본 논문은 소설 읽기의 최종 단계인 ‘주제 탐색’의 문학 교육적 방법을 고안하기 위한 것이다. 이에 7차 교육과정 문학 교과서에서 수록 빈도가 가장 높은 최인훈의 광장을 대상으로, 고안한 방법이 이 작품의 주제 탐색에 얼마나 기여하는지, 고안한 방법대로 절차를 수행하였다.본 논문의 연구를 위해 필자는 주제 개념을 먼저 검토하였다, 최근의 독자 중심 반응 이론에 입각한 주제는, 독자가 구성하는 것으로 독자의 적극적 개입에 의해 형성된다. 그러므로 주제란 결과보다 그것을 탐색하고 구성하기 위한 과정에서 독자가 형성하는 총체적 의미이다.본 논문은 독자 반응 중심의 주제 개념을 받아들여 이를 주장한 김태기 ․ 이강엽 ․ 임경순 ․ 최시한이 제시한 주제 탐색 방법의 공통성을 추출한 결과를 토대로 광장의 주제 탐색에 필요한 방법을 고안하였다. 학습자들이 사건 요소를 중심으로, 소설 속에서 관찰하는 사건을 나열한 뒤 이것을 자연적 시간의 흐름에 따라 재배치하도록 한다. 그리고 작품의 미적 구조를 파악하기 위해 연속되거나 되풀이되는 사건을 파악하여 중심 줄기를 잡게 한다. 나아가 학습자는 사건의 묶음을 만들어 각 묶음을 표현하는 대표 단어나 어구로 이를 표현하면서 학습자는 텍스트의 의미를 구성한다. 스스로 구성한 주제를, 개별 작품을 넘어 인간과 세계에 적용할 수 있는 보편적인 것으로 만들려면 작품을 넘어 사건체와 인물의 모습을 작품 밖으로 꺼내 토의를 통하여 의미를 확대한다.이러한 원리를 바탕으로, 광장을 수록하고 있는 문학 교과서 5종(교학사 ․ 금성 ․ 디딤돌 ․ 천재 ․ 한교)의 학습활동을 분석하였다. 학습활동은 문학 교과의 교수-학습 목표와 내용, 구체적인 교수의 방법을 집약하고 있는 부분으로서, 제재의 내용을 학습 목표에 맞는 질의를 수록하여 학습자들이 학습 목표와 내용을 내면화하도록 돕는 가장 중요한 교과서 요소이기 때문이다.분석 결과, 분석 결과 5종의 문학 교과서 학습활동은 다음과 같은 문제가 있음을 발견하였다.첫째, 장편소설이라는 특성상 교과서에 분량 전체가 수록될 수 없다는 문제를 극복하기 위한 노력이 보이지 않았다. 또한 학습자들의 사고 수준을 반영하지 않고 문제를 배열했다. 이에 구체적인 질문 단계에서 작품이 의미가 무엇인지 말하라거나, 자신에게 주는 감동을 서술하라고 하는 경우가 있었다. 본문의 일부 내용을 근거로 작품 전체에 부합하지 않는 내용을 강요하거나 잘못된 소설 읽기 방식을 전제하고 있기도 하였다. 마지막으로 활동 자체에만 매몰될 수 있는 창작 학습의 문제들도 있었다. 이러한 문제점들을 개선하여 듣기 ․ 말하기 ․ 읽기 ․ 쓰기의 언어활동과, 작품 감상을 연계하며 주제를 구성할 수 있도록, 지적한 학습활동의 문제들을 수정 ․ 보완하였다.4장에서는 학습자 반응 중심의 문학 교수-학습 모형을 구안한 경규진과 이희정의 연구를 토대로 작가-작품-독자의 상호 교류가 가능한 토의 중심의 교수-학습 지도안을 제시하였다. 또한 학습 도중의 명백한 오류마저 독려할 수 있다는 문제점을 시정하기 위하여, ...
본 논문은 소설 읽기의 최종 단계인 ‘주제 탐색’의 문학 교육적 방법을 고안하기 위한 것이다. 이에 7차 교육과정 문학 교과서에서 수록 빈도가 가장 높은 최인훈의 광장을 대상으로, 고안한 방법이 이 작품의 주제 탐색에 얼마나 기여하는지, 고안한 방법대로 절차를 수행하였다.본 논문의 연구를 위해 필자는 주제 개념을 먼저 검토하였다, 최근의 독자 중심 반응 이론에 입각한 주제는, 독자가 구성하는 것으로 독자의 적극적 개입에 의해 형성된다. 그러므로 주제란 결과보다 그것을 탐색하고 구성하기 위한 과정에서 독자가 형성하는 총체적 의미이다.본 논문은 독자 반응 중심의 주제 개념을 받아들여 이를 주장한 김태기 ․ 이강엽 ․ 임경순 ․ 최시한이 제시한 주제 탐색 방법의 공통성을 추출한 결과를 토대로 광장의 주제 탐색에 필요한 방법을 고안하였다. 학습자들이 사건 요소를 중심으로, 소설 속에서 관찰하는 사건을 나열한 뒤 이것을 자연적 시간의 흐름에 따라 재배치하도록 한다. 그리고 작품의 미적 구조를 파악하기 위해 연속되거나 되풀이되는 사건을 파악하여 중심 줄기를 잡게 한다. 나아가 학습자는 사건의 묶음을 만들어 각 묶음을 표현하는 대표 단어나 어구로 이를 표현하면서 학습자는 텍스트의 의미를 구성한다. 스스로 구성한 주제를, 개별 작품을 넘어 인간과 세계에 적용할 수 있는 보편적인 것으로 만들려면 작품을 넘어 사건체와 인물의 모습을 작품 밖으로 꺼내 토의를 통하여 의미를 확대한다.이러한 원리를 바탕으로, 광장을 수록하고 있는 문학 교과서 5종(교학사 ․ 금성 ․ 디딤돌 ․ 천재 ․ 한교)의 학습활동을 분석하였다. 학습활동은 문학 교과의 교수-학습 목표와 내용, 구체적인 교수의 방법을 집약하고 있는 부분으로서, 제재의 내용을 학습 목표에 맞는 질의를 수록하여 학습자들이 학습 목표와 내용을 내면화하도록 돕는 가장 중요한 교과서 요소이기 때문이다.분석 결과, 분석 결과 5종의 문학 교과서 학습활동은 다음과 같은 문제가 있음을 발견하였다.첫째, 장편소설이라는 특성상 교과서에 분량 전체가 수록될 수 없다는 문제를 극복하기 위한 노력이 보이지 않았다. 또한 학습자들의 사고 수준을 반영하지 않고 문제를 배열했다. 이에 구체적인 질문 단계에서 작품이 의미가 무엇인지 말하라거나, 자신에게 주는 감동을 서술하라고 하는 경우가 있었다. 본문의 일부 내용을 근거로 작품 전체에 부합하지 않는 내용을 강요하거나 잘못된 소설 읽기 방식을 전제하고 있기도 하였다. 마지막으로 활동 자체에만 매몰될 수 있는 창작 학습의 문제들도 있었다. 이러한 문제점들을 개선하여 듣기 ․ 말하기 ․ 읽기 ․ 쓰기의 언어활동과, 작품 감상을 연계하며 주제를 구성할 수 있도록, 지적한 학습활동의 문제들을 수정 ․ 보완하였다.4장에서는 학습자 반응 중심의 문학 교수-학습 모형을 구안한 경규진과 이희정의 연구를 토대로 작가-작품-독자의 상호 교류가 가능한 토의 중심의 교수-학습 지도안을 제시하였다. 