본 연구는 공간 사이에서 소통이 단절되고 있는 문제점을 보완하기 위해 설계의 한 요소로 만들어진 매개공간(intermediate space)의 유형과 특성을 살펴보는 것으로 대상은 조선 건국 초기 태종에 의해 이궁(離宮)으로 조성된 창덕궁(昌德宮)으로 하였다. 매개공간의 보편적 정의는 ‘두 개 또는 여러 공간 사이에서 서로를 연결해 주거나 융합시키는 매체가 되는 공간’이며 ‘전이공간(transitional space)’과 혼동하여 사용되어 왔다. 선행연구를 통해 본 연구를 위한 매개공간의 정의를 ‘평면상에서 두 개 또는 여러 공간 사이 존재하며 기본적으로 공간을 연결 또는 융합시키는 역할을 하고 외현적 특성(外現的 特性)으로는 연속성, 접근성, 경계성, 완충성이 있으며 공간 자체의 성격인 내재적 특성(內在的 特性)으로는 위계성, 고유성, 다양성을 가진 공간’으로 정의하였다.
연구의 대상지인 창덕궁은 한국 전통공간의 대표라 할 수 있는데 공간의 위계를 중요시 하는 궁궐의 특성상 공간구성요소나 배치 방법이 여러 가지 양식으로 구성되어 있을 뿐 아니라 자연의 지형 조건에 맞추어 자유롭게 배치되어 있어 매개공간을 다양하고 풍부하게 조사할 수 있었다. 또한, 순조(純祖)시대 창덕궁에 관해서 자세히 그려놓은「동궐도(東闕圖)」를 통해 소실된 건물과 요소 그리고 공간을 구성한 방법까지도 자세히 알 수 있었다. 공간을 이용한 사람들의 행태에 관한 것은 「조선왕조실록(朝鮮王朝實錄)」,「승정원일기(...
본 연구는 공간 사이에서 소통이 단절되고 있는 문제점을 보완하기 위해 설계의 한 요소로 만들어진 매개공간(intermediate space)의 유형과 특성을 살펴보는 것으로 대상은 조선 건국 초기 태종에 의해 이궁(離宮)으로 조성된 창덕궁(昌德宮)으로 하였다. 매개공간의 보편적 정의는 ‘두 개 또는 여러 공간 사이에서 서로를 연결해 주거나 융합시키는 매체가 되는 공간’이며 ‘전이공간(transitional space)’과 혼동하여 사용되어 왔다. 선행연구를 통해 본 연구를 위한 매개공간의 정의를 ‘평면상에서 두 개 또는 여러 공간 사이 존재하며 기본적으로 공간을 연결 또는 융합시키는 역할을 하고 외현적 특성(外現的 特性)으로는 연속성, 접근성, 경계성, 완충성이 있으며 공간 자체의 성격인 내재적 특성(內在的 特性)으로는 위계성, 고유성, 다양성을 가진 공간’으로 정의하였다.
연구의 대상지인 창덕궁은 한국 전통공간의 대표라 할 수 있는데 공간의 위계를 중요시 하는 궁궐의 특성상 공간구성요소나 배치 방법이 여러 가지 양식으로 구성되어 있을 뿐 아니라 자연의 지형 조건에 맞추어 자유롭게 배치되어 있어 매개공간을 다양하고 풍부하게 조사할 수 있었다. 또한, 순조(純祖)시대 창덕궁에 관해서 자세히 그려놓은「동궐도(東闕圖)」를 통해 소실된 건물과 요소 그리고 공간을 구성한 방법까지도 자세히 알 수 있었다. 공간을 이용한 사람들의 행태에 관한 것은 「조선왕조실록(朝鮮王朝實錄)」,「승정원일기(承政院日記)」,「궁궐지(宮闕志)」등 다양한 사료를 이용 하였다.
