본 연구에서는 주요 선진 국가들의 장애유아 통합교육을 어떻게 대처하고 있는지 최근 동향을 파악하였고, 아울러 우리나라 실태를 살펴보면서 앞으로 성공적 장애유아 통합교육을 위해서는 어떠한 노력이 필요한지 그 개선방안을 살펴보았다. 이를 위해 장애유아 통합교육의 장점과 성공적인 요인을 이론적 측면에서 살펴보았고, 최근 외국에서는 장애유아 통합교육시행을 위해 어떠한 노력을 하고 있는지에 대해서도 살펴보았다. 장애유아 통합교육 성공을 위해서는 아래와 같은 사항이 중요함을 밝혀졌다. 첫째, 장애유아 자신의 긍정적인 자아개념도 매우 중요한 요인으로 간주 할 수 있다. 둘째, 통합교육의 성패에 영향을 미치는 요인 중 일반부모를 빼놓을 수 없다. ‘장애인 천국’으로 알려지고 있는 미국에서도 1975년 전장애인교육법(...
본 연구에서는 주요 선진 국가들의 장애유아 통합교육을 어떻게 대처하고 있는지 최근 동향을 파악하였고, 아울러 우리나라 실태를 살펴보면서 앞으로 성공적 장애유아 통합교육을 위해서는 어떠한 노력이 필요한지 그 개선방안을 살펴보았다. 이를 위해 장애유아 통합교육의 장점과 성공적인 요인을 이론적 측면에서 살펴보았고, 최근 외국에서는 장애유아 통합교육시행을 위해 어떠한 노력을 하고 있는지에 대해서도 살펴보았다. 장애유아 통합교육 성공을 위해서는 아래와 같은 사항이 중요함을 밝혀졌다. 첫째, 장애유아 자신의 긍정적인 자아개념도 매우 중요한 요인으로 간주 할 수 있다. 둘째, 통합교육의 성패에 영향을 미치는 요인 중 일반부모를 빼놓을 수 없다. ‘장애인 천국’으로 알려지고 있는 미국에서도 1975년 전장애인교육법(PL 94-142)이 제정, 공포된 후 5-6년 동안 많은 일반부모들이 반발이 있었다. 셋째, 통합교육의 성패를 판가름 하는 핵심적 요인은 일반교사이다. 교육이 성패를 결정하는데 교사만큼 중요한 변수는 없다. 통합 교육에서는 더욱 그렇다. 통합 시 행동상의 문제를 일으키는 장애유아나 교과내용을 제대로 학습하지 못하는 유아들의 대부분은 유아 자신의 문제보다는 교사의 문제와 관련되어 있다. 넷째, 교육기관에서는 통합교육을 위한 물리적 환경을 조성하는 일과 더불어 특수한 설비를 갖추는 것이 필요하다. 장애유아의 장애유형에 따라 필요한 시설 설비를 구비하고 일반유아와의 원활한 활동과 상호작용이 이루어 질 수 있도록 장애유아를 위한 물리적 환경 조성에 대한 세심한 배려가 필요하다. 다섯째 장애유아와 일반유아와 함께 교육받을 수 있는 프로그램의 준비도 되어있지 않음을 많은 연구에서 보여주고 있다. 이러한 연구 결과를 토대로 다음과 같은 결론을 유추할 수 있다. 첫째, 교사가 장애아동 통합교육에서 직면하게 되는 문제 상황은 교사 자신의 통합교육에 대한 전문적인 지식의 부족을 들 수 있다. 이를 해결하기 위해서는 대학에서 통합교육에 대한 사전 교육이 강화되어야 하며, 현장의 교사들에게 통합교육에 대한 이해를 높이기 위한 다양한 연수의 기회가 필요하다 할 수 있다. 둘째, 장애유아와 비장애유아 부모의 통합교육에 대한 지식이 미비를 통합교육을 하는데 문제 상황으로 들 수 있다. 이에 대한 대처방안으로 통합교육을 위한 장애유아와 비장유아 부모의 부모교육을 통해 통합교육의 긍정적인 효과에 대한 교육이 필요하다 할 수 있다. 셋째, 통합교육을 하는데 통합교육의 긍정적인 효과에 대한 교육이 필요하다 할 수 있다. 이에 대한 대처방안으로 우선 교육 행정가들의 통합교육에 대한 인식의 전환이 필요하다 할 수 있다. 조사결과에 따르면, 앞으로 통합교육이 성공적으로 수행되기 위해서는 먼저 해결되거나 전제되어야 하는 조건들이 있다. 첫째, 장애와 장애인에 대한 이해와 통합교육 필요성 인식이 선행되어야 한다. 둘째, 법률적, 행정적, 재정적 지원이 이루어져야 한다. 셋째, 다양한 형태와 수준에서 특수교육이 수행될 수 있는 교육 체제의 연속성과 체제성이 요구된다. 넷째, 장애 학생의 효율적인 통합교육을 위해서는 일반 학급의 크기가 적정해야 한다. 다섯째, 장애 학생의 심리적 특성과 교육적 요구만을 이해하는 교사보다는 모든 학생의 특성과 요구를 이해하면서 그 위에 장애학생의 특별한 요구를 이해하고 충족시킬 수 있는 능력이 필요한 것이다. 일곱째, 장애인을 위한 사회 환경 조건의 구비는 통합의 중요한 요소이다. 통합을 가로막는 물리적 환경에 대한 시급한 개선이 없이는 통합교육의 성공은 요원한 일이다.
본 연구에서는 주요 선진 국가들의 장애유아 통합교육을 어떻게 대처하고 있는지 최근 동향을 파악하였고, 아울러 우리나라 실태를 살펴보면서 앞으로 성공적 장애유아 통합교육을 위해서는 어떠한 노력이 필요한지 그 개선방안을 살펴보았다. 이를 위해 장애유아 통합교육의 장점과 성공적인 요인을 이론적 측면에서 살펴보았고, 최근 외국에서는 장애유아 통합교육시행을 위해 어떠한 노력을 하고 있는지에 대해서도 살펴보았다. 장애유아 통합교육 성공을 위해서는 아래와 같은 사항이 중요함을 밝혀졌다. 첫째, 장애유아 자신의 긍정적인 자아개념도 매우 중요한 요인으로 간주 할 수 있다. 둘째, 통합교육의 성패에 영향을 미치는 요인 중 일반부모를 빼놓을 수 없다. ‘장애인 천국’으로 알려지고 있는 미국에서도 1975년 전장애인교육법(PL 94-142)이 제정, 공포된 후 5-6년 동안 많은 일반부모들이 반발이 있었다. 셋째, 통합교육의 성패를 판가름 하는 핵심적 요인은 일반교사이다. 교육이 성패를 결정하는데 교사만큼 중요한 변수는 없다. 통합 교육에서는 더욱 그렇다. 통합 시 행동상의 문제를 일으키는 장애유아나 교과내용을 제대로 학습하지 못하는 유아들의 대부분은 유아 자신의 문제보다는 교사의 문제와 관련되어 있다. 넷째, 교육기관에서는 통합교육을 위한 물리적 환경을 조성하는 일과 더불어 특수한 설비를 갖추는 것이 필요하다. 장애유아의 장애유형에 따라 필요한 시설 설비를 구비하고 일반유아와의 원활한 활동과 상호작용이 이루어 질 수 있도록 장애유아를 위한 물리적 환경 조성에 대한 세심한 배려가 필요하다. 다섯째 장애유아와 일반유아와 함께 교육받을 수 있는 프로그램의 준비도 되어있지 않음을 많은 연구에서 보여주고 있다. 이러한 연구 결과를 토대로 다음과 같은 결론을 유추할 수 있다. 