장애유아 통합교육은 장애를 지닌 유아들이 장애를 지니지 않은 또래들과 함께 보육시설 등의 기관에서 함께 생활하고, 느끼고, 경험하며 교육 받는 것 즉, 일반유아들을 대상으로 하는 프로그램 안에 장애유아들을 함께 배치하여 교육하는 것이다(조윤경, 1998). 이때, 함께 교육하는 것은 장애유아를 물리적으로 같은 환경에 배치한 후, 장애유아에게 필요한 교육적, 사회적, 환경적, 복지적 서비스를 최대한으로 제공해야 할 것이다(서미경, 2010). 장...
장애유아 통합교육은 장애를 지닌 유아들이 장애를 지니지 않은 또래들과 함께 보육시설 등의 기관에서 함께 생활하고, 느끼고, 경험하며 교육 받는 것 즉, 일반유아들을 대상으로 하는 프로그램 안에 장애유아들을 함께 배치하여 교육하는 것이다(조윤경, 1998). 이때, 함께 교육하는 것은 장애유아를 물리적으로 같은 환경에 배치한 후, 장애유아에게 필요한 교육적, 사회적, 환경적, 복지적 서비스를 최대한으로 제공해야 할 것이다(서미경, 2010). 장애유아는 통합 환경에서 일반교육과정 접근에 어려움이 있으며 의사소통, 사회성, 행동들에 특별한 요구를 가지고 있기에, 일반유아교육과정의 발달에 적합한 실제와 특수유아 조기교육의 개별화 교수가 서로 수정, 혼합의 과정을 가져야 한다고 제안하고 있다. 개별화 프로그램은 교실의 교육과정을 대신하거나 진행되는 활동에 유아의 참여를 제한해서는 안 되며, 진행되는 활동과 일과 안에서 이루어져야 할 것이다. 그러므로 개별화 교육 프로그램을 계획하는 과정에서부터 장애유아가 일반교육과정에 적절하게 참여하기 위한 수정에 대한 계획이 고려되어야 한다(김지영, 2009). 따라서 장애유아가 교실 안에서 온전한 참여를 위해서는 장애유아의 특별한 요구에 맞는 적절한 교육과정 수정이 필요하다. 이에 따라 본 연구에서는 장애통합 어린이집 통합반 교사를 대상으로 장애유아를 위한 교육과정 수정 현황과 교사의 인식을 알아보고자 하였다. 이와 같은 연구의 목적을 위해 다음과 같은 연구문제를 설정하였다. 첫째, 장애통합 어린이집 통합반에서 장애유아를 위한 교육과정 수정의 현황은 어떠한가? 둘째, 장애통합 어린이집 통합반에서 장애유아를 위한 교육 과정 수정의 적용 실태는 어떠한가? 셋째, 장애통합 어린이집 통합반에서 장애유아를 위한 교육과정 수정 에 대한 교사의 인식은 어떠한가? 본 연구는 장애통합 어린이집의 통합반 교사를 대상으로 하였는데, 선행연구를 수정·보완하여 설문지를 이용하였다. 연구 결과, 장애유아를 위한 교육과정 수정의 현황은 장애유아의 현행수준을 잘 파악하고 있고, 수정계획안도 사전에 체계적으로 계획하여 적절한 교육과정 수정을 수행하고 있는 것으로 나타났다. 장애유아를 위한 교육과정 수정에 대한 적용 실태는 교사들은 장애 유아를 위하여 필요한 많은 지원들을 하고 있는 것으로 들어났고, 각 문항마다 나온 점수는 각각 다르지만 5점 만점에 최소 3.52 이상의 평균을 나타났다. 그 중 교사지원이 평균 ‘4.43’으로 문항 중 가장 높게 나타났다. 장애유아를 위한 교육과정 수정 운영에 대한 교사의 인식은 교육과정 수정이라는 용어에 대해 97%이상의 교사가 보통 이상의 이해를 하고 있는 것으로 보아 교육과정 수정이라는 용어가 낯설거나 어려운 용어가 아니고 현장에서 적절하게 적용 되어 긍정적인 결과를 얻고 있는 것이라 볼 수 있겠다. 대부분의 장애전담교사들은 장애유아의 현행 수준을 잘 파악하고 있고, 교육과정 수정을 위해 동료 교사들 간의 협력이 원활하게 이루어지는 것을 알 수 있었다. 그리고 장애유아를 위한 교육과정 수정은 사전에 체계적으로 계획하여 장애유아의 최대한 참여를 위하여 최대 촉진을 하고 있는 것으로 나타났다. 요구사항으로는 ‘학급당 인원수 감소,’ ‘교육과정 수정을 위한 연구 시간 부족’, ‘참관 및 실습’ 형태의 연수 과정을 요구한 것으로 나타났다.
