화장품 유형별 용기 외관에 관한 여성 소비자들의 색채 선호도 연구 (A) study of color preferences by female consumers on the external package appearance of various types of cosmetics원문보기
오늘날 우리의 사회를 흔히 정보화 시대라고 일컫는다. 우리사회가 정보화 시대로 접어들면서 소비자들은 더욱 쉽게, 빠르게, 더 많은 정보를 얻을 수 있게 되었다. 또한 경제적으로 풍요로운 시대에 자란 세대들에 의해 날마다 새롭고 더욱 다양한 소비 형태와 신조어들이 나타나고 있다. 기업들은 과거로부터 끊임없는 기술 개발의 결과 기술의 평준화 되는 현상이 나타나게 됨에 따라 더 이상 기술력만으로는 경쟁에서 우위를 차지하기는 점점 어려워지게 되었다. 이러한 사회적 현상 속에서 우리는 무상의 자원인 컬러를 생각하지 않을 수 없다. 색채는 이러한 제품의 ‘감성적 가치’를 결정 젓는 세 가지 요소인 형태, 질감 , 색채 중 색채가 인간의 정서와 감정에 밀접한 정보들은 상징화하거나 다른 감성적 시각 표현들과 함께 가장 빠르고 정확하게 사용되고 있으며, 특히 현대 사회에서 ‘감성적 가치’에 호소하는 대표적 제품인 화장품은 제품의 디자인에 있어 색채가 더욱 중요시 되는 분야라고 말할 수 있다. 본 논문에서는 현재 시장에서 판매되고 있는 상위브랜드의 화장품 용기 외관 컬러와 실질적으로 제품 유형별 소비자의 선호색을 구체적으로 분석하여 현재 소비자의 요구(Needs)와 상품 색채와의 관련성을 알아보고자 한다. 본 연구 조사는 3단계로 이루어져 있으며, 먼저 서울. 경기 지역에 거주하고 있는 20대代~50代 이상 여성 소비 계층을 대상으로 설문지 연구조사방법을 이용하여 수행하였다. 두 번째 설문지 도구로는 화장품 외관 디자인의 제품 유형별 선호색과 연령별, 직업별, 이미지유형별, 성격유형별, 소득별, 학력별 선호색 조사 및 화장품의 사용 및 구매행태, 제품 외관 용기 컬러 호감도에 대한 내용 등이 포함되었으며, 수집된 자료는 ...
오늘날 우리의 사회를 흔히 정보화 시대라고 일컫는다. 우리사회가 정보화 시대로 접어들면서 소비자들은 더욱 쉽게, 빠르게, 더 많은 정보를 얻을 수 있게 되었다. 또한 경제적으로 풍요로운 시대에 자란 세대들에 의해 날마다 새롭고 더욱 다양한 소비 형태와 신조어들이 나타나고 있다. 기업들은 과거로부터 끊임없는 기술 개발의 결과 기술의 평준화 되는 현상이 나타나게 됨에 따라 더 이상 기술력만으로는 경쟁에서 우위를 차지하기는 점점 어려워지게 되었다. 이러한 사회적 현상 속에서 우리는 무상의 자원인 컬러를 생각하지 않을 수 없다. 색채는 이러한 제품의 ‘감성적 가치’를 결정 젓는 세 가지 요소인 형태, 질감 , 색채 중 색채가 인간의 정서와 감정에 밀접한 정보들은 상징화하거나 다른 감성적 시각 표현들과 함께 가장 빠르고 정확하게 사용되고 있으며, 특히 현대 사회에서 ‘감성적 가치’에 호소하는 대표적 제품인 화장품은 제품의 디자인에 있어 색채가 더욱 중요시 되는 분야라고 말할 수 있다. 