빠르게 변동하는 현대 사회에 적응하기 위해서는 창의성이 요청된다. 그러므로 세계 각국은 창의적 사고력을 키우는데 많은 노력을 기울이고 있다. 학자들에 의하면 창의성은 어린 시절에 발달되고. 창의적 상상력은 4세와 5세 사이에 급속하게 발달하여 최고조에 발달했다가 5세를 지날 무렵부터는 퇴화하기 시작 한다고 하였다. 그렇다고 한다면 창의성 개발의 적기는 언제인가? 본 연구에서는 3, 4, 5세 유아들에게 창의성 개발 프로그램을 투여 했을 때 어느 연령에서 그 효과가 가장 높게 나타나는지를 알아보기 위한 것이다. 이러한 연구 목적을 위하여 3, 4, 5세 유아들을 실험집단과 통제집단으로 나눈 다음 실험집단에게 이영석이 개발한 창의성 프로그램을 투여하고 통제 집단에게는 아무런 처치도 하지 않고 사후 검사를 통해 창의성 프로그램아 미치는 효과에 대해 각 연령별로 두 집단을 비교 분석하였다. 본 연구의 대상은 경기도 고양시에 덕양구에 위치한 R 유치원의 유아(3세 18명, 4세 20명, 5세 27명)를 무선 표집 하여 실험집단과 통제집단으로 나누었다. 본 연구에 사용한 창의성 검사 도구는 전경원(2002)이 개발한 검사 도구를 사용하였으며, 3세에게는 도형 창의성 검사를 사용하였고, 4, 5세에게는 종합 창의성 검사를 사용하였다. 사전, 사후 창의성 검사 점수를 집단별로 평균과 ...
빠르게 변동하는 현대 사회에 적응하기 위해서는 창의성이 요청된다. 그러므로 세계 각국은 창의적 사고력을 키우는데 많은 노력을 기울이고 있다. 학자들에 의하면 창의성은 어린 시절에 발달되고. 창의적 상상력은 4세와 5세 사이에 급속하게 발달하여 최고조에 발달했다가 5세를 지날 무렵부터는 퇴화하기 시작 한다고 하였다. 그렇다고 한다면 창의성 개발의 적기는 언제인가? 본 연구에서는 3, 4, 5세 유아들에게 창의성 개발 프로그램을 투여 했을 때 어느 연령에서 그 효과가 가장 높게 나타나는지를 알아보기 위한 것이다. 이러한 연구 목적을 위하여 3, 4, 5세 유아들을 실험집단과 통제집단으로 나눈 다음 실험집단에게 이영석이 개발한 창의성 프로그램을 투여하고 통제 집단에게는 아무런 처치도 하지 않고 사후 검사를 통해 창의성 프로그램아 미치는 효과에 대해 각 연령별로 두 집단을 비교 분석하였다. 본 연구의 대상은 경기도 고양시에 덕양구에 위치한 R 유치원의 유아(3세 18명, 4세 20명, 5세 27명)를 무선 표집 하여 실험집단과 통제집단으로 나누었다. 본 연구에 사용한 창의성 검사 도구는 전경원(2002)이 개발한 검사 도구를 사용하였으며, 3세에게는 도형 창의성 검사를 사용하였고, 4, 5세에게는 종합 창의성 검사를 사용하였다. 사전, 사후 창의성 검사 점수를 집단별로 평균과 표준 편차를 구하고, t 검증을 실시하였다. 자료처리를 위하여 사용한 통계 프로그램은 SPSS 12.0이다. 본 연구에 의한 결과는 다음과 같다. 첫째, 3세 유아의 경우에는 실험집단과 통제집단 간에 유의미한 차이가 나타나지 않았다. 둘째, 4세의 경우에도 역시 유의미한 차이를 나타내지 않았다. 그러므로 3, 4세의 경우 창의성 개발 프로그램의 효과가 나타나지 않았다. 셋째, 5세 유아의 경우에는 실험집단의 사후검사 점수가 통제집단 보다 유의미하게 높게 나타났다. 창의성 검사의 하위 항목별로 보면, 유창성, 융통성, 독창성, 그리고 신체 영역의 점수에서 실험집단이 통제집단보다 유의미하게 높았다. 이상의 결과를 종합해 볼 때 창의성 증진 프로그램은 5세 유아 집단에서만 효과가 있었다.
빠르게 변동하는 현대 사회에 적응하기 위해서는 창의성이 요청된다. 그러므로 세계 각국은 창의적 사고력을 키우는데 많은 노력을 기울이고 있다. 학자들에 의하면 창의성은 어린 시절에 발달되고. 창의적 상상력은 4세와 5세 사이에 급속하게 발달하여 최고조에 발달했다가 5세를 지날 무렵부터는 퇴화하기 시작 한다고 하였다. 그렇다고 한다면 창의성 개발의 적기는 언제인가? 본 연구에서는 3, 4, 5세 유아들에게 창의성 개발 프로그램을 투여 했을 때 어느 연령에서 그 효과가 가장 높게 나타나는지를 알아보기 위한 것이다. 이러한 연구 목적을 위하여 3, 4, 5세 유아들을 실험집단과 통제집단으로 나눈 다음 실험집단에게 이영석이 개발한 창의성 프로그램을 투여하고 통제 집단에게는 아무런 처치도 하지 않고 사후 검사를 통해 창의성 프로그램아 미치는 효과에 대해 각 연령별로 두 집단을 비교 분석하였다. 본 연구의 대상은 경기도 고양시에 덕양구에 위치한 R 유치원의 유아(3세 18명, 4세 20명, 5세 27명)를 무선 표집 하여 실험집단과 통제집단으로 나누었다. 본 연구에 사용한 창의성 검사 도구는 전경원(2002)이 개발한 검사 도구를 사용하였으며, 3세에게는 도형 창의성 검사를 사용하였고, 4, 5세에게는 종합 창의성 검사를 사용하였다. 사전, 사후 창의성 검사 점수를 집단별로 평균과 표준 편차를 구하고, t 검증을 실시하였다. 자료처리를 위하여 사용한 통계 프로그램은 SPSS 12.0이다. 본 연구에 의한 결과는 다음과 같다. 첫째, 3세 유아의 경우에는 실험집단과 통제집단 간에 유의미한 차이가 나타나지 않았다. 둘째, 4세의 경우에도 역시 유의미한 차이를 나타내지 않았다. 그러므로 3, 4세의 경우 창의성 개발 프로그램의 효과가 나타나지 않았다. 셋째, 5세 유아의 경우에는 실험집단의 사후검사 점수가 통제집단 보다 유의미하게 높게 나타났다. 창의성 검사의 하위 항목별로 보면, 유창성, 융통성, 독창성, 그리고 신체 영역의 점수에서 실험집단이 통제집단보다 유의미하게 높았다. 이상의 결과를 종합해 볼 때 창의성 증진 프로그램은 5세 유아 집단에서만 효과가 있었다.
