아스퍼거 장애 학생의 행동문제에 대한 학생과 교사의 인식비교 연구 : 교육적 요구와 중재의 상호작용 비교 A Qualitative Research on Students' and Teachers' Recognition on the Challenging Behaviors of Students with Asperger's Disorder : Focused on educational needs of the students and intervention of the teachers원문보기
본 연구는 아스퍼거 장애 학생이 학교에서 보이는 행동문제에 대한 아스퍼거 장애 학생 자신의 인식과 교사의 인식을 질적으로 분석함으로써 연구대상 간의 인식의 차이와, 특수교사와 일반교사 간의 중재 전략의 차이, 교사들의 중재 전략이 아스퍼거 장애 학생에게 미치는 영향을 살펴보았다. 그리고 아스퍼거 장애 학생들의 교육적 요구와 중재 전략과의 상호작용 관계를 파악하여 교사들에게는 효과적인 중재 방안을 마련하게 하고 학생들에게는 성공적인 통합교육의 기저를 마련하는 것을 목적으로 하였다. 그러기 위해 본 연구에는 네 명의 아스퍼거 장애 학생과 네 명의 담임교사인 일반교사, 네 명의 특수교사가 연구에 참여했으며 아스퍼거 장애 학생들의 어머니들은 학생의 생육사에 관련된 정보를 제공하기 위해 연구에 참여하였다. 참여자들에게는 각각 반구조화 된 질문지를 이용하여 면담을 실시했으며 면담의 내용은 녹음 후 전사되었다. 전사된 내용은 ...
본 연구는 아스퍼거 장애 학생이 학교에서 보이는 행동문제에 대한 아스퍼거 장애 학생 자신의 인식과 교사의 인식을 질적으로 분석함으로써 연구대상 간의 인식의 차이와, 특수교사와 일반교사 간의 중재 전략의 차이, 교사들의 중재 전략이 아스퍼거 장애 학생에게 미치는 영향을 살펴보았다. 그리고 아스퍼거 장애 학생들의 교육적 요구와 중재 전략과의 상호작용 관계를 파악하여 교사들에게는 효과적인 중재 방안을 마련하게 하고 학생들에게는 성공적인 통합교육의 기저를 마련하는 것을 목적으로 하였다. 그러기 위해 본 연구에는 네 명의 아스퍼거 장애 학생과 네 명의 담임교사인 일반교사, 네 명의 특수교사가 연구에 참여했으며 아스퍼거 장애 학생들의 어머니들은 학생의 생육사에 관련된 정보를 제공하기 위해 연구에 참여하였다. 참여자들에게는 각각 반구조화 된 질문지를 이용하여 면담을 실시했으며 면담의 내용은 녹음 후 전사되었다. 전사된 내용은 코딩의 과정을 거쳐 해석되고 기술되었다. 본 연구의 결과는 다음과 같이 네 가지로 요약된다. 첫째, 아스퍼거 장애 학생들은 사회적 기술의 결함으로 발생되는 자신들의 행동문제를 심각하게 받아들이지 않았고, 다만 타인의 무례한 행동에 대해 피해를 입지 않기 위해 행한 정당방위라고 인식하고 있었다. 그러나 아스퍼거 장애 학생들은 좋은 지능과 학업 성적을 보이기 때문에 일반교사들은 학생들의 행동을 바르지 못한 인성에 기인한다고 비난하고 있었다. 반면, 특수교사들은 학생들의 행동문제를 비난하기 보다는 장애에 기인하여 발생하는 행동으로 인식하고 있었다. 둘째, 아스퍼거 장애 학생들의 행동문제에 대한 일반교사의 중재 전략은 일반학생들의 행동문제를 다루는 것과 다르지 않았고 때로는 자신들의 능력 밖이라고 생각하고 중재를 포기하기도 하였다. 그러나 특수교사는 학생이 장애를 가지고 있다는 사실을 인정하면서부터 관찰과 평가를 통해 적절한 중재 전략을 모색하고 실행하는 것을 볼 수 있었다. 셋째, 일반교사들의 중재는 아스퍼거 장애 학생들에게 긍정적인 영향을 주지 못했다. 그러나 래포 형성과 믿음을 바탕으로 한 특수교사의 체계적인 중재는 아스퍼거 장애 학생들의 행동을 변화시켰고 학생들이 교사를 믿고 의지할 수 있게 하였다. 넷째, 분명 아스퍼거 장애 학생들은 다양한 교육적 요구를 가지고 있음에도 불구하고 일반교사들은 장애 학생이 교육적 요구를 가지고 있다는 사실을 인식하지 못하고 있었다. 그러나 특수교사들은 아스퍼거 장애 학생이 가지고 있는 교육적 요구를 인식하고 교육에 적극 반영하고자 노력하는 모습을 보였다. 아직까지 국내에서는 아스퍼거 장애에 관한 연구가 활발히 진행되고 있지 않은 현실을 감한해 볼 때, 학교 현장에서 얻을 수 있는 행동문제에 대한 구체적인 자료들을 학생 자신의 입장과 교사들의 입장을 통해 분석하고 중재방안에 대한 사례들을 제공하는 본 연구는 후속 연구의 자료로써 활용될 수 있을 것이다. 그리고 본 연구의 결과는 교사들에게 아스퍼거 장애에 대한 정보를 제공하고 적절한 중재의 방안을 모색하게 함으로써 아스퍼거 장애 학생들의 성공적인 통합교육에 이바지 할 것으로 보인다.
