주제관련 노래에 기초한 미술활동이 유아의 그리기 표상능력과 음악능력에 미치는 효과 The Effects of Art Activities based on Subject-Related Songs on Young Children's Drawing Representation and Music Ability원문보기
본 연구는 주제관련 노래에 기초한 미술활동이 유아의 그리기 표상능력과 음악능력에 미치는 효과를 비교 · 분석하여 유아교육 현장에 유아의 그리기 표상능력과 음악능력을 증진시키기 위한 효과적인 교수 · 학습방법에 대한 기초자료를 제공하는데 목적이 있다. 이와 같은 연구의 목적을 위해 다음과 같은 연구문제를 설정하였다. 1. 주제관련 노래에 기초한 미술활동이 유아의 그리기 표상능력에 미치는 효과 는 어떠한가? 2. 주제관련 노래에 기초한 미술활동이 유아의 음악능력에 미치는 효과는 어떠 한가? 본 연구의 대상은 J도에 위치한 H초등학교병설유치원 만 5세반의 유아를 실험집단으로, O초등학교병설유치원 만 5세반의 유아를 비교집단으로 임의 배정하였다. 연구대상은 총 40명으로 실험집단과 비교집단 각각 20명으로 구성하였다. 본 연구는 유아의 그리기 표상능력을 측정하기 위하여 그리기 표상능력 척도를 사용하였고, 유아의 음악능력을 측정하기 위해 Gordon(1979)이 개발한 PMMA를 사용하여 연구 자료를 수집하였다. 연구절차는 예비연구, 사전검사, 실험처치, 사후검사 순으로 진행되었다. 실험처치가 실시되기 전 사전검사를 실시하여 실험집단과 비교집단간의 동질성을 검사하였다. 실험집단은 주제관련 노래에 기초한 미술활동을, 비교집단은 주제관련 토의활동에 기초한 미술활동을 주 4회씩 5주간 총 20회 실시하였다. 사후검사는 사전검사와 동일한 방법으로 실험처치가 끝난 일주일 후에 실시하였다. 수집된 연구 자료는 사전 · 사후 검사에 대한 평균과 ...
본 연구는 주제관련 노래에 기초한 미술활동이 유아의 그리기 표상능력과 음악능력에 미치는 효과를 비교 · 분석하여 유아교육 현장에 유아의 그리기 표상능력과 음악능력을 증진시키기 위한 효과적인 교수 · 학습방법에 대한 기초자료를 제공하는데 목적이 있다. 이와 같은 연구의 목적을 위해 다음과 같은 연구문제를 설정하였다. 1. 주제관련 노래에 기초한 미술활동이 유아의 그리기 표상능력에 미치는 효과 는 어떠한가? 2. 주제관련 노래에 기초한 미술활동이 유아의 음악능력에 미치는 효과는 어떠 한가? 본 연구의 대상은 J도에 위치한 H초등학교병설유치원 만 5세반의 유아를 실험집단으로, O초등학교병설유치원 만 5세반의 유아를 비교집단으로 임의 배정하였다. 연구대상은 총 40명으로 실험집단과 비교집단 각각 20명으로 구성하였다. 본 연구는 유아의 그리기 표상능력을 측정하기 위하여 그리기 표상능력 척도를 사용하였고, 유아의 음악능력을 측정하기 위해 Gordon(1979)이 개발한 PMMA를 사용하여 연구 자료를 수집하였다. 연구절차는 예비연구, 사전검사, 실험처치, 사후검사 순으로 진행되었다. 실험처치가 실시되기 전 사전검사를 실시하여 실험집단과 비교집단간의 동질성을 검사하였다. 실험집단은 주제관련 노래에 기초한 미술활동을, 비교집단은 주제관련 토의활동에 기초한 미술활동을 주 4회씩 5주간 총 20회 실시하였다. 사후검사는 사전검사와 동일한 방법으로 실험처치가 끝난 일주일 후에 실시하였다. 수집된 연구 자료는 사전 · 사후 검사에 대한 평균과 표준편차를 산출하고, 사전검사를 공변인으로 하여 공변량 분석(ANCOVA)을 실시하여 실험처치의 효과를 분석하였다. 본 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 주제관련 노래에 기초한 미술활동을 한 실험집단과 주제관련 토의활동에 기초한 미술활동을 실시한 비교집단간의 차이를 분석한 결과 실험집단이 비교집단보다 그리기 표상능력 총점에 대한 점수가 통계적으로 유의미하게 증진된 것으로 밝혀졌다. 특히 ‘다양한 색채’,‘조화로운 구성’,‘다양한 형체’,‘주제관련 표상’,‘표상의 창의성’,‘그림의 완성’에서 비교집단에 비해 유의미하게 높은 것으로 나타났다. 그러나 ‘기본도형과 선의 병합’,‘세부적 묘사’,‘표상과 언어의 연계성’부분에서는 두 집단 간에 통계적으로 유의미한 차이가 나타나지 않았다. 둘째, 주제관련 노래에 기초한 미술활동을 실시한 실험집단이 주제관련 토의활동을 실시한 비교집단보다 음악능력 총점에 대한 점수가 통계적으로 유의미하게 증진된 것으로 밝혀졌다. 또한 음악능력의 하위영역인 ‘음정감’,‘리듬감’모두 실험집단의 점수가 비교집단 점수 보다 통계적으로 유의미하게 높은 것으로 나타났다. 결론적으로, 주제관련 노래에 기초한 미술활동이 주제관련 토의활동에 기초한 미술활동보다 유아의 그리기 표상능력과 음악능력을 증진시키는데 효과적인 것으로 밝혀졌다. 앞으로 유아의 그리기 표상능력과 음악능력을 증진시키기 위한 방법으로 주제관련 노래에 기초한 미술활동을 유아교육 현장에서 적극적으로 적용해 볼 것을 기대한다.