It is necessary to equip creativeness to keep up with the speed of the current fast-growing society. Therefore, countries all over the world squeeze their heads out to find out the best way to boost creative thinking ability. According to scholars, creative thinking develops during childhood. It is ...
It is necessary to equip creativeness to keep up with the speed of the current fast-growing society. Therefore, countries all over the world squeeze their heads out to find out the best way to boost creative thinking ability. According to scholars, creative thinking develops during childhood. It is reported that the creative thinking ability is rapidly encouraged and peaks between age 4 and 5 but afterwards, that is after 5 years old, its growth rate gradually slows down. Keeping that hypothesis firmly in mind, I approached in this experiment to examine when exactly is called to be the most adequate time to develop creative thinking. With the help of creativeness development program, I studied infants aged 3, 4, and 5 to figure out which age group the program says the most efficient age to absorb creative thinking developing materials. For the purpose of the experiment, I divided the participants into an experiment group and a control group and reflected the testing tool devised by Young-suk Lee. I took no unnatural measures to the control group but went through post-verification process to analyze how the creativeness program affect those two groups of different ages. The research attracted 65 infant participants in total (18 of 3-year-olds, 20 of 4-year-olds, and 27 of 5-year-olds) attending R kindergarten located in Duk-yang Gu, Go-yang, Kyung-gi Do. I used in this research a testing tool developed by Kyung-won Jeon(2002) as a measure of creativeness, adapting a figure creativeness test for the 3-year-olds and synthetic creativeness test for both 4 and 5-year-olds. I calculated the mean and standard deviation from the data before and after the creativeness test. Finally, I adopted T-verification to complete the experiment. The statistical system to process evidence and data from the experiment was SPSS 12.0. The results acquired from this experiment are listed in the following: First off, there was no visible difference between the experiment and control group of the 3-year-olds. Second, the 4-year-old participants either did not exhibit a meaningful difference. Thus, the creativeness development program is proved to be relatively inefficient on 3-and 4-year-old participants. Third, the 5-year-olds distinctively revealed a difference between the experiment group and the control group, with the former considerably higher than the latter. When subdivision categories taken into consideration, the experiment group excelled the control group in fluency, flexibility, originality, and each body section scores. To sum up the results collected from this experiment, the creativeness development program only worked on the group of 5 years old participants.
It is necessary to equip creativeness to keep up with the speed of the current fast-growing society. Therefore, countries all over the world squeeze their heads out to find out the best way to boost creative thinking ability. According to scholars, creative thinking develops during childhood. It is reported that the creative thinking ability is rapidly encouraged and peaks between age 4 and 5 but afterwards, that is after 5 years old, its growth rate gradually slows down. Keeping that hypothesis firmly in mind, I approached in this experiment to examine when exactly is called to be the most adequate time to develop creative thinking. With the help of creativeness development program, I studied infants aged 3, 4, and 5 to figure out which age group the program says the most efficient age to absorb creative thinking developing materials. For the purpose of the experiment, I divided the participants into an experiment group and a control group and reflected the testing tool devised by Young-suk Lee. I took no unnatural measures to the control group but went through post-verification process to analyze how the creativeness program affect those two groups of different ages. The research attracted 65 infant participants in total (18 of 3-year-olds, 20 of 4-year-olds, and 27 of 5-year-olds) attending R kindergarten located in Duk-yang Gu, Go-yang, Kyung-gi Do. I used in this research a testing tool developed by Kyung-won Jeon(2002) as a measure of creativeness, adapting a figure creativeness test for the 3-year-olds and synthetic creativeness test for both 4 and 5-year-olds. I calculated the mean and standard deviation from the data before and after the creativeness test. Finally, I adopted T-verification to complete the experiment. The statistical system to process evidence and data from the experiment was SPSS 12.0. The results acquired from this experiment are listed in the following: First off, there was no visible difference between the experiment and control group of the 3-year-olds. Second, the 4-year-old participants either did not exhibit a meaningful difference. Thus, the creativeness development program is proved to be relatively inefficient on 3-and 4-year-old participants. Third, the 5-year-olds distinctively revealed a difference between the experiment group and the control group, with the former considerably higher than the latter. When subdivision categories taken into consideration, the experiment group excelled the control group in fluency, flexibility, originality, and each body section scores. To sum up the results collected from this experiment, the creativeness development program only worked on the group of 5 years old participants.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.