장애유아 통합교육은 장애를 지닌 유아들이 장애를 지니지 않은 또래들과 함께 보육시설 등의 기관에서 함께 생활하고, 느끼고, 경험하며 교육 받는 것 즉, 일반유아들을 대상으로 하는 프로그램 안에 장애유아들을 함께 배치하여 교육하는 것이다(조윤경, 1998). 이때, 함께 교육하는 것은 장애유아를 물리적으로 같은 환경에 배치한 후, 장애유아에게 필요한 교육적, 사회적, 환경적, 복지적 서비스를 최대한으로 제공해야 할 것이다(서미경, 2010). 장애유아는 통합 환경에서 일반교육과정 접근에 어려움이 있으며 의사소통, 사회성, 행동들에 특별한 요구를 가지고 있기에, 일반유아교육과정의 발달에 적합한 실제와 특수유아 조기교육의 개별화 교수가 서로 수정, 혼합의 과정을 가져야 한다고 제안하고 있다. 개별화 프로그램은 교실의 교육과정을 대신하거나 진행되는 활동에 유아의 참여를 제한해서는 안 되며, 진행되는 활동과 일과 안에서 이루어져야 할 것이다. 그러므로 개별화 교육 프로그램을 계획하는 과정에서부터 장애유아가 일반교육과정에 적절하게 참여하기 위한 수정에 대한 계획이 고려되어야 한다(김지영, 2009). 따라서 장애유아가 교실 안에서 온전한 참여를 위해서는 장애유아의 특별한 요구에 맞는 적절한 교육과정 수정이 필요하다. 이에 따라 본 연구에서는 장애통합 어린이집 통합반 교사를 대상으로 장애유아를 위한 교육과정 수정 현황과 교사의 인식을 알아보고자 하였다. 이와 같은 연구의 목적을 위해 다음과 같은 연구문제를 설정하였다. 첫째, 장애통합 어린이집 통합반에서 장애유아를 위한 교육과정 수정의 현황은 어떠한가? 둘째, 장애통합 어린이집 통합반에서 장애유아를 위한 교육 과정 수정의 적용 실태는 어떠한가? 셋째, 장애통합 어린이집 통합반에서 장애유아를 위한 교육과정 수정 에 대한 교사의 인식은 어떠한가? 본 연구는 장애통합 어린이집의 통합반 교사를 대상으로 하였는데, 선행연구를 수정·보완하여 설문지를 이용하였다. 연구 결과, 장애유아를 위한 교육과정 수정의 현황은 장애유아의 현행수준을 잘 파악하고 있고, 수정계획안도 사전에 체계적으로 계획하여 적절한 교육과정 수정을 수행하고 있는 것으로 나타났다. 장애유아를 위한 교육과정 수정에 대한 적용 실태는 교사들은 장애 유아를 위하여 필요한 많은 지원들을 하고 있는 것으로 들어났고, 각 문항마다 나온 점수는 각각 다르지만 5점 만점에 최소 3.52 이상의 평균을 나타났다. 그 중 교사지원이 평균 ‘4.43’으로 문항 중 가장 높게 나타났다. 장애유아를 위한 교육과정 수정 운영에 대한 교사의 인식은 교육과정 수정이라는 용어에 대해 97%이상의 교사가 보통 이상의 이해를 하고 있는 것으로 보아 교육과정 수정이라는 용어가 낯설거나 어려운 용어가 아니고 현장에서 적절하게 적용 되어 긍정적인 결과를 얻고 있는 것이라 볼 수 있겠다. 대부분의 장애전담교사들은 장애유아의 현행 수준을 잘 파악하고 있고, 교육과정 수정을 위해 동료 교사들 간의 협력이 원활하게 이루어지는 것을 알 수 있었다. 그리고 장애유아를 위한 교육과정 수정은 사전에 체계적으로 계획하여 장애유아의 최대한 참여를 위하여 최대 촉진을 하고 있는 것으로 나타났다. 요구사항으로는 ‘학급당 인원수 감소,’ ‘교육과정 수정을 위한 연구 시간 부족’, ‘참관 및 실습’ 형태의 연수 과정을 요구한 것으로 나타났다.
Inclusive education of young children with disabilities is about arranging children with disabilities in a program targeted for general children for them to live, feel, experience, and receive education in a daycare center with children without a disability(Cho, Yoon Kyung, 1998). Here, educating th...
