복잡한 현대사회에서 유권자들은 시공간의 제약으로 후보와 직접 커뮤니케이션 할 수 있는 기회를 제공받기 어려워졌다. 때문에 현대 민주주의 선거에서 미디어는 주요한 역할을 수행하고 있다. 구체적으로 미디어는 선거에서 선거 캠페인 보도, 후보자 방송 연설, TV 토론, 정치광고 등 다양한 선고 관련 자료를 유권자에게 전달한다. 선거 캠페인을 실행하는 이들은 선거컨설팅전문가들을 고용해 객관적 여론조사, 다양한 광고 기법등을 활용하여 미디어를 통해 유권자에게 후보의 긍정적 이미지를 구축하기 위해 노력한다. 다양한 선거 캠페인가운데 정치광고는 다수의 유권자에게 효율적으로 메시지를 전달할 수 있는 정치 커뮤니케이션 수단이다. 본 연구는 미디어를 통한 여론 형성과 인지에 관한 내용이다. 본 연구에서는 ...
복잡한 현대사회에서 유권자들은 시공간의 제약으로 후보와 직접 커뮤니케이션 할 수 있는 기회를 제공받기 어려워졌다. 때문에 현대 민주주의 선거에서 미디어는 주요한 역할을 수행하고 있다. 구체적으로 미디어는 선거에서 선거 캠페인 보도, 후보자 방송 연설, TV 토론, 정치광고 등 다양한 선고 관련 자료를 유권자에게 전달한다. 선거 캠페인을 실행하는 이들은 선거컨설팅전문가들을 고용해 객관적 여론조사, 다양한 광고 기법등을 활용하여 미디어를 통해 유권자에게 후보의 긍정적 이미지를 구축하기 위해 노력한다. 다양한 선거 캠페인가운데 정치광고는 다수의 유권자에게 효율적으로 메시지를 전달할 수 있는 정치 커뮤니케이션 수단이다. 본 연구는 미디어를 통한 여론 형성과 인지에 관한 내용이다. 본 연구에서는 강효과 이론 중에 하나인 제 3자 효과가 긍정적 메시지를 담고 있는 정치 광고와 부정적 정치광고를 담고 있는 정치 광고에서 유발되는 지를 살펴보았다. 긍정적인 정치광고에서도 제 3자 효과가 유발되었으며, 부정적 정치광고에서도 3자 효과가 유발되었다. 이에 더 나아가 긍정적 정치광고에서 유발되는 삼자 효과와 부정적 메시지를 담고 있는 정치광고에 편향적 차이를 비교 분석해보았다. 분석 결과 부정적인 정치 광고에서 유발된 제 3자 효과가 긍정적 정치 광고에서 유발된 것 보다 더 크다는 것을 알 수 있었다. 아울러 정치적 관여도에 따라서 정치적 관여도가 높을수록 제 3자 효과가 크게 유발되는 것을 확인할 수 있었다. 하지만 이와 대조적으로 저관여 상황에서는 제 3자 효과를 검증할 수 없었다. 결론적으로 3자 효과는 긍정적 메시지의 광고에서보다 부정적 메시지의 광고에서 더 크게 유발되며, 관여도에 따라 3자 효과 유발의 크기와 편향이 달라지는 것을 확인할 수 있다.
