AIS(Automatic Identification System, 선박자동식별장치)는 선박의 항해안전을 위하여 항행선박의 일반 제원(선명, 톤수, 국적) 및 항행 정보(위치, 침로, 속력)를 자동파악하여 항해안전, 해난 수색 및 구조지원체제 강화와 선박추적관리로 여객선 및 선박 등 대형사고로부터 위험물 운반위험선박에 대한 안전관리를 ...
AIS(Automatic Identification System, 선박자동식별장치)는 선박의 항해안전을 위하여 항행선박의 일반 제원(선명, 톤수, 국적) 및 항행 정보(위치, 침로, 속력)를 자동파악하여 항해안전, 해난 수색 및 구조지원체제 강화와 선박추적관리로 여객선 및 선박 등 대형사고로부터 위험물 운반위험선박에 대한 안전관리를 사전예방 할 수 있는 시스템으로 발전하여 왔다. 지금까지는 국제여객선과 300톤 이상의 외항선에만 의무적으로 설치토록 돼 있는 AIS를 앞으로는 일정규모 이상의 소형선박에도 설치하고 항해중에 선박위치를 보고해야 한다.
그리고 더 나아가 국제항해 선박의 AIS정보를 원양에서 위성으로 수신하거나 위성송수신기를 이용한 장거리 위치 추척 (LRIT:International Association of Maritime Aids To Navigation and Lighthouse Authorities)이 의무화되기 위한 국제적 논의가 활발하다. 현재, LRIT는 9ㆍ11테러 이후 미국에서 해상보안 강화를 목적으로 국제해사기구(IMO)에 도입을 제안해 지난 2003년부터 시행방안에 대해 논의, 국제협약으로 정식 채택되어 시행을 앞두고 있다. LRIT가 국제협약으로 채택되면 국제항해 선박은 통과 또는 입항예정인 연안국과 항만국에 정해진 거리에 따라 위성을 이용, 선박ID, 위치 및 시간을 자동으로 송신해야 하며, 보고받은 당국에서는 선박의 위치를 추적하게 된다.
이와 같이 지금까지 AIS는 장착 대상을 확대하고, 추적 커버리지를 확장하여 대부분 단순 위치추적 또는 모니터링 위주로 발전되어 왔던 것이 사실이다. 하지만 AIS는 선박의 위치추적 및 항로표지(Aids to Navigation)시설관리, 항해안전정보, 기상정보제공등의 추가적인 항해 안전 및 관리/모니터링을 위한 유용한 용도로 활용될 수 있다.
본 논문에서는 AIS활용을 극대화하기 위한 방안으로 AIS의 표준 메시지 포맷과 사양을 확장하여 선박의 항해안전을 향상시키고 AIS시스템의 활용을 극대화할 수 있는 AIS 데이타 응용 포맷과 사양을 개발하여 제안하였다. 그리고 국내에서 적극적으로 활용되기 위해서는 한글메시지의 송수신이 가능해야 하는 것을 고려하여 메시지의 한글화 및 단말기의 한글화 방안도 마련하였다. 테스트 결과 확장된 포맷들은 여객선의 운항관리나 교통방송, 어선의 입출항 및 어획량 보고, NAVTEX정보, 구난정보, 기상정보등을 전송할 수 있게 되어 그 활용범위는 광범위하고 이런 응용메시지를 처리할 수 있는 GPS플로터나 ECDIS같은 전자해도 기반의 항해시스템과 연동되면 선박의 해양사고 발생을 미연에 방지함은 물론 해상교통안전 향상 및 사고취약선박에 대한 집중안전관리에 큰 도움이 될 것으로 기대된다.
AIS(Automatic Identification System, 선박자동식별장치)는 선박의 항해안전을 위하여 항행선박의 일반 제원(선명, 톤수, 국적) 및 항행 정보(위치, 침로, 속력)를 자동파악하여 항해안전, 해난 수색 및 구조지원체제 강화와 선박추적관리로 여객선 및 선박 등 대형사고로부터 위험물 운반위험선박에 대한 안전관리를 사전예방 할 수 있는 시스템으로 발전하여 왔다. 지금까지는 국제여객선과 300톤 이상의 외항선에만 의무적으로 설치토록 돼 있는 AIS를 앞으로는 일정규모 이상의 소형선박에도 설치하고 항해중에 선박위치를 보고해야 한다.
그리고 더 나아가 국제항해 선박의 AIS정보를 원양에서 위성으로 수신하거나 위성송수신기를 이용한 장거리 위치 추척 (LRIT:International Association of Maritime Aids To Navigation and Lighthouse Authorities)이 의무화되기 위한 국제적 논의가 활발하다. 현재, LRIT는 9ㆍ11테러 이후 미국에서 해상보안 강화를 목적으로 국제해사기구(IMO)에 도입을 제안해 지난 2003년부터 시행방안에 대해 논의, 국제협약으로 정식 채택되어 시행을 앞두고 있다. LRIT가 국제협약으로 채택되면 국제항해 선박은 통과 또는 입항예정인 연안국과 항만국에 정해진 거리에 따라 위성을 이용, 선박ID, 위치 및 시간을 자동으로 송신해야 하며, 보고받은 당국에서는 선박의 위치를 추적하게 된다.