본 논문에서는 현재 시장에서 판매되고 있는 상위브랜드의 화장품 용기 외관 컬러와 실질적으로 제품 유형별 소비자의 선호색을 구체적으로 분석하여 현재 소비자의 요구(Needs)와 상품 색채와의 관련성을 알아보고자 한다. 본 연구 조사는 3단계로 이루어져 있으며, 먼저 서울. 경기 지역에 거주하고 있는 20대代~50代 이상 여성 소비 계층을 대상으로 설문지 연구조사방법을 이용하여 수행하였다. 두 번째 설문지 도구로는 화장품 외관 디자인의 제품 유형별 선호색과 연령별, 직업별, 이미지유형별, 성격유형별, 소득별, 학력별 선호색 조사 및 화장품의 사용 및 구매행태, 제품 외관 용기 컬러 호감도에 대한 내용 등이 포함되었으며, 수집된 자료는 SPSSWIN 12.0 프로그램을 이용하여 분석 하였다. 세 번째 국내 화장품 상위 브랜드 제품을 Adobe Photoshop 7.0 프로그램을 이용하여 유형별 측색 조사 하였으며, 수집된 자료는 먼셀 값을 바탕으로 색상(Hue) 와 색조(Tone)에 의한 색체계로 변환하여 MUNSELL Conversion을 통한 색채분석을 하였다. 본 연구 결과 유형, 연령, 직업, 이미지유형, 성격유형, 소득, 학력에 따른 화장품 외관 용기 컬러 선호도의 다양성과 선호도 차이를 알 수 있었다. 본 연구결과에 의하면, 클렌징제품의 경우 응답자들의 선호컬러와 아모레퍼시픽, LG화장품 제품 색상 (주요색상:Blue 계열 색상)간에 유사성을 발견 할 수 있었으며, 건성 베이직 제품의 경우 응답자의 선호컬러와 아모레퍼시픽, LG화장품 제품 색상(주요색상:Yellow 계열, Red Purple 계열 색상) 간에 유사성 발견하였으며, 지. 복합성 베이직 제품의 경우 응답자의 선호컬러와 더페이스샵, 아모레퍼시픽, LG화장품 제품 색상(주요색상:Blue 계열 색상)간에 유사성을 발견할 수 있었다. 주름 및 탄력 제품의 경우 응답자의 선호컬러와 더페이스샵, 아모레퍼시픽, LG화장품 제품 색상(주요색상:Yellow, Yellow RED 계열 색상)간에 유사성을 발견할 수 있었으며,미백 제품의 경우 더페이스샵, 아모레퍼시픽, LG화장품, 엔프라니 제품 색상(주요색상:Silver, Light Gray 계열 색상)간에 유사성을 발견할 수 있었다. 다음으로는 바디제품의 경우 응답자들의 선호컬러와 존슨 & 존슨, 해피바스, 세이 제품 색상(주요색상:Yellow, Yellow RED, Blue 계열 색상)간에 유사성을 발견할 수 있었으며, 일반샴푸의 경우 응답자들의 선호컬러와 팬틴, 미쟝센, 케라시스 3개 브랜드의 제품 색상(주요색상:Light Gray, Red Purple 계열 색상)간에 유사성을 발견할 수 있었다. 비듬방지용 샴푸류의 경우 응답자들이 선호컬러와 댄트롤, 헤드 & 숄더 제품 색상(주요색상:Light Gray, Blue 계열 색상)간에 유사성을 발견할 수 있었으며, 탈모방지용 샴푸류에서는 응답자들의 선호컬러와 댕기머리, 모아&모아, 직공모발력, 리엔, 보노겐 제품 색상(주요색상:Dark Gray, Light Gray 계열 색상)간에 유사성을 발견할 수 있었다. 따라서 이러한 결과로부터 감성 소비의 주체라고 할 수 있는 여성소비자들의 상품 구매시 제품 유형별 색채에 대한 호감도와 인식 에 대해 알 수 있다.
