살풀이춤은 무속에서 유래되어 많은 사회적인 영향을 받아 변화, 발전되어 온 춤이다. 살풀이춤은 조선후기에 들어 민속춤의 예인들에 의해 창작되었다. 현재 전승되고 있는 살풀이춤은 김숙자, 이매방, 한영숙류의 세유파가 있다. 이 가운데 김숙자류와 이매방류가 국가지정문화재이다. 하지만, 이 두 유파의 살풀이춤은 문화재로 지정되었음에도 불구하고 원형보존에 대한 문제점이 야기되고 있다. 또한 유파별 춤이 지닌 특징과 특성이 모호해 지고 있는 실정이다. 이와 같은 문제가 해결되기 위해서 가장 먼저 각 춤이 지닌 특징과 특성을 정확하게 비교 고찰하여 정립해야 할 것이며, 원형의 기준을 명확하게 세워 보존하고 전승시켜야 할 것이다. 이 연구에서는 김숙자류 도살풀이춤과 이매방류 살풀이춤을 종합적이고 총체적인 관점에서 비교 고찰하여 각 춤이 지닌 특징과 특성을 정확하게 규명하였다. 특히 장단의 구조와 춤의 원형을 찾는데 힘을 기울였다. 이 연구는 먼저 살풀이 춤의 역사적인 전개과정을 살폈다. 그리고 살풀이춤의 전승양상과, 장단을 중심으로 한 음악의 모습, 그리고 살풀이 춤의 복식을 고찰하였다. 이어서 살풀이춤의 동작 비교, 살풀이춤의 의미, 살풀이춤의 미학 등을 차례로 살펴보았다. 이와 같은 연구를 통해 춤의 원형이 바르게 전승되고 보존되기를 기대한다. 연구 결과를 살펴보면 2장에서는 살풀이춤의 역사를 다루며, 궁중과 민간의 교류가 활발했던 조선후기에 재창작된 살풀이춤이 궁중무용의 영향을 받았음을 밝히고자 한다. 그 근거로 조선후기 춤을 담담했던 예인들의 활동경로를 다각적인 면에서 해석하였다. 또한 김숙자류의 도살풀이춤과 이매방류의 살풀이춤이 어떻게 전승되어 왔는지 그 양상을 정리하였다. 제 3장에서는 살풀이춤의 다양한 요소를 세분화하여 비교 고찰을 이루었다. 첫 번째로는 음악을 비교하였으며, 현재 김숙자류의 도살풀이춤이 남도 시나위 음악으로 가는 문제점이 야기 되고 있음을 지적하며 ...
살풀이춤은 무속에서 유래되어 많은 사회적인 영향을 받아 변화, 발전되어 온 춤이다. 살풀이춤은 조선후기에 들어 민속춤의 예인들에 의해 창작되었다. 현재 전승되고 있는 살풀이춤은 김숙자, 이매방, 한영숙류의 세유파가 있다. 이 가운데 김숙자류와 이매방류가 국가지정문화재이다. 하지만, 이 두 유파의 살풀이춤은 문화재로 지정되었음에도 불구하고 원형보존에 대한 문제점이 야기되고 있다. 또한 유파별 춤이 지닌 특징과 특성이 모호해 지고 있는 실정이다. 이와 같은 문제가 해결되기 위해서 가장 먼저 각 춤이 지닌 특징과 특성을 정확하게 비교 고찰하여 정립해야 할 것이며, 원형의 기준을 명확하게 세워 보존하고 전승시켜야 할 것이다. 이 연구에서는 김숙자류 도살풀이춤과 이매방류 살풀이춤을 종합적이고 총체적인 관점에서 비교 고찰하여 각 춤이 지닌 특징과 특성을 정확하게 규명하였다. 특히 장단의 구조와 춤의 원형을 찾는데 힘을 기울였다. 이 연구는 먼저 살풀이 춤의 역사적인 전개과정을 살폈다. 그리고 살풀이춤의 전승양상과, 장단을 중심으로 한 음악의 모습, 그리고 살풀이 춤의 복식을 고찰하였다. 이어서 살풀이춤의 동작 비교, 살풀이춤의 의미, 살풀이춤의 미학 등을 차례로 살펴보았다. 이와 같은 연구를 통해 춤의 원형이 바르게 전승되고 보존되기를 기대한다. 연구 결과를 살펴보면 2장에서는 살풀이춤의 역사를 다루며, 궁중과 민간의 교류가 활발했던 조선후기에 재창작된 살풀이춤이 궁중무용의 영향을 받았음을 밝히고자 한다. 그 근거로 조선후기 춤을 담담했던 예인들의 활동경로를 다각적인 면에서 해석하였다. 또한 김숙자류의 도살풀이춤과 이매방류의 살풀이춤이 어떻게 전승되어 왔는지 그 양상을 정리하였다. 제 3장에서는 살풀이춤의 다양한 요소를 세분화하여 비교 고찰을 이루었다. 첫 번째로는 음악을 비교하였으며, 현재 김숙자류의 도살풀이춤이 남도 시나위 음악으로 가는 문제점이 야기 되고 있음을 지적하며 해결 방안을 모색하였다. 두 번째로는 복식의 차이점을 비교하였고, 마지막으로 두 유파의 살풀이춤에서 공통적으로 들어가는 기본동작과 각 춤이 지닌 특징적인 동작을 정리하여 비교 고찰하였다. 제 4장에서는 살풀이춤의 미학을 중점적으로 다루며, 첫 번째로 살풀이춤이 지닌 의미를 분석함으로써 춤의 내용과 구조를 살펴보았다. 두 번째로는 음양의 원리와 접목하여 살풀이춤의 미학을 알아보았고, 세 번째로는 살풀이춤 안에 있는 정중동의 미학을 살펴보았다. 이러한 연구를 통하여 두 춤의 공통점과 차이점을 명확하게 구분하여 각 춤이 지닌 특징을 정확히 이해하고 전승시키고자하며 지금까지 이루어지지 않은 종합적이고 총체적인 연구를 통해 두 춤의 원형이 바르게 보존되기를 기대한다.