영역은 궁궐 양식인「주례 고공기(周禮 考工記)」의 형식에 맞추어 삼조(三朝) 즉, 연조(燕朝)?치조(治朝)?외조(外朝)로 구분하였으며 매개공간을 조사하는 방식은 궁궐 안과 밖을 매개해주는 공간, 영역과 영역 사이를 매개해 주는 공간 그리고 영역 안에서의 매개공간으로 나누어 연구하였다. 다시 레벨의 차이에 따라 수평적 형태와 수직적 형태로 구분하였으며 이것은 선적 유형과 면적인 유형으로 나눌 수 있었다.
첫 번째, 궁궐 안과 밖의 매개공간은 수평적 형태의 선?면적 유형이 골고루 나타났다. 외현적 특성으로는 궁성 문(宮城門)을 중심으로 한 공간으로 접근성이 대부분이었고 전체적으로 수문장청(守門將廳)이 함께 위치하고 있어 궁궐을 호위하는 역할을 하며 경계성도 많이 나타났다. 이것은 공간의 위치상 궁궐 안과 밖을 연결해주는 역할을 해야 하고 문(門)과 함께 형성된 공간으로 요소가 가지고 있는 기능과 배치적인 특성상 생긴 것이라 할 수 있다. 반면 내재적 특성으로는 문의 형태나 이름이 가진 의미를 통한 공간과 영역에 대한 고유성이 나타났다.
두 번째, 영역 간의 매개공간은 수평적 형태의 선적인 유형으로 동선의 역할을 하는 것이 대부분으로 나타났다. 매개공간의 외현적 특성은 동선이라는 기능적 역할으로 인한 연속성이 주로 나타났으며 내재적 특성으로는 궁궐 안과 밖을 매개하는 공간의 특성과 같이 고유성이 가장 많이 나타났다. 영역과 영역을 연결하는 문은 매개 대상의 성격과 위계에 따라 중첩되는 정도와 의장적 측면에서 차이를 보이고 있었는데 이러한 특성으로 인해 위계성이 나타났다. 이와 같이 요소의 중첩에 따라 매개공간은 공간을 사용하는 사람의 위계를 나타내고 있을 뿐 아니라 위계에 따라 매개되는 대상을 보호하거나 다른 사람으로 부터 시선을 차단하기 위한 것도 있었다.
세 번째, 영역 안의 매개공간은 여러 개의 요소가 중첩을 이룬 형태로 요소 자체가 공간을 한정시켜 만들어진 경우가 대부분이었다. 면적인 유형보다는 선적인 유형이 많았고 중첩되어 사용된 사례로는 삼도(三道)나 어도(御道), 계단, 월대(月臺), 문(門)이 중첩되어 나타난 경우이다. 외현적 특성으로 위계가 다른 공간의 상반된 성격에서 오는 충격을 완화시켜주는 공간의 역할을 하는 완충성이 대부분으로 나타났다. 내재적 특성으로는 요소의 장식과 형식을 통한 위계성, 공간의 이용행태를 통한 공간 자체가 가지고 있는 성격을 보임으로 고유성이 가장 많았다. 또한, 공간 안에 담, 취병(翠屛), 판장담 등으로 이용자의 신분에 따라 여러 겹으로 중첩되어 그 공간의 위계와 깊이를 더하기도 하였다.
따라서 본 연구의 전체적인 내용을 요약하면 다음과 같다. 첫째, 사례연구를 통해 내부공간을 중점적으로 계획하는 서구나 현대 우리나라에서 공간을 계획하고 구성할 때 매개공간을 소홀히 여기고 있음을 알 수 있었다. 그러나 내부 공간 의 연장으로 외부공간에 대한 배려는 공간을 더욱 풍부하고 다양하게 만들어 준다는 것을 본 연구를 통해 알 수 있었다. 둘째, 현대 매개공간에서 수직적 형태는 지형적 차이에 의해 생긴 것이 대부분인데 창덕궁에서는 지형의 차이에 의한 것도 있었지만, 위계나 상징을 강조하기 위한 것이 대부분이었다. 이것은 요소나 건물만 사용하여 표현된 공간보다 더욱 흥미로운 공간으로 인식된다. 마지막으로 유형별 특성은 <표 12> 에서 보면 수평적 형태의 면적 유형은 고유성과 경계성, 선적 유형은 고유성과 연속성의 역할을 가장 많이 하고 있었고 수직적 형태의 면적 유형은 고유성과 완충성이 가장 많이 나타났으며 선적 유형은 나타나지 않았다. 본 연구를 통해 전통공간의 잠재성을 일깨워 더욱 활성화시키며, 현대공간을 좀 더 풍부하고 바람직한 방향으로 유도하는 계기가 될 것이다.
