본 연구는 연극치료가 고립아동의 사회성에 미치는 효과를 알아보고자, 실시한 연구이다. 이러한 연구목적을 달성하기 위하여 다음과 같은 연구 가설을 설정하였다. 가설 Ⅰ. 연극치료 프로그램은 고립아동의 사회성을 향상시킬 것이다. Ⅰ-1. 연극치료 프로그램은 협동성을 향상시킬 것이다. Ⅰ-2. 연극치료 프로그램은 자주성을 향상시킬 것이다. Ⅰ-3. 연극치료 프로그램은 사교성을 향상시킬 것이다. Ⅰ-4. 연극치료 프로그램은 준법성을 향상시킬 것이다. 위의 연구 가설을 검증하기 위하여 부산시 N 초등학교 5학년 190명을 대상으로 허승희(1993)의 사회·정서적 고립 척도를 실시하여 사회·정서적 고립 점수가 88.63점(M+1SD)이상인 아동 28명을 선정하고, 그 중 프로그램에 참여하기를 희망한 아동 8명을 실험집단에 배정하고 나머지 아동 중에서 실험집단 아동과 점수분포가 비슷한 8명을 통제집단에 배정하였다. 연극치료 프로그램은 Landy(2002), Jennings(2003) 그리고 Jones(2005)의 이론을 바탕으로 본 연구자가 구성한 것을 사용하였으며, 방과 후 시간을 이용하여 1주일에 2회기씩 총 15회기에 걸쳐 실시하였다. 프로그램 효과를 검증하기 위해 사용된 도구는 정범모(1971)가 제작한 초등학교 인성검사지 중에서 사회성을 검사하기 위한 내용을 바탕으로 서풍연(1991)이 수정 보완한 사회성 검사지로 협동성, 자주성, 사교성, 준법성의 4가지 하위요인으로 구성되어 있다. ...
본 연구는 연극치료가 고립아동의 사회성에 미치는 효과를 알아보고자, 실시한 연구이다. 이러한 연구목적을 달성하기 위하여 다음과 같은 연구 가설을 설정하였다. 가설 Ⅰ. 연극치료 프로그램은 고립아동의 사회성을 향상시킬 것이다. Ⅰ-1. 연극치료 프로그램은 협동성을 향상시킬 것이다. Ⅰ-2. 연극치료 프로그램은 자주성을 향상시킬 것이다. Ⅰ-3. 연극치료 프로그램은 사교성을 향상시킬 것이다. Ⅰ-4. 연극치료 프로그램은 준법성을 향상시킬 것이다. 위의 연구 가설을 검증하기 위하여 부산시 N 초등학교 5학년 190명을 대상으로 허승희(1993)의 사회·정서적 고립 척도를 실시하여 사회·정서적 고립 점수가 88.63점(M+1SD)이상인 아동 28명을 선정하고, 그 중 프로그램에 참여하기를 희망한 아동 8명을 실험집단에 배정하고 나머지 아동 중에서 실험집단 아동과 점수분포가 비슷한 8명을 통제집단에 배정하였다. 연극치료 프로그램은 Landy(2002), Jennings(2003) 그리고 Jones(2005)의 이론을 바탕으로 본 연구자가 구성한 것을 사용하였으며, 방과 후 시간을 이용하여 1주일에 2회기씩 총 15회기에 걸쳐 실시하였다. 프로그램 효과를 검증하기 위해 사용된 도구는 정범모(1971)가 제작한 초등학교 인성검사지 중에서 사회성을 검사하기 위한 내용을 바탕으로 서풍연(1991)이 수정 보완한 사회성 검사지로 협동성, 자주성, 사교성, 준법성의 4가지 하위요인으로 구성되어 있다. 자료 분석 방법은 양적 분석으로는 Mann-Whitney의 U 검증을 실시하였다. 질적 분석은 프로그램의 회기를 녹화한 비디오 자료를 Bales(1970)의 상호작용 과정 분석체계(A System of Interaction Process Analysis: IPA)를 이용하여 분석하였다. 이에 따른 본 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 연극치료가 고립아동의 사회성 전체에서 실험집단과 통제집단 간유의한 차이가 없었다. 그리고 사회성 하위 영역에서는 준법성 하위영역에서만 유의한 차이가 있었으며, 나머지 하위 영역에서는 유의한 차이가 없었다. 둘째, IPA에서는 회기 내 아동의 행동은 사회-감성적인 긍정적 행동이 증가하고 사회-감성적인 부정적인 행동은 감소하는 것으로 나타났다.
