국악 교육은 단순한 악곡의 전수가 아닌 전통음악에 내제된 정서와 아름다움, 국악의 특징과 정신 등이 병행되는 포괄적인 교육이여야 하고 전통 음악의 선율과 장단 등의 외형적인 것 외에 음악의 본질적인 요소를 배우는 것이다. 이러한 국악 교육에 있어 여러 악기들이 있지만 그 중에서 가장 널리 보급되어 있는 가야금은 1960년대 이후 악보가 오선보로 기보 되면서 교재는 가야금 교육이 이루어지는 모든 곳에서 사용되고 있다. 체계적이고 단계적인 가야금 교육을 위해서는 현재까지 출판 되어진 가야금 교재들의 구성과 내용을 점검하는 것이 무엇보다 중요하다고 생각된다. 이에 본 논문은 현재까지 출판된 가야금 교재 중 14권을 선정하여 이론과정, 기초수법 연습곡, 연주곡의 세 항목으로 나누어 분석하였다. 각 교재의 특징을 고찰한 후 비교를 통해 가야금 교재가 시대가 흘러가면서 그 내용이 어떻게 변화 되었는지의 변천을 분석해 본 결과 다음과 같은 결론을 얻을 수 있었다. 산조 가야금 교본의 경우 시대가 변함에 따라 첫째, 이론과정은 공통적으로 수록된 가야금의 구조, 명칭, 조율법, 수법기호 이외에 악기 관리, 다양한 가야금의 종류, 공연하는 모습, 가야금 미래에 대한 이야기가 추가되었음을 알 수 있었다. 음악 이론적인 부분까지 수록되었고 장단의 경우 장구와 장단의 전반적인 설명까지 자세히 수록되고 기본 장단 이외에 변형장단이 추가되었으며 이론과정의 부분이 그림과 흑백사진에서 컬러사진으로 변화함을 알 수 있었다. 둘째, 기초수법 연습곡은 순차진행의 스케일 연습곡뿐만 아닌 동요, 전래동요, 찬송가, 민요 등이 추가되었고 가곡, 외국민요, 풍류의 다양한 형태로 수법을 익히며 창작 국악곡까지 더해져 현대적으로 변화해 가고 있음을 알 수 있었다. 셋째, 연주곡의 경우 산조나 민요 등의 전통적인 곡뿐만 아니라 2 ․ 3중주, 신민요, 찬송가, 신곡 이외에 외국곡과 가요 등 현대곡까지 여러 형태의 연주곡이 추가되고 산조의 경우 성금련류 산조 외에 다른 류 들이 추가되었음을 알 수 있었다. 25현 가야금 교본의 경우 수요는 증가하고 있으나 현재 나와 있는 교재들은 수적으로도 적고 기초 교육에 대한 부분도 미흡하여 양적 뿐만 아니라 기초부터 심화까지 다루어진 다양한 교재가 필요하다. 기초 교육을 위해 단계적이고 체계적인 다양한 연습곡과 연주곡을 개발하고 그것을 연주하기 위한 구체적인 방법을 수록한 교재가 제시되어야 할 것이다. 뚜렷한 지도 계획의 방향을 가지고 음악적인 면과 이론적인 면을 고려해서 단계적이고 점진적인 교본을 만드는 것이 중요하며 시대적 감각에 어울리는 곡을 선정하여 학습자들의 학습에 도움을 줄 수 있는 효과적이고 효율적인 교육을 해야 할 것이다. Education of Korean traditional music should involve the traditional ...
