최근에 들어서면서 급진적으로 글로벌 시대에 진입함에 따라 이제 물류 분야의 이목도 국내에만 국한되지 않고 지속적으로 발전을 이룩할 수 있는 국제적인 이목이 더욱 집중되어 지고 있다. 이러한 추세에 따라 국제적으로 국가 간 또는 기업 간 협업과 분업 체계가 확대되고 있으며, 우리나라의 기업들 역시 치열한 경쟁속에서 살아남기 위해 생산활동의 국제화를 지속적으로 추진하고 있다. 이러한 상황들은 수출입 교역량을 지속적으로 증가시키고 있다. 특히 우리나라와 이웃한 중국은 1978년 개혁․개방정책 실시 이후 2005년까지 20여년간 연평균 약 9% 이상의 경제 성장률을 기록하며 급진적으로 성장해가고 있다. 이미 최근의 통계에 따르면 2005년 중국의 GDP는 세계 4위 규모의 시장으로 급부상하였다. 이렇듯 중국의 급성장을 중심으로 우리나라와의 수출입 규모 또한 급증하고 있다. 본 논문은 한중간의 무역규모가 지속적으로 증가하는 시기에 국가 간의 물류비용을 절감하고 효율적인 물류 시스템 구축을 위하여 국가 간 운송시 사용되는 ...
최근에 들어서면서 급진적으로 글로벌 시대에 진입함에 따라 이제 물류 분야의 이목도 국내에만 국한되지 않고 지속적으로 발전을 이룩할 수 있는 국제적인 이목이 더욱 집중되어 지고 있다. 이러한 추세에 따라 국제적으로 국가 간 또는 기업 간 협업과 분업 체계가 확대되고 있으며, 우리나라의 기업들 역시 치열한 경쟁속에서 살아남기 위해 생산활동의 국제화를 지속적으로 추진하고 있다. 이러한 상황들은 수출입 교역량을 지속적으로 증가시키고 있다. 특히 우리나라와 이웃한 중국은 1978년 개혁․개방정책 실시 이후 2005년까지 20여년간 연평균 약 9% 이상의 경제 성장률을 기록하며 급진적으로 성장해가고 있다. 이미 최근의 통계에 따르면 2005년 중국의 GDP는 세계 4위 규모의 시장으로 급부상하였다. 이렇듯 중국의 급성장을 중심으로 우리나라와의 수출입 규모 또한 급증하고 있다. 본 논문은 한중간의 무역규모가 지속적으로 증가하는 시기에 국가 간의 물류비용을 절감하고 효율적인 물류 시스템 구축을 위하여 국가 간 운송시 사용되는 파렛트에 대한 회수 및 재사용 네트워크를 구축하여 파렛트 공동이용 시스템을 구축해 물류 효율화를 높이고 기업 물류비와 국가 경제에 이바지함을 목적으로 한다. 이미 많은 한국 기업들이 진출해 있는 중국 청도지역을 중심으로 설문을 통해 각 현지 기업들의 파렛트 사용현황을 분석하였고 그 자료들을 토대로 한․중 간 특히 중국의 청도 지역을 중심으로 자체 파렛트를 사용하였을 때와 파렛트 공동 이용 시스템을 사용하였을 시의 기대효과를 비교․분석하여 파렛트 공동 이용 시스템을 통한 물류효율화의 증대를 나타내었다. 비용분석 측면에서는 중국의 청도항과 우리나라의 주요 3개항(부산항, 인천항, 광양항)을 통해 우리나라 9개 권역과 중국의 산동지역을 중심으로 각 항로별로 파렛트 공동 이용 시스템 적용시의 기대효과를 산출하였다. 특히 본 논문에서 계산되어진 파렛트 공동 이용 시스템의 기대효과 외에도 1회용 파렛트의 사용 방지, 파렛트 재사용, 일관 파렛트화 구축 등을 통한 그 파급효과는 엄청나게 클 것으로 예상되어 진다. 하지만, 최적의 운영 시스템을 찾아내기 위하여 법적 제도나 관세, 물동량의 불균형 등을 자세히 고려하지 못하여 더욱 현실적인 모델과 기대효과를 이끌어 보지 못한 점은 아쉬움으로 남는다. 앞으로 향후에는 더욱 많은 물류 분야에 대한 새로운 시각, 구체적이고 상세한 자료의 제시, 더욱 자세한 연구를 통하여 대한민국의 물류가 더욱 발전하길 기원한다.