본 연구는 공간 사이에서 소통이 단절되고 있는 문제점을 보완하기 위해 설계의 한 요소로 만들어진 매개공간(intermediate space)의 유형과 특성을 살펴보는 것으로 대상은 조선 건국 초기 태종에 의해 이궁(離宮)으로 조성된 창덕궁(昌德宮)으로 하였다. 매개공간의 보편적 정의는 ‘두 개 또는 여러 공간 사이에서 서로를 연결해 주거나 융합시키는 매체가 되는 공간’이며 ‘전이공간(transitional space)’과 혼동하여 사용되어 왔다. 선행연구를 통해 본 연구를 위한 매개공간의 정의를 ‘평면상에서 두 개 또는 여러 공간 사이 존재하며 기본적으로 공간을 연결 또는 융합시키는 역할을 하고 외현적 특성(外現的 特性)으로는 연속성, 접근성, 경계성, 완충성이 있으며 공간 자체의 성격인 내재적 특성(內在的 特性)으로는 위계성, 고유성, 다양성을 가진 공간’으로 정의하였다.
연구의 대상지인 창덕궁은 한국 전통공간의 대표라 할 수 있는데 공간의 위계를 중요시 하는 궁궐의 특성상 공간구성요소나 배치 방법이 여러 가지 양식으로 구성되어 있을 뿐 아니라 자연의 지형 조건에 맞추어 자유롭게 배치되어 있어 매개공간을 다양하고 풍부하게 조사할 수 있었다. 또한, 순조(純祖)시대 창덕궁에 관해서 자세히 그려놓은「동궐도(東闕圖)」를 통해 소실된 건물과 요소 그리고 공간을 구성한 방법까지도 자세히 알 수 있었다. 공간을 이용한 사람들의 행태에 관한 것은 「조선왕조실록(朝鮮王朝實錄)」,「승정원일기(承政院日記)」,「궁궐지(宮闕志)」등 다양한 사료를 이용 하였다.
영역은 궁궐 양식인「주례 고공기(周禮 考工記)」의 형식에 맞추어 삼조(三朝) 즉, 연조(燕朝)?치조(治朝)?외조(外朝)로 구분하였으며 매개공간을 조사하는 방식은 궁궐 안과 밖을 매개해주는 공간, 영역과 영역 사이를 매개해 주는 공간 그리고 영역 안에서의 매개공간으로 나누어 연구하였다. 다시 레벨의 차이에 따라 수평적 형태와 수직적 형태로 구분하였으며 이것은 선적 유형과 면적인 유형으로 나눌 수 있었다.
첫 번째, 궁궐 안과 밖의 매개공간은 수평적 형태의 선?면적 유형이 골고루 나타났다. 외현적 특성으로는 궁성 문(宮城門)을 중심으로 한 공간으로 접근성이 대부분이었고 전체적으로 수문장청(守門將廳)이 함께 위치하고 있어 궁궐을 호위하는 역할을 하며 경계성도 많이 나타났다. 이것은 공간의 위치상 궁궐 안과 밖을 연결해주는 역할을 해야 하고 문(門)과 함께 형성된 공간으로 요소가 가지고 있는 기능과 배치적인 특성상 생긴 것이라 할 수 있다. 반면 내재적 특성으로는 문의 형태나 이름이 가진 의미를 통한 공간과 영역에 대한 고유성이 나타났다.
