s positive peer interactions were positively related to approach-withdrawal, adaptability, quality of mood, distractability and persistence, whereas those were negatively related to activity level and threshold of responsiveness. Young children''s negative peer interactions were positively related to intensity of reaction, activity level and persistence, whereas those were negatively related to threshold of responsiveness and distractability.Fourth, young children''s positive peer interactions were explained mostly by approach-withdrawal, quality of mood, persistence and activity level among 8 subcategories of young children''s temperament. Negative peer interactions were explained mostly by intensity of reaction, activity level, persistence and distractability.
The purpose of this study was to examine the relationship between young children''s temperament and peer interactions.The subjects of the study were 176 four-year-olds, 93 boys and 83 girls in child care centers in Seoul and Kyunggi-do area. Young children''s temperament was assessed by translated version(Kim, 1996) of TTQ(Teacher Temperament Questionnire; Thomas, Chess & Korn, 1977). Young children''s peer interactions were assessed by teacher rating scale(Choi, 2004) that is developed by based on PIPPS(Penn Interactive Peer Play Scale). The data were analyzed with descriptive statistics, t-test, Pearson correlations and Stepwise multiple regression.The results of this study were as follows:First, there were gender differences in activity level and adaptability among 8 subcategories of young children''s temperament. Activity level was higher in boys than in girls, adaptability was higher in girls than in boys.Second, there was gender difference in positive peer interactions among 2 subcategories of young children''s peer interactions. Positive peer interactions were higher in girls than in boys.Third, young children''s positive peer interactions were positively related to approach-withdrawal, adaptability, quality of mood, distractability and persistence, whereas those were negatively related to activity level and threshold of responsiveness. Young children''s negative peer interactions were positively related to intensity of reaction, activity level and persistence, whereas those were negatively related to threshold of responsiveness and distractability.Fourth, young children''s positive peer interactions were explained mostly by approach-withdrawal, quality of mood, persistence and activity level among 8 subcategories of young children''s temperament. Negative peer interactions were explained mostly by intensity of reaction, activity level, persistence and distractability.
주제어
#유아 기질
#또래 상호작용 행동
#young children's temperament
#peer interactions
학위논문 정보
저자
한희정
학위수여기관
연세대학교 교육대학원
학위구분
국내석사
학과
유아교육 전공
지도교수
이혜경
발행연도
2006
총페이지
v, 66장
키워드
유아 기질,
또래 상호작용 행동,
young children's temperament,
peer interactions
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.