최근에 들어서면서 급진적으로 글로벌 시대에 진입함에 따라 이제 물류 분야의 이목도 국내에만 국한되지 않고 지속적으로 발전을 이룩할 수 있는 국제적인 이목이 더욱 집중되어 지고 있다. 이러한 추세에 따라 국제적으로 국가 간 또는 기업 간 협업과 분업 체계가 확대되고 있으며, 우리나라의 기업들 역시 치열한 경쟁속에서 살아남기 위해 생산활동의 국제화를 지속적으로 추진하고 있다. 이러한 상황들은 수출입 교역량을 지속적으로 증가시키고 있다. 특히 우리나라와 이웃한 중국은 1978년 개혁․개방정책 실시 이후 2005년까지 20여년간 연평균 약 9% 이상의 경제 성장률을 기록하며 급진적으로 성장해가고 있다. 이미 최근의 통계에 따르면 2005년 중국의 GDP는 세계 4위 규모의 시장으로 급부상하였다. 이렇듯 중국의 급성장을 중심으로 우리나라와의 수출입 규모 또한 급증하고 있다. 본 논문은 한중간의 무역규모가 지속적으로 증가하는 시기에 국가 간의 물류비용을 절감하고 효율적인 물류 시스템 구축을 위하여 국가 간 운송시 사용되는 파렛트에 대한 회수 및 재사용 네트워크를 구축하여 파렛트 공동이용 시스템을 구축해 물류 효율화를 높이고 기업 물류비와 국가 경제에 이바지함을 목적으로 한다. 이미 많은 한국 기업들이 진출해 있는 중국 청도지역을 중심으로 설문을 통해 각 현지 기업들의 파렛트 사용현황을 분석하였고 그 자료들을 토대로 한․중 간 특히 중국의 청도 지역을 중심으로 자체 파렛트를 사용하였을 때와 파렛트 공동 이용 시스템을 사용하였을 시의 기대효과를 비교․분석하여 파렛트 공동 이용 시스템을 통한 물류효율화의 증대를 나타내었다. 비용분석 측면에서는 중국의 청도항과 우리나라의 주요 3개항(부산항, 인천항, 광양항)을 통해 우리나라 9개 권역과 중국의 산동지역을 중심으로 각 항로별로 파렛트 공동 이용 시스템 적용시의 기대효과를 산출하였다. 특히 본 논문에서 계산되어진 파렛트 공동 이용 시스템의 기대효과 외에도 1회용 파렛트의 사용 방지, 파렛트 재사용, 일관 파렛트화 구축 등을 통한 그 파급효과는 엄청나게 클 것으로 예상되어 진다. 하지만, 최적의 운영 시스템을 찾아내기 위하여 법적 제도나 관세, 물동량의 불균형 등을 자세히 고려하지 못하여 더욱 현실적인 모델과 기대효과를 이끌어 보지 못한 점은 아쉬움으로 남는다. 앞으로 향후에는 더욱 많은 물류 분야에 대한 새로운 시각, 구체적이고 상세한 자료의 제시, 더욱 자세한 연구를 통하여 대한민국의 물류가 더욱 발전하길 기원한다.
Abstract A Study on the Development of Logistics by the Pallet Pool System -Focus on the Korea & China Imports and Exports Model- Jin, Hyun-Sik Department of Industrial Engineering Myongji University, 2007 Advisor: Professor Kang, Kyung-Sik Recently, as World economy is entering into global era, foc...
