본 연구는 초등학교아동의 스트레스 요인을 파악하고, 인구통계적 변인과 운동선호도 및 방과 후 신체활동참여에 따른 집단간 스트레스를 비교 분석 하는데 있다. 연구목적을 달성하기위해 2006년 현재 광주광역시와 전라남도에 거주하고 있는 5-6학년 1,427명의 아동을 단계적 유층표집법으로 표집하였다. 본 연구에서 PC-SAS(statistical analysis system)를 이용하여 기술통계 및 탐색적 요인분석, 탐색적 요인분석, t-test 및 ANOVA를 실시하였다. 연구결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 초등학생의 스트레스 요인은 친구관계 스트레스, 부모님 및 다른 사람과의 관계 스트레스, 컴퓨터와 신체활동 관련 스트레스로 나눌 수 있다. 둘째, 개인 특성변인에 따른 스트레스를 분석한 결과 1)성별에 따른 스트레스는 부모 및 다른 사람과의 관계에 관한 스트레스와 컴퓨터와 게임관련 스트레스에서 유의한 차가 있는 것으로 나타났다. 2)거주지역에 따른 스트레스는 친구관계, 부모 및 다른 사람과의 관계, 컴퓨터와 게임 관련 스트레스와 전체 스트레스에서 모두 유의한 것으로 나타났다. 3)가정의 경제수준에 따른 스트레스는 경제수준이 낮은 하 집단의 아동이 보통 및 상에 속하는 아동에 비해 유의하게 높은 스트레스 수준을 보여주었다. 셋째, 운동 참여에 따른 스트레스를 분석한 결과 1)운동선호도에 따른 스트레스는 친구관계와 부모님 및 다른 사람과의 관계에서 나타나는 스트레스는 운동을 좋아하는 집단이 싫어하는 집단에 비해 유의하게 낮은 스트레스 수준을 보였고, 컴퓨터 및 신체활동 스트레스에서는 운동을 좋아하는 집단이 다른 집단에 비해 유의하게 높은 것으로 나타났다. 2)운동능력에 따른 스트레스는 운동능력이 우수한 아동은 그렇지 않는 아동에 비해 친구관계 스트레스가 유의하게 낮은 것으로 나타났다. 그러나 컴퓨터와 게임관련 스트레스에서는 유의하게 높은 것으로 나타났다. 3)신체활동 참여 빈도에 따른 스트레스는 친구관계에서만 유의한 것으로 나타났고, 나머지 스트레스 요인과 전체스트레스에서는 집단간 차가 나타나지 않았다. 4)방과 후 활동 형태에 따른 스트레스는 하위요인 및 전체 스트레스에서 모두 유의한 것으로 나타났다. 이는 스포츠 활동이 초등학교아동의 스트레스를 해소에 긍정적인 역할을 한다는 것을 의미한다.
본 연구는 초등학교아동의 스트레스 요인을 파악하고, 인구통계적 변인과 운동선호도 및 방과 후 신체활동참여에 따른 집단간 스트레스를 비교 분석 하는데 있다. 연구목적을 달성하기위해 2006년 현재 광주광역시와 전라남도에 거주하고 있는 5-6학년 1,427명의 아동을 단계적 유층표집법으로 표집하였다. 본 연구에서 PC-SAS(statistical analysis system)를 이용하여 기술통계 및 탐색적 요인분석, t-test 및 ANOVA를 실시하였다. 연구결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 초등학생의 스트레스 요인은 친구관계 스트레스, 부모님 및 다른 사람과의 관계 스트레스, 컴퓨터와 신체활동 관련 스트레스로 나눌 수 있다. 둘째, 개인 특성변인에 따른 스트레스를 분석한 결과 1)성별에 따른 스트레스는 부모 및 다른 사람과의 관계에 관한 스트레스와 컴퓨터와 게임관련 스트레스에서 유의한 차가 있는 것으로 나타났다. 2)거주지역에 따른 스트레스는 친구관계, 부모 및 다른 사람과의 관계, 컴퓨터와 게임 관련 스트레스와 전체 스트레스에서 모두 유의한 것으로 나타났다. 3)가정의 경제수준에 따른 스트레스는 경제수준이 낮은 하 집단의 아동이 보통 및 상에 속하는 아동에 비해 유의하게 높은 스트레스 수준을 보여주었다. 셋째, 운동 참여에 따른 스트레스를 분석한 결과 1)운동선호도에 따른 스트레스는 친구관계와 부모님 및 다른 사람과의 관계에서 나타나는 스트레스는 운동을 좋아하는 집단이 싫어하는 집단에 비해 유의하게 낮은 스트레스 수준을 보였고, 컴퓨터 및 신체활동 스트레스에서는 운동을 좋아하는 집단이 다른 집단에 비해 유의하게 높은 것으로 나타났다. 2)운동능력에 따른 스트레스는 운동능력이 우수한 아동은 그렇지 않는 아동에 비해 친구관계 스트레스가 유의하게 낮은 것으로 나타났다. 그러나 컴퓨터와 게임관련 스트레스에서는 유의하게 높은 것으로 나타났다. 3)신체활동 참여 빈도에 따른 스트레스는 친구관계에서만 유의한 것으로 나타났고, 나머지 스트레스 요인과 전체스트레스에서는 집단간 차가 나타나지 않았다. 4)방과 후 활동 형태에 따른 스트레스는 하위요인 및 전체 스트레스에서 모두 유의한 것으로 나타났다. 이는 스포츠 활동이 초등학교아동의 스트레스를 해소에 긍정적인 역할을 한다는 것을 의미한다.