오늘날 우리의 사회를 흔히 정보화 시대라고 일컫는다. 우리사회가 정보화 시대로 접어들면서 소비자들은 더욱 쉽게, 빠르게, 더 많은 정보를 얻을 수 있게 되었다. 또한 경제적으로 풍요로운 시대에 자란 세대들에 의해 날마다 새롭고 더욱 다양한 소비 형태와 신조어들이 나타나고 있다. 기업들은 과거로부터 끊임없는 기술 개발의 결과 기술의 평준화 되는 현상이 나타나게 됨에 따라 더 이상 기술력만으로는 경쟁에서 우위를 차지하기는 점점 어려워지게 되었다. 이러한 사회적 현상 속에서 우리는 무상의 자원인 컬러를 생각하지 않을 수 없다. 색채는 이러한 제품의 ‘감성적 가치’를 결정 젓는 세 가지 요소인 형태, 질감 , 색채 중 색채가 인간의 정서와 감정에 밀접한 정보들은 상징화하거나 다른 감성적 시각 표현들과 함께 가장 빠르고 정확하게 사용되고 있으며, 특히 현대 사회에서 ‘감성적 가치’에 호소하는 대표적 제품인 화장품은 제품의 디자인에 있어 색채가 더욱 중요시 되는 분야라고 말할 수 있다. 본 논문에서는 현재 시장에서 판매되고 있는 상위브랜드의 화장품 용기 외관 컬러와 실질적으로 제품 유형별 소비자의 선호색을 구체적으로 분석하여 현재 소비자의 요구(Needs)와 상품 색채와의 관련성을 알아보고자 한다. 본 연구 조사는 3단계로 이루어져 있으며, 먼저 서울. 경기 지역에 거주하고 있는 20대代~50代 이상 여성 소비 계층을 대상으로 설문지 연구조사방법을 이용하여 수행하였다. 두 번째 설문지 도구로는 화장품 외관 디자인의 제품 유형별 선호색과 연령별, 직업별, 이미지유형별, 성격유형별, 소득별, 학력별 선호색 조사 및 화장품의 사용 및 구매행태, 제품 외관 용기 컬러 호감도에 대한 내용 등이 포함되었으며, 수집된 자료는 SPSS WIN 12.0 프로그램을 이용하여 분석 하였다. 세 번째 국내 화장품 상위 브랜드 제품을 Adobe Photoshop 7.0 프로그램을 이용하여 유형별 측색 조사 하였으며, 수집된 자료는 먼셀 값을 바탕으로 색상(Hue) 와 색조(Tone)에 의한 색체계로 변환하여 MUNSELL Conversion을 통한 색채분석을 하였다. 본 연구 결과 유형, 연령, 직업, 이미지유형, 성격유형, 소득, 학력에 따른 화장품 외관 용기 컬러 선호도의 다양성과 선호도 차이를 알 수 있었다. 본 연구결과에 의하면, 클렌징제품의 경우 응답자들의 선호컬러와 아모레퍼시픽, LG화장품 제품 색상 (주요색상:Blue 계열 색상)간에 유사성을 발견 할 수 있었으며, 건성 베이직 제품의 경우 응답자의 선호컬러와 아모레퍼시픽, LG화장품 제품 색상(주요색상:Yellow 계열, Red Purple 계열 색상) 간에 유사성 발견하였으며, 지. 복합성 베이직 제품의 경우 응답자의 선호컬러와 더페이스샵, 아모레퍼시픽, LG화장품 제품 색상(주요색상:Blue 계열 색상)간에 유사성을 발견할 수 있었다. 주름 및 탄력 제품의 경우 응답자의 선호컬러와 더페이스샵, 아모레퍼시픽, LG화장품 제품 색상(주요색상:Yellow, Yellow RED 계열 색상)간에 유사성을 발견할 수 있었으며,미백 제품의 경우 더페이스샵, 아모레퍼시픽, LG화장품, 엔프라니 제품 색상(주요색상:Silver, Light Gray 계열 색상)간에 유사성을 발견할 수 있었다. 다음으로는 바디제품의 경우 응답자들의 선호컬러와 존슨 & 존슨, 해피바스, 세이 제품 색상(주요색상:Yellow, Yellow RED, Blue 계열 색상)간에 유사성을 발견할 수 있었으며, 일반샴푸의 경우 응답자들의 선호컬러와 팬틴, 미쟝센, 케라시스 3개 브랜드의 제품 색상(주요색상:Light Gray, Red Purple 계열 색상)간에 유사성을 발견할 수 있었다. 비듬방지용 샴푸류의 경우 응답자들이 선호컬러와 댄트롤, 헤드 & 숄더 제품 색상(주요색상:Light Gray, Blue 계열 색상)간에 유사성을 발견할 수 있었으며, 탈모방지용 샴푸류에서는 응답자들의 선호컬러와 댕기머리, 모아&모아, 직공모발력, 리엔, 보노겐 제품 색상(주요색상:Dark Gray, Light Gray 계열 색상)간에 유사성을 발견할 수 있었다. 따라서 이러한 결과로부터 감성 소비의 주체라고 할 수 있는 여성소비자들의 상품 구매시 제품 유형별 색채에 대한 호감도와 인식 에 대해 알 수 있다.
These days we frequently name our society as an information-oriented society. As our society approached to an information-oriented society, consumers have been able to acquire information in easier and faster ways. Also, from the young age people who grew in the economically abundant situation show ...
These days we frequently name our society as an information-oriented society. As our society approached to an information-oriented society, consumers have been able to acquire information in easier and faster ways. Also, from the young age people who grew in the economically abundant situation show much more various consuming types and newly coined words. From the past, companies continuously developed their techniques and this made it difficult to be in a superior position in the competition only by the techniques. Considering these social phenomenon, it is impossible to disregard color which is a gratis resource. Color is one of the three components, such as form, feel of material, and color, which decide the "emotional value" of the products. Color symbolizes information which is closely related to the emotion of human beings and it is used in the most fast and accurate way with other emotional visual