두 번째, 영역 간의 매개공간은 수평적 형태의 선적인 유형으로 동선의 역할을 하는 것이 대부분으로 나타났다. 매개공간의 외현적 특성은 동선이라는 기능적 역할으로 인한 연속성이 주로 나타났으며 내재적 특성으로는 궁궐 안과 밖을 매개하는 공간의 특성과 같이 고유성이 가장 많이 나타났다. 영역과 영역을 연결하는 문은 매개 대상의 성격과 위계에 따라 중첩되는 정도와 의장적 측면에서 차이를 보이고 있었는데 이러한 특성으로 인해 위계성이 나타났다. 이와 같이 요소의 중첩에 따라 매개공간은 공간을 사용하는 사람의 위계를 나타내고 있을 뿐 아니라 위계에 따라 매개되는 대상을 보호하거나 다른 사람으로 부터 시선을 차단하기 위한 것도 있었다.
세 번째, 영역 안의 매개공간은 여러 개의 요소가 중첩을 이룬 형태로 요소 자체가 공간을 한정시켜 만들어진 경우가 대부분이었다. 면적인 유형보다는 선적인 유형이 많았고 중첩되어 사용된 사례로는 삼도(三道)나 어도(御道), 계단, 월대(月臺), 문(門)이 중첩되어 나타난 경우이다. 외현적 특성으로 위계가 다른 공간의 상반된 성격에서 오는 충격을 완화시켜주는 공간의 역할을 하는 완충성이 대부분으로 나타났다. 내재적 특성으로는 요소의 장식과 형식을 통한 위계성, 공간의 이용행태를 통한 공간 자체가 가지고 있는 성격을 보임으로 고유성이 가장 많았다. 또한, 공간 안에 담, 취병(翠屛), 판장담 등으로 이용자의 신분에 따라 여러 겹으로 중첩되어 그 공간의 위계와 깊이를 더하기도 하였다.
따라서 본 연구의 전체적인 내용을 요약하면 다음과 같다. 첫째, 사례연구를 통해 내부공간을 중점적으로 계획하는 서구나 현대 우리나라에서 공간을 계획하고 구성할 때 매개공간을 소홀히 여기고 있음을 알 수 있었다. 그러나 내부 공간 의 연장으로 외부공간에 대한 배려는 공간을 더욱 풍부하고 다양하게 만들어 준다는 것을 본 연구를 통해 알 수 있었다. 둘째, 현대 매개공간에서 수직적 형태는 지형적 차이에 의해 생긴 것이 대부분인데 창덕궁에서는 지형의 차이에 의한 것도 있었지만, 위계나 상징을 강조하기 위한 것이 대부분이었다. 이것은 요소나 건물만 사용하여 표현된 공간보다 더욱 흥미로운 공간으로 인식된다. 마지막으로 유형별 특성은 <표 12> 에서 보면 수평적 형태의 면적 유형은 고유성과 경계성, 선적 유형은 고유성과 연속성의 역할을 가장 많이 하고 있었고 수직적 형태의 면적 유형은 고유성과 완충성이 가장 많이 나타났으며 선적 유형은 나타나지 않았다. 본 연구를 통해 전통공간의 잠재성을 일깨워 더욱 활성화시키며, 현대공간을 좀 더 풍부하고 바람직한 방향으로 유도하는 계기가 될 것이다.
Communications communication gap among spaces are problematic in modern society, thus the necessity of intermediate space is appeared. Intermediate space is generally defined as a space which mediates to connect or combine spaces each other among two or more spaces, and it is often confused with ter...
Communications communication gap among spaces are problematic in modern society, thus the necessity of intermediate space is appeared. Intermediate space is generally defined as a space which mediates to connect or combine spaces each other among two or more spaces, and it is often confused with term of ‘transitional space’. In this study, through previous researches, intermediate space is defined as??A space which has two or more spaces on the plane and functions to connect or combine spaces, a space which contains sequence, accessibility, boundary and shock absorbing as extrinsic characteristics, hierarchy, identity and multiplicity as intrinsic characteristics.??
