사이버강의 학습운영의 분석 및 개선방안에 관한 연구 : K대학 사례를 중심으로 The Analysis of the Learning Operation of Cyber Lectures and the Methods of the Improvement : Centered on the case of K University원문보기
21세기 지식 정보화의 물결은 우리 사회에 많은 변화를 가져다 주었다. 인터넷 기반의 사이버 교육을 실제의 면대면 수업환경과 비슷한 환경으로 구축하려는 노력과 다양한 콘텐츠 개발 투자는 계속될 것이며, 보다 발전된 형태의 사이버 교육이 나타날 것이라 예상할 수 있다. 교육환경 또한 각종 첨단 매체 기술을 이용한 융통성 있는 학습 방식의 변화를 요구하고 있으며, 이를 보다 적극적으로 활용한 사이버 교육체제의 도입으로 이어지고 있다. 사이버 교육은 사이버 공간을 통한 교육으로 컴퓨터를 매개로 이루어지며, 가상의 공간 활동을 위해 학습자들을 연결시켜 주는 네트워크와의 결합을 통하여 이루어지는 교육을 말한다. 이를 위해 사이버 교육에서는 이메일, 게시판, 토론방 등의 모든 상호작용과 학생 중심의 개별학습이 가능하게 되었다. 국내 사이버교육 현황은 17개 사이버대학이 운영되고 있고 일반대학에서 사이버강의를 하고 있는 대학은 114개로 추정된다. 그럼에도 불구하고 교수와의 대면 부재로 인하여 강의의 전달효과 감소 및 상호 신뢰감이 약해진다. 또한 ...
21세기 지식 정보화의 물결은 우리 사회에 많은 변화를 가져다 주었다. 인터넷 기반의 사이버 교육을 실제의 면대면 수업환경과 비슷한 환경으로 구축하려는 노력과 다양한 콘텐츠 개발 투자는 계속될 것이며, 보다 발전된 형태의 사이버 교육이 나타날 것이라 예상할 수 있다. 교육환경 또한 각종 첨단 매체 기술을 이용한 융통성 있는 학습 방식의 변화를 요구하고 있으며, 이를 보다 적극적으로 활용한 사이버 교육체제의 도입으로 이어지고 있다. 사이버 교육은 사이버 공간을 통한 교육으로 컴퓨터를 매개로 이루어지며, 가상의 공간 활동을 위해 학습자들을 연결시켜 주는 네트워크와의 결합을 통하여 이루어지는 교육을 말한다. 이를 위해 사이버 교육에서는 이메일, 게시판, 토론방 등의 모든 상호작용과 학생 중심의 개별학습이 가능하게 되었다. 국내 사이버교육 현황은 17개 사이버대학이 운영되고 있고 일반대학에서 사이버강의를 하고 있는 대학은 114개로 추정된다. 그럼에도 불구하고 교수와의 대면 부재로 인하여 강의의 전달효과 감소 및 상호 신뢰감이 약해진다. 또한 질의응답에 대한 실시간 처리가 어려웠고, 학습을 위한 오프라인 모임에 대한 시설의 부족, 사이버교육의 기술적 지원 미비 등이 문제점으로 나타났다. K대학에는 2001년도 사이버강의시스템을 처음 도입하였고 2006년 LMS(Learning Management System)시스템을 업그레이드 하여 사이버강의를 운영하고 있다. 이에 새롭게 도입된 사이버 강의에 대한 학습자들의 평가가 필요하다. 따라서 본 연구는 K대학의 학습자들이 사이버강의에 대한 만족도가 어느 정도인지 파악하고, 아울러 학습을 할 때 느껴지는 문제점들을 분석하고 개선방향을 제시하였다. 향후 보다 발전된 사이버교육을 시행하기 위해서는 개선방안으로 제시된 사항들 각각에 대해 보다 심도 있는 연구를 하여야 할 것이다. 이 연구의 결과를 토대로 문제점을 찾아내어 가상공간의 학습자들이 사이버강의에 만족할 수 있는 개선방안을 마련하고, 관련 대학들은 사이버강의 시스템을 효율적으로 운영하는데 도움이 되기 바란다.