expressions. Especially, cosmetic product, which is a representative product that appeals the 'emotional value' in the modern society, regard color as a very important part in its design. This paper will specifically analyze the color of the dressing case of the cosmetics of superior brands which are sold in the current market and the color preference of the consumer regarding the type of the products. From this analysis, this paper will study the relationship between the current needs of the consumer and the color of the products. This research study is conducted in three steps. First, a survey research is conducted to the female consumers over 20 years old living in Seoul, Gyeonggi area. Second, for means of the survey the color preference according to the type of the dressing case of the products, ages, jobs, types of image, types of personality, income, educational backgrounds, consuming and using behavioral were included. The collected data were analyzed through SPSS WIN 12.0 program. Third, the color according to the type of the cosmetic products of domestic superior brands were studied through Adobe Photoshop 7.0 program and the collected data were transferred to MUNSELL score based on their hue and tone through MUNSELL Conversion. From the result of the research, it was able to see the difference and diversity of color preference in the dressing case of the cosmetics according to the types, ages, jobs, types of image, types of personality, income, educational backgrounds. According to the results, the color preference of the respondents in cleansing products was similar to Amore Pacific and LG Cosmetic's product (main color: blue color series); in basic products for dry skin, the color preference of the respondents was similar to Amore Pacific and LG Cosmetic's products (main color: yellow, red and purple series); and in basic products for oily and combination skin, the color preference of the respondents was similar to The Face Shop, Amore Pacific, LG Cosmetic's products (main color: blue series). The color preference of the respondents in wrinkle and elastic products was similar to The Face Shop, Amore Pacific, LG Cosmetic's products (main color: yellow and yellow-red series),and in whitening products, the color preference of the respondents was similar to The Face Shop, Amore Pacific, LG Cosmetic, Enprani's products (main color: silver, light gray series). Next, in the products for body, the color preference of the respondents was similar to Johnson & Johnson, Happy Bath, Say (main color: yellow, yellow-red, blue series), and in general shampoos, the color preference of the respondents was similar to the products of three brands which are Pantene, Misenscene, Kerasis (main color: light gray, red purple series). In the drandruff preventing shampoos, the color preference of the respondents was similar to Dentrol, Head & Shoulder (main color: light gray and blue series), and in the hair loss preventing shampoos, the color preference of the respondents was similar to Daenggimeari, More & More, Jikgongmoballyuk, ReEn, and Bonogen (main color: dark gray and light gray series). Therefore, it is able to know the color preference according to the type of products and recognition of the products of the female consumers who are the subjects of emotional consumption.
