이 연구는 학령기 아동의 또래관계 향상을 위한 독서치료에 적합한 동화를 평가할 수 있는 질문지를 개발하고, 아동상담심리치료전문가와 문학전문가 집단이 이 질문지를 토대로 또래관계 향상을 위한 동화책 목록을 선정하였다. 선정된 동화책으로 독서치료 프로그램을 실시하여 아동의 또래관계의 친밀감 향상과 갈등 해결에 어떠한 효과가 있는지 알아보고자 하였다. 이러한 연구 목적에 따라 다음과 같은 구체적인 연구문제를 설정하였다. [연구 1] 아동의 또래관계 향상을 위한 독서치료 프로그램에 적합한 동화는 무엇인가? [연구 2] 아동의 또래관계 향상을 위한 독서치료 프로그램의 효과는 어떠한가? 2-1 독서치료 프로그램이 아동의 또래관계 친밀감 향상에 효과가 있는가? 2-2 독서치료 프로그램이 아동의 또래관계 갈등해결에 효과가 있는가? 2-3 또래관계 향상을 위한 독서치료 프로그램의 과정별 변화는 어떠한가? 이를 위해 본 연구는 2단계 과정으로 진행하였다. 1단계는 아동의 또래관계향상을 위한 독서치료 동화책 목록을 1차로 61권 선정하기위하여, 본 연구자와 명지대 독서치료연구원이 교보와 영풍문고, 독서치료관련 학회와 독서지도단체와 출판사 등의 자료를 참고하여 5백여권의 책을 검토하였다. 1차 선정 된 동화책이 또래관계 향상에 적합한지를 평가하기 위하여, 독서치료의 주요 개념 원리인 동일시, 카타르시스, 통찰을 내용으로 하는 질문지를 개발하고, 전문가의 ...
이 연구는 학령기 아동의 또래관계 향상을 위한 독서치료에 적합한 동화를 평가할 수 있는 질문지를 개발하고, 아동상담심리치료전문가와 문학전문가 집단이 이 질문지를 토대로 또래관계 향상을 위한 동화책 목록을 선정하였다. 선정된 동화책으로 독서치료 프로그램을 실시하여 아동의 또래관계의 친밀감 향상과 갈등 해결에 어떠한 효과가 있는지 알아보고자 하였다. 이러한 연구 목적에 따라 다음과 같은 구체적인 연구문제를 설정하였다. [연구 1] 아동의 또래관계 향상을 위한 독서치료 프로그램에 적합한 동화는 무엇인가? [연구 2] 아동의 또래관계 향상을 위한 독서치료 프로그램의 효과는 어떠한가? 2-1 독서치료 프로그램이 아동의 또래관계 친밀감 향상에 효과가 있는가? 2-2 독서치료 프로그램이 아동의 또래관계 갈등해결에 효과가 있는가? 2-3 또래관계 향상을 위한 독서치료 프로그램의 과정별 변화는 어떠한가? 이를 위해 본 연구는 2단계 과정으로 진행하였다. 1단계는 아동의 또래관계향상을 위한 독서치료 동화책 목록을 1차로 61권 선정하기위하여, 본 연구자와 명지대 독서치료연구원이 교보와 영풍문고, 독서치료관련 학회와 독서지도단체와 출판사 등의 자료를 참고하여 5백여권의 책을 검토하였다. 1차 선정 된 동화책이 또래관계 향상에 적합한지를 평가하기 위하여, 독서치료의 주요 개념 원리인 동일시, 카타르시스, 통찰을 내용으로 하는 질문지를 개발하고, 전문가의 내용 타당도를 검증하기 위해서 예비조사를 실시하였다. 1차 선정된 동화책을 개발한 질문지로 아동상담심리치료전문가와 문학전문가 집단이 평가하여 또래관계 향상을 위한 동화책 목록 36권을 최초로 선정하였다. 2단계는 서울 E구에 위치한 S 저소득층 방과 후 교실의 3학년 아동 6명을 대상으로 독서치료 프로그램을 2005년 10월 31일부터 2005년 11월 23일까지 1시간 30분씩 매주 2회, 총 8회를 진행하였다. 최종 선정된 동화책 목록 36권 중에서 프로그램 대상과 회기별 내용에 적합한 9권의 동화를 활용하였다. 독서치료 프로그램의 목표는 아동의 친밀한 관계 형성과 또래간의 갈등 문제를 해결하는데 중점을 두었고, 연구 대상 아동의 발달 특성을 고려하여 재미있고 활동감 있게 구성하였다. 프로그램을 실시하기 전과 후에 방과 후 교사의 면담과 아동에게 또래관계 질문지를 사용하여 프로그램 효과를 파악하였다. 이 연구의 주요 결과는 다음과 같다. 첫째, 또래관계 향상을 위한 독서치료 동화책 목록을 선정하기 위하여 다양한 자료를 참고하고, 독시치료 주요 개념으로 문항을 구성하여, 예비조사 과정을 거쳐서 질문지를 개발하였다. 이 질문지를 아동상담심리치료전문가와 문학전문가 집단이 평가하여, 현재 우리나라에 출판된 초등학생 대상의 5백여권의 동화책 중에서 독서치료에 적합한 36권의 동화책이 선정되었다. 선정된 동화책들은 초등학생이 읽기에 길이가 적당하고 재미있으며 내용과 삽화가 잘 조화되어 있으며, 특히 또래관계를 향상시킬 수 있는 치료적 효과가 뛰어난 동화책들이다. 둘째, 선정된 동화책으로 독서치료 프로그램을 실시 한 후 아동의 또래관계가 의미 있게 향상되었다. 오랜 시간을 방과 후 교실에서 함께 보낸 아동들이 서로 놀리거나, 무시하거나, 냉소적이거나 친구 탓을 하는 등 친밀한 관계 형성에 어려움이 있었으나, 프로그램 실시 후에는 서로 친하게 지냈을 뿐 아니라 놀리지 않고 도와주거나 서로의 고민을 들어주는 등 친밀한 관계가 형성하게 되었다. 또한 아동들이 또래 갈등 상황에서 모두 폭력을 사용하거나 공격적이었는데, 프로그램 후에는 원수지간이었던 아동 B와 아동 D의 트러블이 완화되었고, 갈등해결에 폭력이 아닌 대화를 사용하였다. 이 연구는 또래관계 향상을 위해 독서치료에 사용하기 적합한 동화책을 평가할 수 있는 질문지를 개발하고, 전문가 집단이 평가하여 36권의 동화책 목록을 최초로 선정한 것에 의의가 있다. 선정된 동화책 목록은 우리나라 독서치료 연구가 미흡한 실정에서 독서치료에 관한 연구에 귀중한 정보를 제공 할 것이며, 또래관계에 어려움을 겪는 아동에게 적합한 치료 계획을 세울 수 있는 기초 자료로 활용할 수 있을 것으로 기대된다. 또한 선정된 책을 중심으로 대상과 문제에 적합한 독서치료 프로그램을 개발하여, 정보를 제공하고 그 효과를 증명하여, 차후 연구 및 적용에 도움이 될 것으로 기대된다.
이 연구는 학령기 아동의 또래관계 향상을 위한 독서치료에 적합한 동화를 평가할 수 있는 질문지를 개발하고, 아동상담심리치료전문가와 문학전문가 집단이 이 질문지를 토대로 또래관계 향상을 위한 동화책 목록을 선정하였다. 선정된 동화책으로 독서치료 프로그램을 실시하여 아동의 또래관계의 친밀감 향상과 갈등 해결에 어떠한 효과가 있는지 알아보고자 하였다. 이러한 연구 목적에 따라 다음과 같은 구체적인 연구문제를 설정하였다. [연구 1] 아동의 또래관계 향상을 위한 독서치료 프로그램에 적합한 동화는 무엇인가? [연구 2] 아동의 또래관계 향상을 위한 독서치료 프로그램의 효과는 어떠한가? 2-1 독서치료 프로그램이 아동의 또래관계 친밀감 향상에 효과가 있는가? 2-2 독서치료 프로그램이 아동의 또래관계 갈등해결에 효과가 있는가? 2-3 또래관계 향상을 위한 독서치료 프로그램의 과정별 변화는 어떠한가? 이를 위해 본 연구는 2단계 과정으로 진행하였다. 1단계는 아동의 또래관계향상을 위한 독서치료 동화책 목록을 1차로 61권 선정하기위하여, 본 연구자와 명지대 독서치료연구원이 교보와 영풍문고, 독서치료관련 학회와 독서지도단체와 출판사 등의 자료를 참고하여 5백여권의 책을 검토하였다. 