[학위논문]일본초등학교의 평면구성에 관한 건축 계획적 연구 : 우량시설 표창 학교를 중심으로 (1988~2005) (A) Study on Analyzing the Plan of the Elementary School in Japan : Concer Awarded Elementary school (since 1988~2005)원문보기
우리나라 초등학교의 평면구성은 1970년대 후반까지 유지된 표준설계도에 의해 계획되어 대부분의 학교는 일제식 수업 위주의 공간구성으로 되어 있었다. 학교는 주입식 교육으로 지식을 전달하는 장소일 뿐이라는 인식으로 과거의 획일적인 형태를 답습해왔다. 그러나 1990년대 중반부터 열린교육, 정보화, 제 7차 교육과정의 실시 등의 변화에 따라 과거와는 다른 평면구성을 한 학교가 등장하기 시작했고 그 후 표준설계도에 의한 학교들이 줄어들면서 오픈플랜의 공간구성을 보이는 학교들이 나타나기 시작했다. 그렇지만 아직 우리나라의 현실에서 교육적?생활적 측면을 고려한 학교 사례들은 미비하여 궁극적인 교육환경의 개선노력이 필요하다. 이러한 상황에서 동시대 다른 나라의 ...
우리나라 초등학교의 평면구성은 1970년대 후반까지 유지된 표준설계도에 의해 계획되어 대부분의 학교는 일제식 수업 위주의 공간구성으로 되어 있었다. 학교는 주입식 교육으로 지식을 전달하는 장소일 뿐이라는 인식으로 과거의 획일적인 형태를 답습해왔다. 그러나 1990년대 중반부터 열린교육, 정보화, 제 7차 교육과정의 실시 등의 변화에 따라 과거와는 다른 평면구성을 한 학교가 등장하기 시작했고 그 후 표준설계도에 의한 학교들이 줄어들면서 오픈플랜의 공간구성을 보이는 학교들이 나타나기 시작했다. 그렇지만 아직 우리나라의 현실에서 교육적?생활적 측면을 고려한 학교 사례들은 미비하여 궁극적인 교육환경의 개선노력이 필요하다. 이러한 상황에서 동시대 다른 나라의 교육시설의 분석을 통해 좀 더 발전적인 방향으로 나아가야할 필요성이 있을 것이다. 선진국의 사례를 보면 교육적·사회적 요구-초등학교에서의 교육과정의 변화, 교사나 학생들의 학습 및 생활에의 대응, 그리고 지역적인 특성, 지역민의 평생교육에 대응, 정보화 환경 친화적 요소의 도입 등-에 대응 하는 여러 다양한 개념들이 많이 나타나고 있다. 이에 본 연구는 17년간 일본의 우량시설 표창을 받은 학교의 기본 설계 방침을 분석하고 우리나라에서는 찾아보기 힘든 다른 개념의 학교들을 살펴보고 이와 함께 배치유형, 디자인요소를 함께 개념과의 관계를 알아볼 것이다. 이런 점들을 참고하여 향후 교육시설의 계획에 있어 다양한 모색을 하면서 이러한 요소들이 활발하게 논의되고 적용되어 국내 초등학교 시설의 질적 향상을 하기 위함에 그 목적을 가진다. 본 연구를 통하여 얻은 결론은 다음과 같다. 1) 개념의 흐름을 본다면 대상학교의 초반에는 오픈 플랜을 적용하여 교육방법의 다양화를 수용하려는 학교가 많았으나, 점점 그 외 다양한 개념을 갖는 학교들이 생겨났다. 또한 대상학교에서 최근에 들어서 학습·생활·지역의 모든 개념을 포함하려는 학교가 나타나고 있는 것을 볼 수 있다. 2) 최근의 교육환경을 우선 고려한 학교를 보면, 초기의 유닛플랜보다 좀 더 독립적으로 구성되어 생활적인 측면을 고려해가는 것을 볼 수 있다. 3) 배치유형은 일반형, 집중형, 클러스터형, 혼합형, 기타형으로 분류하여 다양한 형태를 볼 수 있었다. 또한 집중형의 학교가 다수를 차지한다는 것으로 교내 옥외공간이 중요한 요소를 차지하는 것을 알 수 있다. 4) 디자인 요소들을 보면 내부공간과 외부공간의 디자인 요소는 유형"나"와 "다"의 학교에서 많이 사용되었다. 최근에는 에너지절약 및 생태계보전으로서의 요소들을 도입하여 지구환경에 기여하는 움직임이 있다는 것을 알 수 있다. 5) 다목적 공간의 구성유형이 6가지 유형으로 분류되었으며, 과거에는 전교대응 다목적공간만 있는 유형이 대부분이었으나 현재는 전교대응 다목적공간의 유무에는 관계없이 전 학년에 대응하는 다목적공간을 가진 학교가 대부분이었고 “사”유형은 과거에 없던 유형이 새로 나타난 것을 알 수 있었다. 이는 과거에 비해 전교대응공간보다는 학년단위를 중심으로 단위학습공간이 구성되는 것을 알 수 있었다. 6) 교실과 다목적 공간의 대면?경계상태에 대한 유형은 11가지로 분류되었고 95개의 unit에서 확인할 수 있었다. 선행논문에서는 부분대면형이 다수였으나 현재는 대상학교 중 완전대면형의 사용이 3배 이상 많았고 대부분의 학교들이 교실과 다목적 공간은 가벽?가구로 구분되어 있거나 구분이 없는 유형을 많이 사용하고 있는 것을 알 수 있었다. 그리고 2∼3가지 유형을 모두 사용한 학교는 저?중?고학년별로 다른 형태를 사용하는 것을 알 수 있었다. 7) 단위학습공간에 다양한 부속실을 추가하여 아이들과 교사 모두 편리하게 학습을 할 수 있는 환경을 가진 학교들도 다수 있는 것을 알 수 있었다. 일본에서는 교육환경의 변화와 함께 여러 면이 함께 변화하고 있으며 학교건축의 개념과 평면들이 다양해져 가며 발달해 가는 것을 알 수 있었다. 우리나라의 교육시설의 질적인 향상을 위해서는 교육적?생활적측면의 고려를 위해 개념형성과 아울러 배치유형의 다양화, 디자인 요소의 도입이 필요하다는 것을 알 수 있다.Our country primary school plane composition was planed by standard plan kept until latter half in the 1970s, and most of schools gets into a space composition for class of Japan form. It had followed in the uniform way which is place that transmit knowledge by cramming method. From the mid-1990s, however, according to change of open education, information-oriented society, application of 7th education procedure etc., the school which compose different plane compare with the past began to appear. Since this time, schools by standard plan were decreased and schools which show space composition of open plan dawned. It happen various kind of problems between school that is keeping past form and that select open education and new concept in period of transition of educational facility plan that school which changed newly is mixed. After 2000years, school that these concepts are not applied began to dawn. Of course, All schools are not changed in necessarily right condition from aspect of education, student life in school, and etc. However, it has been contributing in qualitative