목적 : 고령화 사회로의 진입속도가 세계적으로 그 유례를 찾아볼 수 없이 빠른 우리나라는 곧 초 고령사회를 맞이하게 될 것이며 급격한 노인인구의 증가추세와 함께 대표적인 노인성 질환인 치매는 높은 유병율을 보이고 있으며 의료적, 사회적 측면에서도 큰 사회문제로 떠오르고 있다. 치매는 만성적이고 퇴행적이며 24시간 동안 전적으로 돌보는 사람이 옆에 있지 않으면 안 되기 때문에 치매환자의 가족들이 겪는 여러 가지 어려움과 정신적, 신체적 부담감은 증가할 것이다. 치매환자 가족들의 치매에 대한 체계적이고, 전문적인 지식이 부족할 경우 부담감은 더욱 심할 것으로 예상된다. 그러므로 본 연구의 목적은 노인 병원을 이용하는 치매환자 가족을 대상으로 부담감과 교육요구도를 파악하여 그들의 부담감을 완화시키기 위한 간호중재 방안을 모색하는데 기초 자료를 제공하고자 한다. 방법 : 본 연구는 2006년 3월 31일부터 4월 30일까지 B광역시 D병원과 Y시 D병원 노인과 병동에 입원한 치매환자 가족 117명을 대상으로 하였다. 수집된 자료는 ...
목적 : 고령화 사회로의 진입속도가 세계적으로 그 유례를 찾아볼 수 없이 빠른 우리나라는 곧 초 고령사회를 맞이하게 될 것이며 급격한 노인인구의 증가추세와 함께 대표적인 노인성 질환인 치매는 높은 유병율을 보이고 있으며 의료적, 사회적 측면에서도 큰 사회문제로 떠오르고 있다. 치매는 만성적이고 퇴행적이며 24시간 동안 전적으로 돌보는 사람이 옆에 있지 않으면 안 되기 때문에 치매환자의 가족들이 겪는 여러 가지 어려움과 정신적, 신체적 부담감은 증가할 것이다. 치매환자 가족들의 치매에 대한 체계적이고, 전문적인 지식이 부족할 경우 부담감은 더욱 심할 것으로 예상된다. 그러므로 본 연구의 목적은 노인 병원을 이용하는 치매환자 가족을 대상으로 부담감과 교육요구도를 파악하여 그들의 부담감을 완화시키기 위한 간호중재 방안을 모색하는데 기초 자료를 제공하고자 한다. 방법 : 본 연구는 2006년 3월 31일부터 4월 30일까지 B광역시 D병원과 Y시 D병원 노인과 병동에 입원한 치매환자 가족 117명을 대상으로 하였다. 수집된 자료는 SPSS 통계프로그램을 이용하여, 대상자의 일반적 특성은 빈도와 백분율, 치매환자 가족의 부담감과 교육요구도는 평균과 표준편차로 분석하였다. 제 변수와 가족의 부담감 및 교육요구도와의 관계는 t-test와 ANOVA 분석으로 하였으며, 부담감과 교육요구도와의 상관관계는 Pearson Correlation Coefficients로 검정하였다. 연구의 결과는 다음과 같다. 1. 치매환자 가족의 부담감은 최소 20점에서 최고 80점으로 평균 점수는 52.29점(8.22)이었으며, 교육요구도는 최소 23점에서 최고 115점으로 평균 점수는 86.10점(14.69)이었다. 2. 치매환자의 특성에 따른 가족의 부담감 정도의 차이를 검정해본 결과 치매환자의 연령(F=4.24, p=.007)과 수단적 일상생활활동능력(F=4.07, p=.002)에서 통계적으로 유의한 차이를 나타내었다. 즉, 치매환자의 연령이 높을수록 부담감이 높았으며 치매환자의 수단적 일상생활활동능력이 낮은 군에서 부담감이 높게 나타났다. 3. 치매환자 가족의 특성에 따른 가족의 부담감은 치매환자와 동거하지 않았던 경우보다 동거했던 경우(t =6.55, p=.012)가 통계적으로 유의하게 높은 부담감을 보였다. 4. 치매환자 가족의 특성에 따른 총 교육요구도는 연령(F=3.70, p=.007), 교육수준(F=4.90, p=.003), 가족의 총수입(F=5.32, p=.002)에서 차이를 보였다. 치매환자 가족의 특성에 따른 영역별 교육요구도는 정보영역이 총수입(F=6.31, p=.001), 교육수준(F=4.08, p=.009)에 따라 차이가 있었고 치료영역이 교육수준(F=3.93, p=.010)에 따라 차이가 있었다. 복지영역은 연령(F=4.46, p=.002)과 총수입(F=6.15, p=.001)과 교육수준(F=6.34, p=.001)에 따라 차이가 있었고 정서영역에서는 연령(F=4.66, p=.002)에 따라 차이를 보였다. 5. 치매환자 가족의 교육요구도와 부담감은 정적 상관관계(r=.401, p=.000)를 보여 치매환자의 부담감이 높을수록 교육요구도가 높은 것으로 나타났고 4가지 하위영역에서 모두 정적 상관관계를 보였다. 결론 : 치매는 노인인구에서 발생하는 대표적인 질환으로서 만성적인 경과를 거치게 되고 근본적으로 치유가 되지 않아 가족에게 부담감을 주는 경우가 많을 것이다. 본 연구를 통하여 가족의 부담감이 클수록 이를 해소하기 위한 교육요구도가 높았음을 확인할 수 있었다. 따라서 교육요구도를 기초로 교육 프로그램을 개발 및 제공함으로써 치매환자 가족의 부담감을 해소할 수 있어야 할 것이다.