Abstract A Study on the Development of Logistics by the Pallet Pool System -Focus on the Korea & China Imports and Exports Model- Jin, Hyun-Sik Department of Industrial Engineering Myongji University, 2007 Advisor: Professor Kang, Kyung-Sik Recently, as World economy is entering into global era, focus of logistics is concentrated on not only domestic area but also international area which can be consistently developed. According to this trend, the division work system between countries or companies are more expanded, and companies in Korea continuously promote internationalism in production activities to survive in fierce competition. These circumstances increase more trading volume consistently. Especially, China which is neighbor country to Korea has rapidly grown by annually nine percent for twenty years until 2005 since reformation and opening policies of 1978. China's GDP was already fourth largest in the World as of 2005. Like this, the size of import and export between China and Korea is rapidly increasing. The purpose of this paper is to establish joint using system of pallet in collection and reuse network for pallet used in shipment between nations to save logistics costs between countries while trading volume between Korea and China is constantly increasing and establish effective logistics system, and to establish pallet joint using system to raise efficiency of logistics and contribute to national economy. The usage status of companies in China was analyzed through questionnaire with Korean companies in Chingdao area, and the expected effect was compared and analyzed between when using own pallet and using pallet from joint using system to express the increase of logistics efficiency through pallet joint using system. In the aspect of cost analysis, the expected effect of pallet joint using system was calculated with nine areas of Korea and Shandong area through major three ports (Busan, Incheon and Gwangyang) and Chingdao port in China. Especially, it is expected the ripple effect through preventing disposable pallet, reusing pallet, and establishing integrated pallet besides the expected effect of pallet joint using system calculated in this paper will be tremendously great. However, this study does not satisfy to find more practical model and expected effects since it does not fully consider legal system, customs duty and imbalance of cargo flow to find out optimal operation system. From now on, newer view, more specific and detailed data, and more detailed studies should be presented to develop logistics of Korea more.
Abstract A Study on the Development of Logistics by the Pallet Pool System -Focus on the Korea & China Imports and Exports Model- Jin, Hyun-Sik Department of Industrial Engineering Myongji University, 2007 Advisor: Professor Kang, Kyung-Sik Recently, as World economy is entering into global era, focus of logistics is concentrated on not only domestic area but also international area which can be consistently developed. According to this trend, the division work system between countries or companies are more expanded, and companies in Korea continuously promote internationalism in production activities to survive in fierce competition. These circumstances increase more trading volume consistently. Especially, China which is neighbor country to Korea has rapidly grown by annually nine percent for twenty years until 2005 since reformation and opening policies of 1978. China's GDP was already fourth largest in the World as of 2005. Like this, the size of import and export between China and Korea is rapidly increasing. The purpose of this paper is to establish joint using system of pallet in collection and reuse network for pallet used in shipment between nations to save logistics costs between countries while trading volume between Korea and China is constantly increasing and establish effective logistics system, and to establish pallet joint using system to raise efficiency of logistics and contribute to national economy. The usage status of companies in China was analyzed through questionnaire with Korean companies in Chingdao area, and the expected effect was compared and analyzed between when using own pallet and using pallet from joint using system to express the increase of logistics efficiency through pallet joint using system. In the aspect of cost analysis, the expected effect of pallet joint using system was calculated with nine areas of Korea and Shandong area through major three ports (Busan, Incheon and Gwangyang) and Chingdao port in China. Especially, it is expected the ripple effect through preventing disposable pallet, reusing pallet, and establishing integrated pallet besides the expected effect of pallet joint using system calculated in this paper will be tremendously great. However, this study does not satisfy to find more practical model and expected effects since it does not fully consider legal system, customs duty and imbalance of cargo flow to find out optimal operation system. From now on, newer view, more specific and detailed data, and more detailed studies should be presented to develop logistics of Korea more.
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