정치후보에 대한 유권자 감정 유발 요인 및 미디어 캠페인 활동의 효과에 관한 연구 The Cognitive Antecedents and Effects of Campaign Communication Channels on Voters" Discrete Emotions toward Presidential Candidates
본 연구는 선거 캠페인 상황에서 유권자의 정치후보에 대한 감정(emotions)을 유발하는 선행요인들이 무엇이며, 선거 기간동안의 미디어 캠페인 활동이 유권자 감정 변화에 어떠한 영향을 미치는지를 제16대 대통령 선거 캠페인 기간 동안 행해진 패널 조사(panel survey)를 통해 살펴보았다. 대통령 후보에 대한 유권자 감정으로 불안, 분노 두려움과 같은 부정적 감정과 희망, 정감, 자부심과 같은 긍정적 감정이 고려되었다. 감정의 인지평가이론 (cognitive appraisal theories of emotions)에 근거하여, 이러한 감정을 유발하는 인지적 차원의 후보 평가요인으로 이슈 근접성(issue proximity) 인식, 정치적 관심도, 지도력 평가, 도덕성 평가 등의 영향력이 포함되었고, 개인의 심리적 차원의 요인으로 정치 효능감(political efficacy)의 영향력이 포함되었다. 다음으로, 후보 감정변화에 대한 미디어 캠페인 활동의 영향력을 알아보기 위해 선거 캠페인 기간동안 유권자들이 접촉한 다양한 형태의 커뮤니케이션 채널들-텔레비전 정치광고, 텔레비전 후보 토론, 신문정치 광고, 신문뉴스 보도, 텔레비전 뉴스보도, 인터넷 정치 정보, 주변사람과의 대화 등-의 영향력이 포함되었다.
분석결과 정치적 관심도와 후보의 도덕성 및 지도력 평가가 정치후보에 대한 감정적 반응들을 설명하는 데 매우 유용한 것으로 드러났고, 미디어 캠페인 활동은 텔레비전 후보 토론회를 제외하고는 인지적 평가 요소들을 매개하지 않고서는 유권자들의 감정 변화에 별다른 영향력을 미치지 못하는 것으로 드러났다.
본 연구는 선거 캠페인 상황에서 유권자의 정치후보에 대한 감정(emotions)을 유발하는 선행요인들이 무엇이며, 선거 기간동안의 미디어 캠페인 활동이 유권자 감정 변화에 어떠한 영향을 미치는지를 제16대 대통령 선거 캠페인 기간 동안 행해진 패널 조사(panel survey)를 통해 살펴보았다. 대통령 후보에 대한 유권자 감정으로 불안, 분노 두려움과 같은 부정적 감정과 희망, 정감, 자부심과 같은 긍정적 감정이 고려되었다. 감정의 인지평가이론 (cognitive appraisal theories of emotions)에 근거하여, 이러한 감정을 유발하는 인지적 차원의 후보 평가요인으로 이슈 근접성(issue proximity) 인식, 정치적 관심도, 지도력 평가, 도덕성 평가 등의 영향력이 포함되었고, 개인의 심리적 차원의 요인으로 정치 효능감(political efficacy)의 영향력이 포함되었다. 다음으로, 후보 감정변화에 대한 미디어 캠페인 활동의 영향력을 알아보기 위해 선거 캠페인 기간동안 유권자들이 접촉한 다양한 형태의 커뮤니케이션 채널들-텔레비전 정치광고, 텔레비전 후보 토론, 신문정치 광고, 신문뉴스 보도, 텔레비전 뉴스보도, 인터넷 정치 정보, 주변사람과의 대화 등-의 영향력이 포함되었다.
분석결과 정치적 관심도와 후보의 도덕성 및 지도력 평가가 정치후보에 대한 감정적 반응들을 설명하는 데 매우 유용한 것으로 드러났고, 미디어 캠페인 활동은 텔레비전 후보 토론회를 제외하고는 인지적 평가 요소들을 매개하지 않고서는 유권자들의 감정 변화에 별다른 영향력을 미치지 못하는 것으로 드러났다.
This study explores how voters" cognitive appraisals of presidential candidates would produce discrete emotions toward them such as hope, pride, anger, fear and what impacts diverse campaign communication channels would have on those cognitive appraisals and directly voters" emotions in the 2002 Kor...
This study explores how voters" cognitive appraisals of presidential candidates would produce discrete emotions toward them such as hope, pride, anger, fear and what impacts diverse campaign communication channels would have on those cognitive appraisals and directly voters" emotions in the 2002 Korean presidential campaign. Based on the cognitive appraisal theory of discrete emotions, the study first found six cognitive appraisal elements such as goal congruency, goal relevance, certainty, moral evaluation, attribution, and coping potential which are presumed to produce four emotions. From these elements derived were five political appraisal elements such as issue proximity, campaign interest, leadership and moral evaluation of presidential candidates, and internal political efficacy. The campaign communication channels included TV political ads, televised presidential debates, newspaper political ads, political news in newspaper and TV, political information on Internet, and political talks. As a result of the two-wave panel survey during the presidential campaigns, the study found that among political appraisal elements campaign interest and voters" evaluation of the candidate"s morality and leadership had a strong and consistent impact on four emotions toward the candidates. The study also found that a variety of the campaign communication channels have indirect impacts on the discrete emotions through effecting voters" political appraisals such as moral and leadership evaluation of the candidates. There was no direct effect on voters" emotions except televised presidential debates.
This study explores how voters" cognitive appraisals of presidential candidates would produce discrete emotions toward them such as hope, pride, anger, fear and what impacts diverse campaign communication channels would have on those cognitive appraisals and directly voters" emotions in the 2002 Korean presidential campaign. Based on the cognitive appraisal theory of discrete emotions, the study first found six cognitive appraisal elements such as goal congruency, goal relevance, certainty, moral evaluation, attribution, and coping potential which are presumed to produce four emotions. From these elements derived were five political appraisal elements such as issue proximity, campaign interest, leadership and moral evaluation of presidential candidates, and internal political efficacy. The campaign communication channels included TV political ads, televised presidential debates, newspaper political ads, political news in newspaper and TV, political information on Internet, and political talks. As a result of the two-wave panel survey during the presidential campaigns, the study found that among political appraisal elements campaign interest and voters" evaluation of the candidate"s morality and leadership had a strong and consistent impact on four emotions toward the candidates. The study also found that a variety of the campaign communication channels have indirect impacts on the discrete emotions through effecting voters" political appraisals such as moral and leadership evaluation of the candidates. There was no direct effect on voters" emotions except televised presidential debates.
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