Inclusive education of young children with disabilities is about arranging children with disabilities in a program targeted for general children for them to live, feel, experience, and receive education in a daycare center with children without a disability(Cho, Yoon Kyung, 1998). Here, educating them together requires to physically arrange children with disability in a same environment and provide necessary educational, social, environmental, and welfare services to them as much as possible(Suh, Mi Kyung, 2010). Children with disabilities have trouble in approaching general educational curriculum in an integrated environment and as they require special needs in communication, sociability, and behavior, this study suggests that appropriate practice for the development of curriculum for general early childhood education and modification and mixing process by individualized instructors of early education for disability children are needed. The individualized program should not replace curriculum of classes or limit participation of children in activities, and needs to be conducted in activities and daily routine. Therefore, planning for modification for children with disability to participate properly in general curriculum needs to be considered from the planning process of individualized education program(Kim, Ji Young, 2008). Therefore, for complete participation of children with disabilities in classes, appropriate curriculum modification would be necessary according to the special needs. Accordingly, this study was intended to investigate the actual condition of curriculum modification for children with disability and perception of teachers on teachers of integrated classes in inclusive daycare centers with special needs. To this end, this study set the following research problems. First, what is the present condition of curriculum modification for children with disabilities in integrated classes of inclusive daycare center? Secondly, what is the actual application condition of curriculum modification for children with disabilities in integrated classes of inclusive daycare center? Thirdly, how are teachers perceiving the curriculum modification for children with disabilities in integrated classes of inclusive daycare center? This study was conducted on teachers of integrated classes in the inclusive daycare center for children with disabilities and used questionnaire by modifying and supplementing precedent studies. As a result, this study identified that the present situation of curriculum modification for children with disabilities had good understanding on the current level of children with disabilities, and proper curriculum modification is being conducted by systematically planning the amending plans in advance. For practices of curriculum modification for children with disabilities, it was identified that teachers are providing a lot of support for disabled children, and points of each question were different but showed average of at least 3.52 on a five-point scale. Among them, the teacher support showed highest point of average ‘4.43’. For teacher's perception on the implementation of curriculum modification for disabled children, over 97% of teachers had above average understanding on the term 'curriculum modification' that the term, 'curriculum modification,' is not an unfamiliar or difficult word but is being appropriately applied on the field and making positive results. It was identified that most of special education teachers had well understanding on the current level of disabled children and they were making smooth cooperation between teachers for curriculum modification. Also, curriculum modification for disabled children was making greatest promotion through systematical planning for maximum participation of disabled children. Requirements included teacher training for 'decrease in the number of students in class,' 'lack of research time for curriculum modification,' and 'observation and practice.'
Inclusive education of young children with disabilities is about arranging children with disabilities in a program targeted for general children for them to live, feel, experience, and receive education in a daycare center with children without a disability(Cho, Yoon Kyung, 1998). Here, educating them together requires to physically arrange children with disability in a same environment and provide necessary educational, social, environmental, and welfare services to them as much as possible(Suh, Mi Kyung, 2010). Children with disabilities have trouble in approaching general educational curriculum in an integrated environment and as they require special needs in communication, sociability, and behavior, this study suggests that appropriate practice for the development of curriculum for general early childhood education and modification and mixing process by individualized instructors of early education for disability children are needed. The individualized program should not replace curriculum of classes or limit participation of children in activities, and needs to be conducted in activities and daily routine. Therefore, planning for modification for children with disability to participate properly in general curriculum needs to be considered from the planning process of individualized education program(Kim, Ji Young, 2008). Therefore, for complete participation of children with disabilities in classes, appropriate curriculum modification would be necessary according to the special needs. Accordingly, this study was intended to investigate the actual condition of curriculum modification for children with disability and perception of teachers on teachers of integrated classes in inclusive daycare centers with special needs. To this end, this study set the following research problems. First, what is the present condition of curriculum modification for children with disabilities in integrated classes of inclusive daycare center? Secondly, what is the actual application condition of curriculum modification for children with disabilities in integrated classes of inclusive daycare center? Thirdly, how are teachers perceiving the curriculum modification for children with disabilities in integrated classes of inclusive daycare center? This study was conducted on teachers of integrated classes in the inclusive daycare center for children with disabilities and used questionnaire by modifying and supplementing precedent studies. As a result, this study identified that the present situation of curriculum modification for children with disabilities had good understanding on the current level of children with disabilities, and proper curriculum modification is being conducted by systematically planning the amending plans in advance. For practices of curriculum modification for children with disabilities, it was identified that teachers are providing a lot of support for disabled children, and points of each question were different but showed average of at least 3.52 on a five-point scale. Among them, the teacher support showed highest point of average ‘4.43’. For teacher's perception on the implementation of curriculum modification for disabled children, over 97% of teachers had above average understanding on the term 'curriculum modification' that the term, 'curriculum modification,' is not an unfamiliar or difficult word but is being appropriately applied on the field and making positive results. It was identified that most of special education teachers had well understanding on the current level of disabled children and they were making smooth cooperation between teachers for curriculum modification. Also, curriculum modification for disabled children was making greatest promotion through systematical planning for maximum participation of disabled children. Requirements included teacher training for 'decrease in the number of students in class,' 'lack of research time for curriculum modification,' and 'observation and practice.'
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