또한 학습 도중의 명백한 오류마저 독려할 수 있다는 문제점을 시정하기 위하여, 교사의 역할을 강화하여 질문을 촉진하고 학습자-학습자 간 상호 교류를 독려하도록 하였다. 이 때 교사는 3장에서 수정 ․ 보완한 학습활동은 물론, 교과서 자체를 보완하는 프로그램을 적극 도입해 학습자들의 흥미를 최대한 돋울 수 있도록 하였다. 학습자는 광장의 주제 탐색 수업을 통해 작품을 숙독하면서 음미하는 개인적 과정 외에도 자신의 반응을 확대하는 공적인 체험을 가질 수 있도록 하였다.주제 개념이 고정적이지 않고, 소설 읽기의 방법이 학습자의 특성에 따라 제각각이라는 이유로, 주제 탐색의 방법이 제대로 제시되지 못하는 교육 현실을 생각할 때, 학습자들의 일반적 사고 수준을 반영하여 줄거리 잡기부터 의미 구성까지의 단계를 설정해 본 것은 소설 교육의 구체적인 방법에 시사하는 바가 있을 것이라고 생각한다. 다만 이것으로 실제 주제 탐색을 했을 경우 발생할 수 있는 교수-학습 상황의 변인을 고려하지 못한 것은 본 연구의 한계로 지적할 수 있겠다.This paper is to devise the educational method of 'exploring main topic' as the last step for novel reading. I put Gwang-jang, one of Choi, In-hoon's novels included in the 7th curriculum literature textbook with high frequency, at the center of this study, and followed the procedures of how much this novel contributes to exploring main topic.I examined the concept of main topic for this paper study at first. The main topic, which is based on the recent reader-centered response theory, is formed by the intervention of active readers. Therefore the main topic is the gross concept that readers construct the process which explores and forms it rather than the consequence.This paper devised the method needed for exploring main topic of Gwang-jang, based on the consequence which extracts the commonness of exploring main topic that was suggested by Kim, Tae-ki ․ Lee, Gang-yeob ․ Im, Gyeong-sun ․ Choi, Shi-han who had accepted the main topic concept of reader-centered response. After learners read a novel, they arrange the events observed in the novel, focusing on the event factor that can be accepted easily, and rearrange this in the order occurred according to the natural time stream. And they grip the main stem, grasping the repetitive or successive event, to understand the aesthetic structure of the work. Furthermore learners construct the meaning of text, expressing the key word or phrase that show each event bundle they make. It is important to take out characters and event beyond a work to make the main topic universal to be able to apply to human beings and world.On the basis of this principle, I analyzed the learning activities of 5 literature textbooks which include Gwang-jang ; Gyo-Hak-Sa, Geum-S대ng, Di-dim-dol, Cheon-Jae, Han-Gyo. Learning activities is the part that integrates the concrete teaching method and teaching-learning objectives and content of literature, for it is the most important textbook element to help internalize the learning purpose and content, including the questions suitable for learning purpose.After analyzing this, I found that these textbooks' learning activities have some problems.First, they have hardly shown efforts to overcome the problem that we cannot embody all its content in the textbook. Also, they arranged the questions without revealing the thinking