본 연구는 연극치료가 고립아동의 사회성에 미치는 효과를 알아보고자, 실시한 연구이다. 이러한 연구목적을 달성하기 위하여 다음과 같은 연구 가설을 설정하였다. 가설 Ⅰ. 연극치료 프로그램은 고립아동의 사회성을 향상시킬 것이다. Ⅰ-1. 연극치료 프로그램은 협동성을 향상시킬 것이다. Ⅰ-2. 연극치료 프로그램은 자주성을 향상시킬 것이다. Ⅰ-3. 연극치료 프로그램은 사교성을 향상시킬 것이다. Ⅰ-4. 연극치료 프로그램은 준법성을 향상시킬 것이다. 위의 연구 가설을 검증하기 위하여 부산시 N 초등학교 5학년 190명을 대상으로 허승희(1993)의 사회·정서적 고립 척도를 실시하여 사회·정서적 고립 점수가 88.63점(M+1SD)이상인 아동 28명을 선정하고, 그 중 프로그램에 참여하기를 희망한 아동 8명을 실험집단에 배정하고 나머지 아동 중에서 실험집단 아동과 점수분포가 비슷한 8명을 통제집단에 배정하였다. 연극치료 프로그램은 Landy(2002), Jennings(2003) 그리고 Jones(2005)의 이론을 바탕으로 본 연구자가 구성한 것을 사용하였으며, 방과 후 시간을 이용하여 1주일에 2회기씩 총 15회기에 걸쳐 실시하였다. 프로그램 효과를 검증하기 위해 사용된 도구는 정범모(1971)가 제작한 초등학교 인성검사지 중에서 사회성을 검사하기 위한 내용을 바탕으로 서풍연(1991)이 수정 보완한 사회성 검사지로 협동성, 자주성, 사교성, 준법성의 4가지 하위요인으로 구성되어 있다. 자료 분석 방법은 양적 분석으로는 Mann-Whitney의 U 검증을 실시하였다. 질적 분석은 프로그램의 회기를 녹화한 비디오 자료를 Bales(1970)의 상호작용 과정 분석체계(A System of Interaction Process Analysis: IPA)를 이용하여 분석하였다. 이에 따른 본 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 연극치료가 고립아동의 사회성 전체에서 실험집단과 통제집단 간유의한 차이가 없었다. 그리고 사회성 하위 영역에서는 준법성 하위영역에서만 유의한 차이가 있었으며, 나머지 하위 영역에서는 유의한 차이가 없었다. 둘째, IPA에서는 회기 내 아동의 행동은 사회-감성적인 긍정적 행동이 증가하고 사회-감성적인 부정적인 행동은 감소하는 것으로 나타났다.
This study is to know the effect of drama therapy on the sociality of isolated children. To achieve this goal, the following hypothesis was built. Hypothesis Ⅰ. Dramatherapy program will improve the sociality of isolated children. Ⅰ-1. Dramatherapy program will improve in cooperation. Ⅰ-2. Dramather...
This study is to know the effect of drama therapy on the sociality of isolated children. To achieve this goal, the following hypothesis was built. Hypothesis Ⅰ. Dramatherapy program will improve the sociality of isolated children. Ⅰ-1. Dramatherapy program will improve in cooperation. Ⅰ-2. Dramatherapy program will improve in independency. Ⅰ-3. Dramatherapy program will improve in sociability. Ⅰ-4. Dramatherapy program will improve in law-abiding. To test this hypothesis, the social and emotional isolation test was conducted in 190 children consisting of fifth-grader from N elementary school located in Busan to select 28 children whose founded to be isolated; among these children, eight who wanted to participate in the program were positioned at the experimental group and other eight who didn't want to do and who demonstrated the range of marks similar to the experimental group were positioned at the control group. The dramatherapy program was based on the theory by Robert Landy (2002), Jennings (2003) and Phil Jones (2005) to improve the sociality of isolated children and was implemented in a total of 15 sessions, two sessions a week after school. To test the effect of the program, A modified test paper by Suh, Poongyeon (1991) with the content of testing sociality into a test paper of human nature for elementary school students to be made by Jeong, Bummo (1971) was used which consists of four sub-factors: cooperation, independency, sociability, law-abiding. As a quantitative analysis, Mann-Whitney Test were analyzed for experimental and control groups. As a qualitative analysis, the interaction patterns among student were analyzed on he basis of video tapes. The tool of observe the interaction patterns among student was Interaction Process Analysis System which was made by Bales (1970). This study obtained the following result First, the drama therapy had meaningful effect on the sociality of the sociality of isolated children. But the quantitative change of the sociality test conclusion was showed meaningfully and positive social behavior was increased in periodical process analysis. Second, in the Interaction Process Analysis(IPA) affirmative interactions increased and negative interactions decreased.
This study is to know the effect of drama therapy on the sociality of isolated children. To achieve this goal, the following hypothesis was built. Hypothesis Ⅰ. Dramatherapy program will improve the sociality of isolated children. Ⅰ-1. Dramatherapy program will improve in cooperation. Ⅰ-2. Dramatherapy program will improve in independency. Ⅰ-3. Dramatherapy program will improve in sociability. Ⅰ-4. Dramatherapy program will improve in law-abiding. To test this hypothesis, the social and emotional isolation test was conducted in 190 children consisting of fifth-grader from N elementary school located in Busan to select 28 children whose founded to be isolated; among these children, eight who wanted to participate in the program were positioned at the experimental group and other eight who didn't want to do and who demonstrated the range of marks similar to the experimental group were positioned at the control group. The dramatherapy program was based on the theory by Robert Landy (2002), Jennings (2003) and Phil Jones (2005) to improve the sociality of isolated children and was implemented in a total of 15 sessions, two sessions a week after school. To test the effect of the program, A modified test paper by Suh, Poongyeon (1991) with the content of testing sociality into a test paper of human nature for elementary school students to be made by Jeong, Bummo (1971) was used which consists of four sub-factors: cooperation, independency, sociability, law-abiding. As a quantitative analysis, Mann-Whitney Test were analyzed for experimental and control groups. As a qualitative analysis, the interaction patterns among student were analyzed on he basis of video tapes. The tool of observe the interaction patterns among student was Interaction Process Analysis System which was made by Bales (1970). This study obtained the following result First, the drama therapy had meaningful effect on the sociality of the sociality of isolated children. But the quantitative change of the sociality test conclusion was showed meaningfully and positive social behavior was increased in periodical process analysis. Second, in the Interaction Process Analysis(IPA) affirmative interactions increased and negative interactions decreased.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.