본 연구는 주제관련 노래에 기초한 미술활동이 유아의 그리기 표상능력과 음악능력에 미치는 효과를 비교 · 분석하여 유아교육 현장에 유아의 그리기 표상능력과 음악능력을 증진시키기 위한 효과적인 교수 · 학습방법에 대한 기초자료를 제공하는데 목적이 있다. 이와 같은 연구의 목적을 위해 다음과 같은 연구문제를 설정하였다. 1. 주제관련 노래에 기초한 미술활동이 유아의 그리기 표상능력에 미치는 효과 는 어떠한가? 2. 주제관련 노래에 기초한 미술활동이 유아의 음악능력에 미치는 효과는 어떠 한가? 본 연구의 대상은 J도에 위치한 H초등학교병설유치원 만 5세반의 유아를 실험집단으로, O초등학교병설유치원 만 5세반의 유아를 비교집단으로 임의 배정하였다. 연구대상은 총 40명으로 실험집단과 비교집단 각각 20명으로 구성하였다. 본 연구는 유아의 그리기 표상능력을 측정하기 위하여 그리기 표상능력 척도를 사용하였고, 유아의 음악능력을 측정하기 위해 Gordon(1979)이 개발한 PMMA를 사용하여 연구 자료를 수집하였다. 연구절차는 예비연구, 사전검사, 실험처치, 사후검사 순으로 진행되었다. 실험처치가 실시되기 전 사전검사를 실시하여 실험집단과 비교집단간의 동질성을 검사하였다. 실험집단은 주제관련 노래에 기초한 미술활동을, 비교집단은 주제관련 토의활동에 기초한 미술활동을 주 4회씩 5주간 총 20회 실시하였다. 사후검사는 사전검사와 동일한 방법으로 실험처치가 끝난 일주일 후에 실시하였다. 수집된 연구 자료는 사전 · 사후 검사에 대한 평균과 표준편차를 산출하고, 사전검사를 공변인으로 하여 공변량 분석(ANCOVA)을 실시하여 실험처치의 효과를 분석하였다. 본 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 주제관련 노래에 기초한 미술활동을 한 실험집단과 주제관련 토의활동에 기초한 미술활동을 실시한 비교집단간의 차이를 분석한 결과 실험집단이 비교집단보다 그리기 표상능력 총점에 대한 점수가 통계적으로 유의미하게 증진된 것으로 밝혀졌다. 특히 ‘다양한 색채’,‘조화로운 구성’,‘다양한 형체’,‘주제관련 표상’,‘표상의 창의성’,‘그림의 완성’에서 비교집단에 비해 유의미하게 높은 것으로 나타났다. 그러나 ‘기본도형과 선의 병합’,‘세부적 묘사’,‘표상과 언어의 연계성’부분에서는 두 집단 간에 통계적으로 유의미한 차이가 나타나지 않았다. 둘째, 주제관련 노래에 기초한 미술활동을 실시한 실험집단이 주제관련 토의활동을 실시한 비교집단보다 음악능력 총점에 대한 점수가 통계적으로 유의미하게 증진된 것으로 밝혀졌다. 또한 음악능력의 하위영역인 ‘음정감’,‘리듬감’모두 실험집단의 점수가 비교집단 점수 보다 통계적으로 유의미하게 높은 것으로 나타났다. 결론적으로, 주제관련 노래에 기초한 미술활동이 주제관련 토의활동에 기초한 미술활동보다 유아의 그리기 표상능력과 음악능력을 증진시키는데 효과적인 것으로 밝혀졌다. 앞으로 유아의 그리기 표상능력과 음악능력을 증진시키기 위한 방법으로 주제관련 노래에 기초한 미술활동을 유아교육 현장에서 적극적으로 적용해 볼 것을 기대한다.
The purpose of this study was to compare and analyze the effects of art activities based on subject-related songs on children's drawing representation ability and music ability and provide basic materials related to effective teaching and learning methods for enhancing their drawing representation a...
