본 연구는 최근 들어 급성장하고 있는 한국 뮤지컬 산업의 발전에 조금이나마 도움이 되고자 국내에서 공연된 뮤지컬의 성공 요인을 찾아보고 분석한 다음 그 결과를 정리해 보는 것을 목표로 작성되었다. 분석방법은 SPSS를 통한 다중회귀분석을 사용하였다. 뮤지컬의 성공을 나타내는 종속변수로는 ‘총공연횟수’를 선정하였고, 뮤지컬의 성공에 영향을 미칠 것으로 예상되는 성공 요인인 독립변수는 크게 뮤지컬을 선택할 때 영향을 줄 것으로 예상되는 ‘정보 요인’과 뮤지컬 자체의 ‘객관적 요인’으로 구분하였다. 우선‘정보 요인’으로는 ‘신문의 리뷰’, ‘인터넷 예매 사이트의 관람후기 게시판 글 수와 평균평점’, ‘인터넷 동호회의 리뷰와 평점’, ‘광고’등을 고려하였으나, 이 중 ‘신문의 리뷰’, ‘인터넷 동호회의 리뷰와 평점’등은 결국 최종 과정에서 데이터의 부족으로 제외 되고, ‘인터넷 예매 사이트의 관람후기 게시판의 글 수’, ‘네티즌 평균 평점’과 ‘광고’등의 요인만 채택되었다. 그 다음 뮤지컬 자체의 ‘객관적 요인’으로는 ‘티켓 가격’, ‘좌석 등급의 구분’, ‘VIP좌석 존재 여부’, ‘창작 여부’, ‘공연장 좌석수’, ‘오픈 시기’, ‘재공연 여부’등을 포함하였다. 이와 같은 변수들을 토대로 다중회귀분석을 실시하였는데, 보다 의미 있고 정확한 분석을 위하여 극장의 규모를 고려하지 않고 전체를 대상으로 분석한 경우 외에도 극장의 규모를 대, 중, 소로 구분하여 각각 분석을 실시하였고, 창작 뮤지컬과 해외 ...
본 연구는 최근 들어 급성장하고 있는 한국 뮤지컬 산업의 발전에 조금이나마 도움이 되고자 국내에서 공연된 뮤지컬의 성공 요인을 찾아보고 분석한 다음 그 결과를 정리해 보는 것을 목표로 작성되었다. 분석방법은 SPSS를 통한 다중회귀분석을 사용하였다. 뮤지컬의 성공을 나타내는 종속변수로는 ‘총공연횟수’를 선정하였고, 뮤지컬의 성공에 영향을 미칠 것으로 예상되는 성공 요인인 독립변수는 크게 뮤지컬을 선택할 때 영향을 줄 것으로 예상되는 ‘정보 요인’과 뮤지컬 자체의 ‘객관적 요인’으로 구분하였다. 우선‘정보 요인’으로는 ‘신문의 리뷰’, ‘인터넷 예매 사이트의 관람후기 게시판 글 수와 평균평점’, ‘인터넷 동호회의 리뷰와 평점’, ‘광고’등을 고려하였으나, 이 중 ‘신문의 리뷰’, ‘인터넷 동호회의 리뷰와 평점’등은 결국 최종 과정에서 데이터의 부족으로 제외 되고, ‘인터넷 예매 사이트의 관람후기 게시판의 글 수’, ‘네티즌 평균 평점’과 ‘광고’등의 요인만 채택되었다. 그 다음 뮤지컬 자체의 ‘객관적 요인’으로는 ‘티켓 가격’, ‘좌석 등급의 구분’, ‘VIP좌석 존재 여부’, ‘창작 여부’, ‘공연장 좌석수’, ‘오픈 시기’, ‘재공연 여부’등을 포함하였다. 이와 같은 변수들을 토대로 다중회귀분석을 실시하였는데, 보다 의미 있고 정확한 분석을 위하여 극장의 규모를 고려하지 않고 전체를 대상으로 분석한 경우 외에도 극장의 규모를 대, 중, 소로 구분하여 각각 분석을 실시하였고, 창작 뮤지컬과 해외 라이센스 뮤지컬로도 구분하여 분석해 보았다. 분석 결과 뮤지컬의 성공에 긍정적인 영향을 미칠 것으로 예상하였던 ‘인터파크 네티즌 평점’과 ‘VIP좌석 등급 구분’등은 어느 경우에 있어서나 전혀 영향력이 없는 것으로 나타났다. 그 외 다른 변수들의 영향력은 경우에 따라 달랐다. 전체 공연을 대상으로 분석한 경우에는, ‘인터파크 네티즌 후기개수’만이 긍정적인 영향을 끼치는 것으로 나타났고, ‘공연장 좌석수’와 ‘더미변수 오픈시기3(가을)’은 부정적인 영향을 끼친 것으로 나타났다. 대상 공연의 극장 규모를 1,000석과 300석을 기준으로 대, 중, 소로 구분한 다음 이를 소극장을 기준으로 더미변수로 변환하여 ‘공연장 좌석수’대신 독립변수에 투입하여 분석한 결과에서는 ‘평균 티켓 가격’이 ‘총공연횟수’에 부정적인 영향을 끼치는 것으로 나타났다. 그 외 ‘인터파크 네티즌 후기개수’는 긍정적인 영향을, 가을에 오픈하는 경우에 부정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 공연장 좌석수가 1,000석 이상인 공연들만 대상으로 분석한 경우에는 그 동안 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났던 ‘공연장 좌석수’나 ‘인터파크 네티즌 후기개수’, ‘더미변수 오픈시기 3(가을)’등의 변수들은 제외 되고, 대신 ‘더뮤지컬 광고금액’이 긍정적인 영향을 끼치는 것으로 나타났다. 공연장 좌석수가 300석 이상, 1,000석 미만인 공연들만 대상으로 분석한 결과에서는, 기존의 ‘공연장 좌석수’, ‘인터파크 네티즌 후기개수’, ‘오픈 시기’등의 변수들 이외에 재공연일 경우와 창작 뮤지컬인 경우 예상과는 다르게 오히려 긍정적인 영향을 미친 것으로 나타났다. 공연장 좌석수가 300석 미만인 공연들만 대상으로 분석한 경우에는 특이하게 기존의 결과와는 많이 다르게 그동안 유의하게 영향을 끼친 것으로 나타났던 변수들은 모두 제외되고, 유일하게 ‘좌석등급의 구분’이 있는 경우 공연횟수에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 한편 창작 뮤지컬만 대상으로 ‘더미변수 창작여부’를 제외하고 분석한 결과도 소극장을 대상으로 한 경우와 비슷하게 ‘인터파크 네티즌 후기 개수’만이 유일하게 긍정적인 영향을 미친 것으로 나타났다. 반대로 해외 뮤지컬만 대상으로 분석한 경우에는 ‘공연장 좌석수’와 ‘좌석 등급의 구분’등은 부정적인 영향을, ‘인터파크 네티즌 후기 개수’는 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다.
