이름대기는 언어발달에 있어 가장 기본이 되는 언어 사용 능력으로 어떤 사물과 적절한 낱말을 연결하여 표현할 수 있는 능력이다. 이러한 능력은 첫 낱말을 산출하면서부터 성인이 될 때까지 발달하게 되는데, 이러한 능력에 결함을 보이는 아동 대부분이 주어진 상황에서 부적절한 단어를 사용하여 표현이 어색해지고, 의미전달에 있어서 어려움을 보이게 된다. 국내에서의 이름대기에 관한 선행 연구들은 대부분 언어발달의 변화가 가장 많은 시기인 학령전기 아동에 관한 연구가 많이 이루어지고 있어서 학교 교육을 받기 시작하면서 어휘의 발달이 더 풍부해지는 학령기에 관한 연구나 학령전기와 ...
이름대기는 언어발달에 있어 가장 기본이 되는 언어 사용 능력으로 어떤 사물과 적절한 낱말을 연결하여 표현할 수 있는 능력이다. 이러한 능력은 첫 낱말을 산출하면서부터 성인이 될 때까지 발달하게 되는데, 이러한 능력에 결함을 보이는 아동 대부분이 주어진 상황에서 부적절한 단어를 사용하여 표현이 어색해지고, 의미전달에 있어서 어려움을 보이게 된다. 국내에서의 이름대기에 관한 선행 연구들은 대부분 언어발달의 변화가 가장 많은 시기인 학령전기 아동에 관한 연구가 많이 이루어지고 있어서 학교 교육을 받기 시작하면서 어휘의 발달이 더 풍부해지는 학령기에 관한 연구나 학령전기와 학령기 아동을 비교한 연구가 부족한 실정이다. 이 연구에서는 학령전기 아동과 학령기 아동의 명사와 동사의 이름대기 능력의 차이를 알아보기 위해 명사와 동사 그림대면 이름대기 검사를 실시하여, 정반응의 차이와 오류유형의 차이간의 상관관계를 알아보았다. 학령전기는 생활연령 3세, 4세 아동 15명씩 30명, 학령기는 초등학교 1, 2학년에 재학 중인 아동으로 각각 15명씩 30명을 선정하여 총 60명의 아동에게 명사와 동사 이름대기 검사를 실시하였다. 명사와 동사 각각 45문항이며, 오반응을 보인 문항에 대해서만 이해검사를 실시하였고, 학령전기와 학령기의 정반응의 차이와 오류유형의 차이에 대한 결과는 다음과 같다. 첫째, 명사와 동사 전체의 평균을 보면, 학령전기 아동은 정반응의 경우 평균 22.96, 표준편차 5.750, 학령기아동은 평균 36.16, 표준편차 4.345의 정반응을 보였다. 학령기 아동이 학령전기 아동에 비해서 낱말 유형에 상관없이 정반응이 높게 나타나 두 집단의 정반응은 통계적으로 유의하게 나타났다. 둘째, 명사이름대기에서의 학령전기와 학령기 아동의 오류유형의 빈도는 기타오류, 의미적 오류, 시각적 오류, 문법적 에두르기, 음운적 오류 순서로 동일하게 나타났으며, 동사이름대기에서는 의미적 오류, 시각적 오류, 기타 오류, 문법적 에두르기, 음운적 오류 순서로 동일하게 나타났다. 셋째, 명사의 시각적 오류는 학령전기 아동의 경우 전체 오류 중 12.67%로 나타났으며, 세부항목의 빈도율은 연관오류가 59.80%로 나타나 시각적 오류 중 가장 많은 출현율을 보이고 있으며, 학령기 아동은 시각적 오류가 19.77%로 나타났으며, 세부항목을 보면 연관오류가 66.67%로 가장 많이 나타나서, 학령전기 아동과 학령기 아동의 오류유형별 차이는 보이지 않았다. 넷째, 동사의 시각적 오류는 학령전기 아동은 시지각적 묘사가 가장 많이 나타난 반면, 학령기 아동은 시지각적 오류설명이 가장 많이 나타났다. 이상의 결과는 일반아동의 명사와 동사이름대기 능력은 연령이 증가함에 따라 이름대기 능력이 발달한다는 것을 알 수 있으며, 명사와 동사의 오류유형을 보면 두 집단이 비슷한 유형으로 나타나지만 세부항목에서 연령에 따른 차이를 보이고 있다는 것을 알 수 있다.
