본 연구는 불법주차의 패턴과 발생특성을 분석하고 이를 근거로 개선방안을 제시하고자 한다. 연구결과의 주요내용은 다음과 같이 정리할 수 있다. 불법주차 분석대상은 용도별로 공동주택지, 단독주택지와 공업지역, 상업지역으로 구분하였다. 불법주차 실태조사와 불법주차를 행한 운전자를 대상으로 설문조사를 실시하였다. 조사일은 평일의 1일로 정하였고, 설문조사는 지점당 ...
본 연구는 불법주차의 패턴과 발생특성을 분석하고 이를 근거로 개선방안을 제시하고자 한다. 연구결과의 주요내용은 다음과 같이 정리할 수 있다. 불법주차 분석대상은 용도별로 공동주택지, 단독주택지와 공업지역, 상업지역으로 구분하였다. 불법주차 실태조사와 불법주차를 행한 운전자를 대상으로 설문조사를 실시하였다. 조사일은 평일의 1일로 정하였고, 설문조사는 지점당 불법주차를 한 운전자 약 100인을 대상으로 시행하였으며, 실태조사는 조사자가 직접 조사지역에서 불법 주차한 차량의 진ㆍ출입을 파악하였다. 1. 실태조사로서는 분석대상의 차량구성비는 승용차 기준으로 공동주택지 49.3%, 단독주택지 72.7%, 상업지역 77.9%, 공업지역 72.1%로 가장 많이 나타났다. 주차형태는 단독주택지와 공업지역에서는 장시간 주차하는 차량이 많고, 상업지역엔 1시간미만의 간단한 업무를 보는 사람이 대부분이었다. 2. 설문조사에 응한 응답자의 특성을 살펴보면, 공업지역은 남자가 84%, 여가가 16%로 성별분포가 가장 크게 차이가 나는 것으로 나타났다. 연령별로는 공업지역에서는 40세~50세의 분포가 많은 것이 특징적으로 나오고 있으며, 상업지역과 공동주택지는 20~30세 집중이 되어 나타나고 있다. 직업분포를 살펴보면 전체적으로 자영업이 32.8%로 가장 많은 직업으로 분류되었고 그 다음으로는 직장인이 25.3%로 많은 것으로 나타났다. 또한 운전경력으로는 5년 이내가 28.2%로 가장 많았으며, 10년과 15년이 18.6%로 그 다음으로 많이 나타났다. 차종구성은 승용차가 공동주택에서 90.0%로 나타났고 단독주택으로는 82.0%, 공업지역에는 65.0%, 상업지역에서는 91.0%로 가장 많이 나타났다. 차종별에 따른 주차지속시간에 대한 실태조사중 입차하여 출차한 차량을 승용차와 기타차량으로 구분하여 조사하였으며, 공동주택지에서는 10분과 20분이 35.3%와 32.4%로서 전체의 67.7%를 차지하고 있으며, 단독주택은 20분 이내의 주차가 전체에서 61.8%, 다음으로 60분 동안 주차한 차량이 14.7%로 나타났다. 공업지역에서는 50분 이내가 전체의 22.2%로 조사차량 총 9대중 2대로 나타났으며, 상업지역에서는 상가와 은행이 있는 지역의 특성상 20분내로 잠시 주차를 하는 유형이 총 88대에 63대로 71.6%의 비율을 차지하고 있는 것으로 나타났다. 3. 불법주차의 목적으로는 업무로 인한 주차에 관한 응답이 많았으며, ‘간단한 볼일로 인한 잠깐 동안의 주차’가 가장 많았다. 이때 5분 이내의 거리에 대한 목적지까지 분포가 가장 많이 나타났으며, 설문자가 느끼는 단기간의 주차가 몇 분인지에 관하여서는 공동주택이 36.0%, 단독주택 41.0%, 상업지역이 44.0%로 5분 정도가 가장 많았다. 4. 불법주차에 대한 개선방안으로는 ‘정책적인 방안’과 ‘적정 주차장의 요금’, ‘주차장의 적정배치’에 대해 설문조사ㆍ분석하여 나타내었다. 합리적인 정책도입으로는 공동주택지와 단독주택지, 상업지역의 경우 ‘주변에 합법주차장 확대 설치’라는 질문에 공동주택지 56.0%와 단독주택지 57.0%, 상업지역이 46.0%로 가장 많이 응답을 했고. 공업지역은 다른 지역의 응답결과와는 다르게 ‘주차요금인하‘라는 개선방안이 적절하다는 항목이 48.0%로 나타났다. 주차장을 이용할 경우 시간당 적정요금에 대한 항목의 조사내용으로 공동주택지의 40.0%와 공업지역의 47.0%가 1,000원이 적당하다고 응답하였고, 단독주택지의 53.0%와 상업지역의 38.0%는 500원이 적당하다는 의견이 많았다. 주차장의 적정배치 중 유료주차장은 무료주차장 보다 더 근접거리에 있을 것을 요구하고 있다. 이상과 같이 불법주차에 대하여 용도지역별로 공동주택지, 단독주택지, 공업지역, 상업지역에 대하여 공간적 특성에 관하여 분석하였으며, 불법주차에 대한 개선방안은 합리적인 정책도입과 주차장의 개방 등의 여러 방법들이 있겠지만 무엇보다 운전자의 의식개선이 필요할 것으로 사료된다.
