본 연구는 지난 5년(‘01 ~ ’05년) 동안 35,470명의 사망자와 1,800,411명의 부상자 및 2005년 한 해 동안 사망자(3,567명)와 부상자(168,164명)를 발생시킨 야간교통사고에 대한 방지대책인 교통사고 잦은 지점 개선 대책의 하나로 시행되어진 광주광역시 일부 구청 등에서 시행 하고 있는 집중조명시설 설치(‘02년~’05년)의 효과 분석을 목적으로 시행 하였다. 이를 위하여 기존 문헌고찰 및 교통사고 현황 및 특성 분석, 교통사고 잦은 곳의 개선 방향과, 보행자 교통사고 특성 등에 관하여 분석 하였다. 야간 교통사고 구성요소 및 교통사고 잦은 곳의 선정 방법 및 개선 방업, 개선 효과 분석 등에 대한 다양한 문헌고찰 결과 ...
본 연구는 지난 5년(‘01 ~ ’05년) 동안 35,470명의 사망자와 1,800,411명의 부상자 및 2005년 한 해 동안 사망자(3,567명)와 부상자(168,164명)를 발생시킨 야간교통사고에 대한 방지대책인 교통사고 잦은 지점 개선 대책의 하나로 시행되어진 광주광역시 일부 구청 등에서 시행 하고 있는 집중조명시설 설치(‘02년~’05년)의 효과 분석을 목적으로 시행 하였다. 이를 위하여 기존 문헌고찰 및 교통사고 현황 및 특성 분석, 교통사고 잦은 곳의 개선 방향과, 보행자 교통사고 특성 등에 관하여 분석 하였다. 야간 교통사고 구성요소 및 교통사고 잦은 곳의 선정 방법 및 개선 방업, 개선 효과 분석 등에 대한 다양한 문헌고찰 결과 도로조명의 설치 및 개선이 가장 효과적인 야간 교통사고 방지 대책으로 분석 되었다. 야간교통사고가 높은 지점은 가로등이 설치되지 않았거나 설치되었어도 조도가 낮고 시인성이 충분치 못한 공통점이 있어 , 개선대책 또한 집중조명 방식의 가로등 설치와 운영이 그 효과가 있다고 조사 되었다. 횡단보도에서 보행자 교통사고 잦은 곳의 개선을 위하여 설치한 도로조명 개선 시행효과 분석을 실시하였다. 집중조명 방식의 가로등에 대한 설치효과 분석 결과, 평균 16.13%의 야간 교통사고가 감소한 것으로 나타났고, 시행효과분석에서 공용기간 내 순현재 가치는 25,351.4백만원, 편익 비용 비는 13.08로서 매우 효과가 있는 것으로 분석되었다. 또한 집중조명시설 설치 전ㆍ후의 교통사고 비교 유의성 검정결과 유의수준 0.05에서 , 대응표본 T검정 결과 임계치 1.72보다 검정 통계량 2.845가 크므로, 연구가설을 채택하였으며, 집중조명시설 설치 후 교통사고 감소 효과가 있는 것으로 분석되었다. 연구 분석결과가 광주광역시 일부 및 남구 지역을 중심으로 진행되어 졌으며, 그 형식에 있어서 서로 상이함 점이 발생 하였으며, 설치시기가 서로 다르며 그 표본의 수가 적게 진행 되어져 전국적인 대표성을 가지고 있다고 볼 수는 없으나, 체계적인 분석을 통한 개선사업의 효과를 구체화 할 수 있는 대안을 제시 할 수 있다고 사료된다, 더불어 서로 다른 형식의 설치를 통일된 형식의 개선을 통한 설치 지침 작성 등을 완료 후 다수의 지점 등에 설치하여 보다 많은 사고관련 상세한 공사 비 및 설치비용과 편익 등 개선 방안별 자료가 갖추어지면 횡단보도상의 보행자 교통사고 감소를 위한 개선 대책의 경제적 타당성과 효율성을 중심으로 향후 개선 방안을 제시 할 수 있는 것으로 사료된다.