level of learners. There have some cases in the concrete question stage to ask learners to illustrate the touching part or comment what a work means to them. On the basis of some part of main text, they urge learners to accept the improper content that is not suitable for the whole work and suppose the wrong reading method. Finally, there are also problems in creative learning that can be buried in the activity in itself. I modified and compensated the problems of learning activities mentioned above to construct the main topic, connecting between appreciation for the work and language activities such as listening, speaking, reading and writing.In the chapter 4, I suggested the discussion-centered teaching-learning lesson plan that interaction can be possible among arthur and work and reader on the basis of the study of Gyeong, Gyu-Jin and Lee, Hee-Jeong who projected the literary teaching-learning model of learner-centered response.And I encouraged questions and interaction between learners, reinforcing the role of teachers to correct the problems that can be reinforced while learning.This will supply a tense atmosphere to the literature class which can be likely to loose and provide teachers with the chance to observe the learning state of learners. Then in the chapter 3, introducing the supplementary program actively, teachers can encourage the interests of learners as well as modified learning activities. Learners can have public experiences that magnify their own response as well as the personal experiences that appreciate and peruse the work through the main topic exploration for Gwang-jang.I assume that setting the step from grasping main story to structuring meaning can have so much implication to the concrete method of novel teaching when we think that the concept of main topic is not fixed and the educational reality which the main topic exploration cannot be suggested because the way of reading novel is not same according to each learner's characters.However, I would also point out the limit of this study that teaching-learning situational variations can be occurred in the case of exploring the authentic topic.
본 논문은 소설 읽기의 최종 단계인 ‘주제 탐색’의 문학 교육적 방법을 고안하기 위한 것이다. 이에 7차 교육과정 문학 교과서에서 수록 빈도가 가장 높은 최인훈의 광장을 대상으로, 고안한 방법이 이 작품의 주제 탐색에 얼마나 기여하는지, 고안한 방법대로 절차를 수행하였다.본 논문의 연구를 위해 필자는 주제 개념을 먼저 검토하였다, 최근의 독자 중심 반응 이론에 입각한 주제는, 독자가 구성하는 것으로 독자의 적극적 개입에 의해 형성된다. 그러므로 주제란 결과보다 그것을 탐색하고 구성하기 위한 과정에서 독자가 형성하는 총체적 의미이다.본 논문은 독자 반응 중심의 주제 개념을 받아들여 이를 주장한 김태기 ․ 이강엽 ․ 임경순 ․ 최시한이 제시한 주제 탐색 방법의 공통성을 추출한 결과를 토대로 광장의 주제 탐색에 필요한 방법을 고안하였다. 학습자들이 사건 요소를 중심으로, 소설 속에서 관찰하는 사건을 나열한 뒤 이것을 자연적 시간의 흐름에 따라 재배치하도록 한다. 그리고 작품의 미적 구조를 파악하기 위해 연속되거나 되풀이되는 사건을 파악하여 중심 줄기를 잡게 한다. 나아가 학습자는 사건의 묶음을 만들어 각 묶음을 표현하는 대표 단어나 어구로 이를 표현하면서 학습자는 텍스트의 의미를 구성한다. 스스로 구성한 주제를, 개별 작품을 넘어 인간과 세계에 적용할 수 있는 보편적인 것으로 만들려면 작품을 넘어 사건체와 인물의 모습을 작품 밖으로 꺼내 토의를 통하여 의미를 확대한다.