1차 선정 된 동화책이 또래관계 향상에 적합한지를 평가하기 위하여, 독서치료의 주요 개념 원리인 동일시, 카타르시스, 통찰을 내용으로 하는 질문지를 개발하고, 전문가의 내용 타당도를 검증하기 위해서 예비조사를 실시하였다. 1차 선정된 동화책을 개발한 질문지로 아동상담심리치료전문가와 문학전문가 집단이 평가하여 또래관계 향상을 위한 동화책 목록 36권을 최초로 선정하였다. 2단계는 서울 E구에 위치한 S 저소득층 방과 후 교실의 3학년 아동 6명을 대상으로 독서치료 프로그램을 2005년 10월 31일부터 2005년 11월 23일까지 1시간 30분씩 매주 2회, 총 8회를 진행하였다. 최종 선정된 동화책 목록 36권 중에서 프로그램 대상과 회기별 내용에 적합한 9권의 동화를 활용하였다. 독서치료 프로그램의 목표는 아동의 친밀한 관계 형성과 또래간의 갈등 문제를 해결하는데 중점을 두었고, 연구 대상 아동의 발달 특성을 고려하여 재미있고 활동감 있게 구성하였다. 프로그램을 실시하기 전과 후에 방과 후 교사의 면담과 아동에게 또래관계 질문지를 사용하여 프로그램 효과를 파악하였다. 이 연구의 주요 결과는 다음과 같다. 첫째, 또래관계 향상을 위한 독서치료 동화책 목록을 선정하기 위하여 다양한 자료를 참고하고, 독시치료 주요 개념으로 문항을 구성하여, 예비조사 과정을 거쳐서 질문지를 개발하였다. 이 질문지를 아동상담심리치료전문가와 문학전문가 집단이 평가하여, 현재 우리나라에 출판된 초등학생 대상의 5백여권의 동화책 중에서 독서치료에 적합한 36권의 동화책이 선정되었다. 선정된 동화책들은 초등학생이 읽기에 길이가 적당하고 재미있으며 내용과 삽화가 잘 조화되어 있으며, 특히 또래관계를 향상시킬 수 있는 치료적 효과가 뛰어난 동화책들이다. 둘째, 선정된 동화책으로 독서치료 프로그램을 실시 한 후 아동의 또래관계가 의미 있게 향상되었다. 오랜 시간을 방과 후 교실에서 함께 보낸 아동들이 서로 놀리거나, 무시하거나, 냉소적이거나 친구 탓을 하는 등 친밀한 관계 형성에 어려움이 있었으나, 프로그램 실시 후에는 서로 친하게 지냈을 뿐 아니라 놀리지 않고 도와주거나 서로의 고민을 들어주는 등 친밀한 관계가 형성하게 되었다. 또한 아동들이 또래 갈등 상황에서 모두 폭력을 사용하거나 공격적이었는데, 프로그램 후에는 원수지간이었던 아동 B와 아동 D의 트러블이 완화되었고, 갈등해결에 폭력이 아닌 대화를 사용하였다. 이 연구는 또래관계 향상을 위해 독서치료에 사용하기 적합한 동화책을 평가할 수 있는 질문지를 개발하고, 전문가 집단이 평가하여 36권의 동화책 목록을 최초로 선정한 것에 의의가 있다. 선정된 동화책 목록은 우리나라 독서치료 연구가 미흡한 실정에서 독서치료에 관한 연구에 귀중한 정보를 제공 할 것이며, 또래관계에 어려움을 겪는 아동에게 적합한 치료 계획을 세울 수 있는 기초 자료로 활용할 수 있을 것으로 기대된다. 또한 선정된 책을 중심으로 대상과 문제에 적합한 독서치료 프로그램을 개발하여, 정보를 제공하고 그 효과를 증명하여, 차후 연구 및 적용에 도움이 될 것으로 기대된다.
This study develops questionnaire that can estimate suitable tale-books on bibliotherapy for child's peer-relationship elevation, and children's psychologic counseling experts and literature expert group chose nursery tale-books for peer-relationship elevation on the basis of this questionnaire. I w...
This study develops questionnaire that can estimate suitable tale-books on bibliotherapy for child's peer-relationship elevation, and children's psychologic counseling experts and literature expert group chose nursery tale-books for peer-relationship elevation on the basis of this questionnaire. I wished to search whether there is effect that is some in child's familiar feeling elevation and discord solution of peer-relationship by executing bibliotherapy program with chosen tale-books. This study progressed in two-stage processes for above subjects. In 1st step, I and bibliotherapy researchers in Myongji University examined about 500 books by referring to data of Gyobomungo, Yeongpungmungo, bibliotherapy associations, reading guidance groups and publishing company etc..., in order to choose a list of 61 tale-books for bibliotherapy for the first time. For evaluating whether the first chosen tale-books are suitable to peer-relationship elevation, I developed questionnaire on identification, catharsis, insight that are main concept principles and executed preliminary investigation to verify expert's contents validity. Children's psychologic counseling experts and literature expert group evaluated first chosen 61 books by using developed questionnaires, and chose a list of 36 tale-books for peer-relationship elevation for the first time. Second-step, proceeded with bibliotherapy program from October 31, 2005 to November 23, 2005, 1 hour 30 minutes every 2 week, total 8 times that consisted of 6 children in a after-school class who are all low-income families located in Seoul. This study utilized 9 tale-books in chosen 36 tale-books which are suitable for children and process contents. Target