본 연구의 목적은 수학 학습부진아의 원인을 분석하고 그에 따른 효율적인 지도 방안에 관하여 밝히는 것이다. 이러한 연구 목적을 위하여 다음과 같은 연구 내용을 설정하였다. 1) 수학 학습부진아의 학습부진 원인을 분석한다. 2) 학습부진아들의 효율적인 지도에 관하여 밝힌다. 본 논문의 연구 대상을 경상남도 ○○시에 소재한 ○○중학교 1학년 학생들 중에서 1학년 입학 당시 치른 반편성 배치고사의 수학 성적이 하위 의 학생 28명과 1학기 종합고사의 수학 성적이 40점 이하인 학생 46명중에서 이 두 조건을 모두 만족하는 20명을 최종...
본 연구의 목적은 수학 학습부진아의 원인을 분석하고 그에 따른 효율적인 지도 방안에 관하여 밝히는 것이다. 이러한 연구 목적을 위하여 다음과 같은 연구 내용을 설정하였다. 1) 수학 학습부진아의 학습부진 원인을 분석한다. 2) 학습부진아들의 효율적인 지도에 관하여 밝힌다. 본 논문의 연구 대상을 경상남도 ○○시에 소재한 ○○중학교 1학년 학생들 중에서 1학년 입학 당시 치른 반편성 배치고사의 수학 성적이 하위 의 학생 28명과 1학기 종합고사의 수학 성적이 40점 이하인 학생 46명중에서 이 두 조건을 모두 만족하는 20명을 최종 대상학생으로 선정하였다. 이에 본 연구의 결과는 다음과 같다. 학습 부진의 주된 이유는 학습자의 능력이나 기능결함 등 심리적.발달적 측면과 부적절한 교수.학습이라는 환경적 요인에서 찾을 수 있으며, 이에 수학학습의 부진 원인은 선수학습의 결손과 문제에 직면했을 때 사고과정에서의 오류나 전략의 부재로 인해 문제해결에 이르지 못하는 경우로 분석되었다. 첫째, 학습부진이 발생했을 때 누적 결손이 가중되지 않도록 그때그때 적절한 교수적 도움을 제공 해주어야 적절한 학습이 이루어 졌다. 둘째, 학생 개별 조사와 수학 성취도 검사, 수학 학습태도 검사를 통하여 수학 학습부진의 실태를 분석하고, 결과에 대한 대책을 마련하여 이를 수정함으로써 수학 학습부진아에 대한 효율적인 지도가 이루어지도록 하였다. 셋째, 학습부진아를 대상으로 면담과 보충 학습을 실시하였으며, 이 대상학생들을 상대로 수학 성취도 검사와 수학 학습태도 검사를 실시하여 사전 검사와 사후 검사를 비교하여 수학부진의 원인을 파악하고, 효율적인 지도방법에 대하여 고찰해본다. 이러한 지도들로 인하여 수학학습부진아들의 수학 성취도 평가 성적이 평균 20점 이상씩 폭 넓게 향상되었으며, 수학 학습 태도 면에서도 자아개념 요소, 학업 태도 요소, 학습 습관 요소에서 긍정적인 변화를 보인 결과가 나타났다.
