이혼율의 급증과 경제난 등으로 인한 가족해체가 심각한 사회문제로 대두되면서 조손가정이 사회적 문제로 등장하고 있다. 다양한 사회문제들 때문에 부모와 함께 살 수 없는 조손가정 아동들은 보편적으로 정서상 그리고 행동상의 많은 문제에 노출되어 있고, 심리 정서적 문제와 낮은 인지적 및 사회적 능력을 가지고 있으며, 행동적 문제를 경험하고 있었다. 국외에서는 90년대 이후 조손가정에 대한 연구들이 활발하게 이루어지고 있다. 이에 비해 국내에서는 조손가정의 심리사회적 특성에 대한 논의는 아직 시작단계로 조손가정의 실태뿐 만 아니라 가족구성원을 위한 구체적인 서비스나 전문적 프로그램은 거의 없는 실정이다. 따라서 본 연구는 조손가정의 아동과 일반가정 아동의 사회적 지지와 행동문제에 대해 살펴 어떠한 차이를 보이는지 알아보고, 사회적 지지가 행동문제에 어떠한 영향을 미치는지 알아보고자 하였다. 본 연구는 광주광역시와 전라남도 지역의 초등학교 4∼6학년 201명을 대상으로 하였다. 또한, 본 연구에서 사용한 측정도구는 Dubow와 Ulman(1989)이 사회적지지 평가척도 (Social ...
이혼율의 급증과 경제난 등으로 인한 가족해체가 심각한 사회문제로 대두되면서 조손가정이 사회적 문제로 등장하고 있다. 다양한 사회문제들 때문에 부모와 함께 살 수 없는 조손가정 아동들은 보편적으로 정서상 그리고 행동상의 많은 문제에 노출되어 있고, 심리 정서적 문제와 낮은 인지적 및 사회적 능력을 가지고 있으며, 행동적 문제를 경험하고 있었다. 국외에서는 90년대 이후 조손가정에 대한 연구들이 활발하게 이루어지고 있다. 이에 비해 국내에서는 조손가정의 심리사회적 특성에 대한 논의는 아직 시작단계로 조손가정의 실태뿐 만 아니라 가족구성원을 위한 구체적인 서비스나 전문적 프로그램은 거의 없는 실정이다. 따라서 본 연구는 조손가정의 아동과 일반가정 아동의 사회적 지지와 행동문제에 대해 살펴 어떠한 차이를 보이는지 알아보고, 사회적 지지가 행동문제에 어떠한 영향을 미치는지 알아보고자 하였다. 본 연구는 광주광역시와 전라남도 지역의 초등학교 4∼6학년 201명을 대상으로 하였다. 또한, 본 연구에서 사용한 측정도구는 Dubow와 Ulman(1989)이 사회적지지 평가척도 (Social Support Appraisal : SSAS), 등을 참고하여, 한미현(1995)이 검증절차를 통해 최종적으로 추출한 24개 문항으로 구성된 사회적 지지 지각 척도를 사용하였고, 하위영역별로 선정된 문항의 내용은 친구지지, 가족지지, 교사지지로 구성되어 있다. 그리고 조손가정과 일반 가정 아동의 행동문제를 측정하기 위해 Achenbach(1991)가 개발하고 수정·보완한 아동행동평가척도(CBCL)을 한미현, 유안진(1995)이 한국 실정에 맞게 타당한 작업을 거쳐 수정·보완한 것을 본 연구에 사용하였다. 하위 영역별 문항의 내용은 과잉행동, 불안행동, 위축행동, 공격행동, 미성숙행동의 5개 영역으로 구성되어 있다. 수집된 자료는 통계프로그램 SPSS를 이용하여 빈도와 백분율, 표준편차, Cronbach′s α 계수를 산출하고, 조손가정 아동과 일반가정 아동간에 행동문제에 차이가 있는지 알아보기 위해 t 검증을 실시하였다. 또한 사회적 지지의 조절효과를 알아보기 위해 조절적 중다회귀분석과 이원변량분석을 실시하였다. 본 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다. 구체적으로 하위변인 위주로 설명한다면 첫째, 조손가정 아동은 일반가정 아동에 비해 과잉행동을 많이 하고 불안함에 의해 나타나는 행동을 더 많이 하며, 더 미성숙하였다. 둘째, 조손가정 아동은 일반가정 아동에 비해 친구지지와 가족지지를 낮게 받는다고 지각하고 있었다. 셋째, 조손가정 아동은 일반가정 아동에 비해 친구지지가 높을수록 과잉행동과 공격행동 등 행동문제 전반에 걸쳐 증가하였고, 가족지지가 높을수록 미성숙행동을 보이는 역완충효과를 보였다.