이러한 원리를 바탕으로, 광장을 수록하고 있는 문학 교과서 5종(교학사 ․ 금성 ․ 디딤돌 ․ 천재 ․ 한교)의 학습활동을 분석하였다. 학습활동은 문학 교과의 교수-학습 목표와 내용, 구체적인 교수의 방법을 집약하고 있는 부분으로서, 제재의 내용을 학습 목표에 맞는 질의를 수록하여 학습자들이 학습 목표와 내용을 내면화하도록 돕는 가장 중요한 교과서 요소이기 때문이다.분석 결과, 분석 결과 5종의 문학 교과서 학습활동은 다음과 같은 문제가 있음을 발견하였다.첫째, 장편소설이라는 특성상 교과서에 분량 전체가 수록될 수 없다는 문제를 극복하기 위한 노력이 보이지 않았다. 또한 학습자들의 사고 수준을 반영하지 않고 문제를 배열했다. 이에 구체적인 질문 단계에서 작품이 의미가 무엇인지 말하라거나, 자신에게 주는 감동을 서술하라고 하는 경우가 있었다. 본문의 일부 내용을 근거로 작품 전체에 부합하지 않는 내용을 강요하거나 잘못된 소설 읽기 방식을 전제하고 있기도 하였다. 마지막으로 활동 자체에만 매몰될 수 있는 창작 학습의 문제들도 있었다. 이러한 문제점들을 개선하여 듣기 ․ 말하기 ․ 읽기 ․ 쓰기의 언어활동과, 작품 감상을 연계하며 주제를 구성할 수 있도록, 지적한 학습활동의 문제들을 수정 ․ 보완하였다.4장에서는 학습자 반응 중심의 문학 교수-학습 모형을 구안한 경규진과 이희정의 연구를 토대로 작가-작품-독자의 상호 교류가 가능한 토의 중심의 교수-학습 지도안을 제시하였다. 또한 학습 도중의 명백한 오류마저 독려할 수 있다는 문제점을 시정하기 위하여, 교사의 역할을 강화하여 질문을 촉진하고 학습자-학습자 간 상호 교류를 독려하도록 하였다. 이 때 교사는 3장에서 수정 ․ 보완한 학습활동은 물론, 교과서 자체를 보완하는 프로그램을 적극 도입해 학습자들의 흥미를 최대한 돋울 수 있도록 하였다. 학습자는 광장의 주제 탐색 수업을 통해 작품을 숙독하면서 음미하는 개인적 과정 외에도 자신의 반응을 확대하는 공적인 체험을 가질 수 있도록 하였다.주제 개념이 고정적이지 않고, 소설 읽기의 방법이 학습자의 특성에 따라 제각각이라는 이유로, 주제 탐색의 방법이 제대로 제시되지 못하는 교육 현실을 생각할 때, 학습자들의 일반적 사고 수준을 반영하여 줄거리 잡기부터 의미 구성까지의 단계를 설정해 본 것은 소설 교육의 구체적인 방법에 시사하는 바가 있을 것이라고 생각한다. 다만 이것으로 실제 주제 탐색을 했을 경우 발생할 수 있는 교수-학습 상황의 변인을 고려하지 못한 것은 본 연구의 한계로 지적할 수 있겠다.This paper is to devise the educational method of 'exploring main topic' as the last step for novel reading. I put Gwang-jang, one of Choi, In-hoon's novels included in the 7th curriculum literature textbook with high frequency, at the center of this study, and followed the procedures of how much this novel contributes to exploring main topic.I examined the concept of main topic for this paper study at first. The main topic, which is based on the recent reader-centered response theory, is formed by the intervention of active readers. Therefore the main topic is the gross concept that readers construct the process which explores and forms it rather than the consequence.This paper devised the method needed for exploring main topic of Gwang-jang, based on the consequence which extracts the commonness of exploring main topic that was suggested by Kim, Tae-ki ․ Lee, Gang-yeob ․ Im, Gyeong-sun ․ Choi, Shi-han who had accepted the main topic concept of reader-centered response. After learners read a novel, they arrange the events observed in the novel, focusing on the event factor that can be accepted easily, and rearrange this in the order occurred according to the natural time stream. And they grip the main stem, grasping the repetitive or successive event, to understand the aesthetic structure of the work. Furthermore learners construct the meaning of text, expressing the key word or phrase that show each event bundle they make. It is important to take out characters and event beyond a work to make the main topic universal to be able to apply to human beings and world.On the basis of this principle, I analyzed the learning activities