우리는 흔히 음악을 클래식과 대중음악으로 나누어 생각한다. 클래식은 어렵고 딱딱한 음악이고 대중음악은 가볍고 쉬운 음악으로 여긴다. 이러한 생각의 중간지점에 서는 음악이 아마 뮤지컬일 것이다. 뮤지컬은 재미있는 줄거리와 듣기 좋은 음악, 화려한 무대장치와 의상 등으로 요즘 새롭게 각광받고 있는 대중예술이다. 이러한 뮤지컬이 음악교과에 소개되어 학생들에게 좋은 반응을 얻고 있다.
뮤지컬은 여러 대중매체를 통해 학생들에게 널리 소개되어져 있어서 어렵지 않고 좋은 음악을 원하는 학생들에게 소개하기에 알맞다. 아직까지 교과서에서 ...
우리는 흔히 음악을 클래식과 대중음악으로 나누어 생각한다. 클래식은 어렵고 딱딱한 음악이고 대중음악은 가볍고 쉬운 음악으로 여긴다. 이러한 생각의 중간지점에 서는 음악이 아마 뮤지컬일 것이다. 뮤지컬은 재미있는 줄거리와 듣기 좋은 음악, 화려한 무대장치와 의상 등으로 요즘 새롭게 각광받고 있는 대중예술이다. 이러한 뮤지컬이 음악교과에 소개되어 학생들에게 좋은 반응을 얻고 있다.
뮤지컬은 여러 대중매체를 통해 학생들에게 널리 소개되어져 있어서 어렵지 않고 좋은 음악을 원하는 학생들에게 소개하기에 알맞다. 아직까지 교과서에서 다양한 뮤지컬이 소개되어 있지는 않지만, 이 중 교과서에서 가장 돋보이는 것은 뮤지컬 “사운드 오브 뮤직”이다. 뮤지컬 “사운드 오브 뮤직”의 레퍼토리는 이미 많은 대중에게 소개되어 있어서 가창지도에 용이할 뿐만 아니라 다양한 음악이론을 담고 있어 이론 학습에 까지 그 효과를 기대할 수 있다.
본 논문은 중학교 교과서의 수록된 ‘도레미송’, ‘외로운 양치기’, ‘사운드 오브 뮤직’을 통한 학습방법에 관해 연구하고 있다. 각 곡은 곡마다의 특징과 이론을 담고 있을 뿐만 아니라, 실제로 학생들이 부르기에 재미있다. ‘도레미송’은 재치있는 가사를 통해 음계 학습을 할 수 있으며, ‘외로운 양치기’는 요들 창법과 음정의 관계에 대해, ‘사운드 오브 뮤직’은 아카펠라를 통한 화성감을 익히고 붙임줄과 이음줄에 관해 학습할 수 있다. 마지막으로 학생들이 직접 짤막한 뮤지컬을 만들어보는 과정을 통해 뮤지컬이라는 장르를 몸소 익혀볼 수도 있다.
음악은 발전하고 있다. 음악의 발전과 함께 학생들이 요구하는 음악도 다양해지고 있다. 그러나 음악교과가 그 발전을 담아내고 있지 못하는 것이 현실이다. 그렇기 때문에 음악교과서는 새로운 장르의 음악을 다루고 소개하여 학생들이 음악교과를 진부하게 여기지 않도록 해야 한다. 앞으로도 학생들의 입장에 서서 계속적인 연구와 노력이 이루어져야 할 것이다.
우리는 흔히 음악을 클래식과 대중음악으로 나누어 생각한다. 클래식은 어렵고 딱딱한 음악이고 대중음악은 가볍고 쉬운 음악으로 여긴다. 이러한 생각의 중간지점에 서는 음악이 아마 뮤지컬일 것이다. 뮤지컬은 재미있는 줄거리와 듣기 좋은 음악, 화려한 무대장치와 의상 등으로 요즘 새롭게 각광받고 있는 대중예술이다. 이러한 뮤지컬이 음악교과에 소개되어 학생들에게 좋은 반응을 얻고 있다.
뮤지컬은 여러 대중매체를 통해 학생들에게 널리 소개되어져 있어서 어렵지 않고 좋은 음악을 원하는 학생들에게 소개하기에 알맞다. 아직까지 교과서에서 다양한 뮤지컬이 소개되어 있지는 않지만, 이 중 교과서에서 가장 돋보이는 것은 뮤지컬 “사운드 오브 뮤직”이다. 뮤지컬 “사운드 오브 뮤직”의 레퍼토리는 이미 많은 대중에게 소개되어 있어서 가창지도에 용이할 뿐만 아니라 다양한 음악이론을 담고 있어 이론 학습에 까지 그 효과를 기대할 수 있다.