The purpose of this study was to compare and analyze the effects of art activities based on subject-related songs on children's drawing representation ability and music ability and provide basic materials related to effective teaching and learning methods for enhancing their drawing representation ability and music ability in early childhood education field. The research questions of this study as were follow: 1. What are the effects of art activities based on subject-related songs on young children's drawing representation ability? 2. What are the effects of art activities based on subject-related songs on young children's music ability? The subjects of this study are randomly assigned to experimental group with five-year children attending H Elementary School Kindergarten in J province and to comparative group with five-year children attending O Elementary School Kindergarten. It consists of total 40 subjects and each 20 subjects are assigned to experimental group and comparative group. This study used drawing representation ability scale to measure children's drawing representation ability and collected research data to measure children's music ability using PMMA developed by Gordon(1979). Procedures of research are composed of preliminary research, pretest, experiment and posttest. Pretest was conducted before experiment and homogeneity between experimental group and comparative was examined. Experimental group conducted art activity based on subject-related songs and comparative group did art activity based on subject-related discussion activity for total 20 times, four times a week for 5 weeks. Posttest was conducted in the same method as pretest after a week of experiment. Mean and standard deviation of pretest and posttest with research materials collected were calculated, ANCOVA(analysis of covariance) with covariate were analyzed. The results of this study were summarized as follows: First, as a result of analyzing differences between experimental group with art activity based on subject-related songs and comparative group with art activity based on subject-related discussion activity, it was found that experimental group showed statistically significant increase in total scores of drawing representation ability compared to comparative group. In particular, experimental group showed significantly higher scores in 'use of colors', 'harmonious composition', 'use of figure', 'representation related to theme', 'creative representation', and 'completion of drawing' than comparative group. But, there were statistically significant differences between two groups in terms of 'combination of lines and basic forms', 'details', and 'verbal representing drawings'. Second, it was found that experimental group with art activity based on subject-related songs achieved statistically significant increase in total scores of music ability compared to comparative group with art activity based on subject-related discussion activity. In addition, scores of experimental group in sub-factors of music ability such as 'sense of interval' and 'sense of rhythm' were statistically significant higher than those of comparative group. In conclusion, it was shown that art activities based on subject-related songs were more effective in enhancing children's drawing representation ability and music ability than those based on subject-related discussion activities. It is expected that art activities based on subject-related songs as a way to enhance children's drawing representation ability and music ability can be applied to the field of early childhood education.
The purpose of this study was to compare and analyze the effects of art activities based on subject-related songs on children's drawing representation ability and music ability and provide basic materials related to effective teaching and learning methods for enhancing their drawing representation ability and music ability in early childhood education field. The research questions of this study as were follow: 1. What are the effects of art activities based on subject-related songs on young children's drawing representation ability? 2. What are the effects of art activities based on subject-related songs on young children's music ability? The subjects of this study are randomly assigned to experimental group with five-year children attending H Elementary School Kindergarten in J province and to comparative group with five-year children attending O Elementary School Kindergarten. It consists of total 40 subjects and each 20 subjects are assigned to experimental group and comparative group. This study used drawing representation ability scale to measure children's drawing representation ability and collected research data to measure children's music ability using PMMA developed by Gordon(1979). Procedures of research are composed of preliminary research, pretest, experiment and posttest. Pretest was conducted before experiment and homogeneity between experimental group and comparative was examined. Experimental group conducted art activity based on subject-related songs and comparative group did art activity based on subject-related discussion activity for total 20 times, four times a week for 5 weeks. Posttest was conducted in the same method as pretest after a week of experiment. Mean and standard deviation of pretest and posttest with research materials collected were calculated, ANCOVA(analysis of covariance) with covariate were analyzed. The results of this study were summarized as follows: First, as a result of analyzing differences between experimental group with art activity based on subject-related songs and comparative group with art activity based on subject-related discussion activity, it was found that experimental group showed statistically significant increase in total scores of drawing representation ability compared to comparative group. In particular, experimental group showed significantly higher scores in 'use of colors', 'harmonious composition', 'use of figure', 'representation related to theme', 'creative representation', and 'completion of drawing' than comparative group. But, there were statistically significant differences between two groups in terms of 'combination of lines and basic forms', 'details', and 'verbal representing drawings'. Second, it was found that experimental group with art activity based on subject-related songs achieved statistically significant increase in total scores of music ability compared to comparative group with art activity based on subject-related discussion activity. In addition, scores of experimental group in sub-factors of music ability such as 'sense of interval' and 'sense of rhythm' were statistically significant higher than those of comparative group. In conclusion, it was shown that art activities based on subject-related songs were more effective in enhancing children's drawing representation ability and music ability than those based on subject-related discussion activities. It is expected that art activities based on subject-related songs as a way to enhance children's drawing representation ability and music ability can be applied to the field of early childhood education.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.