elevation of education compared to the past. If consider school function or change of role accordingly with society development, we can guess easily that various plane composition is required hereafter. But, it is difficult that find school which have various plane in our country actually. In this situation, there may be necessity must go forward for expansive direction much more through analysis of educational facility of other country of same age. In this research, it is analyzed about basis design of school which has receive Maintained good facility school commendation for 17 years, and investigate different schools which has different concept than others in our country, and is going to search relation with concept with block plan and design element. Reference this points, it grope various in plan of educational facility hereafter. These elements are discussed and are applied and do qualitative improvement of internal primary school equipment vigorously, and have the purpose that it serves. Through this research, conclusion that get is same as following. 1) Although there are many schools to accommodate diversification of education method applying open plan at opening part of object school if see flowing of concept, schools which have any various concept gradually appeared. In addition, it is appearing recently in this school to include all concept of learning, life, local. 2) If see school which consider the recent education environment first, it can find that school is composed much more separatively than first unit plan and consider aspect of life. 3) Block plan is various by general style, concentration style, cluster style, mixing style, other style. Through that school of concentration style occupies majority, it can fine that outside space in school is one of the important element. 4) In this design elements, design elements between interior space and exterior space was used much in “나-type” and “다-type”. Through introduction as saving energy and ecosystem preservation system lastly, it can find that movement that contribute in earth environment. For qualitative elevation of educational facility of our country with above substance, it is necessary that introduction of design elements about diversification of block plan and design with concept formation for considering aspect of education and life. 5) Composition type of multi-purpose space is classified in 6 types, and type that whole school confrontation multi-purpose space was most in the past. However, school which have multi-purpose space that correspond in all class is most in the current without relation in existence between whole school confrontation multi-purpose space. And it can find that 사-type that was not in the past is oncoming and that unit studying space is consisted laying on class more than whole school confrontation ball than past. 6) Face to face between classroom and multi-purpose space, type about boundary state is classified by 11, and confirm in 95 unit. Part confrontation style is most before research, but use of perfection confrontation style of object school of current is many more than triple and most schools classroom and multi-purpose space are divided by wall which can move, furniture or type that is not divided is used much. And it can find that school that use 2-3types use a different type each same class. It can find there are many schools that children and teacher have environment to study conveniently adding various attachment room. It can know that several aspects with change of education environment are altering together, and concept of school construction and planes develop as becoming various in Japan.