이와 같이 지금까지 AIS는 장착 대상을 확대하고, 추적 커버리지를 확장하여 대부분 단순 위치추적 또는 모니터링 위주로 발전되어 왔던 것이 사실이다. 하지만 AIS는 선박의 위치추적 및 항로표지(Aids to Navigation)시설관리, 항해안전정보, 기상정보제공등의 추가적인 항해 안전 및 관리/모니터링을 위한 유용한 용도로 활용될 수 있다.
본 논문에서는 AIS활용을 극대화하기 위한 방안으로 AIS의 표준 메시지 포맷과 사양을 확장하여 선박의 항해안전을 향상시키고 AIS시스템의 활용을 극대화할 수 있는 AIS 데이타 응용 포맷과 사양을 개발하여 제안하였다. 그리고 국내에서 적극적으로 활용되기 위해서는 한글메시지의 송수신이 가능해야 하는 것을 고려하여 메시지의 한글화 및 단말기의 한글화 방안도 마련하였다. 테스트 결과 확장된 포맷들은 여객선의 운항관리나 교통방송, 어선의 입출항 및 어획량 보고, NAVTEX정보, 구난정보, 기상정보등을 전송할 수 있게 되어 그 활용범위는 광범위하고 이런 응용메시지를 처리할 수 있는 GPS플로터나 ECDIS같은 전자해도 기반의 항해시스템과 연동되면 선박의 해양사고 발생을 미연에 방지함은 물론 해상교통안전 향상 및 사고취약선박에 대한 집중안전관리에 큰 도움이 될 것으로 기대된다.
The Automatic Identification System [AIS] is a specialized radio data modem installed on all Safety Of Life At Sea [SOLAS] vessels from July 2002 onwards with the last SOLAS vessel being installed in July 2008. AIS will be installed aboard almost sea-going ships. These new devices broadcast data at ...
The Automatic Identification System [AIS] is a specialized radio data modem installed on all Safety Of Life At Sea [SOLAS] vessels from July 2002 onwards with the last SOLAS vessel being installed in July 2008. AIS will be installed aboard almost sea-going ships. These new devices broadcast data at regular and short intervals, by means of which the ship can be identified and tracked. Further binary data can be transmitted to provide additional information on the ship's motion, navigational status, intended voyage and cargo. The transmissions can be received by every interested party having an appropriate receiver both at sea and ashore. With these capabilities, AIS can add a new information quality to maritime traffic as studied in this paper, which is relevant not only for ship to ship but also for VTS to ship interaction. Especially, this paper introduced primary binary messages of AIS and focused especially on which how to composite some special extensive AIS messages for enhancing navigation of safety. It showed how to use the messages considering their languages in the local country. AIS is expected that it will be able to be very helpful for enhancing safety of navigation and strengthening the maritime security. It is appropriate that there is an additional discussion/study on where to extend and enhancing AIS as a primary navigation system.
This paper outlines some AIS application messages extending AIS primary message formats & specifications. A localization way to transmit the korean needed for AIS applications was examined. The paper focuses on which where the developed message formats can be used like providing traffic info, navigation management for passenger ships, and weather info. Especially it is expected that the messages will be helpful for preventing marine accidents and improving safety navigation if it is interfaced to some navigation system like ecdis, gps plotter based on marine electronic charts.
The Automatic Identification System [AIS] is a specialized radio data modem installed on all Safety Of Life At Sea [SOLAS] vessels from July 2002 onwards with the last SOLAS vessel being installed in July 2008. AIS will be installed aboard almost sea-going ships. These new devices broadcast data at regular and short intervals, by means of which the ship can be identified and tracked. Further binary data can be transmitted to provide additional information on the ship's motion, navigational status, intended voyage and cargo. The transmissions can be received by every interested party having an appropriate receiver both at sea and ashore. With these capabilities, AIS can add a new information quality to maritime traffic as studied in this paper, which is relevant not only for ship to ship but also for VTS to ship interaction. Especially, this paper introduced primary binary messages of AIS and focused especially on which how to composite some special extensive AIS messages for enhancing navigation of safety. It showed how to use the messages considering their languages in the local country. AIS is expected that it will be able to be very helpful for enhancing safety of navigation and strengthening the maritime security. It is appropriate that there is an additional discussion/study on where to extend and enhancing AIS as a primary navigation system.
This paper outlines some AIS application messages extending AIS primary message formats & specifications. A localization way to transmit the korean needed for AIS applications was examined. The paper focuses on which where the developed message formats can be used like providing traffic info, navigation management for passenger ships, and weather info. Especially it is expected that the messages will be helpful for preventing marine accidents and improving safety navigation if it is interfaced to some navigation system like ecdis, gps plotter based on marine electronic charts.
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