of bibliotherapy program was focus on solving discord problem among peers and forming child's intimate relationship. This program was composed of funny and active contests by considering child's developed characteristics. After and before executing program, this study used peer-relationship questionnaire and after-school teacher's interview, and grasped program effect. Main result of this study is as following. First, this study referred to various data to choose bibliotherapy tale-book list for peer-relationship elevation, and composed questions on the basis of concepts on bibliotherapy, and then developed questionnaire after passing through preliminary investigation process. Children's psychologic counseling experts and literature expert group evaluated this questionnaire, so 36 tale-books suitable for bibliotherapy in about 500 tale-books for elementary school students published in present our country now were chosen. Chosen tale-books are books that have suitable length and funny story which elementary school pupils read. Contents and episode of these books are well harmonized and therapeutic effect is especially excellent in elevating peer-relationship. Second, after executing the bibliotherapy program with chosen tale-books, those child's peer-relationship was meaningfully improved. Children who had spent together long time in the after school class chaffed each other, or ignored, or were cynical or blamed friends and so on. They had difficulty in intimate relation formation, but after executing this program, intimate relation was formed without chaff and granted agony of each other as well as got along well each other. Also, all children used violence or were offensive in peer discord circumstance, but after program, troubles between child B and child D who hated seriously each other were alleviated, and they showed meaning sequence using interlocution, not violence in discord solution. This study has the meaning of developing questionnaire that can evaluate suitable tale-books for peer-relationship elevation in bibliotherapy and choosing the list of 36 tale-books for the first time which experts' group evaluated. Chosen list of tale-books may supply valuable information on study of bibliotherapy in real condition that our country's bibliotherapy study is insufficient. Also, It is expected that this study can be used by basic data that can lay suitable treatment planning to child who suffer difficulty in peer-relationship. This study shall be provided the basic data to develop the effective bibliotherapy program using chosen tale-books.
This study develops questionnaire that can estimate suitable tale-books on bibliotherapy for child's peer-relationship elevation, and children's psychologic counseling experts and literature expert group chose nursery tale-books for peer-relationship elevation on the basis of this questionnaire. I wished to search whether there is effect that is some in child's familiar feeling elevation and discord solution of peer-relationship by executing bibliotherapy program with chosen tale-books. This study progressed in two-stage processes for above subjects. In 1st step, I and bibliotherapy researchers in Myongji University examined about 500 books by referring to data of Gyobomungo, Yeongpungmungo, bibliotherapy associations, reading guidance groups and publishing company etc..., in order to choose a list of 61 tale-books for bibliotherapy for the first time. For evaluating whether