[학위논문]게슈탈트치료가 유창성장애성인의 말더듬 행동 및 자각에 미치는 효과 A study of the effects of gestalt therapy on adult stutterer's behaviors and their awareness of stuttering원문보기
본 연구는 게슈탈트치료가 유창성장애성인의 말더듬 행동 및 자각에 미치는 효과를 알아보기 위해 실시하였다. 게슈탈트치료의 오리엔테이션 및 탐색단계, 변화 단계, 작업 단계, 마지막으로 정리 및 종결단계를 유창성장애성인에 맞게 본 치료에서 하였다. 치료단계는 친밀감을 형성하는 프로그램의 이해 단계, 유창한 구어를 습득하는 과정에서 자신의 특성을 보다 더 깊게 이해하는 자각 단계, 실제의 자아를 인정하는 변화단계, 자신에 대하여 바라는 것을 개발하는 적응 단계, 자신뿐만 아니라 다른 사람을 지도하는 정리 및 종결 단계로 재분류하였다. 전체를 총 5단계로 나누어 재구성하였다. 연구 대상은 신경학적 손상이나 다른 언어 및 ...
본 연구는 게슈탈트치료가 유창성장애성인의 말더듬 행동 및 자각에 미치는 효과를 알아보기 위해 실시하였다. 게슈탈트치료의 오리엔테이션 및 탐색단계, 변화 단계, 작업 단계, 마지막으로 정리 및 종결단계를 유창성장애성인에 맞게 본 치료에서 하였다. 치료단계는 친밀감을 형성하는 프로그램의 이해 단계, 유창한 구어를 습득하는 과정에서 자신의 특성을 보다 더 깊게 이해하는 자각 단계, 실제의 자아를 인정하는 변화단계, 자신에 대하여 바라는 것을 개발하는 적응 단계, 자신뿐만 아니라 다른 사람을 지도하는 정리 및 종결 단계로 재분류하였다. 전체를 총 5단계로 나누어 재구성하였다. 연구 대상은 신경학적 손상이나 다른 언어 및 발달 장애가 없는 발달성 유창성장애성인 4명으로 하였다. 말더듬 행동의 개선 정도를 알아보기 위하여 기초선, 치료, 유지 평가를 하여 말더듬 빈도, 지속시간을 비교하였고, 말더듬 자각의 개선 정도를 알아보기 위하여 사전, 사후 평가를 하여 자아효능감, 의사소통태도 결과를 비교하였다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 게슈탈트치료 이후 말더듬 행동의 결과는 다음과 같다. 말더듬 빈도는 중간평가에서 감소하여 구어 유창성이 치료 초기에 습득되었다. 게슈탈트치료과정에서 대부분의 피험자들이 말더듬 빈도에서 감소를 나타내었다. 한편 말더듬 지속시간도 치료 전·후에 감소를 나타내었다. 이것은 치료 초기에 피험자들이 구어 속도를 조절하여 유창성을 조절하는 능력을 습득하였기 때문이다. 둘째, 게슈탈트치료 이후에 말더듬자각 결과는 다음과 같다. 피험자 모두의 자아효능감이 증가하였으며 접근하는 태도뿐 만아니라 유창성 수행 모두 증가하였다. 의사소통 태도 또한 모든 피험자들이 긍정적으로 개선되었다. 치료 이후 의사소통 상황에 좀 더 긍정적이고 적극적으로 접근하는 태도를 가지게 되었다. 피험자들이 게슈탈트치료 이후 현재 자아의 능력을 신뢰하고 현재 자아에 대하여 긍정적으로 인식하게 되었다. 결론적으로, 게슈탈트치료는 유창성장애성인의 말더듬 행동 및 자각을 개선시켜 다양한 말더듬 특징들에 긍정적인 효과가 있었다.
본 연구는 게슈탈트치료가 유창성장애성인의 말더듬 행동 및 자각에 미치는 효과를 알아보기 위해 실시하였다. 게슈탈트치료의 오리엔테이션 및 탐색단계, 변화 단계, 작업 단계, 마지막으로 정리 및 종결단계를 유창성장애성인에 맞게 본 치료에서 하였다. 치료단계는 친밀감을 형성하는 프로그램의 이해 단계, 유창한 구어를 습득하는 과정에서 자신의 특성을 보다 더 깊게 이해하는 자각 단계, 실제의 자아를 인정하는 변화단계, 자신에 대하여 바라는 것을 개발하는 적응 단계, 자신뿐만 아니라 다른 사람을 지도하는 정리 및 종결 단계로 재분류하였다. 전체를 총 5단계로 나누어 재구성하였다. 연구 대상은 신경학적 손상이나 다른 언어 및 발달 장애가 없는 발달성 유창성장애성인 4명으로 하였다. 말더듬 행동의 개선 정도를 알아보기 위하여 기초선, 치료, 유지 평가를 하여 말더듬 빈도, 지속시간을 비교하였고, 말더듬 자각의 개선 정도를 알아보기 위하여 사전, 사후 평가를 하여 자아효능감, 의사소통태도 결과를 비교하였다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 게슈탈트치료 이후 말더듬 행동의 결과는 다음과 같다. 말더듬 빈도는 중간평가에서 감소하여 구어 유창성이 치료 초기에 습득되었다. 게슈탈트치료과정에서 대부분의 피험자들이 말더듬 빈도에서 감소를 나타내었다. 한편 말더듬 지속시간도 치료 전·후에 감소를 나타내었다. 이것은 치료 초기에 피험자들이 구어 속도를 조절하여 유창성을 조절하는 능력을 습득하였기 때문이다. 둘째, 게슈탈트치료 이후에 말더듬자각 결과는 다음과 같다. 피험자 모두의 자아효능감이 증가하였으며 접근하는 태도뿐 만아니라 유창성 수행 모두 증가하였다. 의사소통 태도 또한 모든 피험자들이 긍정적으로 개선되었다. 치료 이후 의사소통 상황에 좀 더 긍정적이고 적극적으로 접근하는 태도를 가지게 되었다. 피험자들이 게슈탈트치료 이후 현재 자아의 능력을 신뢰하고 현재 자아에 대하여 긍정적으로 인식하게 되었다. 결론적으로, 게슈탈트치료는 유창성장애성인의 말더듬 행동 및 자각을 개선시켜 다양한 말더듬 특징들에 긍정적인 효과가 있었다.
