본 연구의 목적은 숲에서 이루어지는 만 4세 유아의 놀이 특성이 어떠하며, 그 놀이의 교육적 의미가 무엇인지를 밝혀보는데 있다. 이를 위한 연구 문제는 다음과 같다.
연구문제 1. 숲에서 이루어지는 만 4세 유아의 놀이 특성은 어떠한가?
연구문제 2. 숲에서 이루어지는 만 4세 유아 놀이의 교육적 의미는 무엇인가?
본 연구는 2013년 5월 27일부터 10월 31일까지 P유치원 만 4세 나팔꽃반 유아들을 대상으로 P유치원 숲놀이터에서 이루어졌다. 본 연구의 참여자는 남아 13명, 여아 11명 총 24명이며,...
본 연구의 목적은 숲에서 이루어지는 만 4세 유아의 놀이 특성이 어떠하며, 그 놀이의 교육적 의미가 무엇인지를 밝혀보는데 있다. 이를 위한 연구 문제는 다음과 같다.
연구문제 1. 숲에서 이루어지는 만 4세 유아의 놀이 특성은 어떠한가?
연구문제 2. 숲에서 이루어지는 만 4세 유아 놀이의 교육적 의미는 무엇인가?
본 연구는 2013년 5월 27일부터 10월 31일까지 P유치원 만 4세 나팔꽃반 유아들을 대상으로 P유치원 숲놀이터에서 이루어졌다. 본 연구의 참여자는 남아 13명, 여아 11명 총 24명이며, 참여관찰 및 교사 면담, 각종 문서자료를 수집하여 분석하였다.
본 연구를 통해 얻은 결론은 다음과 같다.
첫째, 숲에서 이루어진 만 4세 유아의 놀이는 사회적, 인지적 유형의 놀이가 많았다. 사회적 놀이에서는 ‘탐구공동체의 형성’, ‘공동의 목표를 공유하는 놀이 집단’과 같은 특성을 보였다. 인지적 놀이에서는 ‘창의의 날개를 다는 구성놀이’, ‘오감을 깨우고 생각을 넓히는 탐색놀이’, ‘스스로 만드는 규칙이 있는 놀이’와 같은 특성을 보였다.
둘째, 숲에서 이루어진 만 4세 유아 놀이의 교육적 의미는 ‘공간’, ‘시간’, ‘관계’적 의미로 나누어 볼 수 있었다. 먼저 숲에서의 ‘시간’은 ‘경계가 없는 시간’이자, ‘아이들이 스스로 조절하는 시간’이었으며 ‘자연의 변화를 통해 경험하는 시간’이었다. 다음으로 ‘공간’으로서 숲은 ‘진정한 자유놀이가 이루어지는 공간’이자 ‘비구조적 놀잇감으로 가득한 공간’이었으며 ‘자연 지식을 배우는 공간’이었다. 마지막으로 ‘관계’적 측면에서 숲의 교육적 의미는 ‘혼자 놀이에서 함께 놀이로’, ‘누구와도 함께 놀이’, ‘자연과의 공존관계 형성’으로 나타났다.
본 연구의 목적은 숲에서 이루어지는 만 4세 유아의 놀이 특성이 어떠하며, 그 놀이의 교육적 의미가 무엇인지를 밝혀보는데 있다. 이를 위한 연구 문제는 다음과 같다.
연구문제 1. 숲에서 이루어지는 만 4세 유아의 놀이 특성은 어떠한가?
연구문제 2. 숲에서 이루어지는 만 4세 유아 놀이의 교육적 의미는 무엇인가?
본 연구는 2013년 5월 27일부터 10월 31일까지 P유치원 만 4세 나팔꽃반 유아들을 대상으로 P유치원 숲놀이터에서 이루어졌다. 본 연구의 참여자는 남아 13명, 여아 11명 총 24명이며, 참여관찰 및 교사 면담, 각종 문서자료를 수집하여 분석하였다.
본 연구를 통해 얻은 결론은 다음과 같다.
첫째, 숲에서 이루어진 만 4세 유아의 놀이는 사회적, 인지적 유형의 놀이가 많았다. 사회적 놀이에서는 ‘탐구공동체의 형성’, ‘공동의 목표를 공유하는 놀이 집단’과 같은 특성을 보였다. 인지적 놀이에서는 ‘창의의 날개를 다는 구성놀이’, ‘오감을 깨우고 생각을 넓히는 탐색놀이’, ‘스스로 만드는 규칙이 있는 놀이’와 같은 특성을 보였다.