본 논문은 중학교 교과서의 수록된 ‘도레미송’, ‘외로운 양치기’, ‘사운드 오브 뮤직’을 통한 학습방법에 관해 연구하고 있다. 각 곡은 곡마다의 특징과 이론을 담고 있을 뿐만 아니라, 실제로 학생들이 부르기에 재미있다. ‘도레미송’은 재치있는 가사를 통해 음계 학습을 할 수 있으며, ‘외로운 양치기’는 요들 창법과 음정의 관계에 대해, ‘사운드 오브 뮤직’은 아카펠라를 통한 화성감을 익히고 붙임줄과 이음줄에 관해 학습할 수 있다. 마지막으로 학생들이 직접 짤막한 뮤지컬을 만들어보는 과정을 통해 뮤지컬이라는 장르를 몸소 익혀볼 수도 있다.
음악은 발전하고 있다. 음악의 발전과 함께 학생들이 요구하는 음악도 다양해지고 있다. 그러나 음악교과가 그 발전을 담아내고 있지 못하는 것이 현실이다. 그렇기 때문에 음악교과서는 새로운 장르의 음악을 다루고 소개하여 학생들이 음악교과를 진부하게 여기지 않도록 해야 한다. 앞으로도 학생들의 입장에 서서 계속적인 연구와 노력이 이루어져야 할 것이다.
People generally tend to categorize music as either classical orpopular music, which is commonly abbreviated as the pop music. Classical music is regarded as difficult and conservative whereas pop music is thought to be light and familiar. The genre musical probably stands in the middle of this spec...
People generally tend to categorize music as either classical orpopular music, which is commonly abbreviated as the pop music. Classical music is regarded as difficult and conservative whereas pop music is thought to be light and familiar. The genre musical probably stands in the middle of this spectrum. Peoplefind musical entertaining as it combines together interesting plot, enjoyable music, extravagant stage and costumes. Recently, school text books have started to introduce musical and the response ofthe students have been noticeably positive.
Because many students are already familiar with musical via various mass media, it is suitable for students wishing to learn quality but not difficult music. Althoughnot many have been introduced in the text books yet, the most prominent is the "Sound of Music" which is not only already world-wide famous but also has various music theories thus thought to be effective in theory education.
This thesis studies the possible educative method through "Do-re-mi song", "The Lonely Shepherd" and "Sound of Music" which have been introduced in middle school text books. Each song has its own characteristics and music theory andis also fun for students to sing along. The students can sing and learn about the music scalesthrough clever lyrics of the 'Do-re-mi song", yodel vocalism and interval through "The Lonely Shepherd" and ties, binds, harmony through the a cappella in the 'Sound of Music". They can then attempt to produce a short piece of musical applying what they have learnt.
Music has always continuously evolved and the demands of the students have advanced along with it. However, the unfortunate reality is that the school books have not been able to reflect any of this progress in music. Therefore, the text books need transformation to encourage and promote the interest of the students in music while continued and varied research carried out from the perspective of the students is indispensable.
People generally tend to categorize music as either classical orpopular music, which is commonly abbreviated as the pop music. Classical music is regarded as difficult and conservative whereas pop music is thought to be light and familiar. The genre musical probably stands in the middle of this spectrum. Peoplefind musical entertaining as it combines together interesting plot, enjoyable music, extravagant stage and costumes. Recently, school text books have started to introduce musical and the response ofthe students have been noticeably positive.
Because many students are already familiar with musical via various mass media, it is suitable for students wishing to learn quality but not difficult music. Althoughnot many have been introduced in the text books yet, the most prominent is the "Sound of Music" which is not only already world-wide famous but also has various music theories thus thought to be effective in theory education.
This thesis studies the possible educative method through "Do-re-mi song", "The Lonely Shepherd" and "Sound of Music" which have been introduced in middle school text books. Each song has its own characteristics and music theory andis also fun for students to sing along. The students can sing and learn about the music scalesthrough clever lyrics of the 'Do-re-mi song", yodel vocalism and interval through "The Lonely Shepherd" and ties, binds, harmony through the a cappella in the 'Sound of Music". They can then attempt to produce a short piece of musical applying what they have learnt.
Music has always continuously evolved and the demands of the students have advanced along with it. However, the unfortunate reality is that the school books have not been able to reflect any of this progress in music. Therefore, the text books need transformation to encourage and promote the interest of the students in music while continued and varied research carried out from the perspective of the students is indispensable.
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