본 연구는 올바른 독서습관 형성의 개선방향을 알아보고자 하며, 학생들의 독서습관과 독서환경에 대한 실태를 조사 분석하는데 목적이 있으며 이를 위한 연구문제는 다음과 같다.
1. 아동들의 독서에 대한 인식은 어떠한가?
2. 아동들의 독서활동은 언제 어디서 얼마동안 이루어지는가?
3. 아동들의 독서성향은 어떠한가?
4. 아동들의 독서환경은 어떠한가?
본 연구를 위해 마산지역 초등학교 4개교를 대상으로 설문조사를 실시하였다.
조사결과를 요약하면 다음과 같다.
설...
본 연구는 올바른 독서습관 형성의 개선방향을 알아보고자 하며, 학생들의 독서습관과 독서환경에 대한 실태를 조사 분석하는데 목적이 있으며 이를 위한 연구문제는 다음과 같다.
1. 아동들의 독서에 대한 인식은 어떠한가?
2. 아동들의 독서활동은 언제 어디서 얼마동안 이루어지는가?
3. 아동들의 독서성향은 어떠한가?
4. 아동들의 독서환경은 어떠한가?
본 연구를 위해 마산지역 초등학교 4개교를 대상으로 설문조사를 실시하였다.
조사결과를 요약하면 다음과 같다.
설문조사를 실시한 결과 성별이나 학년에 따라 유의미한 차이를 보이고 있었으며, 학생개인의 변인에 영향을 많이 받고 있었다.
첫째, 독서인식면에서는 학년이 올라갈수록 즐거운 마음보다 마지못해 별 생각 없이 책을 보는 경향이 있었고, 여학생보다 남학생이 더욱 부정적인 반응을 보였다.
둘째, 독서 활동 면에서는 정해진 시간 없이 수시로 독서하며 일일 독서 시간도 30분에서 1시간대에 이뤄지고 있다는 응답이 가장 많았다. 또한 도서의 선택에서는 부모나 친구의 추천을 받아 도서를 선택하고 있었으며, 도서관에서 빌려보는 경향이 많았다.
셋째, 독서성향은 교양서적보다는 흥미나 재미, 감각적인 흥미만을 자극하는 책을 선호하는 경향이 있으며 항목의 세분화로 다소의 차이는 있으나 선행연구결과와 다르지 않았다.
넷째, 독서 환경 면에서는 학원수강과 과외, 학교공부에 내몰려 독서할 시간적인 여유가 없다는 응답이 많았고, 읽고 싶어 하는 책을 읽을 수 있도록 도서의 확충과 독서시설의 효율적인 활용방안이 시급하다고 나타났다.
본 연구는 올바른 독서습관 형성의 개선방향을 알아보고자 하며, 학생들의 독서습관과 독서환경에 대한 실태를 조사 분석하는데 목적이 있으며 이를 위한 연구문제는 다음과 같다.
1. 아동들의 독서에 대한 인식은 어떠한가?
2. 아동들의 독서활동은 언제 어디서 얼마동안 이루어지는가?
3. 아동들의 독서성향은 어떠한가?
4. 아동들의 독서환경은 어떠한가?
본 연구를 위해 마산지역 초등학교 4개교를 대상으로 설문조사를 실시하였다.
조사결과를 요약하면 다음과 같다.
설문조사를 실시한 결과 성별이나 학년에 따라 유의미한 차이를 보이고 있었으며, 학생개인의 변인에 영향을 많이 받고 있었다.
첫째, 독서인식면에서는 학년이 올라갈수록 즐거운 마음보다 마지못해 별 생각 없이 책을 보는 경향이 있었고, 여학생보다 남학생이 더욱 부정적인 반응을 보였다.
둘째, 독서 활동 면에서는 정해진 시간 없이 수시로 독서하며 일일 독서 시간도 30분에서 1시간대에 이뤄지고 있다는 응답이 가장 많았다. 또한 도서의 선택에서는 부모나 친구의 추천을 받아 도서를 선택하고 있었으며, 도서관에서 빌려보는 경향이 많았다.
셋째, 독서성향은 교양서적보다는 흥미나 재미, 감각적인 흥미만을 자극하는 책을 선호하는 경향이 있으며 항목의 세분화로 다소의 차이는 있으나 선행연구결과와 다르지 않았다.
넷째, 독서 환경 면에서는 학원수강과 과외, 학교공부에 내몰려 독서할 시간적인 여유가 없다는 응답이 많았고, 읽고 싶어 하는 책을 읽을 수 있도록 도서의 확충과 독서시설의 효율적인 활용방안이 시급하다고 나타났다.
The purpose of this study was to recognize improvement direction to form a suitable reading habit and to analyze the reality of reading environment. The issues for the study were as below.
1. How do children think about reading?
2. When, where, and how long has the reading activity of ch...
The purpose of this study was to recognize improvement direction to form a suitable reading habit and to analyze the reality of reading environment. The issues for the study were as below.
1. How do children think about reading?
2. When, where, and how long has the reading activity of children been handled?
3. How is the reading inclination of children?
4. How is the reading environment of children?
For this study, 4 elementary schools in Masan were selected as objectives.
The results of the study were summarized as below.
After a questionnaire was conducted, it was found that there weresignificant differences by each grade and gender, and there was influence of personal variables.
First, As the grade of children was getting higher, there was a stronger tendency to unwillingly read books without pleasure, and boys had more negative response than girls did in the aspect of reading recognition.
Second, 'reading books on occasion without fixed time' and '30 min. to 1 hour for reading time per day' occupied the most answers in the aspect of reading activity. Moreover, books were selected by the recommendation of parents or friends and the most children borrowed books from libraries.
Third, they usually preferred books that excited interest or fun, sensuous pleasure to educational books in the aspect of reading inclination. There were some differences by each item, but a significant difference was not appeared compared with preceding studies.
Fourth, many children answered that they didn't have enough time to read books owing to lessons in institutes, extra classes and schoolwork in the aspect of reading environment. Also it was understood that various books were required to read the books they want to read and reading facilities should be effectively applied immediately.
The purpose of this study was to recognize improvement direction to form a suitable reading habit and to analyze the reality of reading environment. The issues for the study were as below.
1. How do children think about reading?
2. When, where, and how long has the reading activity of children been handled?
3. How is the reading inclination of children?
4. How is the reading environment of children?
For this study, 4 elementary schools in Masan were selected as objectives.
The results of the study were summarized as below.
After a questionnaire was conducted, it was found that there weresignificant differences by each grade and gender, and there was influence of personal variables.
First, As the grade of children was getting higher, there was a stronger tendency to unwillingly read books without pleasure, and boys had more negative response than girls did in the aspect of reading recognition.
Second, 'reading books on occasion without fixed time' and '30 min. to 1 hour for reading time per day' occupied the most answers in the aspect of reading activity. Moreover, books were selected by the recommendation of parents or friends and the most children borrowed books from libraries.
Third, they usually preferred books that excited interest or fun, sensuous pleasure to educational books in the aspect of reading inclination. There were some differences by each item, but a significant difference was not appeared compared with preceding studies.
Fourth, many children answered that they didn't have enough time to read books owing to lessons in institutes, extra classes and schoolwork in the aspect of reading environment. Also it was understood that various books were required to read the books they want to read and reading facilities should be effectively applied immediately.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.