The research subject is Changdeokgung(昌德宮royal palaces) which was built as a detached palace and a representative Korean traditional space. In Changdeokgung, hierarchy was important due to the characteristics of the palace. The elements and methods of constructing the space were variously arranged, thus intermediate spaces were shown in abundance. In addition, 「Donggweoldo(東闕圖 painting of east palace)」which is a special picture about Changdeokgung in Sunjo(純祖 the king of 23th in Joseon) reign informs disappeared buildings, elements and the methods of spaces constructed. Historical materials such as「The annals of the choson dynasty(朝鮮王朝實)」,「The daily of royal secretariat(承政院日記)」and 「Manuscripts of the palaces(宮闕志)」also show how people used the space.
The spaces of Changdeokgung are divided into three Jo(朝) which is one of standard form in Korean traditional palace, and they are Yeonjo(燕朝), Chijo(治朝), Weojo(外朝). The research was done by dividing the space of Changdeokgung into inside and outside of Changdeokgung, spaces between the area and the area and intermediate space in spaces. Spaces can be classified as horizontal space and vertical space by the level difference, and they also can be divided into the lineal space and the dimensional space by the shape.
The results of study on intermediate spaces in Changdeokgung are like followings. First, intermediate spaces in the inside and outside of the palace(Changdeokgung) equally showed lineal shape and dimensional shape with horizontal shape. Accessibility as the space focused on the gate of royal palace, sequence with effective function as entrance and exit, boundary with function to guard the palace related to the divine of the military were found as extrinsic characteristics. By adding natural elements like Geumcheon bridge(禁川橋), trees in wide space near Geumho gate(金虎門), which is one of dimensional area, it showed shock absorbing which harmonize characteristics between the inside and outside of the palace(Changdeokgung). Identity and hierarchy through the size and name's symbol of the gates are shown as intrinsic characteristics.
Second, intermediate spaces among areas mostly have lineal shape with horizontal form. Sequence are mostly shown from the area of moving line which has a functional role as an extrinsic characteristic, and identity of area according to the shape of gates or meaning of names on gates to express the area are shown as intrinsic characteristic. Hierarchy is noticed by the difference of piled degree on door according to the character and hierarchy of intermediate space which connect an area with another area. The front space of Injeng gate(仁政門) also showed identity through harmonizing the nature and architectures. These characteristics showed not only hierarchy of people who use the space but also the purpose of guarding the space or blocking others'.
Third, intermediate space in the area of the palace is the shape which is piled multi-elements, and in the most case, elements themselves restrict the space to create the space. There are more lineal elements than dimensional elements, and examples are Samdo(三道 three ways), Eodo(御道 the way of the king), Weoldei(月臺 stones in front of the palace), stairs and gates. Sequence with functional role as moving line and accessibility by the characteristics of gates are shown as extrinsic characteristics. Hierarchy through decoration and form, identity and multiplicity are showed as intrinsic characteristics. Moreover, a wall(fence), a quickset(翠屛), door, Panjangdam(the wall made by planks) are piled to show hierarchy of user in the space, and it adds hierarchy and depth in the space.
The results of study on intermediate space are like followings. First, through the previous researches, western space and modern Korean space are tend to focus on inner space so intermediate space is often neglected when they are constructed. The study of Changdeokgung's intermediate space proved that outer space should be considered importantly in order to make more rich and various space. Second, vertical shape in modern intermediate space is usually made by geographical difference, but in Changdeokgung it is also mostly made to emphasize hierarchy and symbol. Finally, in the characteristics of shapes, dimensional shape with vertical shape functions as identity and boundary, and linear shape functions commonly as identity and sequence. Dimensional shape of horizontal shape mostly shows identity and shock absorbing, and linear shape is not appeared. This study will be useful for waking the potential of Korean traditional space up and activating it to lead modern space into more abundant and desirable directions.
Communications communication gap among spaces are problematic in modern society, thus the necessity of intermediate space is appeared. Intermediate space is generally defined as a space which mediates to connect or combine spaces each other among two or more spaces, and it is often confused with term of ‘transitional space’. In this study, through previous researches, intermediate space is defined as??A space which has two or more spaces on the plane and functions to connect or combine spaces, a space which contains sequence, accessibility, boundary and shock absorbing as extrinsic characteristics, hierarchy, identity and multiplicity as intrinsic characteristics.??