21세기 지식 정보화의 물결은 우리 사회에 많은 변화를 가져다 주었다. 인터넷 기반의 사이버 교육을 실제의 면대면 수업환경과 비슷한 환경으로 구축하려는 노력과 다양한 콘텐츠 개발 투자는 계속될 것이며, 보다 발전된 형태의 사이버 교육이 나타날 것이라 예상할 수 있다. 교육환경 또한 각종 첨단 매체 기술을 이용한 융통성 있는 학습 방식의 변화를 요구하고 있으며, 이를 보다 적극적으로 활용한 사이버 교육체제의 도입으로 이어지고 있다. 사이버 교육은 사이버 공간을 통한 교육으로 컴퓨터를 매개로 이루어지며, 가상의 공간 활동을 위해 학습자들을 연결시켜 주는 네트워크와의 결합을 통하여 이루어지는 교육을 말한다. 이를 위해 사이버 교육에서는 이메일, 게시판, 토론방 등의 모든 상호작용과 학생 중심의 개별학습이 가능하게 되었다. 국내 사이버교육 현황은 17개 사이버대학이 운영되고 있고 일반대학에서 사이버강의를 하고 있는 대학은 114개로 추정된다. 그럼에도 불구하고 교수와의 대면 부재로 인하여 강의의 전달효과 감소 및 상호 신뢰감이 약해진다. 또한 질의응답에 대한 실시간 처리가 어려웠고, 학습을 위한 오프라인 모임에 대한 시설의 부족, 사이버교육의 기술적 지원 미비 등이 문제점으로 나타났다. K대학에는 2001년도 사이버강의시스템을 처음 도입하였고 2006년 LMS(Learning Management System)시스템을 업그레이드 하여 사이버강의를 운영하고 있다. 이에 새롭게 도입된 사이버 강의에 대한 학습자들의 평가가 필요하다. 따라서 본 연구는 K대학의 학습자들이 사이버강의에 대한 만족도가 어느 정도인지 파악하고, 아울러 학습을 할 때 느껴지는 문제점들을 분석하고 개선방향을 제시하였다. 향후 보다 발전된 사이버교육을 시행하기 위해서는 개선방안으로 제시된 사항들 각각에 대해 보다 심도 있는 연구를 하여야 할 것이다. 이 연구의 결과를 토대로 문제점을 찾아내어 가상공간의 학습자들이 사이버강의에 만족할 수 있는 개선방안을 마련하고, 관련 대학들은 사이버강의 시스템을 효율적으로 운영하는데 도움이 되기 바란다.
The waves of knowledge information brought about many changes in our society in the 21st century. It is expected that the efforts to build the internet-based cyber education in the similar environment as the real face-to face class environment and the investment to develop varied contents will go on...
The waves of knowledge information brought about many changes in our society in the 21st century. It is expected that the efforts to build the internet-based cyber education in the similar environment as the real face-to face class environment and the investment to develop varied contents will go on and the cyber education in more developed forms will appear. Moreover, education circumstances require the flexible changes of learning methods using various up-to-date media technology, which is followed by the introduction of the cyber education system used more positively. Cyber education means the education which is carried out by means of a computer in a cyber space and practiced through the combination with the network connected to learners' virtual space activities. For this purpose, cyber education enabled a learner to interact with others through e-mail, bulletin, discussion, etc., and pursue an individual self-study. Domestic cyber education situations witness the management of 17 Cyber Universities at present, and it is estimated that 114 colleges in the general universities give cyber lectures through the internet. Nevertheless, the transmitting effect of lectures lessen and a reciprocal reliability between professors and students weaken due to the lack of face-to-face lectures. In addition, there appeared lots of problems such as the difficulty of the real time process over question-and-answer, the lack of facilities for off-line discussion, and technical support for cyber education. K university first introduced cyber lecturing system in 2001 and now operates cyber lectures by upgrading LMS (Learning Management System) in 2006. Now, the newly-invited cyber lectures require students' evaluation thereon. Therefore, in this study, I have attempted to figure out how much the students of K University are satisfied with cyber lectures, and further I have analyzed the problems which they felt in learning with the system and have presented the orientation of the betterment. In order to execute more advanced cyber education in future, we shall have to perform a more intensive research on each of the presented affairs for the methods of improvement. Based on the results of this study, hopefully, the related universities will find out the problems of cyber education system, prepare the methods of improvement which the learners of a visual space are satisfied with and operate the cyber lecture system effectively.
The waves of knowledge information brought about many changes in our society in the 21st century. It is expected that the efforts to build the internet-based cyber education in the similar environment as the real face-to face class environment and the investment to develop varied contents will go on and the cyber education in more developed forms will appear. Moreover, education circumstances require the flexible changes of learning methods using various up-to-date media technology, which is followed by the introduction of the cyber education system used more positively. Cyber education means the education which is carried out by means of a computer in a cyber space and practiced through the combination with the network connected to learners' virtual space activities. For this purpose, cyber education enabled a learner to interact with others through e-mail, bulletin, discussion, etc., and pursue an individual self-study. Domestic cyber education situations witness the management of 17 Cyber Universities at present, and it is estimated that 114 colleges in the general universities give cyber lectures through the internet. Nevertheless, the transmitting effect of lectures lessen and a reciprocal reliability between professors and students weaken due to the lack of face-to-face lectures. In addition, there appeared lots of problems such as the difficulty of the real time process over question-and-answer, the lack of facilities for off-line discussion, and technical support for cyber education. K university first introduced cyber lecturing system in 2001 and now operates cyber lectures by upgrading LMS (Learning Management System) in 2006. Now, the newly-invited cyber lectures require students' evaluation thereon. Therefore, in this study, I have attempted to figure out how much the students of K University are satisfied with cyber lectures, and further I have analyzed the problems which they felt in learning with the system and have presented the orientation of the betterment. In order to execute more advanced cyber education in future, we shall have to perform a more intensive research on each of the presented affairs for the methods of improvement. Based on the results of this study, hopefully, the related universities will find out the problems of cyber education system, prepare the methods of improvement which the learners of a visual space are satisfied with and operate the cyber lecture system effectively.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.