본 연구는 유통구조가 복잡, 다양해지고, 소비자의 특성과 니즈가 다양화되고 있는 상황에서 점포유형별 소비자만족과 점포선호도를 비교?분석하고자 하였다. 점포유형별로 소비자의 점포만족도와 점포선호도를 살펴보고 이러한 점포만족 및 선호도가 소비자특성에 따라 어떠한 차이를 보이는지 구체적으로 알아보고자 하였다. 본 연구의 연구문제는 다음과 같다. 첫째, 점포유형별로 전반적인 점포만족도에는 어떠한 차이가 있는가? 둘째, 소비자특성에 따라 점포유형별 점포만족도에는 유의한 차이가 있는가? 셋째, 점포유형별로 전반적인 점포선호도에는 어떠한 차이가 있는가? 넷째, 소비자특성과 제품종류에 따라 점포유형별 선호도가 유의한 차이가 있는가? 다섯째, 점포유형별로 점포만족도와 점포선호도의 관계는 어떠한가? 이상의 연구문제를 규명하기 위하여 점포만족도 및 선호도에 관한 국내외 문헌을 고찰하고 수도권 거주 성인남녀(211명)를 대상으로 설문조사를 실시하였다. 본 연구의 연구문제를 해결하기 위하여 조사 자료를 ...
본 연구는 유통구조가 복잡, 다양해지고, 소비자의 특성과 니즈가 다양화되고 있는 상황에서 점포유형별 소비자만족과 점포선호도를 비교?분석하고자 하였다. 점포유형별로 소비자의 점포만족도와 점포선호도를 살펴보고 이러한 점포만족 및 선호도가 소비자특성에 따라 어떠한 차이를 보이는지 구체적으로 알아보고자 하였다. 본 연구의 연구문제는 다음과 같다. 첫째, 점포유형별로 전반적인 점포만족도에는 어떠한 차이가 있는가? 둘째, 소비자특성에 따라 점포유형별 점포만족도에는 유의한 차이가 있는가? 셋째, 점포유형별로 전반적인 점포선호도에는 어떠한 차이가 있는가? 넷째, 소비자특성과 제품종류에 따라 점포유형별 선호도가 유의한 차이가 있는가? 다섯째, 점포유형별로 점포만족도와 점포선호도의 관계는 어떠한가? 이상의 연구문제를 규명하기 위하여 점포만족도 및 선호도에 관한 국내외 문헌을 고찰하고 수도권 거주 성인남녀(211명)를 대상으로 설문조사를 실시하였다. 본 연구의 연구문제를 해결하기 위하여 조사 자료를 SPSS Window (Version10.0) 통계프로그램을 이용하여 분석하였다. 기초통계인 빈도, 평균값, 표준편차, 그리고 독립표본 t-검증, 일원분산분석(One-way ANOVA), Duncan의 사후검증, 상관관계분석을 실시하였다. 연구문제에 대한 주요 분석결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 편의점과 재래시장, TV홈쇼핑 점포는 소비자의 점포만족도와 선호도에서 모두 낮은 수준을 나타냈다. 편의점과 재래시장, 홈쇼핑의 경우 점포만족도에 대한 조사결과, 편의점, 재래시장, TV홈쇼핑 순으로 모두 보통수준에 못 미치는 낮은 점포만족도를 보였다. 점포선호도의 결과에서도 편의점, 재래시장, TV홈쇼핑 순으로 낮은 점포선호도를 보였으며, 모두 보통이하의 점수를 기록하였다. 점포만족도와 점포선호도가 바로 구매로 연결되는 것은 아니다. 그러나 점포이미지에 영향을 미쳐 궁극적으로 소비자의 점포선택과 밀접한 관련을 갖게 되고 이는 점포의 매출과 생존에 즉결되게 된다. 따라서 이들 점포는 소비자의 욕구를 파악하고 이들의 욕구를 적극 반영하여 소비자들의 점포만족도와 선호도를 향상시킬 필요가 있다. 둘째, 신업태인 인터넷쇼핑몰과 편의점의 경우 젊은층 소비자들에게 높은 점포만족도과 선호도를 갖는 것으로 나타났다. 편의점과 인터넷쇼핑몰은 국내에 소개된 이후 발전을 거듭하며 꾸준한 매출증가를 이루어왔다. 특히, 시간에 구애받지 않는 편의점과 인터넷의 편리함 때문에 주로 젊은층에게 어필해왔다. 그러나 편의점과 인터넷쇼핑몰이 가지고 있는 본연의 장점, 즉 시간제약이 없이 원하는 때에 바로 사용할 수 있다는 점 외에 주소비계층을 위한 다른 특장점이 없는 것이 사실이다. 따라서 이들을 주요고객으로 안정적으로 확보하기 위한 효과적인 마케팅 전략이 요구된다. 셋째, 기존업태인 백화점의 경우 점포만족도와 선호도에서 각각 1, 2위를 차지한 반면 재래시장은 매우 낮은 점포만족도와 선호도를 보였다. 재래시장의 경우 40, 50대의 기혼 여성 소비자를 중심으로 어느 정도의 지지를 받고 있었으나, 학력이 높고, 소득이 많은, 젊은 소비자에게는 외면 받는 것으로 나타났다. 이는 기존의 재래시장이 가지고 있는 이미지의 전환만이 재래시장이 점포로서 살아남을 수 있음을 말해주고 있다. 백화점의 경우 최근 급성장하고 있는 새로운 유형의 점포들에게 시장을 크게 잠식당하고 신규매장의 증가가 정체되어 있는 상황에서 점포만족도와 선호도에서 각각 1, 2위를 차지했다. 이는 대형할인점, TV홈쇼핑, 인터넷쇼핑몰 등의 신업태가 가질 수 없는 백화점만의 특색이 소비자들에게 여전히 매력적이기 때문인 것으로 보이며, 특히 A/S?불만해결과 친절?서비스측면의 만족도는 다른 점포와 현격한 차이를 나타냈다. 따라서 백화점은 최근 급성장하고 있는 점포들과 경쟁하기 위해 고급제품과 서비스의 제공을 통해 차별화하는 것이 어느 때보다 절실하게 필요하다. 본 연구는 점포유형별 세분시장 소비자들의 사회인구학적인 특성, 각 점포에 대한 만족도 및 선호도를 규명함으로써 국내 점포들이 표적 마케팅을 위해 타겟 집단을 선정하는데 기초 자료가 될 것이다. 또한, 점포유형별 표적시장의 소비자만족을 증진시킬 수 있는 방안을 제시하여, 이를 통해 고객만족경영의 참조자료로 사용가능 할 것이다.
본 연구는 유통구조가 복잡, 다양해지고, 소비자의 특성과 니즈가 다양화되고 있는 상황에서 점포유형별 소비자만족과 점포선호도를 비교?분석하고자 하였다. 점포유형별로 소비자의 점포만족도와 점포선호도를 살펴보고 이러한 점포만족 및 선호도가 소비자특성에 따라 어떠한 차이를 보이는지 구체적으로 알아보고자 하였다. 본 연구의 연구문제는 다음과 같다. 첫째, 점포유형별로 전반적인 점포만족도에는 어떠한 차이가 있는가? 둘째, 소비자특성에 따라 점포유형별 점포만족도에는 유의한 차이가 있는가? 셋째, 점포유형별로 전반적인 점포선호도에는 어떠한 차이가 있는가? 넷째, 소비자특성과 제품종류에 따라 점포유형별 선호도가 유의한 차이가 있는가? 다섯째, 점포유형별로 점포만족도와 점포선호도의 관계는 어떠한가? 이상의 연구문제를 규명하기 위하여 점포만족도 및 선호도에 관한 국내외 문헌을 고찰하고 수도권 거주 성인남녀(211명)를 대상으로 설문조사를 실시하였다. 본 연구의 연구문제를 해결하기 위하여 조사 자료를 SPSS Window (Version10.0) 통계프로그램을 이용하여 분석하였다. 기초통계인 빈도, 평균값, 표준편차, 그리고 독립표본 t-검증, 일원분산분석(One-way ANOVA), Duncan의 사후검증, 상관관계분석을 실시하였다. 연구문제에 대한 주요 분석결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 편의점과 재래시장, TV홈쇼핑 점포는 소비자의 점포만족도와 선호도에서 모두 낮은 수준을 나타냈다. 편의점과 재래시장, 홈쇼핑의 경우 점포만족도에 대한 조사결과, 편의점, 재래시장, TV홈쇼핑 순으로 모두 보통수준에 못 미치는 낮은 점포만족도를 보였다. 점포선호도의 결과에서도 편의점, 재래시장, TV홈쇼핑 순으로 낮은 점포선호도를 보였으며, 모두 보통이하의 점수를 기록하였다. 점포만족도와 점포선호도가 바로 구매로 연결되는 것은 아니다. 그러나 점포이미지에 영향을 미쳐 궁극적으로 소비자의 점포선택과 밀접한 관련을 갖게 되고 이는 점포의 매출과 생존에 즉결되게 된다. 