각국의 규제기관들은 통신서비스의 특성상 경쟁이 활성화 되지 못할 경우 경쟁정책을 통해 후발사업자의 시장진입이나 사업자간 경쟁 환경을 조성하고자 한다. 통신시장의 경쟁정책은 설비 기반 경쟁(Facilities-based Competition)과 서비스 기반 경쟁(Service-based Competition)으로 구분되며, 각국의 규제기관들은 자국의 통신시장 환경특성에 따라 다양한 규제정책을 도입 시행하고 있으며 그 성과 또한 다양하게 나타나고 있다.. 이동통신서비스의 경우 주파수의 제한, 규모의 경제 등을 고려하여 많은 사업자가 참여할 수 없기 때문에 독과점 및 시장실패의 가능성이 존재한다. 따라서 각국의 규제기관들은 다양한 규제정책을 통해 시장효율성 증대 및 시장발전을 도모하고 있다. 이러한 가운데 MVNO(Mobile Virtual Network ...
각국의 규제기관들은 통신서비스의 특성상 경쟁이 활성화 되지 못할 경우 경쟁정책을 통해 후발사업자의 시장진입이나 사업자간 경쟁 환경을 조성하고자 한다. 통신시장의 경쟁정책은 설비 기반 경쟁(Facilities-based Competition)과 서비스 기반 경쟁(Service-based Competition)으로 구분되며, 각국의 규제기관들은 자국의 통신시장 환경특성에 따라 다양한 규제정책을 도입 시행하고 있으며 그 성과 또한 다양하게 나타나고 있다.. 이동통신서비스의 경우 주파수의 제한, 규모의 경제 등을 고려하여 많은 사업자가 참여할 수 없기 때문에 독과점 및 시장실패의 가능성이 존재한다. 따라서 각국의 규제기관들은 다양한 규제정책을 통해 시장효율성 증대 및 시장발전을 도모하고 있다. 이러한 가운데 MVNO(Mobile Virtual Network Operator)제도는 이동통신시장의 경쟁 활성화를 목적으로 도입되고 있는 규제정책의 하나이다.. 통신선진국을 중심으로 이동통신시장이 점차 성숙시장으로 넘어가면서 틈새시장에 대한 공략, 후발사업자들의 진입전략, 규제당국의 경쟁환경 조성 등 MVNO제도화 유인이 점차 늘어나고 있어 MVNO에 대한 시장전망은 긍정적이다.. 국내의 경우 서비스기반 경쟁정책을 지향하겠다는 정부의 입장에 따라 유선통신사업자인 KT, 하나로통신, 데이콤 및 온세통신 등은 사업자간의 공정경쟁 및 소비자의 편익증대 차원에서 이동전화시장에 가상이동망사업자제도(MVNO; Mobile Virtual Network Operator)를 도입해야 한다고 주장하고 있으며, 이에 따라 이동통신시장의 MVNO제도 도입은 서비스기반 경쟁정책의 중요한 이슈가 되고 있다.. 국가별 규제기관의 MVNO에 대한 규제입장은 아직 명확하지는 않다. 일부 국가의 규제기관은 자신의 입장을 발표하였지만 많은 국가에서는 아직 검토 중에 있으며, EU차원에서도 검토되고 있다. 규제기관들은 제도 도입과정에서 자국의 이동통신시장의 경쟁정도, 사업자의 수, 제공의무사업자, 이용사업자, 요금수준, 사업활성화 등을 고려하게 된다. 각국의 규제기관들은 이동통신시장의 경쟁현황, MVNO 도입에 따른 시장변화 예측 등을 통해 자국의 통신시장에 적합한 규제수준을 결정하게 될 것으로 예상된다.. 다양한 MVNO 모델, MVNO관련 주요 이슈, 해외 MVNO 사업화 및 관련규제 동향을 검토 한 후, 우리나라에 MVNO제도의 도입가능성 및 도입효과의 분석을 통하여 향후, MVNO제도가 국내 이동통신시장의 서비스기반 경쟁수단으로 도입되는 과정에 일조하는 기초 자료로 활용되기를 기대한다.
