실험실에 종사하는 연구활동종사자들은 타 직종보다 높은 학력수준임에도 불구하고 실험실의 폐쇄성, 독립성 개별 관리영역이라는 사각 지대적 성격이 강함에 따라서 연구활동에 필수적 요소인 안전관리 중요성을 인식하지 못한다. 본 연구에서는 안전문화 조기정착의 기본 원리를 바탕으로 자율안전관리 체제을 위한 평가시스템 구축과 안전조직 전담반 운영 및 안전교육의 인프라 구축방안을 제시하여 선진연구실 한경구현을 시키고자 하였다. 행정, 연구부문의 안전전담조직을 구성하여 안전관리 공감대를 형성하였으며, 현행 안전점검, 안전교육, 안전사고 현황을 분석하여 개선사항을 도출하였으며, 안전전용홈페이지를 구축하여 정보제공 및 안전상태감시와 예방적 안전관리를 평가할수 있는 안전점수 부과 및 교육마일리지 제도를 시도 하였다. 또한 연구실 현실에 맞는 안전보건지침서, 각종 안전수칙, ...
실험실에 종사하는 연구활동종사자들은 타 직종보다 높은 학력수준임에도 불구하고 실험실의 폐쇄성, 독립성 개별 관리영역이라는 사각 지대적 성격이 강함에 따라서 연구활동에 필수적 요소인 안전관리 중요성을 인식하지 못한다. 본 연구에서는 안전문화 조기정착의 기본 원리를 바탕으로 자율안전관리 체제을 위한 평가시스템 구축과 안전조직 전담반 운영 및 안전교육의 인프라 구축방안을 제시하여 선진연구실 한경구현을 시키고자 하였다. 행정, 연구부문의 안전전담조직을 구성하여 안전관리 공감대를 형성하였으며, 현행 안전점검, 안전교육, 안전사고 현황을 분석하여 개선사항을 도출하였으며, 안전전용홈페이지를 구축하여 정보제공 및 안전상태감시와 예방적 안전관리를 평가할수 있는 안전점수 부과 및 교육마일리지 제도를 시도 하였다. 또한 연구실 현실에 맞는 안전보건지침서, 각종 안전수칙, 경고표지를 만들어 유형별 안전관리 대상의 분류 및 기준을 명확히 하였다. 본 연구를 통하여 연구실의 안전조직을 과학적이고 체계적이며 전문성이 있는 안전조직으로 편성할수 있었으며, 안전전용홈페이지를 통해 정보교류 및 안전관찰 프로그램을 구축하였고 안전문화 정착, 안전의식이 개선 될 때까지 꾸준한 상과 벌을 시도하여 세계적 수준의 안전관리로 도출할수 있는 계기를 마련하고자 하였다. "영문초록 있음"
실험실에 종사하는 연구활동종사자들은 타 직종보다 높은 학력수준임에도 불구하고 실험실의 폐쇄성, 독립성 개별 관리영역이라는 사각 지대적 성격이 강함에 따라서 연구활동에 필수적 요소인 안전관리 중요성을 인식하지 못한다. 본 연구에서는 안전문화 조기정착의 기본 원리를 바탕으로 자율안전관리 체제을 위한 평가시스템 구축과 안전조직 전담반 운영 및 안전교육의 인프라 구축방안을 제시하여 선진연구실 한경구현을 시키고자 하였다. 행정, 연구부문의 안전전담조직을 구성하여 안전관리 공감대를 형성하였으며, 현행 안전점검, 안전교육, 안전사고 현황을 분석하여 개선사항을 도출하였으며, 안전전용홈페이지를 구축하여 정보제공 및 안전상태감시와 예방적 안전관리를 평가할수 있는 안전점수 부과 및 교육마일리지 제도를 시도 하였다. 또한 연구실 현실에 맞는 안전보건지침서, 각종 안전수칙, 경고표지를 만들어 유형별 안전관리 대상의 분류 및 기준을 명확히 하였다. 본 연구를 통하여 연구실의 안전조직을 과학적이고 체계적이며 전문성이 있는 안전조직으로 편성할수 있었으며, 안전전용홈페이지를 통해 정보교류 및 안전관찰 프로그램을 구축하였고 안전문화 정착, 안전의식이 개선 될 때까지 꾸준한 상과 벌을 시도하여 세계적 수준의 안전관리로 도출할수 있는 계기를 마련하고자 하였다. "영문초록 있음"
Safety management should be considered as an indispensible component of laboratory works. However many researchers in the laboratory do not recognize the importance of laboratory safety as sufficiently as they have to do although they are highly educated individuals compared to other workers. Moreov...
Safety management should be considered as an indispensible component of laboratory works. However many researchers in the laboratory do not recognize the importance of laboratory safety as sufficiently as they have to do although they are highly educated individuals compared to other workers. Moreover many research laboratories tend to be operated independently in a closed manner and the access to their management is not easy. This study was aimed to provide labortories with an advanced safety environment using an evaluation system and task force team for safety management system based on the basic principles of the culture of early preparation for safety. We organized a special team to manage safety un the research division as well as the administrative division and stimulate the communication of the importance of safety between members. We could make improvememts in our safety control by tracing the origins of accidents and re-evaluating our system of check-up and education for safety. We made an internet homepage for safety management by which we could moniter safety condition effectively and provides information for safety. This hompage was also used to announce safety points after evaluation of preventive activities and mileage points for taking safety education classes. In addition, we classified types of safety management and make their standard clear by providing an actual safety manual and various rules as well as warning signs. This study enabled us to re-organize our safety management team to the more scientific, systematic and specialized form.Specifically the established internet homepage for safety management provided a tool to inform and moniter our actual safety status and we expect our evaluation system with both reward and penalty will lead to establishment of a cuncrete culture and concept of safety. We think these activities will provide an opportunity to install a safety management system in a world top level.
Safety management should be considered as an indispensible component of laboratory works. However many researchers in the laboratory do not recognize the importance of laboratory safety as sufficiently as they have to do although they are highly educated individuals compared to other workers. Moreover many research laboratories tend to be operated independently in a closed manner and the access to their management is not easy. This study was aimed to provide labortories with an advanced safety environment using an evaluation system and task force team for safety management system based on the basic principles of the culture of early preparation for safety. We organized a special team to manage safety un the research division as well as the administrative division and stimulate the communication of the importance of safety between members. We could make improvememts in our safety control by tracing the origins of accidents and re-evaluating our system of check-up and education for safety. We made an internet homepage for safety management by which we could moniter safety condition effectively and provides information for safety. This hompage was also used to announce safety points after evaluation of preventive activities and mileage points for taking safety education classes. In addition, we classified types of safety management and make their standard clear by providing an actual safety manual and various rules as well as warning signs. This study enabled us to re-organize our safety management team to the more scientific, systematic and specialized form.Specifically the established internet homepage for safety management provided a tool to inform and moniter our actual safety status and we expect our evaluation system with both reward and penalty will lead to establishment of a cuncrete culture and concept of safety. We think these activities will provide an opportunity to install a safety management system in a world top level.
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