따라서 이들 점포는 소비자의 욕구를 파악하고 이들의 욕구를 적극 반영하여 소비자들의 점포만족도와 선호도를 향상시킬 필요가 있다. 둘째, 신업태인 인터넷쇼핑몰과 편의점의 경우 젊은층 소비자들에게 높은 점포만족도과 선호도를 갖는 것으로 나타났다. 편의점과 인터넷쇼핑몰은 국내에 소개된 이후 발전을 거듭하며 꾸준한 매출증가를 이루어왔다. 특히, 시간에 구애받지 않는 편의점과 인터넷의 편리함 때문에 주로 젊은층에게 어필해왔다. 그러나 편의점과 인터넷쇼핑몰이 가지고 있는 본연의 장점, 즉 시간제약이 없이 원하는 때에 바로 사용할 수 있다는 점 외에 주소비계층을 위한 다른 특장점이 없는 것이 사실이다. 따라서 이들을 주요고객으로 안정적으로 확보하기 위한 효과적인 마케팅 전략이 요구된다. 셋째, 기존업태인 백화점의 경우 점포만족도와 선호도에서 각각 1, 2위를 차지한 반면 재래시장은 매우 낮은 점포만족도와 선호도를 보였다. 재래시장의 경우 40, 50대의 기혼 여성 소비자를 중심으로 어느 정도의 지지를 받고 있었으나, 학력이 높고, 소득이 많은, 젊은 소비자에게는 외면 받는 것으로 나타났다. 이는 기존의 재래시장이 가지고 있는 이미지의 전환만이 재래시장이 점포로서 살아남을 수 있음을 말해주고 있다. 백화점의 경우 최근 급성장하고 있는 새로운 유형의 점포들에게 시장을 크게 잠식당하고 신규매장의 증가가 정체되어 있는 상황에서 점포만족도와 선호도에서 각각 1, 2위를 차지했다. 이는 대형할인점, TV홈쇼핑, 인터넷쇼핑몰 등의 신업태가 가질 수 없는 백화점만의 특색이 소비자들에게 여전히 매력적이기 때문인 것으로 보이며, 특히 A/S?불만해결과 친절?서비스측면의 만족도는 다른 점포와 현격한 차이를 나타냈다. 따라서 백화점은 최근 급성장하고 있는 점포들과 경쟁하기 위해 고급제품과 서비스의 제공을 통해 차별화하는 것이 어느 때보다 절실하게 필요하다. 본 연구는 점포유형별 세분시장 소비자들의 사회인구학적인 특성, 각 점포에 대한 만족도 및 선호도를 규명함으로써 국내 점포들이 표적 마케팅을 위해 타겟 집단을 선정하는데 기초 자료가 될 것이다. 또한, 점포유형별 표적시장의 소비자만족을 증진시킬 수 있는 방안을 제시하여, 이를 통해 고객만족경영의 참조자료로 사용가능 할 것이다.
This paper aims to compare and analyze customers' satisfaction and preference of stores when distribution network and the want and needs of customers are increasingly complicated and diversified. To the end, this study examined customers' store satisfaction and preference by types of stores and how ...
This paper aims to compare and analyze customers' satisfaction and preference of stores when distribution network and the want and needs of customers are increasingly complicated and diversified. To the end, this study examined customers' store satisfaction and preference by types of stores and how they are influenced by customer characteristics. The research questions of the paper are as follows. First, what differences are there in overall store satisfaction by types of stores? Second, does store satisfaction show a significant difference by characteristics of customers? Third, what difference does overall store preference show by types of stores? Firth, does store preference show significant difference by types of customer characteristics and products type? Fifth, what is the relationship between store satisfaction and store preference? In order to find out the answers to the above questions, the study carried out literature review on store satisfaction and preference and conducted survey on 211 people who are adults and live in the metropolitan area. To analyze the collected data, statistical program of SPSS Window (Version10.0) was employed in which basic statistics including frequency, average, standard deviation, independent standard t-test, and One-way ANOVA, post hoc test of Duncan, correlation analysis were used. The findings of results from the analysis are summarized as follows. First, convenience store, traditional market and TV home shopping store all showed lower customer satisfaction and preference of store. The three showed lower than average level of customer satisfaction by the order of convenience store, traditional market, and home shopping. Also, they all showed low level of customer preference of store by the order of convenience store, traditional market, and TV shopping with lower than average score. Store satisfaction and store preference do not directly lead to purchase. However, it influences on the image of store and ultimately on the preference of stores which has a directly impact on sales and survival of store. Therefore, stores have to identify and reflect customers' need in their business in order to improve their customer satisfaction and preference of store. Second, convenience store