본 논문은 프랑스 작곡가 올리비에 메시앙의 성악곡인 <세개의 노래(Trois Mélodies)>에 대한 연구이다. 20세기에 들어서면서 조성의 붕괴와 함께 많은 작곡가들은 독자적인 양식으로 자기의 작품세계를 표현하고자 하였다. 프랑스의 작곡가 올리비에 메시앙(Olivier Messiaen, 1908-1992)은 이런 시대의 조류안에서 과거의 원칙, 형식을 수용하면서 독창적이며 개성있는 자기만의 음악양식을 고전어법과 융화시켜 조화롭게 발전시켰다. 메시앙의 <세개의 노래>는 이러한 그의 전통을 수용하는 보수적인 면과 창의...
본 논문은 프랑스 작곡가 올리비에 메시앙의 성악곡인 <세개의 노래(Trois Mélodies)>에 대한 연구이다. 20세기에 들어서면서 조성의 붕괴와 함께 많은 작곡가들은 독자적인 양식으로 자기의 작품세계를 표현하고자 하였다. 프랑스의 작곡가 올리비에 메시앙(Olivier Messiaen, 1908-1992)은 이런 시대의 조류안에서 과거의 원칙, 형식을 수용하면서 독창적이며 개성있는 자기만의 음악양식을 고전어법과 융화시켜 조화롭게 발전시켰다. 메시앙의 <세개의 노래>는 이러한 그의 전통을 수용하는 보수적인 면과 창의적 자세가 공존하는 곡으로서, "왜?(Pourquoi)", "미소(Le sourire)", "잃어버린 약혼녀(La fiancée)"의 세 개의 가곡으로 된 작품이다. 전체적으로 박자, 템포, 조성, 음역의 변화가 다양하고 초기의 작품답게 다른 선배작곡가의 영향이 나타난다. 메시앙이 영향을 가장 많이 받은 작곡가는 드뷔시(Claude Debussy, 1862-1918)이며 작품 <세개의 노래>에서는 드뷔시가 주로 사용했던 전음음계나 병진행 화음등이 나타나며, 부가화음에 있어서는 드뷔시보다는 좀더 확장되고 불협화된 형태로서 나타난다. 작품에서 보여지는 독창적 특징으로서는 초기의 그의 대표적 기법의 하나인 조옮김이 제한된 선법과, 새의 노랫소리로부터 채보되어 응용된 리듬등을 들 수 있으며, 보수적 성향으로서는 딸림화음과 으뜸화음의 종지를 통한 조성확립과 전통 음악적 비화성음의 쓰임 등을 볼 수 있다. 또한 이 곡은 피아노 파트가 성악선율과 똑 같이 유니슨으로 연주하도록 되어있어 성악가로 하여금 익숙치 않은 현대기법의 피아노 반주로부터 좀더 용이하게 선율을 노래할 수 있도록 배려되어 있다.
본 논문은 프랑스 작곡가 올리비에 메시앙의 성악곡인 <세개의 노래(Trois Mélodies)>에 대한 연구이다. 20세기에 들어서면서 조성의 붕괴와 함께 많은 작곡가들은 독자적인 양식으로 자기의 작품세계를 표현하고자 하였다. 프랑스의 작곡가 올리비에 메시앙(Olivier Messiaen, 1908-1992)은 이런 시대의 조류안에서 과거의 원칙, 형식을 수용하면서 독창적이며 개성있는 자기만의 음악양식을 고전어법과 융화시켜 조화롭게 발전시켰다. 메시앙의 <세개의 노래>는 이러한 그의 전통을 수용하는 보수적인 면과 창의적 자세가 공존하는 곡으로서, "왜?(Pourquoi)", "미소(Le sourire)", "잃어버린 약혼녀(La fiancée)"의 세 개의 가곡으로 된 작품이다. 전체적으로 박자, 템포, 조성, 음역의 변화가 다양하고 초기의 작품답게 다른 선배작곡가의 영향이 나타난다. 메시앙이 영향을 가장 많이 받은 작곡가는 드뷔시(Claude Debussy, 1862-1918)이며 작품 <세개의 노래>에서는 드뷔시가 주로 사용했던 전음음계나 병진행 화음등이 나타나며, 부가화음에 있어서는 드뷔시보다는 좀더 확장되고 불협화된 형태로서 나타난다. 작품에서 보여지는 독창적 특징으로서는 초기의 그의 대표적 기법의 하나인 조옮김이 제한된 선법과, 새의 노랫소리로부터 채보되어 응용된 리듬등을 들 수 있으며, 보수적 성향으로서는 딸림화음과 으뜸화음의 종지를 통한 조성확립과 전통 음악적 비화성음의 쓰임 등을 볼 수 있다. 또한 이 곡은 피아노 파트가 성악선율과 똑 같이 유니슨으로 연주하도록 되어있어 성악가로 하여금 익숙치 않은 현대기법의 피아노 반주로부터 좀더 용이하게 선율을 노래할 수 있도록 배려되어 있다.
This thesis is focused on the voice music , composed by Olivier Messiaen. While the collapse of tonality in the 20th century, many composers have been to express their originality in compositional method. Olivier Messiaen, a French composer, developed his unique method of music by mixing with classi...
This thesis is focused on the voice music , composed by Olivier Messiaen. While the collapse of tonality in the 20th century, many composers have been to express their originality in compositional method. Olivier Messiaen, a French composer, developed his unique method of music by mixing with classic language while he was commiting passed rull, form in this trend of century. Messiaen if the conservative, as the music where with originality attitude which accommodates like this his tradition coexists, it is a work which has become three songs(Trois Mélodies). The change of the rhythm, tempo, tonality and musical range is various whole and as early works it appeares the effect of the different senior composers. The composer who receives the effect of Messiaen most plentifully is Debussy in the work , it appeares the whole-tone scale and parrelle harmony that Debussy used mainly, and to an additional chord it is little more expended and disornanted form. An unique feature in the work is mode which is restricted to modulation that is one of his representative technique and rhythm from song of the bird, at conservative propensity it contains ensure of tonality with dominant-tonic cadences and classical use of dissornants. And this song is made to part of piano plays unison with melody of vocal, so that singer can sing more easily from accompaniment with modern techniques.
This thesis is focused on the voice music , composed by Olivier Messiaen. While the collapse of tonality in the 20th century, many composers have been to express their originality in compositional method. Olivier Messiaen, a French composer, developed his unique method of music by mixing with classic language while he was commiting passed rull, form in this trend of century. Messiaen if the conservative, as the music where with originality attitude which accommodates like this his tradition coexists, it is a work which has become three songs(Trois Mélodies). The change of the rhythm, tempo, tonality and musical range is various whole and as early works it appeares the effect of the different senior composers. The composer who receives the effect of Messiaen most plentifully is Debussy in the work , it appeares the whole-tone scale and parrelle harmony that Debussy used mainly, and to an additional chord it is little more expended and disornanted form. An unique feature in the work is mode which is restricted to modulation that is one of his representative technique and rhythm from song of the bird, at conservative propensity it contains ensure of tonality with dominant-tonic cadences and classical use of dissornants. And this song is made to part of piano plays unison with melody of vocal, so that singer can sing more easily from accompaniment with modern techniques.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.