These days we frequently name our society as an information-oriented society. As our society approached to an information-oriented society, consumers have been able to acquire information in easier and faster ways. Also, from the young age people who grew in the economically abundant situation show much more various consuming types and newly coined words. From the past, companies continuously developed their techniques and this made it difficult to be in a superior position in the competition only by the techniques. Considering these social phenomenon, it is impossible to disregard color which is a gratis resource. Color is one of the three components, such as form, feel of material, and color, which decide the "emotional value" of the products. Color symbolizes information which is closely related to the emotion of human beings and it is used in the most fast and accurate way with other emotional visual expressions. Especially, cosmetic product, which is a representative product that appeals the 'emotional value' in the modern society, regard color as a very important part in its design. This paper will specifically analyze the color of the dressing case of the cosmetics of superior brands which are sold in the current market and the color preference of the consumer regarding the type of the products. From this analysis, this paper will study the relationship between the current needs of the consumer and the color of the products. This research study is conducted in three steps. First, a survey research is conducted to the female consumers over 20 years old living in Seoul, Gyeonggi area. Second, for means of the survey the color preference according to the type of the dressing case of the products, ages, jobs, types of image, types of personality, income, educational backgrounds, consuming and using behavioral were included. The collected data were analyzed through SPSS WIN 12.0 program. Third, the color according to the type of the cosmetic products of domestic superior brands were studied through Adobe Photoshop 7.0 program and the collected data were transferred to MUNSELL score based on their hue and tone through MUNSELL Conversion. From the result of the research, it was able to see the difference and diversity of color preference in the dressing case of the cosmetics according to the types, ages, jobs, types of image, types of personality, income, educational backgrounds. According to the results, the color preference of the respondents in cleansing products was similar to Amore Pacific and LG Cosmetic's product (main color: blue color series); in basic products for dry skin, the color preference of the respondents was similar to Amore Pacific and LG Cosmetic's products (main color: yellow, red and purple series); and in basic products for oily and combination skin, the color preference of the respondents was similar to The Face Shop, Amore Pacific, LG Cosmetic's products (main color: blue series). The color preference of the respondents in wrinkle and elastic products was similar to The Face Shop, Amore Pacific, LG Cosmetic's products (main color: yellow and yellow-red series),and in whitening products, the color preference of the respondents was similar to The Face Shop, Amore Pacific, LG Cosmetic, Enprani's products (main color: silver, light gray series). Next, in the products for body, the color preference of the respondents was similar to Johnson & Johnson, Happy Bath, Say (main color: yellow, yellow-red, blue series), and in general shampoos, the color preference of the respondents was similar to the products of three brands which are Pantene, Misenscene, Kerasis (main color: light gray, red purple series). In the drandruff preventing shampoos, the color preference of the respondents was similar to Dentrol, Head & Shoulder (main color: light gray and blue series), and in the hair loss preventing shampoos, the color preference of the respondents was similar to Daenggimeari, More & More, Jikgongmoballyuk, ReEn, and Bonogen (main color: dark gray and light gray series). Therefore, it is able to know the color preference according to the type of products and recognition of the products of the female consumers who are the subjects of emotional consumption.
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