한글초록 :TBM/NATM 병용공법이 NATM공법에 비하여 확실한 기술적 우위를 확보하기 위해서는 TBM 굴진종료와 거의 동시에 확대발파 및 라이닝 시공의 완료가 요구되지만, TBM/NATM 병용공법에서 TBM 굴착과 확대 발파를 동시에 시도할 경우, TBM 굴착에 필요한 각종 기기설비 (전기 케이블, 급기관, 물공급관, 환기덕트 등) 가 발파로 인하여 손상될 뿐만 아니라, TBM 광차용 레일이 손상되거나 매몰되어 TBM 굴착에 의하여 발생되는 버럭을 반출시킬 수 없으므로, 이러한 제반 문제점들을 해결할 수 있는 별도의 터널굴착공법이 필요하다. 본 연구에서는 공사기간을 획기적으로 단축하기 위하여 TBM 굴착과 확대발파 및 라이닝시공을 동시에 수행할 수 있는 터널굴착공법, 시공장비, 지보재 시공 등 직접공사 비용을 절감하고 터널주변 지역에 대한 소음 ․ 진동을 저감시키는 공법의 현장 적용성에 대한 연구를 목적으로 하였다영문초록 :NATM method has been generally used for the base rock tunnel construction since its development ...
한글초록 :TBM/NATM 병용공법이 NATM공법에 비하여 확실한 기술적 우위를 확보하기 위해서는 TBM 굴진종료와 거의 동시에 확대발파 및 라이닝 시공의 완료가 요구되지만, TBM/NATM 병용공법에서 TBM 굴착과 확대 발파를 동시에 시도할 경우, TBM 굴착에 필요한 각종 기기설비 (전기 케이블, 급기관, 물공급관, 환기덕트 등) 가 발파로 인하여 손상될 뿐만 아니라, TBM 광차용 레일이 손상되거나 매몰되어 TBM 굴착에 의하여 발생되는 버럭을 반출시킬 수 없으므로, 이러한 제반 문제점들을 해결할 수 있는 별도의 터널굴착공법이 필요하다. 본 연구에서는 공사기간을 획기적으로 단축하기 위하여 TBM 굴착과 확대발파 및 라이닝시공을 동시에 수행할 수 있는 터널굴착공법, 시공장비, 지보재 시공 등 직접공사 비용을 절감하고 터널주변 지역에 대한 소음 ․ 진동을 저감시키는 공법의 현장 적용성에 대한 연구를 목적으로 하였다영문초록 :NATM method has been generally used for the base rock tunnel construction since its development in 1960s. In addition, TBM/NATM joint method that perforates pilot tunnel with TBM at first then perforates/blasts remaining open width parts toward tunnel digging direction is applied to several domestic/oversea tunnel construction field, in order to consider noise/vibration problems of surrounding ground and accelerate digging speed. In order to establish clear technical superiority of TBM/NATM joint method over NATM method, the completion of expanded blasting and lining construction would be required nearly at the same time when TBM digging is completed. However, if TBM digging and expanded blasting are simultaneously implemented by TBM/NATM joint method, not only the crushed-stone by TBM digging could not be extracted because the rail for TBM musk car is damaged or buried, but also various equipments (Electric cable, air supplying tube, water supplying tube and ventilation duct, etc.) required for TBM digging not being damaged due to blasting. By reason of the above problems, separate tunnel digging method is required.ⅸThis study is to research field applicability of the method that enable expanded blasting and lining construction at the same time in order to shorten the construction period significantly and to achieve reduced noise and vibration of surrounding area of tunnel
한글초록 :TBM/NATM 병용공법이 NATM공법에 비하여 확실한 기술적 우위를 확보하기 위해서는 TBM 굴진종료와 거의 동시에 확대발파 및 라이닝 시공의 완료가 요구되지만, TBM/NATM 병용공법에서 TBM 굴착과 확대 발파를 동시에 시도할 경우, TBM 굴착에 필요한 각종 기기설비 (전기 케이블, 급기관, 물공급관, 환기덕트 등) 가 발파로 인하여 손상될 뿐만 아니라, TBM 광차용 레일이 손상되거나 매몰되어 TBM 굴착에 의하여 발생되는 버럭을 반출시킬 수 없으므로, 이러한 제반 문제점들을 해결할 수 있는 별도의 터널굴착공법이 필요하다. 본 연구에서는 공사기간을 획기적으로 단축하기 위하여 TBM 굴착과 확대발파 및 라이닝시공을 동시에 수행할 수 있는 터널굴착공법, 시공장비, 지보재 시공 등 직접공사 비용을 절감하고 터널주변 지역에 대한 소음 ․ 진동을 저감시키는 공법의 현장 적용성에 대한 연구를 목적으로 하였다영문초록 :NATM method has been generally used for the base rock tunnel construction since its development in 1960s. In addition, TBM/NATM joint method that perforates pilot tunnel with TBM at first then perforates/blasts remaining open width parts toward tunnel digging direction is applied to several domestic/oversea tunnel construction field, in order to consider noise/vibration problems of surrounding ground and accelerate digging speed. In order to establish clear technical superiority of TBM/NATM joint method over NATM method, the completion of expanded blasting and lining construction would be required nearly at the same time when TBM digging is completed. However, if TBM digging and expanded blasting are simultaneously implemented by TBM/NATM joint method, not only the crushed-stone by TBM digging could not be extracted because the rail for TBM musk car is damaged or buried, but also various equipments (Electric cable, air supplying tube, water supplying tube and ventilation duct, etc.) required for TBM digging not being damaged due to blasting. By reason of the above problems, separate tunnel digging method is required.ⅸThis study is to research field applicability of the method that enable expanded blasting and lining construction at the same time in order to shorten the construction period significantly and to achieve reduced noise and vibration of surrounding area of tunnel
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