살풀이춤은 무속에서 유래되어 많은 사회적인 영향을 받아 변화, 발전되어 온 춤이다. 살풀이춤은 조선후기에 들어 민속춤의 예인들에 의해 창작되었다. 현재 전승되고 있는 살풀이춤은 김숙자, 이매방, 한영숙류의 세유파가 있다. 이 가운데 김숙자류와 이매방류가 국가지정문화재이다. 하지만, 이 두 유파의 살풀이춤은 문화재로 지정되었음에도 불구하고 원형보존에 대한 문제점이 야기되고 있다. 또한 유파별 춤이 지닌 특징과 특성이 모호해 지고 있는 실정이다. 이와 같은 문제가 해결되기 위해서 가장 먼저 각 춤이 지닌 특징과 특성을 정확하게 비교 고찰하여 정립해야 할 것이며, 원형의 기준을 명확하게 세워 보존하고 전승시켜야 할 것이다. 이 연구에서는 김숙자류 도살풀이춤과 이매방류 살풀이춤을 종합적이고 총체적인 관점에서 비교 고찰하여 각 춤이 지닌 특징과 특성을 정확하게 규명하였다. 특히 장단의 구조와 춤의 원형을 찾는데 힘을 기울였다. 이 연구는 먼저 살풀이 춤의 역사적인 전개과정을 살폈다. 그리고 살풀이춤의 전승양상과, 장단을 중심으로 한 음악의 모습, 그리고 살풀이 춤의 복식을 고찰하였다. 이어서 살풀이춤의 동작 비교, 살풀이춤의 의미, 살풀이춤의 미학 등을 차례로 살펴보았다. 이와 같은 연구를 통해 춤의 원형이 바르게 전승되고 보존되기를 기대한다. 연구 결과를 살펴보면 2장에서는 살풀이춤의 역사를 다루며, 궁중과 민간의 교류가 활발했던 조선후기에 재창작된 살풀이춤이 궁중무용의 영향을 받았음을 밝히고자 한다. 그 근거로 조선후기 춤을 담담했던 예인들의 활동경로를 다각적인 면에서 해석하였다. 또한 김숙자류의 도살풀이춤과 이매방류의 살풀이춤이 어떻게 전승되어 왔는지 그 양상을 정리하였다. 제 3장에서는 살풀이춤의 다양한 요소를 세분화하여 비교 고찰을 이루었다. 첫 번째로는 음악을 비교하였으며, 현재 김숙자류의 도살풀이춤이 남도 시나위 음악으로 가는 문제점이 야기 되고 있음을 지적하며 해결 방안을 모색하였다. 두 번째로는 복식의 차이점을 비교하였고, 마지막으로 두 유파의 살풀이춤에서 공통적으로 들어가는 기본동작과 각 춤이 지닌 특징적인 동작을 정리하여 비교 고찰하였다. 제 4장에서는 살풀이춤의 미학을 중점적으로 다루며, 첫 번째로 살풀이춤이 지닌 의미를 분석함으로써 춤의 내용과 구조를 살펴보았다. 두 번째로는 음양의 원리와 접목하여 살풀이춤의 미학을 알아보았고, 세 번째로는 살풀이춤 안에 있는 정중동의 미학을 살펴보았다. 이러한 연구를 통하여 두 춤의 공통점과 차이점을 명확하게 구분하여 각 춤이 지닌 특징을 정확히 이해하고 전승시키고자하며 지금까지 이루어지지 않은 종합적이고 총체적인 연구를 통해 두 춤의 원형이 바르게 보존되기를 기대한다.