본 연구는 아스퍼거 장애 학생이 학교에서 보이는 행동문제에 대한 아스퍼거 장애 학생 자신의 인식과 교사의 인식을 질적으로 분석함으로써 연구대상 간의 인식의 차이와, 특수교사와 일반교사 간의 중재 전략의 차이, 교사들의 중재 전략이 아스퍼거 장애 학생에게 미치는 영향을 살펴보았다. 그리고 아스퍼거 장애 학생들의 교육적 요구와 중재 전략과의 상호작용 관계를 파악하여 교사들에게는 효과적인 중재 방안을 마련하게 하고 학생들에게는 성공적인 통합교육의 기저를 마련하는 것을 목적으로 하였다. 그러기 위해 본 연구에는 네 명의 아스퍼거 장애 학생과 네 명의 담임교사인 일반교사, 네 명의 특수교사가 연구에 참여했으며 아스퍼거 장애 학생들의 어머니들은 학생의 생육사에 관련된 정보를 제공하기 위해 연구에 참여하였다. 참여자들에게는 각각 반구조화 된 질문지를 이용하여 면담을 실시했으며 면담의 내용은 녹음 후 전사되었다. 전사된 내용은 코딩의 과정을 거쳐 해석되고 기술되었다. 본 연구의 결과는 다음과 같이 네 가지로 요약된다. 첫째, 아스퍼거 장애 학생들은 사회적 기술의 결함으로 발생되는 자신들의 행동문제를 심각하게 받아들이지 않았고, 다만 타인의 무례한 행동에 대해 피해를 입지 않기 위해 행한 정당방위라고 인식하고 있었다. 그러나 아스퍼거 장애 학생들은 좋은 지능과 학업 성적을 보이기 때문에 일반교사들은 학생들의 행동을 바르지 못한 인성에 기인한다고 비난하고 있었다. 반면, 특수교사들은 학생들의 행동문제를 비난하기 보다는 장애에 기인하여 발생하는 행동으로 인식하고 있었다. 둘째, 아스퍼거 장애 학생들의 행동문제에 대한 일반교사의 중재 전략은 일반학생들의 행동문제를 다루는 것과 다르지 않았고 때로는 자신들의 능력 밖이라고 생각하고 중재를 포기하기도 하였다. 그러나 특수교사는 학생이 장애를 가지고 있다는 사실을 인정하면서부터 관찰과 평가를 통해 적절한 중재 전략을 모색하고 실행하는 것을 볼 수 있었다. 셋째, 일반교사들의 중재는 아스퍼거 장애 학생들에게 긍정적인 영향을 주지 못했다. 그러나 래포 형성과 믿음을 바탕으로 한 특수교사의 체계적인 중재는 아스퍼거 장애 학생들의 행동을 변화시켰고 학생들이 교사를 믿고 의지할 수 있게 하였다. 넷째, 분명 아스퍼거 장애 학생들은 다양한 교육적 요구를 가지고 있음에도 불구하고 일반교사들은 장애 학생이 교육적 요구를 가지고 있다는 사실을 인식하지 못하고 있었다. 그러나 특수교사들은 아스퍼거 장애 학생이 가지고 있는 교육적 요구를 인식하고 교육에 적극 반영하고자 노력하는 모습을 보였다. 아직까지 국내에서는 아스퍼거 장애에 관한 연구가 활발히 진행되고 있지 않은 현실을 감한해 볼 때, 학교 현장에서 얻을 수 있는 행동문제에 대한 구체적인 자료들을 학생 자신의 입장과 교사들의 입장을 통해 분석하고 중재방안에 대한 사례들을 제공하는 본 연구는 후속 연구의 자료로써 활용될 수 있을 것이다. 그리고 본 연구의 결과는 교사들에게 아스퍼거 장애에 대한 정보를 제공하고 적절한 중재의 방안을 모색하게 함으로써 아스퍼거 장애 학생들의 성공적인 통합교육에 이바지 할 것으로 보인다.