이혼율의 급증과 경제난 등으로 인한 가족해체가 심각한 사회문제로 대두되면서 조손가정이 사회적 문제로 등장하고 있다. 다양한 사회문제들 때문에 부모와 함께 살 수 없는 조손가정 아동들은 보편적으로 정서상 그리고 행동상의 많은 문제에 노출되어 있고, 심리 정서적 문제와 낮은 인지적 및 사회적 능력을 가지고 있으며, 행동적 문제를 경험하고 있었다. 국외에서는 90년대 이후 조손가정에 대한 연구들이 활발하게 이루어지고 있다. 이에 비해 국내에서는 조손가정의 심리사회적 특성에 대한 논의는 아직 시작단계로 조손가정의 실태뿐 만 아니라 가족구성원을 위한 구체적인 서비스나 전문적 프로그램은 거의 없는 실정이다. 따라서 본 연구는 조손가정의 아동과 일반가정 아동의 사회적 지지와 행동문제에 대해 살펴 어떠한 차이를 보이는지 알아보고, 사회적 지지가 행동문제에 어떠한 영향을 미치는지 알아보고자 하였다. 본 연구는 광주광역시와 전라남도 지역의 초등학교 4∼6학년 201명을 대상으로 하였다. 또한, 본 연구에서 사용한 측정도구는 Dubow와 Ulman(1989)이 사회적지지 평가척도 (Social Support Appraisal : SSAS), 등을 참고하여, 한미현(1995)이 검증절차를 통해 최종적으로 추출한 24개 문항으로 구성된 사회적 지지 지각 척도를 사용하였고, 하위영역별로 선정된 문항의 내용은 친구지지, 가족지지, 교사지지로 구성되어 있다. 그리고 조손가정과 일반 가정 아동의 행동문제를 측정하기 위해 Achenbach(1991)가 개발하고 수정·보완한 아동행동평가척도(CBCL)을 한미현, 유안진(1995)이 한국 실정에 맞게 타당한 작업을 거쳐 수정·보완한 것을 본 연구에 사용하였다. 하위 영역별 문항의 내용은 과잉행동, 불안행동, 위축행동, 공격행동, 미성숙행동의 5개 영역으로 구성되어 있다. 수집된 자료는 통계프로그램 SPSS를 이용하여 빈도와 백분율, 표준편차, Cronbach′s α 계수를 산출하고, 조손가정 아동과 일반가정 아동간에 행동문제에 차이가 있는지 알아보기 위해 t 검증을 실시하였다. 또한 사회적 지지의 조절효과를 알아보기 위해 조절적 중다회귀분석과 이원변량분석을 실시하였다. 본 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다. 구체적으로 하위변인 위주로 설명한다면 첫째, 조손가정 아동은 일반가정 아동에 비해 과잉행동을 많이 하고 불안함에 의해 나타나는 행동을 더 많이 하며, 더 미성숙하였다. 둘째, 조손가정 아동은 일반가정 아동에 비해 친구지지와 가족지지를 낮게 받는다고 지각하고 있었다. 셋째, 조손가정 아동은 일반가정 아동에 비해 친구지지가 높을수록 과잉행동과 공격행동 등 행동문제 전반에 걸쳐 증가하였고, 가족지지가 높을수록 미성숙행동을 보이는 역완충효과를 보였다.
Amid the skyrocketing divorce rate and financial difficulties, grandparents parenting family has emerged as a social problem. Children who are raised by their grandparents away from their parents because of many different social problems face emotional and behavioral problems very frequently, tend t...
