음악은 시대와 역사를 초월하여 존재하지 않는다. 음악은 그 시대의 사회, 정치, 문화와 긴밀하게 상호 영향을 주고받으며 변화하고 발전한다. 이렇게 음악과 사회와의 연관성을 연구하는 학문이 음악사회학이다. 음악사회학은 음악을 연구하는데 있어 사회와 동떨어진 음악가와 작품을 연구하는 것으로 한정시키지 않고 음악이 사회, 정치, 문화적 상황과 관련성을 가지고 발전한다는 데 주목한다. 하지만 현행 교과서에 실린 음악사는 음악과 사회와의 연관성을 체계적으로 설명해주지 못하고 있으며 음악사를 바라보는 다양한 시각들을 제공해주지 못하고 있다....
음악은 시대와 역사를 초월하여 존재하지 않는다. 음악은 그 시대의 사회, 정치, 문화와 긴밀하게 상호 영향을 주고받으며 변화하고 발전한다. 이렇게 음악과 사회와의 연관성을 연구하는 학문이 음악사회학이다. 음악사회학은 음악을 연구하는데 있어 사회와 동떨어진 음악가와 작품을 연구하는 것으로 한정시키지 않고 음악이 사회, 정치, 문화적 상황과 관련성을 가지고 발전한다는 데 주목한다. 하지만 현행 교과서에 실린 음악사는 음악과 사회와의 연관성을 체계적으로 설명해주지 못하고 있으며 음악사를 바라보는 다양한 시각들을 제공해주지 못하고 있다.이에 본 논문에서는 이러한 문제를 바탕으로 음악사회학의 여러 이론을 살펴보고 그 이론을 적용하여 음악사를 접근해보고자 하였다.연구를 위해 음악사회학의 대표적 학자인 베버와 아도르노의 이론 및 그 외에 다양한 테마를 가진 음악사회학의 기초이론에 대해 살펴보았다. 다음으로 현행 음악교과서는 음악사를 어떻게 서술하고 있는지 시대정의, 시대설명, 음악적 특징, 음악양식, 작곡가, 사회학적 접근의 유·무를 기준으로 분석하여 보았다. 마지막으로 음악사를 보다 효과적으로 가르치기 위해 음악사회학에 대한 기초 이론 분석과 음악교과서 분석을 토대로 하여 고전주의 음악사와 낭만주의 음악사를 예로 들어 교수·학습 지도안을 제시하였다.교수·학습 지도안은 두 가지 측면에서 음악사회학과의 연결을 시도하였다. 첫째, 음악사회학의 여러 이론을 기본으로 하여 음악사에 나타난 전반적 음악의 특징들을 사회와 관련된 객관적 자료를 통해 다양한 접근을 시도하였다. 둘째, 시대를 대표하는 대표적인 작곡가를 당시의 사회적 변화와 그에 따른 작곡가들의 사회적 지위변화를 중심으로 파악하도록 하였다.음악의 사회학적 접근은 음악을 사회적인 요인들과의 관계를 통해 보다 포괄적이고 체계적으로 접근하고자 하는데 목적이 있다. 이러한 사회학적 연구는 학생들에게 음악에 대한 포괄적인 이해력을 키워주고 역사를 바라보는 폭넓은 시각을 제공할 수 있을 것이다. 또한 넓게는 음악사를 통해 배운 다양한 관점을 현대 음악문화에 적용하여 생각해 보도록 함으로써 음악에 대한 자신의 관점을 심어줄 수 있을 것이다.본 연구에서 제시하는 음악사에 대한 음악사회학적 접근이 음악사를 이해하는 학생들에게 보다 폭넓은 사고의 틀을 제시하여 깊이 있는 음악사 이해에 도움 되기를 바라며 교사에게 있어서도 음악사에 대한 다양한 관점들을 연구하는 계기가 되길 바란다.
음악은 시대와 역사를 초월하여 존재하지 않는다. 음악은 그 시대의 사회, 정치, 문화와 긴밀하게 상호 영향을 주고받으며 변화하고 발전한다. 이렇게 음악과 사회와의 연관성을 연구하는 학문이 음악사회학이다. 음악사회학은 음악을 연구하는데 있어 사회와 동떨어진 음악가와 작품을 연구하는 것으로 한정시키지 않고 음악이 사회, 정치, 문화적 상황과 관련성을 가지고 발전한다는 데 주목한다. 하지만 현행 교과서에 실린 음악사는 음악과 사회와의 연관성을 체계적으로 설명해주지 못하고 있으며 음악사를 바라보는 다양한 시각들을 제공해주지 못하고 있다.이에 본 논문에서는 이러한 문제를 바탕으로 음악사회학의 여러 이론을 살펴보고 그 이론을 적용하여 음악사를 접근해보고자 하였다.연구를 위해 음악사회학의 대표적 학자인 베버와 아도르노의 이론 및 그 외에 다양한 테마를 가진 음악사회학의 기초이론에 대해 살펴보았다. 다음으로 현행 음악교과서는 음악사를 어떻게 서술하고 있는지 시대정의, 시대설명, 음악적 특징, 음악양식, 작곡가, 사회학적 접근의 유·무를 기준으로 분석하여 보았다. 마지막으로 음악사를 보다 효과적으로 가르치기 위해 음악사회학에 대한 기초 이론 분석과 음악교과서 분석을 토대로 하여 고전주의 음악사와 낭만주의 음악사를 예로 들어 교수·학습 지도안을 제시하였다.교수·학습 지도안은 두 가지 측면에서 음악사회학과의 연결을 시도하였다. 첫째, 음악사회학의 여러 이론을 기본으로 하여 음악사에 나타난 전반적 음악의 특징들을 사회와 관련된 객관적 자료를 통해 다양한 접근을 시도하였다. 둘째, 시대를 대표하는 대표적인 작곡가를 당시의 사회적 변화와 그에 따른 작곡가들의 사회적 지위변화를 중심으로 파악하도록 하였다.음악의 사회학적 접근은 음악을 사회적인 요인들과의 관계를 통해 보다 포괄적이고 체계적으로 접근하고자 하는데 목적이 있다. 이러한 사회학적 연구는 학생들에게 음악에 대한 포괄적인 이해력을 키워주고 역사를 바라보는 폭넓은 시각을 제공할 수 있을 것이다. 또한 넓게는 음악사를 통해 배운 다양한 관점을 현대 음악문화에 적용하여 생각해 보도록 함으로써 음악에 대한 자신의 관점을 심어줄 수 있을 것이다.본 연구에서 제시하는 음악사에 대한 음악사회학적 접근이 음악사를 이해하는 학생들에게 보다 폭넓은 사고의 틀을 제시하여 깊이 있는 음악사 이해에 도움 되기를 바라며 교사에게 있어서도 음악사에 대한 다양한 관점들을 연구하는 계기가 되길 바란다.