The purpose of this qualitative research was to investigate the recognition of students with Asperger's disorder and of their teachers on the students' challenging behaviors at school. The study aimed at understanding the differences in its recognition among the participants of the study. It also ai...
The purpose of this qualitative research was to investigate the recognition of students with Asperger's disorder and of their teachers on the students' challenging behaviors at school. The study aimed at understanding the differences in its recognition among the participants of the study. It also aimed at investigating the interaction between teachers' intervention strategies and the challenging behaviors of the students at school. Ultimately, the current study was to provide the teachers with the insight for effective teaching strategies to manage challenging behaviors of students with Asperger's disorder by comprehending the students' educational needs. Four male students(adolescents) with Asperger's disorder attending regular junior or senior high schools, their general education teachers, their special education teachers, and their mothers participated in the study. The participants were interviewed and asked to respond to each question of an open-ended questionnaire using in narrative and descriptive ways. The results of the study were identified as follows. First, the students with Asperger's disorder regarded their challenging behaviors as their self-defensive expressions rather than a serious inappropriate behaviors, which was caused by having deficits in appropriate social skills. As most of the students displayed good intelligence and good academic skills, most of the general teachers regarded and misunderstood the students as bad conductors. On contrast, special educators did not blame the student so that they recognized the students' challenging behaviors as some troubles coming from the disorder. Second, in the intervention strategies, general teachers used the ordinary ways in dealing with the students' challenging behaviors and they tended to give up implementing appropriate interventions to manage the behaviors. On the other hand, special educators actively searched for effective intervention strategies to manage the students' inappropriate behaviors. Third, the general teachers did not have confidence in having positive outcomes of intervention, which brought negative effects to mange the behaviors. However, the special educators had confidence in the effects of systematic interventions for the students' behaviors, which brought active implementation of individualized intervention for the students. Fourth, the general teachers were unaware educational needs of their students with Asperger's disorder, but special educators understood their needs for education and reflected it to the special education. The results of this study strongly recommend to do further researches emphasizing on asserting the effects of a variety of intervention strategies, which will guide the teachers to support their students with special needs at school settings.
The purpose of this qualitative research was to investigate the recognition of students with Asperger's disorder and of their teachers on the students' challenging behaviors at school. The study aimed at understanding the differences in its recognition among the participants of the study. It also aimed at investigating the interaction between teachers' intervention strategies and the challenging behaviors of the students at school. Ultimately, the current study was to provide the teachers with the insight for effective teaching strategies to manage challenging behaviors of students with Asperger's disorder by comprehending the students' educational needs. Four male students(adolescents) with Asperger's disorder attending regular junior or senior high schools, their general education teachers, their special education teachers, and their mothers participated in the study. The participants were interviewed and asked to respond to each question of an open-ended questionnaire using in narrative and descriptive ways. The results of the study were identified as follows. First, the students with Asperger's disorder regarded their challenging behaviors as their self-defensive expressions rather than a serious inappropriate behaviors, which was caused by having deficits in appropriate social skills. As most of the students displayed good intelligence and good academic skills, most of the general teachers regarded and misunderstood the students as bad conductors. On contrast, special educators did not blame the student so that they recognized the students' challenging behaviors as some troubles coming from the disorder. Second, in the intervention strategies, general teachers used the ordinary ways in dealing with the students' challenging behaviors and they tended to give up implementing appropriate interventions to manage the behaviors. On the other hand, special educators actively searched for effective intervention strategies to manage the students' inappropriate behaviors. Third, the general teachers did not have confidence in having positive outcomes of intervention, which brought negative effects to mange the behaviors. However, the special educators had confidence in the effects of systematic interventions for the students' behaviors, which brought active implementation of individualized intervention for the students. Fourth, the general teachers were unaware educational needs of their students with Asperger's disorder, but special educators understood their needs for education and reflected it to the special education. The results of this study strongly recommend to do further researches emphasizing on asserting the effects of a variety of intervention strategies, which will guide the teachers to support their students with special needs at school settings.
주제어
#asperger disorder challenging behaviors at school 아스퍼거장애 행동문제 교육적 중재
학위논문 정보
저자
김경민
학위수여기관
대구대학교 대학원
학위구분
국내박사
학과
특수교육학과 정서행동장애아교육전공
지도교수
서경희
발행연도
2007
총페이지
ⅳ, 177 p.
키워드
asperger disorder challenging behaviors at school 아스퍼거장애 행동문제 교육적 중재
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.