첫째, 교사가 장애아동 통합교육에서 직면하게 되는 문제 상황은 교사 자신의 통합교육에 대한 전문적인 지식의 부족을 들 수 있다. 이를 해결하기 위해서는 대학에서 통합교육에 대한 사전 교육이 강화되어야 하며, 현장의 교사들에게 통합교육에 대한 이해를 높이기 위한 다양한 연수의 기회가 필요하다 할 수 있다. 둘째, 장애유아와 비장애유아 부모의 통합교육에 대한 지식이 미비를 통합교육을 하는데 문제 상황으로 들 수 있다. 이에 대한 대처방안으로 통합교육을 위한 장애유아와 비장유아 부모의 부모교육을 통해 통합교육의 긍정적인 효과에 대한 교육이 필요하다 할 수 있다. 셋째, 통합교육을 하는데 통합교육의 긍정적인 효과에 대한 교육이 필요하다 할 수 있다. 이에 대한 대처방안으로 우선 교육 행정가들의 통합교육에 대한 인식의 전환이 필요하다 할 수 있다. 조사결과에 따르면, 앞으로 통합교육이 성공적으로 수행되기 위해서는 먼저 해결되거나 전제되어야 하는 조건들이 있다. 첫째, 장애와 장애인에 대한 이해와 통합교육 필요성 인식이 선행되어야 한다. 둘째, 법률적, 행정적, 재정적 지원이 이루어져야 한다. 셋째, 다양한 형태와 수준에서 특수교육이 수행될 수 있는 교육 체제의 연속성과 체제성이 요구된다. 넷째, 장애 학생의 효율적인 통합교육을 위해서는 일반 학급의 크기가 적정해야 한다. 다섯째, 장애 학생의 심리적 특성과 교육적 요구만을 이해하는 교사보다는 모든 학생의 특성과 요구를 이해하면서 그 위에 장애학생의 특별한 요구를 이해하고 충족시킬 수 있는 능력이 필요한 것이다. 일곱째, 장애인을 위한 사회 환경 조건의 구비는 통합의 중요한 요소이다. 통합을 가로막는 물리적 환경에 대한 시급한 개선이 없이는 통합교육의 성공은 요원한 일이다.
This study investigated a recent global educational trend in terms of how major advanced countries are coping with the situation where inclusive education for disabled young children is required, as well as our nation's actual state of it, and then examined improvement plans for it, that is, which e...
This study investigated a recent global educational trend in terms of how major advanced countries are coping with the situation where inclusive education for disabled young children is required, as well as our nation's actual state of it, and then examined improvement plans for it, that is, which efforts should be made for successful inclusive education for young children with disabilities in the future. For this, it takes a close look at the merits of the inclusive education and factors for its success in a theoretical aspect, and also what efforts foreign countries are making to implement inclusive education for young children with disabilities in recent years. It was revealed that the following matters play an important role in successful inclusive education. First, we can consider the positive self-concept of disabled young children themselves as a very important factor. Second, we can not exclude parents with normal children from influential factors on a success or a failure in the inclusive education. Even in America known as 'heaven on earth for disabled people,' after the Education of All Handicapped Children Act (PL 94-142) had been enacted and promulgated in 1975, there was being considerable opposition to it among a lot of parents with normal children for 5 or 6 years. Third, a core factor influencing a success or a failure in the inclusive education is general teachers. There is no more important factor than teachers in affecting a success or a failure in education. It is the truth more in terms of inclusive education. For most of young children with disabilities with behavioral problems and/or most of young children with difficulties in learning the contents of subjects, the causes were related to teacher problems rather than the (disabled) young children's own problems. Fourth, it is required that educational