각국의 규제기관들은 통신서비스의 특성상 경쟁이 활성화 되지 못할 경우 경쟁정책을 통해 후발사업자의 시장진입이나 사업자간 경쟁 환경을 조성하고자 한다. 통신시장의 경쟁정책은 설비 기반 경쟁(Facilities-based Competition)과 서비스 기반 경쟁(Service-based Competition)으로 구분되며, 각국의 규제기관들은 자국의 통신시장 환경특성에 따라 다양한 규제정책을 도입 시행하고 있으며 그 성과 또한 다양하게 나타나고 있다.. 이동통신서비스의 경우 주파수의 제한, 규모의 경제 등을 고려하여 많은 사업자가 참여할 수 없기 때문에 독과점 및 시장실패의 가능성이 존재한다. 따라서 각국의 규제기관들은 다양한 규제정책을 통해 시장효율성 증대 및 시장발전을 도모하고 있다. 이러한 가운데 MVNO(Mobile Virtual Network Operator)제도는 이동통신시장의 경쟁 활성화를 목적으로 도입되고 있는 규제정책의 하나이다.. 통신선진국을 중심으로 이동통신시장이 점차 성숙시장으로 넘어가면서 틈새시장에 대한 공략, 후발사업자들의 진입전략, 규제당국의 경쟁환경 조성 등 MVNO제도화 유인이 점차 늘어나고 있어 MVNO에 대한 시장전망은 긍정적이다.. 국내의 경우 서비스기반 경쟁정책을 지향하겠다는 정부의 입장에 따라 유선통신사업자인 KT, 하나로통신, 데이콤 및 온세통신 등은 사업자간의 공정경쟁 및 소비자의 편익증대 차원에서 이동전화시장에 가상이동망사업자제도(MVNO; Mobile Virtual Network Operator)를 도입해야 한다고 주장하고 있으며, 이에 따라 이동통신시장의 MVNO제도 도입은 서비스기반 경쟁정책의 중요한 이슈가 되고 있다.. 국가별 규제기관의 MVNO에 대한 규제입장은 아직 명확하지는 않다. 일부 국가의 규제기관은 자신의 입장을 발표하였지만 많은 국가에서는 아직 검토 중에 있으며, EU차원에서도 검토되고 있다. 규제기관들은 제도 도입과정에서 자국의 이동통신시장의 경쟁정도, 사업자의 수, 제공의무사업자, 이용사업자, 요금수준, 사업활성화 등을 고려하게 된다. 각국의 규제기관들은 이동통신시장의 경쟁현황, MVNO 도입에 따른 시장변화 예측 등을 통해 자국의 통신시장에 적합한 규제수준을 결정하게 될 것으로 예상된다.. 다양한 MVNO 모델, MVNO관련 주요 이슈, 해외 MVNO 사업화 및 관련규제 동향을 검토 한 후, 우리나라에 MVNO제도의 도입가능성 및 도입효과의 분석을 통하여 향후, MVNO제도가 국내 이동통신시장의 서비스기반 경쟁수단으로 도입되는 과정에 일조하는 기초 자료로 활용되기를 기대한다.
Regulatory bodies in most countries introduce competitive policies to boost competition and growth in the telecommunication sector by allowing new entrants into the market or creating a competitive playing field. There are mainly two types of competitive policy in the telecommunications sector, name...
Regulatory bodies in most countries introduce competitive policies to boost competition and growth in the telecommunication sector by allowing new entrants into the market or creating a competitive playing field. There are mainly two types of competitive policy in the telecommunications sector, namely Facilities-based Competition and Service-based Competition, which allow a diverse mix of policies for regulatory bodies to choose from, depending on the market characteristics.. In the case of mobile services, factors such as restrictions in frequency allocation and economy-of-scale limit the amount of service operators, thus increasing the risk of oligopoly or market failure. Therefore, regulatory bodies introduce policies to instill market efficiency and healthy market development. In this light, MVNO (Mobile Virtual Network Operator) is one of the policies aimed at increasing competition in the mobile service sector.. Advanced mobile service markets are now facing market saturation, increasing the need for MVNO policy, which can be a suitable means of addressing niche markets, an entry platform for new players, and a means of maintaining a competitive playing field. Thus, the future of MVNO seems positive in this light.. In Korea, MVNO is fast becoming an issue in the telecommunications market, following the government’s declared stance to bolster Service-based Competition. Fixed-line carriers such as KT, Hanaro, Dacom, and Onse are voicing their opinions that MVNO policy needs to be introduced in the mobile sector to ensure fair competition and maximize customer value.. Policies for MVNO in the international level among different regulatory bodies are yet unclear. Some countries have laid out their policy framework, but the majority of nations are still examining the possibilities of MVNO, including the EU. Regulatory bodies take a number of factors into consideration in weighing the possible outcomes post-introduction of MVNO: level of competition in their respective mobile market, number of operators, carrier obligated to offer network, carrier using other network, tariff levels, and penetration level.. An in-depth review of thediverse models and issues surrounding MVNO, and numerous case studies from other countries will be followed by an analysis of the feasibility and effect of MVNO in the Korean mobile market. I hope this paper can provide reference to future studies in the process of introducing MVNO policy in the Korean mobile telecommunications market.
Regulatory bodies in most countries introduce competitive policies to boost competition and growth in the telecommunication sector by allowing new entrants into the market or creating a competitive playing field. There are mainly two types of competitive policy in the telecommunications sector, namely Facilities-based Competition and Service-based Competition, which allow a diverse mix of policies for regulatory bodies to choose from, depending on the market characteristics.. In the case of mobile services, factors such as restrictions in frequency allocation and economy-of-scale limit the amount of service operators, thus increasing the risk of oligopoly or market failure. Therefore, regulatory bodies introduce policies to instill market efficiency and healthy market development. In this light, MVNO (Mobile Virtual Network Operator) is one of the policies aimed at increasing competition in the mobile service sector.. Advanced mobile service markets are now facing market saturation, increasing the need for MVNO policy, which can be a suitable means of addressing niche markets, an entry platform for new players, and a means of maintaining a competitive playing field. Thus, the future of MVNO seems positive in this light.. In Korea, MVNO is fast becoming an issue in the telecommunications market, following the government’s declared stance to bolster Service-based Competition. Fixed-line carriers such as KT, Hanaro, Dacom, and Onse are voicing their opinions that MVNO policy needs to be introduced in the mobile sector to ensure fair competition and maximize customer value.. Policies for MVNO in the international level among different regulatory bodies are yet unclear. Some countries have laid out their policy framework, but the majority of nations are still examining the possibilities of MVNO, including the EU. Regulatory bodies take a number of factors into consideration in weighing the possible outcomes post-introduction of MVNO: level of competition in their respective mobile market, number of operators, carrier obligated to offer network, carrier using other network, tariff levels, and penetration level.. An in-depth review of thediverse models and issues surrounding MVNO, and numerous case studies from other countries will be followed by an analysis of the feasibility and effect of MVNO in the Korean mobile market. I hope this paper can provide reference to future studies in the process of introducing MVNO policy in the Korean mobile telecommunications market.
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