돼지고기 생산, 유통개선 및 유통정책 수립을 위한 기초적 자료를 제공하기 위하여 2007년 4월에서 7월까지 돼지고기 소비자 504명을 대상으로 설문조사를 실시하여 돼지고기의 선호도, 구입처, 돼지고기의 품질 만족 및 브랜드육의 만족도를 조사하고 분석한 결과를 요약하면 다음과 같다. 1. 돼지고기의 선호도는 전반적으로 높은 것(62.55%)으로 나타났으며, 성별, 학력별, 거주지별간의 통계적으로 유의한 차이는 없는 것(p>0.05)으로 분석되었다. 2. 수입산 돼지고기의 소비자 선호도는 전체적으로 낮은 것으로 나타났다. 성별간의 선호도는 유의한 차이는 없었으나(p>0.05), 학력별, 거주지별로는 유의한 차이(p<0.001)가 존재하였는데, 학력이 높고 대도시에 거주하는 사람이 상대적으로 선호도가 높게 나타났다. 3. 돼지고기의 부위별 선호도는 삼겹살(58.57%)을 가장 좋아하는 것으로 나타났다. 삼겹살은 학력이 높을수록 유의하게(p<0.001) 선호도가 높았으며, 대도시지역 소비자들이 등심?안심에 대한 선호도가 유의하게(p<0.001) 높은 것으로 조사되었다. 4. 돼지고기의 구매 장소는 대형 유통점을 가장 많이 이용하고 있었다(44.64%). 학력별로는 고졸자 이하는 정육점에서 가장 많이 구매하나 대졸 이상은 대형 유통점을 가장 많이 이용하고 있었다(p<0.01). 대도시와 중소도시에서는 대형 유통점을 가장 많이 이용한 반면, 농촌 지역은 정육점을 가장 많이 이용하였다(p<0.01). 5. 소비자의 돼지고기 1회 구입량은 전체 응답자 중에 600g씩 가장 많이 구입하여(54.76%), 1근(600g)의 개념이 강하게 남아 있는 것으로 분석되었다. 거주지별로는 농촌에서는 86.99%의 응답자가 600g이상씩 구입하여 도시지역에 비해 전반적으로 1회 구입량이 많은 것으로 조사되었다. 6. 돼지고기 구입 장소를 선택하는 구매요인에서 전체적 품질의 신뢰도(42.71%), 신선도 유지(25.35%) 등 돼지고기 품질을 가장 중요하게 생각하고 있었다. 학력이 높을수록 돼지고기 구입처 선택 시 품질의 신뢰도를 우선시 하였다(p<0.05). 7. 돼지고기 ...
돼지고기 생산, 유통개선 및 유통정책 수립을 위한 기초적 자료를 제공하기 위하여 2007년 4월에서 7월까지 돼지고기 소비자 504명을 대상으로 설문조사를 실시하여 돼지고기의 선호도, 구입처, 돼지고기의 품질 만족 및 브랜드육의 만족도를 조사하고 분석한 결과를 요약하면 다음과 같다. 1. 돼지고기의 선호도는 전반적으로 높은 것(62.55%)으로 나타났으며, 성별, 학력별, 거주지별간의 통계적으로 유의한 차이는 없는 것(p>0.05)으로 분석되었다. 2. 수입산 돼지고기의 소비자 선호도는 전체적으로 낮은 것으로 나타났다. 성별간의 선호도는 유의한 차이는 없었으나(p>0.05), 학력별, 거주지별로는 유의한 차이(p<0.001)가 존재하였는데, 학력이 높고 대도시에 거주하는 사람이 상대적으로 선호도가 높게 나타났다. 3. 돼지고기의 부위별 선호도는 삼겹살(58.57%)을 가장 좋아하는 것으로 나타났다. 삼겹살은 학력이 높을수록 유의하게(p<0.001) 선호도가 높았으며, 대도시지역 소비자들이 등심?안심에 대한 선호도가 유의하게(p<0.001) 높은 것으로 조사되었다. 4. 돼지고기의 구매 장소는 대형 유통점을 가장 많이 이용하고 있었다(44.64%). 학력별로는 고졸자 이하는 정육점에서 가장 많이 구매하나 대졸 이상은 대형 유통점을 가장 많이 이용하고 있었다(p<0.01). 대도시와 중소도시에서는 대형 유통점을 가장 많이 이용한 반면, 농촌 지역은 정육점을 가장 많이 이용하였다(p<0.01). 5. 