이름대기는 언어발달에 있어 가장 기본이 되는 언어 사용 능력으로 어떤 사물과 적절한 낱말을 연결하여 표현할 수 있는 능력이다. 이러한 능력은 첫 낱말을 산출하면서부터 성인이 될 때까지 발달하게 되는데, 이러한 능력에 결함을 보이는 아동 대부분이 주어진 상황에서 부적절한 단어를 사용하여 표현이 어색해지고, 의미전달에 있어서 어려움을 보이게 된다. 국내에서의 이름대기에 관한 선행 연구들은 대부분 언어발달의 변화가 가장 많은 시기인 학령전기 아동에 관한 연구가 많이 이루어지고 있어서 학교 교육을 받기 시작하면서 어휘의 발달이 더 풍부해지는 학령기에 관한 연구나 학령전기와 학령기 아동을 비교한 연구가 부족한 실정이다. 이 연구에서는 학령전기 아동과 학령기 아동의 명사와 동사의 이름대기 능력의 차이를 알아보기 위해 명사와 동사 그림대면 이름대기 검사를 실시하여, 정반응의 차이와 오류유형의 차이간의 상관관계를 알아보았다. 학령전기는 생활연령 3세, 4세 아동 15명씩 30명, 학령기는 초등학교 1, 2학년에 재학 중인 아동으로 각각 15명씩 30명을 선정하여 총 60명의 아동에게 명사와 동사 이름대기 검사를 실시하였다. 명사와 동사 각각 45문항이며, 오반응을 보인 문항에 대해서만 이해검사를 실시하였고, 학령전기와 학령기의 정반응의 차이와 오류유형의 차이에 대한 결과는 다음과 같다. 첫째, 명사와 동사 전체의 평균을 보면, 학령전기 아동은 정반응의 경우 평균 22.96, 표준편차 5.750, 학령기아동은 평균 36.16, 표준편차 4.345의 정반응을 보였다. 학령기 아동이 학령전기 아동에 비해서 낱말 유형에 상관없이 정반응이 높게 나타나 두 집단의 정반응은 통계적으로 유의하게 나타났다. 둘째, 명사이름대기에서의 학령전기와 학령기 아동의 오류유형의 빈도는 기타오류, 의미적 오류, 시각적 오류, 문법적 에두르기, 음운적 오류 순서로 동일하게 나타났으며, 동사이름대기에서는 의미적 오류, 시각적 오류, 기타 오류, 문법적 에두르기, 음운적 오류 순서로 동일하게 나타났다. 셋째, 명사의 시각적 오류는 학령전기 아동의 경우 전체 오류 중 12.67%로 나타났으며, 세부항목의 빈도율은 연관오류가 59.80%로 나타나 시각적 오류 중 가장 많은 출현율을 보이고 있으며, 학령기 아동은 시각적 오류가 19.77%로 나타났으며, 세부항목을 보면 연관오류가 66.67%로 가장 많이 나타나서, 학령전기 아동과 학령기 아동의 오류유형별 차이는 보이지 않았다. 넷째, 동사의 시각적 오류는 학령전기 아동은 시지각적 묘사가 가장 많이 나타난 반면, 학령기 아동은 시지각적 오류설명이 가장 많이 나타났다. 이상의 결과는 일반아동의 명사와 동사이름대기 능력은 연령이 증가함에 따라 이름대기 능력이 발달한다는 것을 알 수 있으며, 명사와 동사의 오류유형을 보면 두 집단이 비슷한 유형으로 나타나지만 세부항목에서 연령에 따른 차이를 보이고 있다는 것을 알 수 있다.
Naming Ability expressing a special object as a word adequately is the basic step of language development. It is developed from putting out the first word to being an adult. But most children who have impediments in this ability choose inadequate words in a special situation. So, they express awkwar...