institutions should not only create the physical environment favorable for inclusive education, but also equip facilities for special education. They are required to equip necessary facilities proper for each type of disabilities and take the creation of the physical layout for education for disabled young children into careful consideration in order for teachers to interact with young children with disabilities well. Fifth, many researches revealed that inclusive education programs with which disabled and normal young children are involved in education together have not been designed yet. The following conclusions can be inferred based on the above study results. First, as a problem situation teachers come to face in inclusive educational settings for disabled children, lack of knowledge about inclusive education among the teachers themselves can be indicated. In order to resolve this, it can be said that pre-education in inclusive education should be reinforced at the college level, and various training programs in order to enhance teachers' understanding of inclusive education are necessary to be provided them. Second, as a problem situation in implementing inclusive education, lack of knowledge about inclusive education among both parents with disabled children and parents with normal ones can be indicated. As a countermeasure for this, it is said that education in the positive effects of inclusive education for both parents with disabled and normal children is required. Third, it can be said that in general, instruction in the positive effects of inclusive education is necessary to implement the inclusive education. We can consider that first of all, a shift of perception of inclusive education among education administrators is required. According to the results of the survey in this study, in order for inclusive education to be implemented successfully, there are some preconditions to be dealt with first. First, understanding of disabilities and disabled people and recognition of necessity for inclusive education should be preceded. Second, legal, administrative and financial support should be followed. Third, the continuity and systemicity of the educational system with which special education can be implemented in/at various types and levels are required. Fourth, for efficient inclusive education for students with disabilities, the size of normal class should maintain proper levels. Fifth, rather than teachers understanding only disabled students' psychological characteristics and educational needs, teachers with ability in understanding all types of students' characteristics and needs, and further understanding and satisfying disabled students' special needs are necessary. Sixth, creating the social environment favorable for disabled people is an important factor in the inclusion. Without improving urgently the physical environment obstructing effective initiatives toward inclusive approaches, success in inclusive education is far from being achieved.