우리나라 초등학교의 평면구성은 1970년대 후반까지 유지된 표준설계도에 의해 계획되어 대부분의 학교는 일제식 수업 위주의 공간구성으로 되어 있었다. 학교는 주입식 교육으로 지식을 전달하는 장소일 뿐이라는 인식으로 과거의 획일적인 형태를 답습해왔다. 그러나 1990년대 중반부터 열린교육, 정보화, 제 7차 교육과정의 실시 등의 변화에 따라 과거와는 다른 평면구성을 한 학교가 등장하기 시작했고 그 후 표준설계도에 의한 학교들이 줄어들면서 오픈플랜의 공간구성을 보이는 학교들이 나타나기 시작했다. 그렇지만 아직 우리나라의 현실에서 교육적?생활적 측면을 고려한 학교 사례들은 미비하여 궁극적인 교육환경의 개선노력이 필요하다. 이러한 상황에서 동시대 다른 나라의 교육시설의 분석을 통해 좀 더 발전적인 방향으로 나아가야할 필요성이 있을 것이다. 선진국의 사례를 보면 교육적·사회적 요구-초등학교에서의 교육과정의 변화, 교사나 학생들의 학습 및 생활에의 대응, 그리고 지역적인 특성, 지역민의 평생교육에 대응, 정보화 환경 친화적 요소의 도입 등-에 대응 하는 여러 다양한 개념들이 많이 나타나고 있다. 이에 본 연구는 17년간 일본의 우량시설 표창을 받은 학교의 기본 설계 방침을 분석하고 우리나라에서는 찾아보기 힘든 다른 개념의 학교들을 살펴보고 이와 함께 배치유형, 디자인요소를 함께 개념과의 관계를 알아볼 것이다. 이런 점들을 참고하여 향후 교육시설의 계획에 있어 다양한 모색을 하면서 이러한 요소들이 활발하게 논의되고 적용되어 국내 초등학교 시설의 질적 향상을 하기 위함에 그 목적을 가진다. 본 연구를 통하여 얻은 결론은 다음과 같다. 1) 개념의 흐름을 본다면 대상학교의 초반에는 오픈 플랜을 적용하여 교육방법의 다양화를 수용하려는 학교가 많았으나, 점점 그 외 다양한 개념을 갖는 학교들이 생겨났다. 또한 대상학교에서 최근에 들어서 학습·생활·지역의 모든 개념을 포함하려는 학교가 나타나고 있는 것을 볼 수 있다. 2) 최근의 교육환경을 우선 고려한 학교를 보면, 초기의 유닛플랜보다 좀 더 독립적으로 구성되어 생활적인 측면을 고려해가는 것을 볼 수 있다. 3) 배치유형은 일반형, 집중형, 클러스터형, 혼합형, 기타형으로 분류하여 다양한 형태를 볼 수 있었다. 또한 집중형의 학교가 다수를 차지한다는 것으로 교내 옥외공간이 중요한 요소를 차지하는 것을 알 수 있다. 4) 디자인 요소들을 보면 내부공간과 외부공간의 디자인 요소는 유형"나"와 "다"의 학교에서 많이 사용되었다. 최근에는 에너지절약 및 생태계보전으로서의 요소들을 도입하여 지구환경에 기여하는 움직임이 있다는 것을 알 수 있다. 5) 다목적 공간의 구성유형이 6가지 유형으로 분류되었으며, 과거에는 전교대응 다목적공간만 있는 유형이 대부분이었으나 현재는 전교대응 다목적공간의 유무에는 관계없이 전 학년에 대응하는 다목적공간을 가진 학교가 대부분이었고 “사”유형은 과거에 없던 유형이 새로 나타난 것을 알 수 있었다. 이는 과거에 비해 전교대응공간보다는 학년단위를 중심으로 단위학습공간이 구성되는 것을 알 수 있었다. 6) 교실과 다목적 공간의 대면?경계상태에 대한 유형은 11가지로 분류되었고 95개의 unit에서 확인할 수 있었다. 선행논문에서는 부분대면형이 다수였으나 현재는 대상학교 중 완전대면형의 사용이 3배 이상 많았고 대부분의 학교들이 교실과 다목적 공간은 가벽?가구로 구분되어 있거나 구분이 없는 유형을 많이 사용하고 있는 것을 알 수 있었다. 그리고 2∼3가지 유형을 모두 사용한 학교는 저?중?고학년별로 다른 형태를 사용하는 것을 알 수 있었다. 7) 단위학습공간에 다양한 부속실을 추가하여 아이들과 교사 모두 편리하게 학습을 할 수 있는 환경을 가진 학교들도 다수 있는 것을 알 수 있었다. 일본에서는 교육환경의 변화와 함께 여러 면이 함께 변화하고 있으며 학교건축의 개념과 평면들이 다양해져 가며 발달해 가는 것을 알 수 있었다. 우리나라의 교육시설의 질적인 향상을 위해서는 교육적?생활적측면의 고려를 위해 개념형성과 아울러 배치유형의 다양화, 디자인 요소의 도입이 필요하다는 것을 알 수 있다.Our country primary school plane composition was planed by standard plan kept until latter half in the 1970s, and most of schools gets into a space composition for class of Japan form. It had followed in the uniform way which is place that transmit knowledge by cramming method. From the mid-1990s, however, according to change of open education, information-oriented society, application of 7th education procedure etc., the school which compose different plane compare with the past began to appear. Since this time, schools by standard plan were decreased and schools which show space composition of open plan dawned. It happen various kind of problems between school that is keeping past form and that select open education and new concept in period of transition of educational facility plan that school which changed newly is mixed. After 2000years, school that these concepts are not applied began to dawn. Of course, All schools are not changed in necessarily right condition from aspect of education, student life in school, and etc. However, it has been contributing in qualitative elevation of education compared to the past. If consider school function or change of role accordingly with society development, we can guess easily that various plane composition is required hereafter. But, it is difficult that find school which have various plane in our country actually. In this situation, there