목적 : 고령화 사회로의 진입속도가 세계적으로 그 유례를 찾아볼 수 없이 빠른 우리나라는 곧 초 고령사회를 맞이하게 될 것이며 급격한 노인인구의 증가추세와 함께 대표적인 노인성 질환인 치매는 높은 유병율을 보이고 있으며 의료적, 사회적 측면에서도 큰 사회문제로 떠오르고 있다. 치매는 만성적이고 퇴행적이며 24시간 동안 전적으로 돌보는 사람이 옆에 있지 않으면 안 되기 때문에 치매환자의 가족들이 겪는 여러 가지 어려움과 정신적, 신체적 부담감은 증가할 것이다. 치매환자 가족들의 치매에 대한 체계적이고, 전문적인 지식이 부족할 경우 부담감은 더욱 심할 것으로 예상된다. 그러므로 본 연구의 목적은 노인 병원을 이용하는 치매환자 가족을 대상으로 부담감과 교육요구도를 파악하여 그들의 부담감을 완화시키기 위한 간호중재 방안을 모색하는데 기초 자료를 제공하고자 한다. 방법 : 본 연구는 2006년 3월 31일부터 4월 30일까지 B광역시 D병원과 Y시 D병원 노인과 병동에 입원한 치매환자 가족 117명을 대상으로 하였다. 수집된 자료는 SPSS 통계프로그램을 이용하여, 대상자의 일반적 특성은 빈도와 백분율, 치매환자 가족의 부담감과 교육요구도는 평균과 표준편차로 분석하였다. 제 변수와 가족의 부담감 및 교육요구도와의 관계는 t-test와 ANOVA 분석으로 하였으며, 부담감과 교육요구도와의 상관관계는 Pearson Correlation Coefficients로 검정하였다. 연구의 결과는 다음과 같다. 1. 치매환자 가족의 부담감은 최소 20점에서 최고 80점으로 평균 점수는 52.29점(8.22)이었으며, 교육요구도는 최소 23점에서 최고 115점으로 평균 점수는 86.10점(14.69)이었다. 2. 치매환자의 특성에 따른 가족의 부담감 정도의 차이를 검정해본 결과 치매환자의 연령(F=4.24, p=.007)과 수단적 일상생활활동능력(F=4.07, p=.002)에서 통계적으로 유의한 차이를 나타내었다. 즉, 치매환자의 연령이 높을수록 부담감이 높았으며 치매환자의 수단적 일상생활활동능력이 낮은 군에서 부담감이 높게 나타났다. 3. 치매환자 가족의 특성에 따른 가족의 부담감은 치매환자와 동거하지 않았던 경우보다 동거했던 경우(t =6.55, p=.012)가 통계적으로 유의하게 높은 부담감을 보였다. 4. 치매환자 가족의 특성에 따른 총 교육요구도는 연령(F=3.70, p=.007), 교육수준(F=4.90, p=.003), 가족의 총수입(F=5.32, p=.002)에서 차이를 보였다. 치매환자 가족의 특성에 따른 영역별 교육요구도는 정보영역이 총수입(F=6.31, p=.001), 교육수준(F=4.08, p=.009)에 따라 차이가 있었고 치료영역이 교육수준(F=3.93, p=.010)에 따라 차이가 있었다. 복지영역은 연령(F=4.46, p=.002)과 총수입(F=6.15, p=.001)과 교육수준(F=6.34, p=.001)에 따라 차이가 있었고 정서영역에서는 연령(F=4.66, p=.002)에 따라 차이를 보였다. 5. 치매환자 가족의 교육요구도와 부담감은 정적 상관관계(r=.401, p=.000)를 보여 치매환자의 부담감이 높을수록 교육요구도가 높은 것으로 나타났고 4가지 하위영역에서 모두 정적 상관관계를 보였다. 결론 : 치매는 노인인구에서 발생하는 대표적인 질환으로서 만성적인 경과를 거치게 되고 근본적으로 치유가 되지 않아 가족에게 부담감을 주는 경우가 많을 것이다. 본 연구를 통하여 가족의 부담감이 클수록 이를 해소하기 위한 교육요구도가 높았음을 확인할 수 있었다. 따라서 교육요구도를 기초로 교육 프로그램을 개발 및 제공함으로써 치매환자 가족의 부담감을 해소할 수 있어야 할 것이다.
Objective As Korea becomes a society that is ageing with unprecedented speed , it will face a super-aged society and increased health problems among the elderly. As the number of elderly members of the population rapidly increases, the prevalence of dementia is also increasing and is becoming a sign...
Objective As Korea becomes a society that is ageing with unprecedented speed , it will face a super-aged society and increased health problems among the elderly. As the number of elderly members of the population rapidly increases, the prevalence of dementia is also increasing and is becoming a significant social issue from both medical and social perspectives. Dementia is characterized as a chronic and degenerative disease, and elderly patients with dementia depend on their caregivers 24 hours a day. Therefore, the burden on caregivers accumulates; they experience various difficulties, feeling burdened both mentally and physically. When the families of dementia patients do not have access to systematic or in-depth knowledge in dementia, the burden becomes more severe. Therefore, the purpose of this study is to provide basic information about a variety of nursing meditation schemes, such as family support programs that relieve the burden on patients’ families by understanding the families’ burden and educational needs. Method This study focused on the families of 117 elderly dementia patients who were admitted to D Hospital in B City and to the Senile Ward of D Hospital in Y City between March 31, 2006 and April 30, 2006. The collected data were analyzed using the SPSS statistics program, and general characteristics concerning the study’s subjects were analyzed using frequency and percentage. The burden on and educational needs of the patients’ families were analyzed using mean and standard deviation. The relationship between the burden on and educational needs of the subjects and all variables were compared using t-tests and ANOVA tests. Correlations between the burden and educational needs were analyzed using Pearson Correlation Coefficients. The study results are: 1. The score for the burden on dementia patients’ families ranged from 20 to 80, with a mean score of 52.29 (8.22). The score for educational needs ranged from 23 to 115, with a mean score of 86.10 (14.69). 2. There was a difference in the burden on the dementia patients’ families according to the age of the patients (F=4.24, p=.007) and IADL (F=4.07, p=.002). 3. There was a difference in the burden on the dementia patients’ families depending on whether the patients lived with them or not (t=6.55, p=.012). 4. There was a difference in the educational needs of the dementia patients’ families according to the age of the families (F=3.70, p=.007), their education level (F=4.90, p=.003), and their monthly income (F=5.32, p=.002). Based on the characteristics of the patients’ families, the need for information differed according to the families’ total income (F=6.31, p=.001) and education level (F=4.08, p=.009), while the need for education about treatment differed according to educational needs (F=3.93, p=.010). The need for education about welfare differed according to age (F=4.46, p=.002), total income (F=6.15, p=.001), and education level (F=6.34, p=.001), while the need for emotional education differed according to age (F=4.66, p=.002). 5. The positive correlation between the educational needs and the burden on dementia patients’ families (r=.401, p=.000) demonstrates that families with a heavier burden had a higher need for education. All four sub-categories showed positive correlation. Conclusion Since the families of dementia patients feel more burdened when they lack the knowledge and information needed to care for the patients, educational programs are needed to provide a better understanding of dementia and how to respond to it. A program based on educational needs should be provided to dementia patients’ families to reduce their burden.