The purpose of this study was to measure the stress factors and to examine inter-group stress as a result of change in population, exercise preferences, and the frequency of physical activities after school. For the statistical data collection, the subjects were recruited by the use of stratified sa...
The purpose of this study was to measure the stress factors and to examine inter-group stress as a result of change in population, exercise preferences, and the frequency of physical activities after school. For the statistical data collection, the subjects were recruited by the use of stratified sampling method from 5~6th graders in Gwang-ju and Jeollanamdo Province in 2006. PC-SAS was used for the statistical analysis, root-cause analysis, T-test, and ANOVA. The summary of the study results could be categorized in three major stress factors and its sub-factors: First, the stress factors, in this study, of 5~6th grade students were related with their friends, parents, and other adults, and also stress from playing computers and computer-related activities. The second major stress factor was the stress resulting from personal background (gender, residential district, and economic background). We could further divided this stress factor into three sub-factors. 1) Gender difference: this had significant differences in stress from relation with parents and families or playing computers and computer-related activities. 2) Different residential districts: this also had significant differences in stress in all relationships. For the relations with their friends, the students who live in urban or sub-urban area were under more stress than the ones from rural area, while the stress level from the relations with their families and computer-related activities showed the opposite result. 3) Economic background: children from lower economic background were under higher stress than upper class children. Thirdly, the level of the participation of physical activities (exercise preference, talent in sports, frequency of exercise, and activities after school) was analyzed. 1) The students who like to exercise had less likely to be stressed than the ones who didn't in relations with their friends, family. But, the computer-related stress was higher for the ones who like to exercise. 2) In friendship, the subjects who did well at exercise or sports were under lower stress than the others, while the computer-related stress was higher. 3) Based on the frequency participating any physical activities, the only significant difference was shown in the relation with their friends. The rest showed the similar level of stress regardless the number of times they exercise. 4) The different types of activities after school had significant influence in the level of the stress for the students. It showed participating in physical activities takes an important role reducing the stress for elementary school students.
The purpose of this study was to measure the stress factors and to examine inter-group stress as a result of change in population, exercise preferences, and the frequency of physical activities after school. For the statistical data collection, the subjects were recruited by the use of stratified sampling method from 5~6th graders in Gwang-ju and Jeollanamdo Province in 2006. PC-SAS was used for the statistical analysis, root-cause analysis, T-test, and ANOVA. The summary of the study results could be categorized in three major stress factors and its sub-factors: First, the stress factors, in this study, of 5~6th grade students were related with their friends, parents, and other adults, and also stress from playing computers and computer-related activities. The second major stress factor was the stress resulting from personal background (gender, residential district, and economic background). We could further divided this stress factor into three sub-factors. 1) Gender difference: this had significant differences in stress from relation with parents and families or playing computers and computer-related activities. 2) Different residential districts: this also had significant differences in stress in all relationships. For the relations with their friends, the students who live in urban or sub-urban area were under more stress than the ones from rural area, while the stress level from the relations with their families and computer-related activities showed the opposite result. 3) Economic background: children from lower economic background were under higher stress than upper class children. Thirdly, the level of the participation of physical activities (exercise preference, talent in sports, frequency of exercise, and activities after school) was analyzed. 1) The students who like to exercise had less likely to be stressed than the ones who didn't in relations with their friends, family. But, the computer-related stress was higher for the ones who like to exercise. 2) In friendship, the subjects who did well at exercise or sports were under lower stress than the others, while the computer-related stress was higher. 3) Based on the frequency participating any physical activities, the only significant difference was shown in the relation with their friends. The rest showed the similar level of stress regardless the number of times they exercise. 4) The different types of activities after school had significant influence in the level of the stress for the students. It showed participating in physical activities takes an important role reducing the stress for elementary school students.
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