This study investigated a recent global educational trend in terms of how major advanced countries are coping with the situation where inclusive education for disabled young children is required, as well as our nation's actual state of it, and then examined improvement plans for it, that is, which efforts should be made for successful inclusive education for young children with disabilities in the future. For this, it takes a close look at the merits of the inclusive education and factors for its success in a theoretical aspect, and also what efforts foreign countries are making to implement inclusive education for young children with disabilities in recent years. It was revealed that the following matters play an important role in successful inclusive education. First, we can consider the positive self-concept of disabled young children themselves as a very important factor. Second, we can not exclude parents with normal children from influential factors on a success or a failure in the inclusive education. Even in America known as 'heaven on earth for disabled people,' after the Education of All Handicapped Children Act (PL 94-142) had been enacted and promulgated in 1975, there was being considerable opposition to it among a lot of parents with normal children for 5 or 6 years. Third, a core factor influencing a success or a failure in the inclusive education is general teachers. There is no more important factor than teachers in affecting a success or a failure in education. It is the truth more in terms of inclusive education. For most of young children with disabilities with behavioral problems and/or most of young children with difficulties in learning the contents of subjects, the causes were related to teacher problems rather than the (disabled) young children's own problems. Fourth, it is required that educational institutions should not only create the physical environment favorable for inclusive education, but also equip facilities for special education. They are required to equip necessary facilities proper for each type of disabilities and take the creation of the physical layout for education for disabled young children into careful consideration in order for teachers to interact with young children with disabilities well. Fifth, many researches revealed that inclusive education programs with which disabled and normal young children are involved in education together have not been designed yet. The following conclusions can be inferred based on the above study results. First, as a problem situation teachers come to face in inclusive educational settings for disabled children, lack of knowledge about inclusive education among the teachers themselves can be indicated. In order to resolve this, it can be said that pre-education in inclusive education should be reinforced at the college level, and various training programs in order to enhance teachers' understanding of inclusive education are necessary to be provided them. Second, as a problem situation in implementing inclusive education, lack of knowledge about inclusive education among both parents with disabled children and parents with normal ones can be indicated. As a countermeasure for this, it is said that education in the positive effects of inclusive education for both parents with disabled and normal children is required. Third, it can be said that in general, instruction in the positive effects of inclusive education is necessary to implement the inclusive education. We can consider that first of all, a shift of perception of inclusive education among education administrators is required. According to the results of the survey in this study, in order for inclusive education to be implemented successfully, there are some preconditions to be dealt with first. First, understanding of disabilities and disabled people and recognition of necessity for inclusive education should be preceded. Second, legal, administrative and financial support should be followed. Third, the continuity and systemicity of the educational system with which special education can be implemented in/at various types and levels are required. Fourth, for efficient inclusive education for students with disabilities, the size of normal class should maintain proper levels. Fifth, rather than teachers understanding only disabled students' psychological characteristics and educational needs, teachers with ability in understanding all types of students' characteristics and needs, and further understanding and satisfying disabled students' special needs are necessary. Sixth, creating the social environment favorable for disabled people is an important factor in the inclusion. Without improving urgently the physical environment obstructing effective initiatives toward inclusive approaches, success in inclusive education is far from being achieved.
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