복잡한 현대사회에서 유권자들은 시공간의 제약으로 후보와 직접 커뮤니케이션 할 수 있는 기회를 제공받기 어려워졌다. 때문에 현대 민주주의 선거에서 미디어는 주요한 역할을 수행하고 있다. 구체적으로 미디어는 선거에서 선거 캠페인 보도, 후보자 방송 연설, TV 토론, 정치광고 등 다양한 선고 관련 자료를 유권자에게 전달한다. 선거 캠페인을 실행하는 이들은 선거컨설팅전문가들을 고용해 객관적 여론조사, 다양한 광고 기법등을 활용하여 미디어를 통해 유권자에게 후보의 긍정적 이미지를 구축하기 위해 노력한다. 다양한 선거 캠페인가운데 정치광고는 다수의 유권자에게 효율적으로 메시지를 전달할 수 있는 정치 커뮤니케이션 수단이다. 본 연구는 미디어를 통한 여론 형성과 인지에 관한 내용이다. 본 연구에서는 강효과 이론 중에 하나인 제 3자 효과가 긍정적 메시지를 담고 있는 정치 광고와 부정적 정치광고를 담고 있는 정치 광고에서 유발되는 지를 살펴보았다. 긍정적인 정치광고에서도 제 3자 효과가 유발되었으며, 부정적 정치광고에서도 3자 효과가 유발되었다. 이에 더 나아가 긍정적 정치광고에서 유발되는 삼자 효과와 부정적 메시지를 담고 있는 정치광고에 편향적 차이를 비교 분석해보았다. 분석 결과 부정적인 정치 광고에서 유발된 제 3자 효과가 긍정적 정치 광고에서 유발된 것 보다 더 크다는 것을 알 수 있었다. 아울러 정치적 관여도에 따라서 정치적 관여도가 높을수록 제 3자 효과가 크게 유발되는 것을 확인할 수 있었다. 하지만 이와 대조적으로 저관여 상황에서는 제 3자 효과를 검증할 수 없었다. 결론적으로 3자 효과는 긍정적 메시지의 광고에서보다 부정적 메시지의 광고에서 더 크게 유발되며, 관여도에 따라 3자 효과 유발의 크기와 편향이 달라지는 것을 확인할 수 있다.
It is difficult for the voters to get an opportunity where they can talk to candidates directly because of the limited time and space. In this aspect, media plays an important role in the modern democratic election; for instance, media shows to the electorates how the election campaign is going and ...
It is difficult for the voters to get an opportunity where they can talk to candidates directly because of the limited time and space. In this aspect, media plays an important role in the modern democratic election; for instance, media shows to the electorates how the election campaign is going and each candidate's speech, TV debate and various materials for the election. Those who work as the election campaigners hire the professional election consultants and try to build up the positive image of their candidate through media using objective polls and many advertising skills Among the various election campaign methods, political advertisement is the political one for the effective delivery of the message to the voters. This study is about the formation of public opinions and the recognition through media and also clarifies whether the third-person effect belonging to the powerful effect theory is caused at the political advertisements containing both the positive and the negative message. The result shows that the third-person effect is seen at both the positive and negative political advertisements. And this study furtherly compares and analyses the sided differences derived from the third-person effect happening in both the positive and negative political advertisements. According to the consequence, it is known that the third-person effect in the negative political advertisement is greater than the one in the positive political advertisement.It is also proved that the relationship between the political concern degree and the third-person effect is very proportional. To the contrast, the third-person effect can't be proved in the low political concern. Consequently speaking, it is in the negative message advertisement, not it positive one that the greater third-person effect is caused and the variation of the scale of and the tendency toward the third-person effect is dependent upon the degree of political concern.
It is difficult for the voters to get an opportunity where they can talk to candidates directly because of the limited time and space. In this aspect, media plays an important role in the modern democratic election; for instance, media shows to the electorates how the election campaign is going and each candidate's speech, TV debate and various materials for the election. Those who work as the election campaigners hire the professional election consultants and try to build up the positive image of their candidate through media using objective polls and many advertising skills Among the various election campaign methods, political advertisement is the political one for the effective delivery of the message to the voters. This study is about the formation of public opinions and the recognition through media and also clarifies whether the third-person effect belonging to the powerful effect theory is caused at the political advertisements containing both the positive and the negative message. The result shows that the third-person effect is seen at both the positive and negative political advertisements. And this study furtherly compares and analyses the sided differences derived from the third-person effect happening in both the positive and negative political advertisements. According to the consequence, it is known that the third-person effect in the negative political advertisement is greater than the one in the positive political advertisement.It is also proved that the relationship between the political concern degree and the third-person effect is very proportional. To the contrast, the third-person effect can't be proved in the low political concern. Consequently speaking, it is in the negative message advertisement, not it positive one that the greater third-person effect is caused and the variation of the scale of and the tendency toward the third-person effect is dependent upon the degree of political concern.
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