Music does not transcend its period and history. Music changes and develops by the intimate giving and receiving of influence with the society, politics, and culture of its period. The study of this connection between music and society is music sociology.It does not limit itself to the study of musi...
Music does not transcend its period and history. Music changes and develops by the intimate giving and receiving of influence with the society, politics, and culture of its period. The study of this connection between music and society is music sociology.It does not limit itself to the study of musician and works of music apart from society, but rather focuses on the thought that music develops in its connection with social, political, and cultural situations. However, current music history used in textbooks cannot systematically explain the connection between music and society, nor provide various perspectives of music history.Considering these issues, therefore, this paper examines various theories of music sociology and applies those theories in approaching music history.For the study, the theories of Weber and Adorno, representative scholars of music sociology, as well as basic theories of music sociology with other various themes were analyzed. Next, to see how music textbooks currently being used described music history, such factors as period definition, period explanation, musical characteristics, music style, composer, and whether or not sociological approach was made are used as basis for analysis. Lastly, in order to more effectively teach music history, basic theoretical analysis on music sociology and music textbook analysis are used as basis to present a teacher's teaching plan, using as examples classical music history and romantic music history.As for the teaching plan, an attempt is made to connect two aspects of music sociology. First, using various theories of music sociology as basis, various approaches to general musical characteristics that occur in music history are made through objective data related to society. Second, composers representative of their periods are examined focusing on the social changes of those periods and the accompanying changes in their social positions.The purpose of sociological approach to music is to study music more inclusively and systematically through its relationship with social factors. Such sociological study will be able to foster in students a more inclusive understanding on music and provide them with an expansive view of history. Furthermore, by making the students apply the various viewpoints learned through music history to modern music culture and thoughts, the study will enable to develop their own views on music.This paper aims to help students to gain deeper appreciation of music history ,understand music history by presenting a more expansive framework of thought through our music sociological approach to music history, and wishes also that it will be an opportunity for teachers to research different viewpoints regarding music history.
Music does not transcend its period and history. Music changes and develops by the intimate giving and receiving of influence with the society, politics, and culture of its period. The study of this connection between music and society is music sociology.It does not limit itself to the study of musician and works of music apart from society, but rather focuses on the thought that music develops in its connection with social, political, and cultural situations. However, current music history used in textbooks cannot systematically explain the connection between music and society, nor provide various perspectives of music history.Considering these issues, therefore, this paper examines various theories of music sociology and applies those theories in approaching music history.For the study, the theories of Weber and Adorno, representative scholars of music sociology, as well as basic theories of music sociology with other various themes were analyzed. Next, to see how music textbooks currently being used described music history, such factors as period definition, period explanation, musical characteristics, music style, composer, and whether or not sociological approach was made are used as basis for analysis. Lastly, in order to more effectively teach music history, basic theoretical analysis on music sociology and music textbook analysis are used as basis to present a teacher's teaching plan, using as examples classical music history and romantic music history.As for the teaching plan, an attempt is made to connect two aspects of music sociology. First, using various theories of music sociology as basis, various approaches to general musical characteristics that occur in music history are made through objective data related to society. Second, composers representative of their periods are examined focusing on the social changes of those periods and the accompanying changes in their social positions.The purpose of sociological approach to music is to study music more inclusively and systematically through its relationship with social factors. Such sociological study will be able to foster in students a more inclusive understanding on music and provide them with an expansive view of history. Furthermore, by making the students apply the various viewpoints learned through music history to modern music culture and thoughts, the study will enable to develop their own views on music.This paper aims to help students to gain deeper appreciation of music history ,understand music history by presenting a more expansive framework of thought through our music sociological approach to music history, and wishes also that it will be an opportunity for teachers to research different viewpoints regarding music history.
주제어
#음악사회학
#베버
#아도르노
#고전주의 음악사
#낭만주의 음악사
#music sociology
#Weber
#Adorno
#classical music history
#romantic music history
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.