may be necessity must go forward for expansive direction much more through analysis of educational facility of other country of same age. In this research, it is analyzed about basis design of school which has receive Maintained good facility school commendation for 17 years, and investigate different schools which has different concept than others in our country, and is going to search relation with concept with block plan and design element. Reference this points, it grope various in plan of educational facility hereafter. These elements are discussed and are applied and do qualitative improvement of internal primary school equipment vigorously, and have the purpose that it serves. Through this research, conclusion that get is same as following. 1) Although there are many schools to accommodate diversification of education method applying open plan at opening part of object school if see flowing of concept, schools which have any various concept gradually appeared. In addition, it is appearing recently in this school to include all concept of learning, life, local. 2) If see school which consider the recent education environment first, it can find that school is composed much more separatively than first unit plan and consider aspect of life. 3) Block plan is various by general style, concentration style, cluster style, mixing style, other style. Through that school of concentration style occupies majority, it can fine that outside space in school is one of the important element. 4) In this design elements, design elements between interior space and exterior space was used much in “나-type” and “다-type”. Through introduction as saving energy and ecosystem preservation system lastly, it can find that movement that contribute in earth environment. For qualitative elevation of educational facility of our country with above substance, it is necessary that introduction of design elements about diversification of block plan and design with concept formation for considering aspect of education and life. 5) Composition type of multi-purpose space is classified in 6 types, and type that whole school confrontation multi-purpose space was most in the past. However, school which have multi-purpose space that correspond in all class is most in the current without relation in existence between whole school confrontation multi-purpose space. And it can find that 사-type that was not in the past is oncoming and that unit studying space is consisted laying on class more than whole school confrontation ball than past. 6) Face to face between classroom and multi-purpose space, type about boundary state is classified by 11, and confirm in 95 unit. Part confrontation style is most before research, but use of perfection confrontation style of object school of current is many more than triple and most schools classroom and multi-purpose space are divided by wall which can move, furniture or type that is not divided is used much. And it can find that school that use 2-3types use a different type each same class. It can find there are many schools that children and teacher have environment to study conveniently adding various attachment room. It can know that several aspects with change of education environment are altering together, and concept of school construction and planes develop as becoming various in Japan.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.