and new type of business such as internet shopping mall showed higher customer satisfaction and preference among young customers. Since they have entered domestic market, convenience store and internet shopping mall have steadily expanded with increasing sales revenue. Due to their convenience in terms off unconstrained shopping hours of convenience store and easy shopping activity of internet shopping mall, they have attracted customers in young generation. However, besides their basic strength that customers can shop anytime they want, they do not have other particular strength for their main customers. Therefore, an effective marketing strategy to safely secure their main customers is required. Third, the existing shopping business of a department store ranked the first and second in store satisfaction and store preference respectively, in the meantime, traditional market showed very low scores in both areas. In traditional market, it has certain level support from customers who are females and married in their 40-50s. However, it is found to be turned away by young customers with a higher education and income level. The result indicates that traditional market should transform its existing image in order to survive as retail business. In the case of department store, it ranked the first and second in store satisfaction and preference despite adverse circumstance including declining market share eroded considerably by rising new types of retail businesses and stalled entry of new shops. Its showed that department shore is still attractive to customers with its own unique features that new types of shopping businesses such as large discounters, TV home shopping, and internet shopping mall do not have. Of particular note, in the areas of AS and other general service, there were significant gap between department store and others. Therefore, it is critically important for department store to differentiate itself from others with premium products and service in order to compete with other rapidly growing stores. This study examined social demographics of customers by store types in segmented market and identify customer satisfaction and preference of each type of stores. It is hope that the research findings will serve as a basic data for domestic retailers to select target group in target marketing. In addition, it can be used in devising measures to improve customer satisfaction in a target market as a reference material for customer satisfaction management.
This paper aims to compare and analyze customers' satisfaction and preference of stores when distribution network and the want and needs of customers are increasingly complicated and diversified. To the end, this study examined customers' store satisfaction and preference by types of stores and how they are influenced by customer characteristics. The research questions of the paper are as follows. First, what differences are there in overall store satisfaction by types of stores? Second, does store satisfaction show a significant difference by characteristics of customers? Third, what difference does overall store preference show by types of stores? Firth, does store preference show significant difference by types of customer characteristics and products type? Fifth, what is the relationship between store satisfaction and store preference? In order to find out the answers to the above questions, the study carried out literature review on store satisfaction and preference and conducted survey on 211 people who are adults and live in the metropolitan area. To analyze the collected data, statistical program of SPSS Window (Version10.0) was