국악 교육은 단순한 악곡의 전수가 아닌 전통음악에 내제된 정서와 아름다움, 국악의 특징과 정신 등이 병행되는 포괄적인 교육이여야 하고 전통 음악의 선율과 장단 등의 외형적인 것 외에 음악의 본질적인 요소를 배우는 것이다. 이러한 국악 교육에 있어 여러 악기들이 있지만 그 중에서 가장 널리 보급되어 있는 가야금은 1960년대 이후 악보가 오선보로 기보 되면서 교재는 가야금 교육이 이루어지는 모든 곳에서 사용되고 있다. 체계적이고 단계적인 가야금 교육을 위해서는 현재까지 출판 되어진 가야금 교재들의 구성과 내용을 점검하는 것이 무엇보다 중요하다고 생각된다. 이에 본 논문은 현재까지 출판된 가야금 교재 중 14권을 선정하여 이론과정, 기초수법 연습곡, 연주곡의 세 항목으로 나누어 분석하였다. 각 교재의 특징을 고찰한 후 비교를 통해 가야금 교재가 시대가 흘러가면서 그 내용이 어떻게 변화 되었는지의 변천을 분석해 본 결과 다음과 같은 결론을 얻을 수 있었다. 산조 가야금 교본의 경우 시대가 변함에 따라 첫째, 이론과정은 공통적으로 수록된 가야금의 구조, 명칭, 조율법, 수법기호 이외에 악기 관리, 다양한 가야금의 종류, 공연하는 모습, 가야금 미래에 대한 이야기가 추가되었음을 알 수 있었다. 음악 이론적인 부분까지 수록되었고 장단의 경우 장구와 장단의 전반적인 설명까지 자세히 수록되고 기본 장단 이외에 변형장단이 추가되었으며 이론과정의 부분이 그림과 흑백사진에서 컬러사진으로 변화함을 알 수 있었다. 둘째, 기초수법 연습곡은 순차진행의 스케일 연습곡뿐만 아닌 동요, 전래동요, 찬송가, 민요 등이 추가되었고 가곡, 외국민요, 풍류의 다양한 형태로 수법을 익히며 창작 국악곡까지 더해져 현대적으로 변화해 가고 있음을 알 수 있었다. 셋째, 연주곡의 경우 산조나 민요 등의 전통적인 곡뿐만 아니라 2 ․ 3중주, 신민요, 찬송가, 신곡 이외에 외국곡과 가요 등 현대곡까지 여러 형태의 연주곡이 추가되고 산조의 경우 성금련류 산조 외에 다른 류 들이 추가되었음을 알 수 있었다. 25현 가야금 교본의 경우 수요는 증가하고 있으나 현재 나와 있는 교재들은 수적으로도 적고 기초 교육에 대한 부분도 미흡하여 양적 뿐만 아니라 기초부터 심화까지 다루어진 다양한 교재가 필요하다. 기초 교육을 위해 단계적이고 체계적인 다양한 연습곡과 연주곡을 개발하고 그것을 연주하기 위한 구체적인 방법을 수록한 교재가 제시되어야 할 것이다. 뚜렷한 지도 계획의 방향을 가지고 음악적인 면과 이론적인 면을 고려해서 단계적이고 점진적인 교본을 만드는 것이 중요하며 시대적 감각에 어울리는 곡을 선정하여 학습자들의 학습에 도움을 줄 수 있는 효과적이고 효율적인 교육을 해야 할 것이다. Education of Korean traditional music should involve the traditional emotion inherent in our music and the beauty of it as well as the spirit and characteristics. It shouldn't be transferring musical piece simply because you should learn the essential factors of the music besides the apparent things like rhythm and melody. There are a lot of musical instruments for these education but Gayagum is the most popular one. In 1960, its music was written on the staff notation and the material was used on anywhere Gayagum education was going. For the systematic and phased education of Gayagum, it is important to examine the structure and contents of published materials up until now. Therefore, in this article, I chose 14 books among Gayagum materials published up until now, and I analyzed them dividing them into theory, etude for basic techniques and musics. By consideration and contrast of the characteristics shown on each material, I analyzed the result of its change as time passes and below is the conclusion of my study. Material of Sanjo Gayagum has been changed firstly, in the theory part, commonly the structure of Gayagum, name of part, tuning technique, technique sign, management of the instrument, introduction of various Gayagum, performance picture and story about the future. It also added basic theory of music and when they were explaining rhythm part, basic rhythm and transformational one was also explained. Besides, they even changed their picture from black to color one. Secondly, on the list of etude for training basic techniques, in addition to step by step scale music, children's song, traditional song, chant, song, foreign folk song and even created Korean traditional music was added. So I could feel that it was changing in a modern style. Thirdly, music list involved Sanjo, traditional song and also duet, trio, new folk songs, chant new song, foreign music and popular songs jumped on the list. Especially various kinds of Sanjo were added aside from Sunggumryun Sanjo. The demand of teaching materials for 25strings Gayagum is increasing but the number of them is relatively small and also basic education part is not enough in them. Therefore, the improvement on quantity as well as quality of material is necessary from beginner to expert. For the foundation education, various music according to performer’s level should be developed and the specific way how to play should be also suggested on the material. With clear guidance plan and direction, teachers should consider both theoretical aspect and performance aspect when they make a new, systematic and organized teaching material. It is also important to choose sensible music for students and this would hel