of 5 literature textbooks which include Gwang-jang ; Gyo-Hak-Sa, Geum-S대ng, Di-dim-dol, Cheon-Jae, Han-Gyo. Learning activities is the part that integrates the concrete teaching method and teaching-learning objectives and content of literature, for it is the most important textbook element to help internalize the learning purpose and content, including the questions suitable for learning purpose.After analyzing this, I found that these textbooks' learning activities have some problems.First, they have hardly shown efforts to overcome the problem that we cannot embody all its content in the textbook. Also, they arranged the questions without revealing the thinking level of learners. There have some cases in the concrete question stage to ask learners to illustrate the touching part or comment what a work means to them. On the basis of some part of main text, they urge learners to accept the improper content that is not suitable for the whole work and suppose the wrong reading method. Finally, there are also problems in creative learning that can be buried in the activity in itself. I modified and compensated the problems of learning activities mentioned above to construct the main topic, connecting between appreciation for the work and language activities such as listening, speaking, reading and writing.In the chapter 4, I suggested the discussion-centered teaching-learning lesson plan that interaction can be possible among arthur and work and reader on the basis of the study of Gyeong, Gyu-Jin and Lee, Hee-Jeong who projected the literary teaching-learning model of learner-centered response.And I encouraged questions and interaction between learners, reinforcing the role of teachers to correct the problems that can be reinforced while learning.This will supply a tense atmosphere to the literature class which can be likely to loose and provide teachers with the chance to observe the learning state of learners. Then in the chapter 3, introducing the supplementary program actively, teachers can encourage the interests of learners as well as modified learning activities. Learners can have public experiences that magnify their own response as well as the personal experiences that appreciate and peruse the work through the main topic exploration for Gwang-jang.I assume that setting the step from grasping main story to structuring meaning can have so much implication to the concrete method of novel teaching when we think that the concept of main topic is not fixed and the educational reality which the main topic exploration cannot be suggested because the way of reading novel is not same according to each learner's characters.However, I would also point out the limit of this study that teaching-learning situational variations can be occurred in the case of exploring the authentic topic.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.