the first chosen tale-books are suitable to peer-relationship elevation, I developed questionnaire on identification, catharsis, insight that are main concept principles and executed preliminary investigation to verify expert's contents validity. Children's psychologic counseling experts and literature expert group evaluated first chosen 61 books by using developed questionnaires, and chose a list of 36 tale-books for peer-relationship elevation for the first time. Second-step, proceeded with bibliotherapy program from October 31, 2005 to November 23, 2005, 1 hour 30 minutes every 2 week, total 8 times that consisted of 6 children in a after-school class who are all low-income families located in Seoul. This study utilized 9 tale-books in chosen 36 tale-books which are suitable for children and process contents. Target of bibliotherapy program was focus on solving discord problem among peers and forming child's intimate relationship. This program was composed of funny and active contests by considering child's developed characteristics. After and before executing program, this study used peer-relationship questionnaire and after-school teacher's interview, and grasped program effect. Main result of this study is as following. First, this study referred to various data to choose bibliotherapy tale-book list for peer-relationship elevation, and composed questions on the basis of concepts on bibliotherapy, and then developed questionnaire after passing through preliminary investigation process. Children's psychologic counseling experts and literature expert group evaluated this questionnaire, so 36 tale-books suitable for bibliotherapy in about 500 tale-books for elementary school students published in present our country now were chosen. Chosen tale-books are books that have suitable length and funny story which elementary school pupils read. Contents and episode of these books are well harmonized and therapeutic effect is especially excellent in elevating peer-relationship. Second, after executing the bibliotherapy program with chosen tale-books, those child's peer-relationship was meaningfully improved. Children who had spent together long time in the after school class chaffed each other, or ignored, or were cynical or blamed friends and so on. They had difficulty in intimate relation formation, but after executing this program, intimate relation was formed without chaff and granted agony of each other as well as got along well each other. Also, all children used violence or were offensive in peer discord circumstance, but after program, troubles between child B and child D who hated seriously each other were alleviated, and they showed meaning sequence using interlocution, not violence in discord solution. This study has the meaning of developing questionnaire that can evaluate suitable tale-books for peer-relationship elevation in bibliotherapy and choosing the list of 36 tale-books for the first time which experts' group evaluated. Chosen list of tale-books may supply valuable information on study of bibliotherapy in real condition that our country's bibliotherapy study is insufficient. Also, It is expected that this study can be used by basic data that can lay suitable treatment planning to child who suffer difficulty in peer-relationship. This study shall be provided the basic data to develop the effective bibliotherapy program using chosen tale-books.
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