본 연구는 최근 들어 급성장하고 있는 한국 뮤지컬 산업의 발전에 조금이나마 도움이 되고자 국내에서 공연된 뮤지컬의 성공 요인을 찾아보고 분석한 다음 그 결과를 정리해 보는 것을 목표로 작성되었다. 분석방법은 SPSS를 통한 다중회귀분석을 사용하였다. 뮤지컬의 성공을 나타내는 종속변수로는 ‘총공연횟수’를 선정하였고, 뮤지컬의 성공에 영향을 미칠 것으로 예상되는 성공 요인인 독립변수는 크게 뮤지컬을 선택할 때 영향을 줄 것으로 예상되는 ‘정보 요인’과 뮤지컬 자체의 ‘객관적 요인’으로 구분하였다. 우선‘정보 요인’으로는 ‘신문의 리뷰’, ‘인터넷 예매 사이트의 관람후기 게시판 글 수와 평균평점’, ‘인터넷 동호회의 리뷰와 평점’, ‘광고’등을 고려하였으나, 이 중 ‘신문의 리뷰’, ‘인터넷 동호회의 리뷰와 평점’등은 결국 최종 과정에서 데이터의 부족으로 제외 되고, ‘인터넷 예매 사이트의 관람후기 게시판의 글 수’, ‘네티즌 평균 평점’과 ‘광고’등의 요인만 채택되었다. 그 다음 뮤지컬 자체의 ‘객관적 요인’으로는 ‘티켓 가격’, ‘좌석 등급의 구분’, ‘VIP좌석 존재 여부’, ‘창작 여부’, ‘공연장 좌석수’, ‘오픈 시기’, ‘재공연 여부’등을 포함하였다. 이와 같은 변수들을 토대로 다중회귀분석을 실시하였는데, 보다 의미 있고 정확한 분석을 위하여 극장의 규모를 고려하지 않고 전체를 대상으로 분석한 경우 외에도 극장의 규모를 대, 중, 소로 구분하여 각각 분석을 실시하였고, 창작 뮤지컬과 해외 라이센스 뮤지컬로도 구분하여 분석해 보았다. 분석 결과 뮤지컬의 성공에 긍정적인 영향을 미칠 것으로 예상하였던 ‘인터파크 네티즌 평점’과 ‘VIP좌석 등급 구분’등은 어느 경우에 있어서나 전혀 영향력이 없는 것으로 나타났다. 그 외 다른 변수들의 영향력은 경우에 따라 달랐다. 전체 공연을 대상으로 분석한 경우에는, ‘인터파크 네티즌 후기개수’만이 긍정적인 영향을 끼치는 것으로 나타났고, ‘공연장 좌석수’와 ‘더미변수 오픈시기3(가을)’은 부정적인 영향을 끼친 것으로 나타났다. 대상 공연의 극장 규모를 1,000석과 300석을 기준으로 대, 중, 소로 구분한 다음 이를 소극장을 기준으로 더미변수로 변환하여 ‘공연장 좌석수’대신 독립변수에 투입하여 분석한 결과에서는 ‘평균 티켓 가격’이 ‘총공연횟수’에 부정적인 영향을 끼치는 것으로 나타났다. 그 외 ‘인터파크 네티즌 후기개수’는 긍정적인 영향을, 가을에 오픈하는 경우에 부정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 공연장 좌석수가 1,000석 이상인 공연들만 대상으로 분석한 경우에는 그 동안 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났던 ‘공연장 좌석수’나 ‘인터파크 네티즌 후기개수’, ‘더미변수 오픈시기 3(가을)’등의 변수들은 제외 되고, 대신 ‘더뮤지컬 광고금액’이 긍정적인 영향을 끼치는 것으로 나타났다. 공연장 좌석수가 300석 이상, 1,000석 미만인 공연들만 대상으로 분석한 결과에서는, 기존의 ‘공연장 좌석수’, ‘인터파크 네티즌 후기개수’, ‘오픈 시기’등의 변수들 이외에 재공연일 경우와 창작 뮤지컬인 경우 예상과는 다르게 오히려 긍정적인 영향을 미친 것으로 나타났다. 공연장 좌석수가 300석 미만인 공연들만 대상으로 분석한 경우에는 특이하게 기존의 결과와는 많이 다르게 그동안 유의하게 영향을 끼친 것으로 나타났던 변수들은 모두 제외되고, 유일하게 ‘좌석등급의 구분’이 있는 경우 공연횟수에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 한편 창작 뮤지컬만 대상으로 ‘더미변수 창작여부’를 제외하고 분석한 결과도 소극장을 대상으로 한 경우와 비슷하게 ‘인터파크 네티즌 후기 개수’만이 유일하게 긍정적인 영향을 미친 것으로 나타났다. 반대로 해외 뮤지컬만 대상으로 분석한 경우에는 ‘공연장 좌석수’와 ‘좌석 등급의 구분’등은 부정적인 영향을, ‘인터파크 네티즌 후기 개수’는 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다.
This research aims to search for the primary factors of the successful musicals to have been on the stages with much of acclamation from the audience, and organize the results for the sake of the industry of musical which is recently growing fast. Multiple Regression Analysis through the SPSS was ad...
This research aims to search for the primary factors of the successful musicals to have been on the stages with much of acclamation from the audience, and organize the results for the sake of the industry of musical which is recently growing fast. Multiple Regression Analysis through the SPSS was adopted for the method of analyzing in the research. Total times of performance on the stage was selected as an dependant variable indicationg how the musicals are successful. And the independent variable, whichis expected to effect the success of musicals was classified largely into the ‘information factor’ that is expectedly to influence the audience’ choices, and ‘objective factor’of musical itself. At first, it were ‘review section of newspaters’ numbers of netizens’ comments on the postscript board in the internet sites for booking tickets’, and ’review and grades from internet association of musical-lovers’, and ‘advertise’etc. that was considered as ‘information factor’. But among them, ‘Review’section of newspapers and ‘reviews and grades from