Objective As Korea becomes a society that is ageing with unprecedented speed , it will face a super-aged society and increased health problems among the elderly. As the number of elderly members of the population rapidly increases, the prevalence of dementia is also increasing and is becoming a significant social issue from both medical and social perspectives. Dementia is characterized as a chronic and degenerative disease, and elderly patients with dementia depend on their caregivers 24 hours a day. Therefore, the burden on caregivers accumulates; they experience various difficulties, feeling burdened both mentally and physically. When the families of dementia patients do not have access to systematic or in-depth knowledge in dementia, the burden becomes more severe. Therefore, the purpose of this study is to provide basic information about a variety of nursing meditation schemes, such as family support programs that relieve the burden on patients’ families by understanding the families’ burden and educational needs. Method This study focused on the families of 117 elderly dementia patients who were admitted to D Hospital in B City and to the Senile Ward of D Hospital in Y City between March 31, 2006 and April 30, 2006. The collected data were analyzed using the SPSS statistics program, and general characteristics concerning the study’s subjects were analyzed using frequency and percentage. The burden on and educational needs of the patients’ families were analyzed using mean and standard deviation. The relationship between the burden on and educational needs of the subjects and all variables were compared using t-tests and ANOVA tests. Correlations between the burden and educational needs were analyzed using Pearson Correlation Coefficients. The study results are: 1. The score for the burden on dementia patients’ families ranged from 20 to 80, with a mean score of 52.29 (8.22). The score for educational needs ranged from 23 to 115, with a mean score of 86.10 (14.69). 2. There was a difference in the burden on the dementia patients’ families according to the age of the patients (F=4.24, p=.007) and IADL (F=4.07, p=.002). 3. There was a difference in the burden on the dementia patients’ families depending on whether the patients lived with them or not (t=6.55, p=.012). 4. There was a difference in the educational needs of the dementia patients’ families according to the age of the families (F=3.70, p=.007), their education level (F=4.90, p=.003), and their monthly income (F=5.32, p=.002). Based on the characteristics of the patients’ families, the need for information differed according to the families’ total income (F=6.31, p=.001) and education level (F=4.08, p=.009), while the need for education about treatment differed according to educational needs (F=3.93, p=.010). The need for education about welfare differed according to age (F=4.46, p=.002), total income (F=6.15, p=.001), and education level (F=6.34, p=.001), while the need for emotional education differed according to age (F=4.66, p=.002). 5. The positive correlation between the educational needs and the burden on dementia patients’ families (r=.401, p=.000) demonstrates that families with a heavier burden had a higher need for education. All four sub-categories showed positive correlation. Conclusion Since the families of dementia patients feel more burdened when they lack the knowledge and information needed to care for the patients, educational programs are needed to provide a better understanding of dementia and how to respond to it. A program based on educational needs should be provided to dementia patients’ families to reduce their burden.
주제어
#치매 가족 부담감 교육요구도 dementia family burden educational needs
학위논문 정보
저자
민진희
학위수여기관
인제대학교 대학원
학위구분
국내석사
학과
간호학과
지도교수
배정이
발행연도
2007
총페이지
v, 63 p
키워드
치매 가족 부담감 교육요구도 dementia family burden educational needs
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.