본고는 소설을 읽는 독자들이 주제에 대한 올바른 이해를 할 수 있도록 돕는 교육방법을 개발하기 위해 소설요소에 대한 분석을 통하여 독자들의 소설 감상능력을 증진시킬 수 있도록 하는 데 목적이 있다. 소설의 한 부분으로서 주제는 작품의 기본적인 요소이며, 본질적인 개념이며, 동시에 전체적인 의미이다. 따라서 주제는 작품창작의 근본적인 원인이며, 작품의 가치를 측정하는데 가장 기본적인 기준이라고 볼 수 있다. 이러한 주제에 대해서 연구하는 것은 문학작품 교육과 소설이해에 가장 중요한 일이 될 것이다. 최근에 문학교육은 독자가 자신의 ...
본고는 소설을 읽는 독자들이 주제에 대한 올바른 이해를 할 수 있도록 돕는 교육방법을 개발하기 위해 소설요소에 대한 분석을 통하여 독자들의 소설 감상능력을 증진시킬 수 있도록 하는 데 목적이 있다. 소설의 한 부분으로서 주제는 작품의 기본적인 요소이며, 본질적인 개념이며, 동시에 전체적인 의미이다. 따라서 주제는 작품창작의 근본적인 원인이며, 작품의 가치를 측정하는데 가장 기본적인 기준이라고 볼 수 있다. 이러한 주제에 대해서 연구하는 것은 문학작품 교육과 소설이해에 가장 중요한 일이 될 것이다. 최근에 문학교육은 독자가 자신의 관점에서 의미를 창조해내는데 큰 의미를 부여하고 있다. 문학 텍스트를 고정된 실체로 보고, 독자는 그것을 그대로 받아들이는 수동적인 관점을 넘어서서 독자 자신의 적극적인 해석과 능동적인 의미구성을 강조하는 능동적 관점으로 변화하고 있는 것이다. 본고에서는 이러한 관점을 바탕으로 해서 교육현장에서 일반적으로 통용되던 기존의 작가 중심의 주제 찾는 방법을 비판하고, 독자가 자신의 관점에서 주제를 재창조할 수 있도록 독자를 중심에 둔 주제 교육방법을 연구해보는 데 의의를 두었다. 주제 추론의 유형에는 ‘텍스트 요소 중심의 추론’과 ‘독자 가치 중심의 추론’ 두 가지를 설정하였다. 주제 추론의 전략으로는 ‘개괄적으로 읽기’, ‘텍스트 이해하기’, ‘가치 내면화하기’ 를 설정하고 각각의 단계의 전략을 구성하였다. ‘개괄적으로 읽기’ 과정에서는 독자는 작품을 핵사건으로 나누는 작업을 하게 된다. ‘텍스트 이해하기’ 과정에서 독자는 작품의 인물과 배경을 중심으로 작품을 분석한다. ‘가치 내면화하기’ 과정에서는 작품의 사건과 행위들에 대해 자신의 관점에서 평가하고 주제를 추론해내는 작업을 하게 된다. 본고는 이 전략들을 김정한의 ‘사하촌’에 적용시켜 보았다. 그러나, 이 논의는 실제 교육현장에서의 검증이 부족하므로, 앞으로 이런 부분에 대한 연구가 필요할 것으로 본다.