The Salpuli Dance has originated from shamanism and has developed over the course of time, constantly being subjected to cultural influences. The dance was found by the artisans of the late Joseon Dynasty, and the surviving Saulpuli dances are mainly from three teachings: Kim sook ja, Lee mae bang, ...
The Salpuli Dance has originated from shamanism and has developed over the course of time, constantly being subjected to cultural influences. The dance was found by the artisans of the late Joseon Dynasty, and the surviving Saulpuli dances are mainly from three teachings: Kim sook ja, Lee mae bang, and Han young sook. From these three strands of studies, Kim sook ja''''''''s and Lee mae bang''''''''s are designated as Cultural Properties. However, issues have been raised in terms of the proper preservation of these dances despite being recognised as an important Cultural Property. Additionally, the specific attributes of each dance form has been obscured. To resolve such issues, it is necessary to evaluate and make comparisons of each dance forms to identify their distinctive nature, and agree upon a recognised standard to preserve and impart proper knowledge of the tradition. In this study, an overall comparison of Kim sook ja''''''''s "Dosalpuli dance" and Lee mae bang''''''''s "Salpuli dance" is presented according to their particular characteristics. Special attention has been given to the musical structure, and in the identification of the original form of each dance. First of all, chapter 2 is about the history of Salpuli dance which was recreated in the late Joseon Dynasty. At this time, cultural interchange between the Royal Court and citizens was so active that the dance is expected to be influenced by the Court dance. In order to strengthen the argument, I have discovered a wide range of activities of dancers who were well-known in the late period of Joseon. In chapter 3, I compared various factors of the two forms of dance in detail. Firstly, I compared them in terms of music and pointed out "Dosalpuli dance" Namdo sinawi. At the same time, I came up with several solutions to deal with the problem. Secondly, I clarified distinction of costume between these two dance forms. Lastly, I demonstrated common basic motions they show and then elaborated on specific characteristics respectively. In chapter 4, I focused on the aesthetics of Salpuli dance. First, I defined the meaning of the dance and focused on the contents and the structure mainly showed in the dance. Secondly, I interpreted this dance from a study on the Yin-Yang perspective and also showed Jung Joong Dong Aesthetics which are imbedded in Salpuli dance. In conclusion, I found Gyounggido-je Dosalpuli dance and Honam-je Salpuli dance have something in common and conveyed contrasting elements in them. I believe this research helps the understanding of the distinctive features of each dance. Through this comprehensive research, I expect the original forms of the two dances to be properly sustained.
The Salpuli Dance has originated from shamanism and has developed over the course of time, constantly being subjected to cultural influences. The dance was found by the artisans of the late Joseon Dynasty, and the surviving Saulpuli dances are mainly from three teachings: Kim sook ja, Lee mae bang, and Han young sook. From these three strands of studies, Kim sook ja''''''''s and Lee mae bang''''''''s are designated as Cultural Properties. However, issues have been raised in terms of the proper preservation of these dances despite being recognised as an important Cultural Property. Additionally, the specific attributes of each dance form has been obscured. To resolve such issues, it is necessary to evaluate and make comparisons of each dance forms to identify their distinctive nature, and agree upon a recognised standard to preserve and impart proper knowledge of the tradition. In this study, an overall comparison of Kim sook ja''''''''s "Dosalpuli dance" and Lee mae bang''''''''s "Salpuli dance" is presented according to their particular characteristics. Special attention has been given to the musical structure, and in the identification of the original form of each dance. First of all, chapter 2 is about the history of Salpuli dance which was recreated in the late Joseon Dynasty. At this time, cultural interchange between the Royal Court and citizens was so active that the dance is expected to be influenced by the Court dance. In order to strengthen the argument, I have discovered a wide range of activities of dancers who were well-known in the late period of Joseon. In chapter 3, I compared various factors of the two forms of dance in detail. Firstly, I compared them in terms of music and pointed out "Dosalpuli dance" Namdo sinawi. At the same time, I came up with several solutions to deal with the problem. Secondly, I clarified distinction of costume between these two dance forms. Lastly, I demonstrated common basic motions they show and then elaborated on specific characteristics respectively. In chapter 4, I focused on the aesthetics of Salpuli dance. First, I defined the meaning of the dance and focused on the contents and the structure mainly showed in the dance. Secondly, I interpreted this dance from a study on the Yin-Yang perspective and also showed Jung Joong Dong Aesthetics which are imbedded in Salpuli dance. In conclusion, I found Gyounggido-je Dosalpuli dance and Honam-je Salpuli dance have something in common and conveyed contrasting elements in them. I believe this research helps the understanding of the distinctive features of each dance. Through this comprehensive research, I expect the original forms of the two dances to be properly sustained.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.