Naming Ability expressing a special object as a word adequately is the basic step of language development. It is developed from putting out the first word to being an adult. But most children who have impediments in this ability choose inadequate words in a special situation. So, they express awkwardly and have difficulty in semantic delivery. The previous researches about the naming ability were concentrated on the preschool children who have lots of changes in language development. But the research about the school-aged children who develop the vocabulary plentifully or the research that makes a comparison between the preschool children and the school-aged children is insufficient. In this research, I examined the confrontation naming test of Noun and verb to examine the naming ability's difference between the preschool children and the school-aged children so that I figured out the mutual relation of difference between the right reaction and the error types. I chose 30 children(each 15 children of 3 and 4 years old) in the preschool period and 30 children(each 15 children in the 1st and 2nd grade of elementary school) in the school-aged period. And I examined the naming test of noun and verb. Each test had 45 questions. I examined the understanding test only about the questions having the wrong reaction. The difference between the right reaction and the error types of the preschool period and the school-aged period is as follows. First, the average of the right reactions about all noun and verb of the preschool children was 22.96 and the standard deviation was 5.750. The average of these things of the school-aged children was 36.16 and the standard deviation was 4.345. No matter what the words was, the right reaction of the school-aged children scored higher than that of the preschool children. Statistically, the right reaction of all of them was showed similarly. Second, in the noun naming part, the order of frequency about the error types of the preschool and school-aged children was other, meaning, grammatical enclose, phonological error. In the verb naming part, the order of frequency about the error types of all the children was meaning, visual, other, grammatical enclose, phonological error. Third, in the preschool children case, the visual error of noun had 12.67% and the relation error that had the highest percentage among the visual errors had 59.80%. In the school-aged children case, the visual error of noun had 19.77% and the relation error that had the highest percentage among the visual errors had 66.67%. It means that the difference of the error types of two periods is scarcely any. Fourth, the visual description of verb's visual error was showed the most in the preschool children and the visual error expectation was showed the most in the school-aged children. Finally, I concluded that the normal children's naming ability of noun and verb is developed in compliance with the increasing of ages. The error types of noun and verb is showed as similar types in two groups but, there is a difference in the detailed error type.
Naming Ability expressing a special object as a word adequately is the basic step of language development. It is developed from putting out the first word to being an adult. But most children who have impediments in this ability choose inadequate words in a special situation. So, they express awkwardly and have difficulty in semantic delivery. The previous researches about the naming ability were concentrated on the preschool children who have lots of changes in language development. But the research about the school-aged children who develop the vocabulary plentifully or the research that makes a comparison between the preschool children and the school-aged children is insufficient. In this research, I examined the confrontation naming test of Noun and verb to examine the naming ability's difference between the preschool children and the school-aged children so that I figured out the mutual relation of difference between the right reaction and the error types. I chose 30 children(each 15 children of 3 and 4 years old) in the preschool period and 30 children(each 15 children in the 1st and 2nd grade of elementary school) in the school-aged period. And I examined the naming test of noun and verb. Each test had 45 questions. I examined the understanding test only about the questions having the wrong reaction. The difference between the right reaction and the error types of the preschool period and the school-aged period is as follows. First, the average of the right reactions about all noun and verb of the preschool children was 22.96 and the standard deviation was 5.750. The average of these things of the school-aged children was 36.16 and the standard deviation was 4.345. No matter what the words was, the right reaction of the school-aged children scored higher than that of the preschool children. Statistically, the right reaction of all of them was showed similarly. Second, in the noun naming part, the order of frequency about the error types of the preschool and school-aged children was other, meaning, grammatical enclose, phonological error. In the verb naming part, the order of frequency about the error types of all the children was meaning, visual, other, grammatical enclose, phonological error. Third, in the preschool children case, the visual error of noun had 12.67% and the relation error that had the highest percentage among the visual errors had 59.80%. In the school-aged children case, the visual error of noun had 19.77% and the relation error that had the highest percentage among the visual errors had 66.67%. It means that the difference of the error types of two periods is scarcely any. Fourth, the visual description of verb's visual error was showed the most in the preschool children and the visual error expectation was showed the most in the school-aged children. Finally, I concluded that the normal children's naming ability of noun and verb is developed in compliance with the increasing of ages. The error types of noun and verb is showed as similar types in two groups but, there is a difference in the detailed error type.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.