internet association of musical-lovers’ was excluded at the last owing to the lack of relating data. The ‘object factor’of musical itself includes ‘ticket fees’, ‘classification of’seat’s grade in the theater’, ‘whether VIP seats exist’, ‘wheter it is original’, ‘numbers of seats in the theather’, ‘timing of opening’and ‘whether it repeated’. Multiple Regression Analysis(MRA) was exercised based upon the variables mentioned above; Besides the MRA on all the musicals without considering the size of theaters, it was done respectively on the big, medium, and small size of theathers, and also on the original musicals and the ones licensed from foreign countries for the more meaningful and exact analysis. It was resulted in that ‘netizen’s grades on ‘INTERPARK”and ‘whether VIP seats exist’, both of which was expectedly to effect positively the success of musicals had no influence at any cases. The influence of other variables varied in the different cases. When analysing the whole performance, only ‘numbers of netizens’comments of INTERPARK’showed being positively effective. ‘Numbers of seats of theather’and ‘dummy variable of opening timing 3(autumn)’was shown as the negative factor. Regarding on thousand(1,000) seats and three hundreds seats(300) as criteria, the size of theaters was classified as big, medium, and small sizes. Then, the mumbers of seats were converted into dummy variable, which was put in the independent variable instead of ‘numbers of seats in theathers’later on; Analyzing with this method showed that ‘average ticket fees’influenced negatively on the ‘times of performance’. Additionally the ‘numbers of netizens’comments of INTERPARK’was shown as positively effective, and opening at autumn was negative. In the case of analysing only works which were on the stage of the theaters with over one thousand(1,000) seats, ‘commercial costs of musicals’was shown as positively effective, instead of ‘numbers of seats in theathers’, ‘numbers of netizens’comments of INTERPARK”, and ‘dummy variable-opening timing 3(autumn)’which were shown as have similar inflluence before. In analysing only works which were on the stage of the theathers with between one thousand(1,000) and three hundreds(300) seats, besides variables such as ‘numbers of seats’, ‘numbers of netizens’comments of INTERPARK’, and ‘timing of opening’, ‘repeated performance’and‘original musical’was positively effective beyond the expectation. When analysing only works which were on the stage of the theathers with under three hundreds(300) seats, on the contrary to the former results, only ‘classfication of seats’grade’influenced positively. Meanwhile in case of analysing only the original musicals excluding ‘dummy variable-whether’the works are original, only ‘numbers of netizens’comments of INTERPARK’was shown as positively effective. On the contrary as analysing only foreign musicals, ‘numbers of seats in theather’and ‘classication of seats’grade in theather’was shown as negative, the ‘numbers of netizens’comments of INTERPARK’was shown as positively effective.
