교육인적자원부는 2012년부터 고등학교 국어과 심화 과목으로 ‘매체 언어’과목을 신설한다는 새 개정안을 발표하였다. 급변하는 시대적 흐름과 함께 이에 따른 교사의 능동적인 준비와 노력이 요구된다고 판단함에 따라, 우선 본격적인 연구에 앞서 인쇄 매체, 방송 매체, 인터넷 매체 등 여러 가지 매체 언어의 특성과 교육적 활용 방안 등을 살펴보았다. 그리고 이 중에서 현 시대적 요구에 가장 잘 부합하는 인터넷 매체를 연구의 중심 주제로 선정하여, 이것을 활용한 능동적인 글쓰기와 글 읽기 모형을 모색해 보고자 하였다. 매체(媒體)란 전달을 위해 사용되는 모든 형태의 채널을 뜻하며 이는 목표 달성을 위한 중요한 수단이 된다. 그러므로 직접 학교 현장에서 교사가 매체를 활용하여 교육을 함으로써, 학습자가 일상에서 무비판적으로 접하고 있는 대중 매체의 내용을 올바르게 이해하면서 그 속에 담겨져 있는 가치를 스스로 판단할 수 있는 능력과, 매체 자체를 올바르게 이해하고 활용할 수 있는 능력을 키워주고자 하는 데 그 목적이 있다. 인터넷 매체 활용 교육은 정보의 신속한 획득, 다양한 시청각 매체 활용, 비선형식 흐름, 원활한 쌍방향적 상호작용, 시공간 초월, 자유로운 ...
교육인적자원부는 2012년부터 고등학교 국어과 심화 과목으로 ‘매체 언어’과목을 신설한다는 새 개정안을 발표하였다. 급변하는 시대적 흐름과 함께 이에 따른 교사의 능동적인 준비와 노력이 요구된다고 판단함에 따라, 우선 본격적인 연구에 앞서 인쇄 매체, 방송 매체, 인터넷 매체 등 여러 가지 매체 언어의 특성과 교육적 활용 방안 등을 살펴보았다. 그리고 이 중에서 현 시대적 요구에 가장 잘 부합하는 인터넷 매체를 연구의 중심 주제로 선정하여, 이것을 활용한 능동적인 글쓰기와 글 읽기 모형을 모색해 보고자 하였다. 매체(媒體)란 전달을 위해 사용되는 모든 형태의 채널을 뜻하며 이는 목표 달성을 위한 중요한 수단이 된다. 그러므로 직접 학교 현장에서 교사가 매체를 활용하여 교육을 함으로써, 학습자가 일상에서 무비판적으로 접하고 있는 대중 매체의 내용을 올바르게 이해하면서 그 속에 담겨져 있는 가치를 스스로 판단할 수 있는 능력과, 매체 자체를 올바르게 이해하고 활용할 수 있는 능력을 키워주고자 하는 데 그 목적이 있다. 인터넷 매체 활용 교육은 정보의 신속한 획득, 다양한 시청각 매체 활용, 비선형식 흐름, 원활한 쌍방향적 상호작용, 시공간 초월, 자유로운 자기표현의 장 마련 등의 장점이 있다. 반면 인터넷 상 정보에 대한 신속성과 신뢰성 여부, 학습자의 자기 통제 문제, 윤리적 문제, 교실 여건에 따른 장비 부족, 교사의 인터넷 매체 활용 교육 필요 등의 단점 역시 가지고 있다. 이처럼 인터넷은 단순히 정보자원들을 제공하는 것 외에도 다른 매체들이 결코 제공할 수 없는 고유한 특성을 가지고 있으므로, 인터넷 매체가 가진 장점은 더욱 발전시키고 단점은 보완하여 학습자의 지식 창출을 지원의 도구로서 활용할 수 있도록 해야 한다. 본 연구에서 구체적으로 모색해 본 국어과 수업 모형 연구는 크게 두 가지이다. 첫째, 작문 수업의 한 모형으로 제시한 인터넷 소설 매체를 활용하는 교육에서는 청소년 300명을 대상으로 설문 조사를 실시하여 그들이 즐겨 향유하고 있는 인터넷 소설 매체에 대한 의식을 알아보고, 동시에 자연스러운 글쓰기 활동의 매개체로 이어질 수 있도록 수업 모형을 연구하였다. 