소비자의 돼지고기 1회 구입량은 전체 응답자 중에 600g씩 가장 많이 구입하여(54.76%), 1근(600g)의 개념이 강하게 남아 있는 것으로 분석되었다. 거주지별로는 농촌에서는 86.99%의 응답자가 600g이상씩 구입하여 도시지역에 비해 전반적으로 1회 구입량이 많은 것으로 조사되었다. 6. 돼지고기 구입 장소를 선택하는 구매요인에서 전체적 품질의 신뢰도(42.71%), 신선도 유지(25.35%) 등 돼지고기 품질을 가장 중요하게 생각하고 있었다. 학력이 높을수록 돼지고기 구입처 선택 시 품질의 신뢰도를 우선시 하였다(p<0.05). 7. 돼지고기 등급제의 이해(인지도)는 전체평균은 2.97점으로 「보통이하」로 평가하고 있으며, 중졸 이하의 저학력자가 3.28점으로, 2.89점의 대졸 이상의 고학력층 보다 유의하게(p<0.01) 높게 평가하고 있었다. 8. 브랜드 돼지고기의 품질평가에서 전체평균은 3.50점으로 보통 수준으로 평가되었으며, 성별?학력별 및 거주지별간에는 모두 유의한 차이가 인정되지 않았다(p>0.05).
돼지고기 생산, 유통개선 및 유통정책 수립을 위한 기초적 자료를 제공하기 위하여 2007년 4월에서 7월까지 돼지고기 소비자 504명을 대상으로 설문조사를 실시하여 돼지고기의 선호도, 구입처, 돼지고기의 품질 만족 및 브랜드육의 만족도를 조사하고 분석한 결과를 요약하면 다음과 같다. 1. 돼지고기의 선호도는 전반적으로 높은 것(62.55%)으로 나타났으며, 성별, 학력별, 거주지별간의 통계적으로 유의한 차이는 없는 것(p>0.05)으로 분석되었다. 2. 수입산 돼지고기의 소비자 선호도는 전체적으로 낮은 것으로 나타났다. 성별간의 선호도는 유의한 차이는 없었으나(p>0.05), 학력별, 거주지별로는 유의한 차이(p<0.001)가 존재하였는데, 학력이 높고 대도시에 거주하는 사람이 상대적으로 선호도가 높게 나타났다. 3. 돼지고기의 부위별 선호도는 삼겹살(58.57%)을 가장 좋아하는 것으로 나타났다. 삼겹살은 학력이 높을수록 유의하게(p<0.001) 선호도가 높았으며, 대도시지역 소비자들이 등심?안심에 대한 선호도가 유의하게(p<0.001) 높은 것으로 조사되었다. 4. 돼지고기의 구매 장소는 대형 유통점을 가장 많이 이용하고 있었다(44.64%). 학력별로는 고졸자 이하는 정육점에서 가장 많이 구매하나 대졸 이상은 대형 유통점을 가장 많이 이용하고 있었다(p<0.01). 대도시와 중소도시에서는 대형 유통점을 가장 많이 이용한 반면, 농촌 지역은 정육점을 가장 많이 이용하였다(p<0.01). 5. 소비자의 돼지고기 1회 구입량은 전체 응답자 중에 600g씩 가장 많이 구입하여(54.76%), 1근(600g)의 개념이 강하게 남아 있는 것으로 분석되었다. 거주지별로는 농촌에서는 86.99%의 응답자가 600g이상씩 구입하여 도시지역에 비해 전반적으로 1회 구입량이 많은 것으로 조사되었다. 6. 돼지고기 구입 장소를 선택하는 구매요인에서 전체적 품질의 신뢰도(42.71%), 신선도 유지(25.35%) 등 돼지고기 품질을 가장 중요하게 생각하고 있었다. 학력이 높을수록 돼지고기 구입처 선택 시 품질의 신뢰도를 우선시 하였다(p<0.05). 7. 돼지고기 등급제의 이해(인지도)는 전체평균은 2.97점으로 「보통이하」로 평가하고 있으며, 중졸 이하의 저학력자가 3.28점으로, 2.89점의 대졸 이상의 고학력층 보다 유의하게(p<0.01) 높게 평가하고 있었다. 8. 브랜드 돼지고기의 품질평가에서 전체평균은 3.50점으로 보통 수준으로 평가되었으며, 성별?학력별 및 거주지별간에는 모두 유의한 차이가 인정되지 않았다(p>0.05).