This is a study of the effects of Gestalt Therapy on the adult stutterer's behaviors and awareness of stuttering. The original Gestalt Therapy is made up of an orientation and investigation phase, a transition phase, a working phase and, finally, an arrangement and termination phase. In the present ...
This is a study of the effects of Gestalt Therapy on the adult stutterer's behaviors and awareness of stuttering. The original Gestalt Therapy is made up of an orientation and investigation phase, a transition phase, a working phase and, finally, an arrangement and termination phase. In the present study, this therapy has been to accommodate stutterer’s. The Gestalt Therapy consists of a program phase to assess creativity and awareness and provide a deeper understanding of the individual's characteristics in the learning process of fluent speech, a change phase to allow for an acceptance of the real self, and an adeptness phase to develop the individual’s self-respect. A final phase is to develop a capacity to teach oneself and others. The subjects of this research were 4 stutterers who developed a stuttering behavior without any apparent neurological damage or other speech or developmental impediments. To assess their stuttering behaviors and awareness characteristics, I used methods for observing levels of behavioral awareness in each phase. I compared the frequency and duration of stuttering in the pre, interim and post assessments. To observe any improvement in stuttering awareness, I examined self-efficacy, as well as communication attitudes in the pre and post assessments and then compared the results. The results of the study are as follows: First, in regard to stuttering behavior, stuttering frequency decreased in the interim assessments, showing that the learning of fluent speech was acquired early in the therapy process. Looking at the changes in stuttering frequency, most of the subjects of the Gestalt Therapy decreased their stuttering frequency. On the other hand, the duration time showed change in both the pre and post assessment, most likely due to the fact that the subjects acquired the ability to maintain fluency in speech by adjusting their speech rate in the early therapy process. Second, in regard to stuttering awareness, the self-efficacy of all subjects increased after Gestalt Therapy. They also showed a higher degree of confidence in initiating communication, as well as confidence in their fluency, which suggests a more positive attitude toward communication in general. With mediation, their attitudes in communication situations became more positive and interactive. This shows that they came to trust the competency of the present self and recognize the present self positively after the Gestalt Therapy. In conclusion, the results of the study show that Gestalt Therapy improved the adult stutterer's behavior and that their awareness of stuttering changed various characteristics in affirmative ways.
This is a study of the effects of Gestalt Therapy on the adult stutterer's behaviors and awareness of stuttering. The original Gestalt Therapy is made up of an orientation and investigation phase, a transition phase, a working phase and, finally, an arrangement and termination phase. In the present study, this therapy has been to accommodate stutterer’s. The Gestalt Therapy consists of a program phase to assess creativity and awareness and provide a deeper understanding of the individual's characteristics in the learning process of fluent speech, a change phase to allow for an acceptance of the real self, and an adeptness phase to develop the individual’s self-respect. A final phase is to develop a capacity to teach oneself and others. The subjects of this research were 4 stutterers who developed a stuttering behavior without any apparent neurological damage or other speech or developmental impediments. To assess their stuttering behaviors and awareness characteristics, I used methods for observing levels of behavioral awareness in each phase. I compared the frequency and duration of stuttering in the pre, interim and post assessments. To observe any improvement in stuttering awareness, I examined self-efficacy, as well as communication attitudes in the pre and post assessments and then compared the results. The results of the study are as follows: First, in regard to stuttering behavior, stuttering frequency decreased in the interim assessments, showing that the learning of fluent speech was acquired early in the therapy process. Looking at the changes in stuttering frequency, most of the subjects of the Gestalt Therapy decreased their stuttering frequency. On the other hand, the duration time showed change in both the pre and post assessment, most likely due to the fact that the subjects acquired the ability to maintain fluency in speech by adjusting their speech rate in the early therapy process. Second, in regard to stuttering awareness, the self-efficacy of all subjects increased after Gestalt Therapy. They also showed a higher degree of confidence in initiating communication, as well as confidence in their fluency, which suggests a more positive attitude toward communication in general. With mediation, their attitudes in communication situations became more positive and interactive. This shows that they came to trust the competency of the present self and recognize the present self positively after the Gestalt Therapy. In conclusion, the results of the study show that Gestalt Therapy improved the adult stutterer's behavior and that their awareness of stuttering changed various characteristics in affirmative ways.
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