조사 결과 실제 인터넷 소설 매체를 통해 글쓰기에 대한 욕구와 동기가 부여되었음을 알 수 있었으므로, 결과를 토대로 더욱 발전시켜 문법적 교육, 작문, 토론 등에 연계하여 다양한 활동 방향을 제시해 보았다. 둘째, 국어 수업의 한 모형으로 제시한 인터넷 상의 시청각 매체를 활용하는 교육에서는 고등학고 국어 (상) 교과서 3단원에 수록된 민속극 ‘봉산 탈춤’을 중심으로 수업 모형을 연구하였다. 이 모형은 본 논문의 연구자가 교생 실습 당시 직접 고등학교 1학년 학생들을 대상으로 실시한 연구 수업의 결과에 따른 것이다. 대체로 학습자들로 부터 인터넷 상에서 교사에 의해 제시되는 ‘봉산 탈춤’의 다양한 동영상 자료, 사진 자료, 음향 자료, 공연 대본 자료 등을 활용해 등장인물의 비언어적, 반 언어적 표현 관련 파악에 대한 학습의 이해도를 높일 수 있었다는 긍정적인 반응을 얻을 수 있었다. 무엇보다도 본 연구에서 제시한 수업 모형이 성공적으로 이루어지기 위해서는, ‘정보의 바다’로 일컬어지는 인터넷 상에 있는 수많은 자료를 교사가 적절히 선정해 활용하고, 학습자 역시 능동적인 학습이 되도록 적극적으로 참여하고자 하는 태도를 갖추어야 한다. 주의할 점은, 인터넷 매체는 국어 수업의 능동적이고 효율적인 학습을 할 수 있도록 도움을 주는 수단이 되어야지 주된 수업의 목적이 되는 주객전도 현상이 일어나서는 안 된다는 점이다. 교사가 적절히 수위를 조절하고 적재적소에 교수 방법으로 활용하는 재량이 필요하다. 인터넷 매체를 활용한 국어과 수업은 과거의 6차 교육과정까지 수십 년간 진행되어온 강의식, 문답식 수업 역사에 비해 아직은 초기 단계이므로, 많은 기대와 한계를 동시에 가져오고 있다. 하지만 교육 현장의 환경은 시대의 흐름에 맞추어 빠른 속도로 발전하고 있기에, 인터넷 매체를 활용한 국어 교육 수업 모형은 이론적인 접근과 함께 임상적 차원에서의 실험들이 보다 절실히 요구된다고 본다. 본 연구가 제시한 수업 모형과 방법들이 현장에서의 국어과 교육에 유용하게 접목되기를 바라며, 차후 시행될 매체 언어 과목 수업에 대비하여 보다 질적인 면에서의 수정 보완이 이루어지기를 기대한다.
교육인적자원부는 2012년부터 고등학교 국어과 심화 과목으로 ‘매체 언어’과목을 신설한다는 새 개정안을 발표하였다. 급변하는 시대적 흐름과 함께 이에 따른 교사의 능동적인 준비와 노력이 요구된다고 판단함에 따라, 우선 본격적인 연구에 앞서 인쇄 매체, 방송 매체, 인터넷 매체 등 여러 가지 매체 언어의 특성과 교육적 활용 방안 등을 살펴보았다. 그리고 이 중에서 현 시대적 요구에 가장 잘 부합하는 인터넷 매체를 연구의 중심 주제로 선정하여, 이것을 활용한 능동적인 글쓰기와 글 읽기 모형을 모색해 보고자 하였다. 매체(媒體)란 전달을 위해 사용되는 모든 형태의 채널을 뜻하며 이는 목표 달성을 위한 중요한 수단이 된다. 그러므로 직접 학교 현장에서 교사가 매체를 활용하여 교육을 함으로써, 학습자가 일상에서 무비판적으로 접하고 있는 대중 매체의 내용을 올바르게 이해하면서 그 속에 담겨져 있는 가치를 스스로 판단할 수 있는 능력과, 매체 자체를 올바르게 이해하고 활용할 수 있는 능력을 키워주고자 하는 데 그 목적이 있다. 인터넷 매체 활용 교육은 정보의 신속한 획득, 다양한 시청각 매체 활용, 비선형식 흐름, 원활한 쌍방향적 상호작용, 시공간 초월, 자유로운 자기표현의 장 마련 등의 장점이 있다. 반면 인터넷 상 정보에 대한 신속성과 신뢰성 여부, 학습자의 자기 통제 문제, 윤리적 문제, 교실 여건에 따른 장비 부족, 교사의 인터넷 매체 활용 교육 필요 등의 단점 역시 가지고 있다. 