국악 교육은 단순한 악곡의 전수가 아닌 전통음악에 내제된 정서와 아름다움, 국악의 특징과 정신 등이 병행되는 포괄적인 교육이여야 하고 전통 음악의 선율과 장단 등의 외형적인 것 외에 음악의 본질적인 요소를 배우는 것이다. 이러한 국악 교육에 있어 여러 악기들이 있지만 그 중에서 가장 널리 보급되어 있는 가야금은 1960년대 이후 악보가 오선보로 기보 되면서 교재는 가야금 교육이 이루어지는 모든 곳에서 사용되고 있다. 체계적이고 단계적인 가야금 교육을 위해서는 현재까지 출판 되어진 가야금 교재들의 구성과 내용을 점검하는 것이 무엇보다 중요하다고 생각된다. 이에 본 논문은 현재까지 출판된 가야금 교재 중 14권을 선정하여 이론과정, 기초수법 연습곡, 연주곡의 세 항목으로 나누어 분석하였다. 각 교재의 특징을 고찰한 후 비교를 통해 가야금 교재가 시대가 흘러가면서 그 내용이 어떻게 변화 되었는지의 변천을 분석해 본 결과 다음과 같은 결론을 얻을 수 있었다. 산조 가야금 교본의 경우 시대가 변함에 따라 첫째, 이론과정은 공통적으로 수록된 가야금의 구조, 명칭, 조율법, 수법기호 이외에 악기 관리, 다양한 가야금의 종류, 공연하는 모습, 가야금 미래에 대한 이야기가 추가되었음을 알 수 있었다. 음악 이론적인 부분까지 수록되었고 장단의 경우 장구와 장단의 전반적인 설명까지 자세히 수록되고 기본 장단 이외에 변형장단이 추가되었으며 이론과정의 부분이 그림과 흑백사진에서 컬러사진으로 변화함을 알 수 있었다. 둘째, 기초수법 연습곡은 순차진행의 스케일 연습곡뿐만 아닌 동요, 전래동요, 찬송가, 민요 등이 추가되었고 가곡, 외국민요, 풍류의 다양한 형태로 수법을 익히며 창작 국악곡까지 더해져 현대적으로 변화해 가고 있음을 알 수 있었다. 셋째, 연주곡의 경우 산조나 민요 등의 전통적인 곡뿐만 아니라 2 ․ 3중주, 신민요, 찬송가, 신곡 이외에 외국곡과 가요 등 현대곡까지 여러 형태의 연주곡이 추가되고 산조의 경우 성금련류 산조 외에 다른 류 들이 추가되었음을 알 수 있었다. 25현 가야금 교본의 경우 수요는 증가하고 있으나 현재 나와 있는 교재들은 수적으로도 적고 기초 교육에 대한 부분도 미흡하여 양적 뿐만 아니라 기초부터 심화까지 다루어진 다양한 교재가 필요하다. 기초 교육을 위해 단계적이고 체계적인 다양한 연습곡과 연주곡을 개발하고 그것을 연주하기 위한 구체적인 방법을 수록한 교재가 제시되어야 할 것이다. 뚜렷한 지도 계획의 방향을 가지고 음악적인 면과 이론적인 면을 고려해서 단계적이고 점진적인 교본을 만드는 것이 중요하며 시대적 감각에 어울리는 곡을 선정하여 학습자들의 학습에 도움을 줄 수 있는 효과적이고 효율적인 교육을 해야 할 것이다. Education of Korean traditional music should involve the traditional emotion inherent in our music and the beauty of it as well as the spirit and characteristics. It shouldn't be transferring musical piece simply because you should learn the essential factors of the music besides the apparent things like rhythm and melody. There are a lot of musical instruments for these education but Gayagum is the most popular one. In 1960, its music was written on the staff notation and the material was used on anywhere Gayagum education was going. For the systematic and phased education of Gayagum, it is important to examine the structure and contents of published materials up until now. Therefore, in this article, I chose 14 books among Gayagum materials published up until now, and I analyzed them dividing them into theory, etude for basic techniques and musics. By consideration and contrast of the characteristics shown on each material, I analyzed the result of its change as time passes and below is the conclusion of my study. Material of Sanjo Gayagum has been changed firstly, in the theory part, commonly the structure of Gayagum, name of part, tuning technique, technique sign, management of the instrument, introduction of various Gayagum, performance picture and story about the future. It also added basic theory of music and when they were explaining rhythm part, basic rhythm and transformational one was also explained. Besides, they even changed their picture from black to color one. Secondly, on the list of etude for training basic techniques, in addition to step by step scale music, children's song, traditional song, chant, song, foreign folk song and even created Korean traditional music was added. So I could feel that it was changing in a modern style. Thirdly, music list involved Sanjo, traditional song and also duet, trio, new folk songs, chant new song, foreign music and popular songs jumped on the list. Especially various kinds of Sanjo were added aside from Sunggumryun Sanjo. The demand of teaching materials for 25strings Gayagum is increasing but the number of them is relatively small and also basic education part is not enough in them. Therefore, the improvement on quantity as well as quality of material is necessary from beginner to expert. For the foundation education, various music according to performer’s level should be developed and the specific way how to play should be also suggested on the material. With clear guidance plan and direction, teachers should consider both theoretical aspect and performance aspect when they make a new, systematic and organized teaching material. It is also important to choose sensible music for students and this would hel
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.