The research subject is Changdeokgung(昌德宮royal palaces) which was built as a detached palace and a representative Korean traditional space. In Changdeokgung, hierarchy was important due to the characteristics of the palace. The elements and methods of constructing the space were variously arranged, thus intermediate spaces were shown in abundance. In addition, 「Donggweoldo(東闕圖 painting of east palace)」which is a special picture about Changdeokgung in Sunjo(純祖 the king of 23th in Joseon) reign informs disappeared buildings, elements and the methods of spaces constructed. Historical materials such as「The annals of the choson dynasty(朝鮮王朝實)」,「The daily of royal secretariat(承政院日記)」and 「Manuscripts of the palaces(宮闕志)」also show how people used the space.
The spaces of Changdeokgung are divided into three Jo(朝) which is one of standard form in Korean traditional palace, and they are Yeonjo(燕朝), Chijo(治朝), Weojo(外朝). The research was done by dividing the space of Changdeokgung into inside and outside of Changdeokgung, spaces between the area and the area and intermediate space in spaces. Spaces can be classified as horizontal space and vertical space by the level difference, and they also can be divided into the lineal space and the dimensional space by the shape.
The results of study on intermediate spaces in Changdeokgung are like followings. First, intermediate spaces in the inside and outside of the palace(Changdeokgung) equally showed lineal shape and dimensional shape with horizontal shape. Accessibility as the space focused on the gate of royal palace, sequence with effective function as entrance and exit, boundary with function to guard the palace related to the divine of the military were found as extrinsic characteristics. By adding natural elements like Geumcheon bridge(禁川橋), trees in wide space near Geumho gate(金虎門), which is one of dimensional area, it showed shock absorbing which harmonize characteristics between the inside and outside of the palace(Changdeokgung). Identity and hierarchy through the size and name's symbol of the gates are shown as intrinsic characteristics.
Second, intermediate spaces among areas mostly have lineal shape with horizontal form. Sequence are mostly shown from the area of moving line which has a functional role as an extrinsic characteristic, and identity of area according to the shape of gates or meaning of names on gates to express the area are shown as intrinsic characteristic. Hierarchy is noticed by the difference of piled degree on door according to the character and hierarchy of intermediate space which connect an area with another area. The front space of Injeng gate(仁政門) also showed identity through harmonizing the nature and architectures. These characteristics showed not only hierarchy of people who use the space but also the purpose of guarding the space or blocking others'.
Third, intermediate space in the area of the palace is the shape which is piled multi-elements, and in the most case, elements themselves restrict the space to create the space. There are more lineal elements than dimensional elements, and examples are Samdo(三道 three ways), Eodo(御道 the way of the king), Weoldei(月臺 stones in front of the palace), stairs and gates. Sequence with functional role as moving line and accessibility by the characteristics of gates are shown as extrinsic characteristics. Hierarchy through decoration and form, identity and multiplicity are showed as intrinsic characteristics. Moreover, a wall(fence), a quickset(翠屛), door, Panjangdam(the wall made by planks) are piled to show hierarchy of user in the space, and it adds hierarchy and depth in the space.
The results of study on intermediate space are like followings. First, through the previous researches, western space and modern Korean space are tend to focus on inner space so intermediate space is often neglected when they are constructed. The study of Changdeokgung's intermediate space proved that outer space should be considered importantly in order to make more rich and various space. Second, vertical shape in modern intermediate space is usually made by geographical difference, but in Changdeokgung it is also mostly made to emphasize hierarchy and symbol. Finally, in the characteristics of shapes, dimensional shape with vertical shape functions as identity and boundary, and linear shape functions commonly as identity and sequence. Dimensional shape of horizontal shape mostly shows identity and shock absorbing, and linear shape is not appeared. This study will be useful for waking the potential of Korean traditional space up and activating it to lead modern space into more abundant and desirable directions.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.