이처럼 인터넷은 단순히 정보자원들을 제공하는 것 외에도 다른 매체들이 결코 제공할 수 없는 고유한 특성을 가지고 있으므로, 인터넷 매체가 가진 장점은 더욱 발전시키고 단점은 보완하여 학습자의 지식 창출을 지원의 도구로서 활용할 수 있도록 해야 한다. 본 연구에서 구체적으로 모색해 본 국어과 수업 모형 연구는 크게 두 가지이다. 첫째, 작문 수업의 한 모형으로 제시한 인터넷 소설 매체를 활용하는 교육에서는 청소년 300명을 대상으로 설문 조사를 실시하여 그들이 즐겨 향유하고 있는 인터넷 소설 매체에 대한 의식을 알아보고, 동시에 자연스러운 글쓰기 활동의 매개체로 이어질 수 있도록 수업 모형을 연구하였다. 조사 결과 실제 인터넷 소설 매체를 통해 글쓰기에 대한 욕구와 동기가 부여되었음을 알 수 있었으므로, 결과를 토대로 더욱 발전시켜 문법적 교육, 작문, 토론 등에 연계하여 다양한 활동 방향을 제시해 보았다. 둘째, 국어 수업의 한 모형으로 제시한 인터넷 상의 시청각 매체를 활용하는 교육에서는 고등학고 국어 (상) 교과서 3단원에 수록된 민속극 ‘봉산 탈춤’을 중심으로 수업 모형을 연구하였다. 이 모형은 본 논문의 연구자가 교생 실습 당시 직접 고등학교 1학년 학생들을 대상으로 실시한 연구 수업의 결과에 따른 것이다. 대체로 학습자들로 부터 인터넷 상에서 교사에 의해 제시되는 ‘봉산 탈춤’의 다양한 동영상 자료, 사진 자료, 음향 자료, 공연 대본 자료 등을 활용해 등장인물의 비언어적, 반 언어적 표현 관련 파악에 대한 학습의 이해도를 높일 수 있었다는 긍정적인 반응을 얻을 수 있었다. 무엇보다도 본 연구에서 제시한 수업 모형이 성공적으로 이루어지기 위해서는, ‘정보의 바다’로 일컬어지는 인터넷 상에 있는 수많은 자료를 교사가 적절히 선정해 활용하고, 학습자 역시 능동적인 학습이 되도록 적극적으로 참여하고자 하는 태도를 갖추어야 한다. 주의할 점은, 인터넷 매체는 국어 수업의 능동적이고 효율적인 학습을 할 수 있도록 도움을 주는 수단이 되어야지 주된 수업의 목적이 되는 주객전도 현상이 일어나서는 안 된다는 점이다. 교사가 적절히 수위를 조절하고 적재적소에 교수 방법으로 활용하는 재량이 필요하다. 인터넷 매체를 활용한 국어과 수업은 과거의 6차 교육과정까지 수십 년간 진행되어온 강의식, 문답식 수업 역사에 비해 아직은 초기 단계이므로, 많은 기대와 한계를 동시에 가져오고 있다. 하지만 교육 현장의 환경은 시대의 흐름에 맞추어 빠른 속도로 발전하고 있기에, 인터넷 매체를 활용한 국어 교육 수업 모형은 이론적인 접근과 함께 임상적 차원에서의 실험들이 보다 절실히 요구된다고 본다. 본 연구가 제시한 수업 모형과 방법들이 현장에서의 국어과 교육에 유용하게 접목되기를 바라며, 차후 시행될 매체 언어 과목 수업에 대비하여 보다 질적인 면에서의 수정 보완이 이루어지기를 기대한다.
The Ministry of Education and Human Resources Department announced a new amendment that will newly establish a subject called 'media language' as an advanced subject of Korean language in high school beginning 2012. Therefore, this study selected Internet media, which corresponds with the current de...