To provide the basic data for the establishment of pork production, circulation order and policy, this survey was conducted and analysed based on preference of pork, purchasing place, satisfaction on pork quality and brands. The results are as follows. 1. The preference of pork was high (62.55%) in ...
To provide the basic data for the establishment of pork production, circulation order and policy, this survey was conducted and analysed based on preference of pork, purchasing place, satisfaction on pork quality and brands. The results are as follows. 1. The preference of pork was high (62.55%) in general. There were no statistical differences depending on different sex, academic career, and residential area. 2. Consumer's preference for imported pork was low overall. There was no significant difference in different sex, but there were significant differences in different academic career, and residential area at p<0.001. The people having high academic careers and living in big cities showed relatively high preference. 3. The preference depending on pork parts showed highest in the three-layered belly pork at 58.57%. In three-layered belly pork, the preference was significantly different at p<0.001 showing higher preference with high academic career. In the preference depending on the residential area, the consumers in the big cities preferred the sirloin and tender loin significantly higher at p<0.001. 4. Most frequently used places for the pork purchases were big marts at 44.64%. People who graduated from senior high schools and below bought at butcher shops but people who graduated from universities and over used big marts more frequently (p<0.01). In residential areas, big marts were used more frequently in the big and small-medium cities but butcher shops were used more frequently in the rural areas (p<0.01). 5. Purchasing amount when people buy pork at a time were 600g among respondents (54.76%), which might be based on the 1 Keun notion of Korean weight unit. Respondents of 86.99% purchased more than 600g in the rural areas. This purchasing amount were more than that of urban areas in the purchasing amount at a time. 6. The most important factors affecting people's purchasing places were thought to be pork quality (42.71%), maintenance of freshness (25.35%). Therefore general quality of pork was most important when people choose purchasing places. There was significant difference in academic career at p<0.05, that is, quality of pork has priority in the people having higher academic career when they choose purchasing places. 7. The understanding of pork grading system was less than normal at 2.97 point. People of elementary-middle school graduates and below showed significantly higher evaluation at 3.28 point compared to those having higher academic career. 8. In the quality evaluation on brand pork, general average was 3.50 point and there were no significant differences depending on sex, academic career, and residential area.
To provide the basic data for the establishment of pork production, circulation order and policy, this survey was conducted and analysed based on preference of pork, purchasing place, satisfaction on pork quality and brands. The results are as follows. 1. The preference of pork was high (62.55%) in general. There were no statistical differences depending on different sex, academic career, and residential area. 2. Consumer's preference for imported pork was low overall. There was no significant difference in different sex, but there were significant differences in different academic career, and residential area at p<0.001. The people having high academic careers and living in big cities showed relatively high preference. 3. The preference depending on pork parts showed highest in the three-layered belly pork at 58.57%. In three-layered belly pork, the preference was significantly different at p<0.001 showing higher preference with high academic career. In the preference depending on the residential area, the consumers in the big cities preferred the sirloin and tender loin significantly higher at p<0.001. 4. Most frequently used places for the pork purchases were big marts at 44.64%. People who graduated from senior high schools and below bought at butcher shops but people who graduated from universities and over used big marts more frequently (p<0.01). In residential areas, big marts were used more frequently in the big and small-medium cities but butcher shops were used more frequently in the rural areas (p<0.01). 5. Purchasing amount when people buy pork at a time were 600g among respondents (54.76%), which might be based on the 1 Keun notion of Korean weight unit. Respondents of 86.99% purchased more than 600g in the rural areas. This purchasing amount were more than that of urban areas in the purchasing amount at a time. 6. The most important factors affecting people's purchasing places were thought to be pork quality (42.71%), maintenance of freshness (25.35%). Therefore general quality of pork was most important when people choose purchasing places. There was significant difference in academic career at p<0.05, that is, quality of pork has priority in the people having higher academic career when they choose purchasing places. 7. The understanding of pork grading system was less than normal at 2.97 point. People of elementary-middle school graduates and below showed significantly higher evaluation at 3.28 point compared to those having higher academic career. 8. In the quality evaluation on brand pork, general average was 3.50 point and there were no significant differences depending on sex, academic career, and residential area.
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