본 연구는 지난 5년(‘01 ~ ’05년) 동안 35,470명의 사망자와 1,800,411명의 부상자 및 2005년 한 해 동안 사망자(3,567명)와 부상자(168,164명)를 발생시킨 야간교통사고에 대한 방지대책인 교통사고 잦은 지점 개선 대책의 하나로 시행되어진 광주광역시 일부 구청 등에서 시행 하고 있는 집중조명시설 설치(‘02년~’05년)의 효과 분석을 목적으로 시행 하였다. 이를 위하여 기존 문헌고찰 및 교통사고 현황 및 특성 분석, 교통사고 잦은 곳의 개선 방향과, 보행자 교통사고 특성 등에 관하여 분석 하였다. 야간 교통사고 구성요소 및 교통사고 잦은 곳의 선정 방법 및 개선 방업, 개선 효과 분석 등에 대한 다양한 문헌고찰 결과 도로조명의 설치 및 개선이 가장 효과적인 야간 교통사고 방지 대책으로 분석 되었다. 야간교통사고가 높은 지점은 가로등이 설치되지 않았거나 설치되었어도 조도가 낮고 시인성이 충분치 못한 공통점이 있어 , 개선대책 또한 집중조명 방식의 가로등 설치와 운영이 그 효과가 있다고 조사 되었다. 횡단보도에서 보행자 교통사고 잦은 곳의 개선을 위하여 설치한 도로조명 개선 시행효과 분석을 실시하였다. 집중조명 방식의 가로등에 대한 설치효과 분석 결과, 평균 16.13%의 야간 교통사고가 감소한 것으로 나타났고, 시행효과분석에서 공용기간 내 순현재 가치는 25,351.4백만원, 편익 비용 비는 13.08로서 매우 효과가 있는 것으로 분석되었다. 또한 집중조명시설 설치 전ㆍ후의 교통사고 비교 유의성 검정결과 유의수준 0.05에서 , 대응표본 T검정 결과 임계치 1.72보다 검정 통계량 2.845가 크므로, 연구가설을 채택하였으며, 집중조명시설 설치 후 교통사고 감소 효과가 있는 것으로 분석되었다. 연구 분석결과가 광주광역시 일부 및 남구 지역을 중심으로 진행되어 졌으며, 그 형식에 있어서 서로 상이함 점이 발생 하였으며, 설치시기가 서로 다르며 그 표본의 수가 적게 진행 되어져 전국적인 대표성을 가지고 있다고 볼 수는 없으나, 체계적인 분석을 통한 개선사업의 효과를 구체화 할 수 있는 대안을 제시 할 수 있다고 사료된다, 더불어 서로 다른 형식의 설치를 통일된 형식의 개선을 통한 설치 지침 작성 등을 완료 후 다수의 지점 등에 설치하여 보다 많은 사고관련 상세한 공사 비 및 설치비용과 편익 등 개선 방안별 자료가 갖추어지면 횡단보도상의 보행자 교통사고 감소를 위한 개선 대책의 경제적 타당성과 효율성을 중심으로 향후 개선 방안을 제시 할 수 있는 것으로 사료된다.
The number of death by the accidents that occur at night was 3,567 and The number of injury by the accidents that occur at night was 168,164 in 2005. This study was practiced in order to analyze the effect of concentrative lighting that is set up in some districts in Gwang ju.(2002~2005). For pa...
The number of death by the accidents that occur at night was 3,567 and The number of injury by the accidents that occur at night was 168,164 in 2005. This study was practiced in order to analyze the effect of concentrative lighting that is set up in some districts in Gwang ju.(2002~2005). For pacticing this study, It was analyzed first, to study the past papers, second, to analyze the condition of the traffic accidents and the characteristics of the accidents, third, to study on the improvements of the high accident locations, finally to study the characteristics about the walkers' traffic accidents. According to many past studies about the method selecting the high accidents locations, the improving method and the analysis on the effects of the improvements, Equipping the lights in the roads is the most effective precautions of the accidents that occur at night. The locations of high accidents had no street lamps or although they equipped, the intensity of illumination is low and the sight is not enough. So, It was analysed concentrative lighting is the most effective the method for improvements. The effects of road lighting improvements was analysed. The result of the analysis on concentrative lighting of crosswalk said that the night accidents was decreased to average 16.13% and the Net Present Value(NPV) on the analysis of the effect during using period is 25,351.4 hundred won, The B/C is 13.08. So, It was analysed that it is very effective. This study was practiced on the some districts and Nam gu, Gwang ju. and the form is different to one another, and equipping time is different, and the number of samples is small, Because of this facts, This sample doesn't represent all of the concentrative lightings. But through the systematic analysis, this study can present the alternatives that can be materialized.
The number of death by the accidents that occur at night was 3,567 and The number of injury by the accidents that occur at night was 168,164 in 2005. This study was practiced in order to analyze the effect of concentrative lighting that is set up in some districts in Gwang ju.(2002~2005). For pacticing this study, It was analyzed first, to study the past papers, second, to analyze the condition of the traffic accidents and the characteristics of the accidents, third, to study on the improvements of the high accident locations, finally to study the characteristics about the walkers' traffic accidents. According to many past studies about the method selecting the high accidents locations, the improving method and the analysis on the effects of the improvements, Equipping the lights in the roads is the most effective precautions of the accidents that occur at night. The locations of high accidents had no street lamps or although they equipped, the intensity of illumination is low and the sight is not enough. So, It was analysed concentrative lighting is the most effective the method for improvements. The effects of road lighting improvements was analysed. The result of the analysis on concentrative lighting of crosswalk said that the night accidents was decreased to average 16.13% and the Net Present Value(NPV) on the analysis of the effect during using period is 25,351.4 hundred won, The B/C is 13.08. So, It was analysed that it is very effective. This study was practiced on the some districts and Nam gu, Gwang ju. and the form is different to one another, and equipping time is different, and the number of samples is small, Because of this facts, This sample doesn't represent all of the concentrative lightings. But through the systematic analysis, this study can present the alternatives that can be materialized.
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