본고는 소설을 읽는 독자들이 주제에 대한 올바른 이해를 할 수 있도록 돕는 교육방법을 개발하기 위해 소설요소에 대한 분석을 통하여 독자들의 소설 감상능력을 증진시킬 수 있도록 하는 데 목적이 있다. 소설의 한 부분으로서 주제는 작품의 기본적인 요소이며, 본질적인 개념이며, 동시에 전체적인 의미이다. 따라서 주제는 작품창작의 근본적인 원인이며, 작품의 가치를 측정하는데 가장 기본적인 기준이라고 볼 수 있다. 이러한 주제에 대해서 연구하는 것은 문학작품 교육과 소설이해에 가장 중요한 일이 될 것이다. 최근에 문학교육은 독자가 자신의 관점에서 의미를 창조해내는데 큰 의미를 부여하고 있다. 문학 텍스트를 고정된 실체로 보고, 독자는 그것을 그대로 받아들이는 수동적인 관점을 넘어서서 독자 자신의 적극적인 해석과 능동적인 의미구성을 강조하는 능동적 관점으로 변화하고 있는 것이다. 본고에서는 이러한 관점을 바탕으로 해서 교육현장에서 일반적으로 통용되던 기존의 작가 중심의 주제 찾는 방법을 비판하고, 독자가 자신의 관점에서 주제를 재창조할 수 있도록 독자를 중심에 둔 주제 교육방법을 연구해보는 데 의의를 두었다. 주제 추론의 유형에는 ‘텍스트 요소 중심의 추론’과 ‘독자 가치 중심의 추론’ 두 가지를 설정하였다. 주제 추론의 전략으로는 ‘개괄적으로 읽기’, ‘텍스트 이해하기’, ‘가치 내면화하기’ 를 설정하고 각각의 단계의 전략을 구성하였다. ‘개괄적으로 읽기’ 과정에서는 독자는 작품을 핵사건으로 나누는 작업을 하게 된다. ‘텍스트 이해하기’ 과정에서 독자는 작품의 인물과 배경을 중심으로 작품을 분석한다. ‘가치 내면화하기’ 과정에서는 작품의 사건과 행위들에 대해 자신의 관점에서 평가하고 주제를 추론해내는 작업을 하게 된다. 본고는 이 전략들을 김정한의 ‘사하촌’에 적용시켜 보았다. 그러나, 이 논의는 실제 교육현장에서의 검증이 부족하므로, 앞으로 이런 부분에 대한 연구가 필요할 것으로 본다.
The purpose of this study was to explore how reader's ability to comprehend and appreciate novel could improve properly, by analyzing elements of novel and developing a teaching method capable of helping readers have the right understanding of theme. In a piece of novel, the theme is the fundamental...
The purpose of this study was to explore how reader's ability to comprehend and appreciate novel could improve properly, by analyzing elements of novel and developing a teaching method capable of helping readers have the right understanding of theme. In a piece of novel, the theme is the fundamental intention of the work, the essential idea, and at the same time, the total meaning. Thus the theme is the fundamental reason for being of a piece of work, to estimate the value of a work, it should be the fundamental standard. It is thought that researching theme is very important for understanding novels and for education of literature. Recently, the literature education is based on the point of view that readers construct the meaning. Considering a literary text to be a fixed subject, readers forego a passive point of view, changing to an active one emphasizing their own positive interpretation and active meaning structure. This study, with the background of these point of view, criticizes to the method of theme education generalized on the spot, 'the theme focused on the writer' the method of researching, is intended to searching for 'the method of education searching for the theme focused on the readers' in which learners are able to recreate the theme as the reader's position. The type of theme inference is ‘important factor of text inference’ and ‘reader's evaluative inference’. The stategy of theme inference is general reading, comprehension of text and internalization of value. In the general reading, the reader should classify into a kernels. In the comprehension of text, the reader should analyze into person's character and background of text. In the internalization of value, the reader should evaluate the event and action from their point of view. This study groped the way to find out a theme in 'Sahachon' written by Kim jung han. But in case of this study, it is short of actual verification about how it is applied on the spot. So, future research to fill the gap.
The purpose of this study was to explore how reader's ability to comprehend and appreciate novel could improve properly, by analyzing elements of novel and developing a teaching method capable of helping readers have the right understanding of theme. In a piece of novel, the theme is the fundamental intention of the work, the essential idea, and at the same time, the total meaning. Thus the theme is the fundamental reason for being of a piece of work, to estimate the value of a work, it should be the fundamental standard. It is thought that researching theme is very important for understanding novels and for education of literature. Recently, the literature education is based on the point of view that readers construct the meaning. Considering a literary text to be a fixed subject, readers forego a passive point of view, changing to an active one emphasizing their own positive interpretation and active meaning structure. This study, with the background of these point of view, criticizes to the method of theme education generalized on the spot, 'the theme focused on the writer' the method of researching, is intended to searching for 'the method of education searching for the theme focused on the readers' in which learners are able to recreate the theme as the reader's position. The type of theme inference is ‘important factor of text inference’ and ‘reader's evaluative inference’. The stategy of theme inference is general reading, comprehension of text and internalization of value. In the general reading, the reader should classify into a kernels. In the comprehension of text, the reader should analyze into person's character and background of text. In the internalization of value, the reader should evaluate the event and action from their point of view. This study groped the way to find out a theme in 'Sahachon' written by Kim jung han. But in case of this study, it is short of actual verification about how it is applied on the spot. So, future research to fill the gap.
주제어
#주제 추론 소설 독서 Theme Inference 텍스트 요소 중심
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.