employed in which basic statistics including frequency, average, standard deviation, independent standard t-test, and One-way ANOVA, post hoc test of Duncan, correlation analysis were used. The findings of results from the analysis are summarized as follows. First, convenience store, traditional market and TV home shopping store all showed lower customer satisfaction and preference of store. The three showed lower than average level of customer satisfaction by the order of convenience store, traditional market, and home shopping. Also, they all showed low level of customer preference of store by the order of convenience store, traditional market, and TV shopping with lower than average score. Store satisfaction and store preference do not directly lead to purchase. However, it influences on the image of store and ultimately on the preference of stores which has a directly impact on sales and survival of store. Therefore, stores have to identify and reflect customers' need in their business in order to improve their customer satisfaction and preference of store. Second, convenience store and new type of business such as internet shopping mall showed higher customer satisfaction and preference among young customers. Since they have entered domestic market, convenience store and internet shopping mall have steadily expanded with increasing sales revenue. Due to their convenience in terms off unconstrained shopping hours of convenience store and easy shopping activity of internet shopping mall, they have attracted customers in young generation. However, besides their basic strength that customers can shop anytime they want, they do not have other particular strength for their main customers. Therefore, an effective marketing strategy to safely secure their main customers is required. Third, the existing shopping business of a department store ranked the first and second in store satisfaction and store preference respectively, in the meantime, traditional market showed very low scores in both areas. In traditional market, it has certain level support from customers who are females and married in their 40-50s. However, it is found to be turned away by young customers with a higher education and income level. The result indicates that traditional market should transform its existing image in order to survive as retail business. In the case of department store, it ranked the first and second in store satisfaction and preference despite adverse circumstance including declining market share eroded considerably by rising new types of retail businesses and stalled entry of new shops. Its showed that department shore is still attractive to customers with its own unique features that new types of shopping businesses such as large discounters, TV home shopping, and internet shopping mall do not have. Of particular note, in the areas of AS and other general service, there were significant gap between department store and others. Therefore, it is critically important for department store to differentiate itself from others with premium products and service in order to compete with other rapidly growing stores. This study examined social demographics of customers by store types in segmented market and identify customer satisfaction and preference of each type of stores. It is hope that the research findings will serve as a basic data for domestic retailers to select target group in target marketing. In addition, it can be used in devising measures to improve customer satisfaction in a target market as a reference material for customer satisfaction management.
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