Amid the skyrocketing divorce rate and financial difficulties, grandparents parenting family has emerged as a social problem. Children who are raised by their grandparents away from their parents because of many different social problems face emotional and behavioral problems very frequently, tend to achieve less cognitive ability and social skill and experience behavioral problems. In foreign countries, studies have been conducted vigorously about grandparents parenting families since 1990s. By contrast, the discussion about the psychological and social characteristics of grandparents parenting families are only in the inchoate stage in Korea, and neither specific service nor professional programs for family members exist. Therefore, this study tries to get to the bottom of the difference in the social support and behavioral problems between the children raised by their grandparents and the children raised by their parents, in a attempt to figure out how the social support affects the behavioral problem. For this study, 201 elementary school students in the fourth, fifth and sixth grade at an elementary school located in Gwangju metropolitan city and Jeollanam-do were surveyed. Moreover, the social support perception appraisal, which was composed of 24 questions from the validation process that Han Mi-Hyeon(1995) devised on the basis of the social support appraisal(SSAS) of Dubow and Ulman(1989), was used. And the questions which were selected by sub-sphere are composed of the friend support, family support, and teacher support. This study utilized the children behavior criteria(CBCL), which was developed, modified and complemented by Achenbach(1991) to evaluate the behavioral problems of the children raised by their grandparents and the children raised by their parents and was modified and complemented reasonably by Han Mi-Hyeon and Yoo An-Jin(1995) in a way which suits the situation of Korea. The sub-sphere questions are composed of 5 sections, namely the excessive behavior, nervous behavior, withdrawn behavior, aggressive behavior and immature behavior. The collected data was analyzed by SPSS to calculate the frequency, percentage, standard deviation, Cronbach′s α coefficient, and t-test was also carried out to validate the difference between the children raised by their grandparents and the children raised by their parents. In addition, adjustive multiple regression and two-way ANOVA were conducted to figure out the effect related to the adjustment of social support. The findings of this study led to the following conclusions: If the sub-variables are specifically focused, first, the children raised by their grandparents tend to be more often engage themselves in excessive behaviors and the behaviors which results from nervousness, and display less maturity than the children raised by their parents. Second, the children raised by their grandparents were found to be aware that they are given less support of friend and family than the children raised by their parents. Third, the children raised by their grandparents were found to be more often engage themselves in behavioral problems like the excessive behavior and aggressive behavior if they are given a higher degree of support from friends than the children raised by their parents, and tend to display counter-buffering effect, namely the immature behavior when given higher family support.
Amid the skyrocketing divorce rate and financial difficulties, grandparents parenting family has emerged as a social problem. Children who are raised by their grandparents away from their parents because of many different social problems face emotional and behavioral problems very frequently, tend to achieve less cognitive ability and social skill and experience behavioral problems. In foreign countries, studies have been conducted vigorously about grandparents parenting families since 1990s. By contrast, the discussion about the psychological and social characteristics of grandparents parenting families are only in the inchoate stage in Korea, and neither specific service nor professional programs for family members exist. Therefore, this study tries to get to the bottom of the difference in the social support and behavioral problems between the children raised by their grandparents and the children raised by their parents, in a attempt to figure out how the social support affects the behavioral problem. For this study, 201 elementary school students in the fourth, fifth and sixth grade at an elementary school located in Gwangju metropolitan city and Jeollanam-do were surveyed. Moreover, the social support perception appraisal, which was composed of 24 questions from the validation process that Han Mi-Hyeon(1995) devised on the basis of the social support appraisal(SSAS) of Dubow and Ulman(1989), was used. And the questions which were selected by sub-sphere are composed of the friend support, family support, and teacher support. This study utilized the children behavior criteria(CBCL), which was developed, modified and complemented by Achenbach(1991) to evaluate the behavioral problems of the children raised by their grandparents and the children raised by their parents and was modified and complemented reasonably by Han Mi-Hyeon and Yoo An-Jin(1995) in a way which suits the situation of Korea. The sub-sphere questions are composed of 5 sections, namely the excessive behavior, nervous behavior, withdrawn behavior, aggressive behavior and immature behavior. The collected data was analyzed by SPSS to calculate the frequency, percentage, standard deviation, Cronbach′s α coefficient, and t-test was also carried out to validate the difference between the children raised by their grandparents and the children raised by their parents. In addition, adjustive multiple regression and two-way ANOVA were conducted to figure out the effect related to the adjustment of social support. The findings of this study led to the following conclusions: If the sub-variables are specifically focused, first, the children raised by their grandparents tend to be more often engage themselves in excessive behaviors and the behaviors which results from nervousness, and display less maturity than the children raised by their parents. Second, the children raised by their grandparents were found to be aware that they are given less support of friend and family than the children raised by their parents. Third, the children raised by their grandparents were found to be more often engage themselves in behavioral problems like the excessive behavior and aggressive behavior if they are given a higher degree of support from friends than the children raised by their parents, and tend to display counter-buffering effect, namely the immature behavior when given higher family support.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.