본 연구에서는 음악치료가 중학교 학습장애 아동의 자기표현, 사회성 향상에 어떠한 영향을 미치는지를 알아보고자 하였다. 10회기 동안 음악치료에 참여한 아동들의 행동을 사전?사후 검사를 통하여 자기표현력, 사회성 향상을 알아보았으며, 개인별 변화과정을 담당특수교사와 본 연구자가 함께 기록하였다. 연구의 결과를 토대로 살펴보면 다음과 같다. 첫째, 학습장애아동의 음악치료 활동을 한 후 자기표현력이 의미있게 영향을 미치는 것으로 나타났다. 대상자들의 자기표현력 점수가 47.17이었던 것이 음악 치료시행 이후에는 54.33으로 향상되었다. 본 연구에 참여한 학습장애 아동들이 음악 치료 이후 회기가 지나갈수록 자기 ...
본 연구에서는 음악치료가 중학교 학습장애 아동의 자기표현, 사회성 향상에 어떠한 영향을 미치는지를 알아보고자 하였다. 10회기 동안 음악치료에 참여한 아동들의 행동을 사전?사후 검사를 통하여 자기표현력, 사회성 향상을 알아보았으며, 개인별 변화과정을 담당특수교사와 본 연구자가 함께 기록하였다. 연구의 결과를 토대로 살펴보면 다음과 같다. 첫째, 학습장애아동의 음악치료 활동을 한 후 자기표현력이 의미있게 영향을 미치는 것으로 나타났다. 대상자들의 자기표현력 점수가 47.17이었던 것이 음악 치료시행 이후에는 54.33으로 향상되었다. 본 연구에 참여한 학습장애 아동들이 음악 치료 이후 회기가 지나갈수록 자기 표현요소, 언어적 표현, 비언어적 표현이 의미있게 증가하였다는 것을 말한다. 둘째, 학습장애아돌의 음악치료 활동을 한 후 사회성이 의미있게 영향을 미치는 것으로 나타났다. 대상자들의 사회성 점수가 총 39.17이었던 것이 음악치료 시행 이후에는 46.83으로 향상되었다. 사회성이 향상되었다는 것은 음악치료에 참여한 학습장애 아동들이 참여 이전보다 상대방에 대한 배려, 상대방의 욕구에 민감하기, 동료와의 협조, 감정통제 등 교사의 선호하는 행동이 증가되었다는 것을 말한다. 그리고 또래와 보내는 시간이 증가하고, 다른 아동과의 접촉기회, 친구 사귀는 능력, 친구 도와주기, 협상하기 등 또래가 선호하는 행동이 증가되었다는 것을 말한다
본 연구에서는 음악치료가 중학교 학습장애 아동의 자기표현, 사회성 향상에 어떠한 영향을 미치는지를 알아보고자 하였다. 10회기 동안 음악치료에 참여한 아동들의 행동을 사전?사후 검사를 통하여 자기표현력, 사회성 향상을 알아보았으며, 개인별 변화과정을 담당특수교사와 본 연구자가 함께 기록하였다. 연구의 결과를 토대로 살펴보면 다음과 같다. 첫째, 학습장애아동의 음악치료 활동을 한 후 자기표현력이 의미있게 영향을 미치는 것으로 나타났다. 대상자들의 자기표현력 점수가 47.17이었던 것이 음악 치료시행 이후에는 54.33으로 향상되었다. 본 연구에 참여한 학습장애 아동들이 음악 치료 이후 회기가 지나갈수록 자기 표현요소, 언어적 표현, 비언어적 표현이 의미있게 증가하였다는 것을 말한다. 둘째, 학습장애아돌의 음악치료 활동을 한 후 사회성이 의미있게 영향을 미치는 것으로 나타났다. 대상자들의 사회성 점수가 총 39.17이었던 것이 음악치료 시행 이후에는 46.83으로 향상되었다. 사회성이 향상되었다는 것은 음악치료에 참여한 학습장애 아동들이 참여 이전보다 상대방에 대한 배려, 상대방의 욕구에 민감하기, 동료와의 협조, 감정통제 등 교사의 선호하는 행동이 증가되었다는 것을 말한다. 그리고 또래와 보내는 시간이 증가하고, 다른 아동과의 접촉기회, 친구 사귀는 능력, 친구 도와주기, 협상하기 등 또래가 선호하는 행동이 증가되었다는 것을 말한다
The purpose of this study is to examine the effects that music therapy has on students with learning disorders who lack self expression and sociality. The topics of this study are as follow. First, what are the effects music therapy has on self-expression of students with learning disorders? Second,...
The purpose of this study is to examine the effects that music therapy has on students with learning disorders who lack self expression and sociality. The topics of this study are as follow. First, what are the effects music therapy has on self-expression of students with learning disorders? Second, what are the effects music therapy has on sociality of students with learning disorders? In this study, I examined the effects music therapy has on improvement in self-expression and sociality of middle school students with learning disorders. Pre and post test were conducted to the students for 10 times in order to examine the improvements in self-expression and sociality and the individual changes were recorded both by the special education teacher and myself. The results are as follow. First, the students showed significant improvement in self-expression after receiving music therapy. The self-expression grade was 47.17 at first and changed to 54.33 after the therapy. This indicates that music therapy significantly improved their self-expression factors, both verbal and non-verbal expression. Second, the students showed significant improvement in sociality after receiving music therapy. The sociality grade was 39.17 at first and changed to 46.83 after the therapy. Improvement in sociality indicates that students who attended the music therapy tended to show behaviors that are preferred by the teachers such as having consideration for the others, being sensitive to other people's desires, cooperating with the peers and getting control of their emotions. Moreover, the students also spent more time with their friends and showed behaviors that are preferred by their peers as well after the therapy such as making friends with their peers, helping their friends and negotiating.
The purpose of this study is to examine the effects that music therapy has on students with learning disorders who lack self expression and sociality. The topics of this study are as follow. First, what are the effects music therapy has on self-expression of students with learning disorders? Second, what are the effects music therapy has on sociality of students with learning disorders? In this study, I examined the effects music therapy has on improvement in self-expression and sociality of middle school students with learning disorders. Pre and post test were conducted to the students for 10 times in order to examine the improvements in self-expression and sociality and the individual changes were recorded both by the special education teacher and myself. The results are as follow. First, the students showed significant improvement in self-expression after receiving music therapy. The self-expression grade was 47.17 at first and changed to 54.33 after the therapy. This indicates that music therapy significantly improved their self-expression factors, both verbal and non-verbal expression. Second, the students showed significant improvement in sociality after receiving music therapy. The sociality grade was 39.17 at first and changed to 46.83 after the therapy. Improvement in sociality indicates that students who attended the music therapy tended to show behaviors that are preferred by the teachers such as having consideration for the others, being sensitive to other people's desires, cooperating with the peers and getting control of their emotions. Moreover, the students also spent more time with their friends and showed behaviors that are preferred by their peers as well after the therapy such as making friends with their peers, helping their friends and negotiating.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.