The Ministry of Education and Human Resources Department announced a new amendment that will newly establish a subject called 'media language' as an advanced subject of Korean language in high school beginning 2012. Therefore, this study selected Internet media, which corresponds with the current demands, as a central theme and sought for models of active writing and reading utilizing it. Media means all form of channels used for communication. It represents an important tool for the accomplishment of a goal. Therefore, the study aimed at helping students correctly understand the content of mass media they experience uncritically in daily life and develop an ability to judge the values contained in the Media and ability to correctly understand and utilize the Media. To this end, the study suggested that teachers utilize Media directly at the education field. The merits of education utilizing Internet media includes the fast acquirement of information, the utilization of various visual media, non-linear flow, smooth interactive correlation, the transcendence of time and space, and arranging a space to express oneself freely. On the other hand , the demerit are doubts on the speed and reliability of information online, problems related to a students' self-control, ethical problems, the lack of equipment according to classroom conditions, and the necessity of training teachers about the utilization of Internet media. That is, the Internet not only offers information resources but also displays its own peculiar characteristics. Therefore, the strong points of the Internet should be further developed and at the same time the weak points should be complimented to utilize the Internet as a supporting tool for students to create knowledge. In the study, two models of Korean language class were specifically pursued. The first model represents an educational method that utilizes the media of Internet novel in 'writing' class. A survey was conducted involving 300 teenagers to examine their perception of Internet novel they often read and to research on a class model in an attempt to lead Internet novel to free writing activities. The survey results found that Internet novel indeed aroused motivation and desire for writing. On the basis of such results, the study suggested various activities in connection with grammar education, writing and discussion. The second model is an education method utilizing visual media online in 'Korean language' class. The result of a trial class showed students could raise the level of their understanding of learning related to the characters' non-language expressions and ironical expressions by utilizing various moving image materials, photo materials, sound materials and script of 'Bongsan mask dance' online presented by their teacher. Korean language class utilizing the Internet is in very early stage, compared to teaching methods based on lecture, questioning and answering which have been carried out for decades of years until the 6th national curriculum. Therefore, not only does it receive lots of expectation, but also it has limitations. However, the education field is developing rapidly to keep up with the changes of the times. Therefore, along with theoretical assess, there should be practical experiments on models of Korean language class utilizing Internet media. It is hoped that class models and methods presented in the study will be effectively utilized in the Korea language education field and be complemented in terms of quality in preparation for media language subject that will be established in the future.
The Ministry of Education and Human Resources Department announced a new amendment that will newly establish a subject called 'media language' as an advanced subject of Korean language in high school beginning 2012. Therefore, this study selected Internet media, which corresponds with the current demands, as a central theme and sought for models of active writing and reading utilizing it. Media means all form of channels used for communication. It represents an important tool for the accomplishment of a goal. Therefore, the study aimed at helping students correctly understand the content of mass media they experience uncritically in daily life and develop an ability to judge the values contained in the Media and ability to correctly understand and utilize the Media. To this end, the study suggested that teachers utilize Media directly at the education field. The merits of education utilizing Internet media includes the fast acquirement of information, the utilization of various visual media, non-linear flow, smooth interactive correlation, the transcendence of time and space, and arranging a space to express oneself freely. On the other hand , the demerit are doubts on the speed and reliability of information online, problems related to a students' self-control, ethical problems, the lack of equipment according to classroom conditions, and the necessity of training teachers about the utilization of Internet media. That is, the Internet not only offers information resources but also displays its own peculiar characteristics. Therefore, the strong points of the Internet should be further developed and at the same time the weak points should be complimented to utilize the Internet as a supporting tool for students to create knowledge. In the study, two models of Korean language class were specifically pursued. The first model represents an educational method that utilizes the media of Internet novel in 'writing' class. A survey was conducted involving 300 teenagers to examine their perception of Internet novel they often read and to research on a class model in an attempt to lead Internet novel to free writing activities. The survey results found that Internet novel indeed aroused motivation and desire for writing. On the basis of such results, the study suggested various activities in connection with grammar education, writing and discussion. The second model is an education method utilizing visual media online in 'Korean language' class. The result of a trial class showed students could raise the level of their understanding of learning related to the characters' non-language expressions and ironical expressions by utilizing various moving image materials, photo materials, sound materials and script of 'Bongsan mask dance' online presented by their teacher. Korean language class utilizing the Internet is in very early stage, compared to teaching methods based on lecture, questioning and answering which have been carried out for decades of years until the 6th national curriculum. Therefore, not only does it receive lots of expectation, but also it has limitations. However, the education field is developing rapidly to keep up with the changes of the times. Therefore, along with theoretical assess, there should be practical experiments on models of Korean language class utilizing Internet media. It is hoped that class models and methods presented in the study will be effectively utilized in the Korea language education field and be complemented in terms of quality in preparation for media language subject that will be established in the future.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.