둘째, 숲에서 이루어진 만 4세 유아 놀이의 교육적 의미는 ‘공간’, ‘시간’, ‘관계’적 의미로 나누어 볼 수 있었다. 먼저 숲에서의 ‘시간’은 ‘경계가 없는 시간’이자, ‘아이들이 스스로 조절하는 시간’이었으며 ‘자연의 변화를 통해 경험하는 시간’이었다. 다음으로 ‘공간’으로서 숲은 ‘진정한 자유놀이가 이루어지는 공간’이자 ‘비구조적 놀잇감으로 가득한 공간’이었으며 ‘자연 지식을 배우는 공간’이었다. 마지막으로 ‘관계’적 측면에서 숲의 교육적 의미는 ‘혼자 놀이에서 함께 놀이로’, ‘누구와도 함께 놀이’, ‘자연과의 공존관계 형성’으로 나타났다.
The purpose of this research is to discuss what play features are built in forest kindergarten for young children at age 4 including its educational significance.
The research questions of this study are as follow:
1. What are play features developed in forest for the four-year-olds?
2....
The purpose of this research is to discuss what play features are built in forest kindergarten for young children at age 4 including its educational significance.
The research questions of this study are as follow:
1. What are play features developed in forest for the four-year-olds?
2. What is the educational significance of play developed in forest for the four-year-olds?
This study observed young children at age 4 in P kindergarten forest preschool programs which started on 27th of May and ended 31st of Oct 2013. The data was collected from 13boys and 11girls of total 24participants, and interviews with supervisors and extensive reviews of the existing studies were then analyzed.
Conclusions of the research studies:
First, social and cognitive play were dominant types of children’s play in forest for young children at age 4. In social play, play features such as ‘forming a community of inquiry’ and ‘building a play group that shares a communal goal’ were observed. Distinctive features of cognitive play included ‘constructive play that promotes creativity’, ‘explorative play that helps children’s multisensory development,’ and ‘play that encourages children to create their own rules and goals in forest.’
Second, the educational significance of forest lay in its ability to promote development of better senses of ‘space,’ ‘time,’ and ‘relationships’ for young children at age 4. ‘Time’ in forest meant ‘time without limits, ‘time that one learns to control,’ and ‘time that allows one to experience changes in nature.’ Next, a forest was a ‘space that encouraged free play,’ ‘space filled with unstructured educational play materials,’ and ‘space that promotes learning about nature knowledge.’ In addition, the educational significance of fores included teaching children about ‘relationships’ such as ‘promoting group play’, ‘encouraging inclusive play’ and ‘creating positive relationships with nature and environments.’
The purpose of this research is to discuss what play features are built in forest kindergarten for young children at age 4 including its educational significance.
The research questions of this study are as follow:
1. What are play features developed in forest for the four-year-olds?
2. What is the educational significance of play developed in forest for the four-year-olds?
This study observed young children at age 4 in P kindergarten forest preschool programs which started on 27th of May and ended 31st of Oct 2013. The data was collected from 13boys and 11girls of total 24participants, and interviews with supervisors and extensive reviews of the existing studies were then analyzed.
Conclusions of the research studies:
First, social and cognitive play were dominant types of children’s play in forest for young children at age 4. In social play, play features such as ‘forming a community of inquiry’ and ‘building a play group that shares a communal goal’ were observed. Distinctive features of cognitive play included ‘constructive play that promotes creativity’, ‘explorative play that helps children’s multisensory development,’ and ‘play that encourages children to create their own rules and goals in forest.’
Second, the educational significance of forest lay in its ability to promote development of better senses of ‘space,’ ‘time,’ and ‘relationships’ for young children at age 4. ‘Time’ in forest meant ‘time without limits, ‘time that one learns to control,’ and ‘time that allows one to experience changes in nature.’ Next, a forest was a ‘space that encouraged free play,’ ‘space filled with unstructured educational play materials,’ and ‘space that promotes learning about nature knowledge.’ In addition, the educational significance of fores included teaching children about ‘relationships’ such as ‘promoting group play’, ‘encouraging inclusive play’ and ‘creating positive relationships with nature and environments.’
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.