본 연구의 목적은 수학 학습부진아의 원인을 분석하고 그에 따른 효율적인 지도 방안에 관하여 밝히는 것이다. 이러한 연구 목적을 위하여 다음과 같은 연구 내용을 설정하였다. 1) 수학 학습부진아의 학습부진 원인을 분석한다. 2) 학습부진아들의 효율적인 지도에 관하여 밝힌다. 본 논문의 연구 대상을 경상남도 ○○시에 소재한 ○○중학교 1학년 학생들 중에서 1학년 입학 당시 치른 반편성 배치고사의 수학 성적이 하위 의 학생 28명과 1학기 종합고사의 수학 성적이 40점 이하인 학생 46명중에서 이 두 조건을 모두 만족하는 20명을 최종 대상학생으로 선정하였다. 이에 본 연구의 결과는 다음과 같다. 학습 부진의 주된 이유는 학습자의 능력이나 기능결함 등 심리적.발달적 측면과 부적절한 교수.학습이라는 환경적 요인에서 찾을 수 있으며, 이에 수학학습의 부진 원인은 선수학습의 결손과 문제에 직면했을 때 사고과정에서의 오류나 전략의 부재로 인해 문제해결에 이르지 못하는 경우로 분석되었다. 첫째, 학습부진이 발생했을 때 누적 결손이 가중되지 않도록 그때그때 적절한 교수적 도움을 제공 해주어야 적절한 학습이 이루어 졌다. 둘째, 학생 개별 조사와 수학 성취도 검사, 수학 학습태도 검사를 통하여 수학 학습부진의 실태를 분석하고, 결과에 대한 대책을 마련하여 이를 수정함으로써 수학 학습부진아에 대한 효율적인 지도가 이루어지도록 하였다. 셋째, 학습부진아를 대상으로 면담과 보충 학습을 실시하였으며, 이 대상학생들을 상대로 수학 성취도 검사와 수학 학습태도 검사를 실시하여 사전 검사와 사후 검사를 비교하여 수학부진의 원인을 파악하고, 효율적인 지도방법에 대하여 고찰해본다. 이러한 지도들로 인하여 수학학습부진아들의 수학 성취도 평가 성적이 평균 20점 이상씩 폭 넓게 향상되었으며, 수학 학습 태도 면에서도 자아개념 요소, 학업 태도 요소, 학습 습관 요소에서 긍정적인 변화를 보인 결과가 나타났다.
The purpose of this research analyzes the causes of underachievers of learning mathematics and gets the methods of effective learning from that result. Contents of this research are as follows. (1) To analyze the causes of underachievers (2) To find out how to teach underachievers effectively. This ...
The purpose of this research analyzes the causes of underachievers of learning mathematics and gets the methods of effective learning from that result. Contents of this research are as follows. (1) To analyze the causes of underachievers (2) To find out how to teach underachievers effectively. This research focuses on 20 students selected from two conditions that are 28 students who are below 20% in the entrance math test and 46 students who are below 40 points in comprehensive math test. Results of this research are as follows. The main reasons of underachievers are psychological?developmental elements; their abilities or functional defects etc, and environmental factors; inadequate teaching methods. Thus the causes of underachievers in learning mathematics are the loss of pre-learning, the absence of strategies and errors in the process of thinking when they face on the troubles. First, when deficiency exists, teachers need to provide appropriate teaching assistance for the student without delay, to prevent the deficiency from being cumulative. Second, it is observed that effectiveness in teaching retarded students has been promoted by checking up on individual student participants, their math achievement and attitude toward math learning. The teaching plan revised after the checking up on actual academic condition of individual students should also be conducted to support effective teaching on those students. Third, the research data indicates the reflection on effective teaching methods and causes of retarded math learners through interviews and supplementary learning for retarded students and with math achievement test and attitude toward math learning. The results of these learning methods are that the scores of math achievement in the students who are academically poor in math were improved by over 20 points in average scores and positive results were found in the self-achievement elements and learning habits in the attitude toward math learning.
The purpose of this research analyzes the causes of underachievers of learning mathematics and gets the methods of effective learning from that result. Contents of this research are as follows. (1) To analyze the causes of underachievers (2) To find out how to teach underachievers effectively. This research focuses on 20 students selected from two conditions that are 28 students who are below 20% in the entrance math test and 46 students who are below 40 points in comprehensive math test. Results of this research are as follows. The main reasons of underachievers are psychological?developmental elements; their abilities or functional defects etc, and environmental factors; inadequate teaching methods. Thus the causes of underachievers in learning mathematics are the loss of pre-learning, the absence of strategies and errors in the process of thinking when they face on the troubles. First, when deficiency exists, teachers need to provide appropriate teaching assistance for the student without delay, to prevent the deficiency from being cumulative. Second, it is observed that effectiveness in teaching retarded students has been promoted by checking up on individual student participants, their math achievement and attitude toward math learning. The teaching plan revised after the checking up on actual academic condition of individual students should also be conducted to support effective teaching on those students. Third, the research data indicates the reflection on effective teaching methods and causes of retarded math learners through interviews and supplementary learning for retarded students and with math achievement test and attitude toward math learning. The results of these learning methods are that the scores of math achievement in the students who are academically poor in math were improved by over 20 points in average scores and positive results were found in the self-achievement elements and learning habits in the attitude toward math learning.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.