This research aims to search for the primary factors of the successful musicals to have been on the stages with much of acclamation from the audience, and organize the results for the sake of the industry of musical which is recently growing fast. Multiple Regression Analysis through the SPSS was adopted for the method of analyzing in the research. Total times of performance on the stage was selected as an dependant variable indicationg how the musicals are successful. And the independent variable, whichis expected to effect the success of musicals was classified largely into the ‘information factor’ that is expectedly to influence the audience’ choices, and ‘objective factor’of musical itself. At first, it were ‘review section of newspaters’ numbers of netizens’ comments on the postscript board in the internet sites for booking tickets’, and ’review and grades from internet association of musical-lovers’, and ‘advertise’etc. that was considered as ‘information factor’. But among them, ‘Review’section of newspapers and ‘reviews and grades from internet association of musical-lovers’ was excluded at the last owing to the lack of relating data. The ‘object factor’of musical itself includes ‘ticket fees’, ‘classification of’seat’s grade in the theater’, ‘whether VIP seats exist’, ‘wheter it is original’, ‘numbers of seats in the theather’, ‘timing of opening’and ‘whether it repeated’. Multiple Regression Analysis(MRA) was exercised based upon the variables mentioned above; Besides the MRA on all the musicals without considering the size of theaters, it was done respectively on the big, medium, and small size of theathers, and also on the original musicals and the ones licensed from foreign countries for the more meaningful and exact analysis. It was resulted in that ‘netizen’s grades on ‘INTERPARK”and ‘whether VIP seats exist’, both of which was expectedly to effect positively the success of musicals had no influence at any cases. The influence of other variables varied in the different cases. When analysing the whole performance, only ‘numbers of netizens’comments of INTERPARK’showed being positively effective. ‘Numbers of seats of theather’and ‘dummy variable of opening timing 3(autumn)’was shown as the negative factor. Regarding on thousand(1,000) seats and three hundreds seats(300) as criteria, the size of theaters was classified as big, medium, and small sizes. Then, the mumbers of seats were converted into dummy variable, which was put in the independent variable instead of ‘numbers of seats in theathers’later on; Analyzing with this method showed that ‘average ticket fees’influenced negatively on the ‘times of performance’. Additionally the ‘numbers of netizens’comments of INTERPARK’was shown as positively effective, and opening at autumn was negative. In the case of analysing only works which were on the stage of the theaters with over one thousand(1,000) seats, ‘commercial costs of musicals’was shown as positively effective, instead of ‘numbers of seats in theathers’, ‘numbers of netizens’comments of INTERPARK”, and ‘dummy variable-opening timing 3(autumn)’which were shown as have similar inflluence before. In analysing only works which were on the stage of the theathers with between one thousand(1,000) and three hundreds(300) seats, besides variables such as ‘numbers of seats’, ‘numbers of netizens’comments of INTERPARK’, and ‘timing of opening’, ‘repeated performance’and‘original musical’was positively effective beyond the expectation. When analysing only works which were on the stage of the theathers with under three hundreds(300) seats, on the contrary to the former results, only ‘classfication of seats’grade’influenced positively. Meanwhile in case of analysing only the original musicals excluding ‘dummy variable-whether’the works are original, only ‘numbers of netizens’comments of INTERPARK’was shown as positively effective. On the contrary as analysing only foreign musicals, ‘numbers of seats in theather’and ‘classication of seats’grade in theather’was shown as negative, the ‘numbers of netizens’comments of INTERPARK’was shown as positively effective.
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