본 연구는 불법주차의 패턴과 발생특성을 분석하고 이를 근거로 개선방안을 제시하고자 한다. 연구결과의 주요내용은 다음과 같이 정리할 수 있다. 불법주차 분석대상은 용도별로 공동주택지, 단독주택지와 공업지역, 상업지역으로 구분하였다. 불법주차 실태조사와 불법주차를 행한 운전자를 대상으로 설문조사를 실시하였다. 조사일은 평일의 1일로 정하였고, 설문조사는 지점당 불법주차를 한 운전자 약 100인을 대상으로 시행하였으며, 실태조사는 조사자가 직접 조사지역에서 불법 주차한 차량의 진ㆍ출입을 파악하였다. 1. 실태조사로서는 분석대상의 차량구성비는 승용차 기준으로 공동주택지 49.3%, 단독주택지 72.7%, 상업지역 77.9%, 공업지역 72.1%로 가장 많이 나타났다. 주차형태는 단독주택지와 공업지역에서는 장시간 주차하는 차량이 많고, 상업지역엔 1시간미만의 간단한 업무를 보는 사람이 대부분이었다. 2. 설문조사에 응한 응답자의 특성을 살펴보면, 공업지역은 남자가 84%, 여가가 16%로 성별분포가 가장 크게 차이가 나는 것으로 나타났다. 연령별로는 공업지역에서는 40세~50세의 분포가 많은 것이 특징적으로 나오고 있으며, 상업지역과 공동주택지는 20~30세 집중이 되어 나타나고 있다. 직업분포를 살펴보면 전체적으로 자영업이 32.8%로 가장 많은 직업으로 분류되었고 그 다음으로는 직장인이 25.3%로 많은 것으로 나타났다. 또한 운전경력으로는 5년 이내가 28.2%로 가장 많았으며, 10년과 15년이 18.6%로 그 다음으로 많이 나타났다. 차종구성은 승용차가 공동주택에서 90.0%로 나타났고 단독주택으로는 82.0%, 공업지역에는 65.0%, 상업지역에서는 91.0%로 가장 많이 나타났다. 차종별에 따른 주차지속시간에 대한 실태조사중 입차하여 출차한 차량을 승용차와 기타차량으로 구분하여 조사하였으며, 공동주택지에서는 10분과 20분이 35.3%와 32.4%로서 전체의 67.7%를 차지하고 있으며, 단독주택은 20분 이내의 주차가 전체에서 61.8%, 다음으로 60분 동안 주차한 차량이 14.7%로 나타났다. 공업지역에서는 50분 이내가 전체의 22.2%로 조사차량 총 9대중 2대로 나타났으며, 상업지역에서는 상가와 은행이 있는 지역의 특성상 20분내로 잠시 주차를 하는 유형이 총 88대에 63대로 71.6%의 비율을 차지하고 있는 것으로 나타났다. 3. 불법주차의 목적으로는 업무로 인한 주차에 관한 응답이 많았으며, ‘간단한 볼일로 인한 잠깐 동안의 주차’가 가장 많았다. 이때 5분 이내의 거리에 대한 목적지까지 분포가 가장 많이 나타났으며, 설문자가 느끼는 단기간의 주차가 몇 분인지에 관하여서는 공동주택이 36.0%, 단독주택 41.0%, 상업지역이 44.0%로 5분 정도가 가장 많았다. 4. 불법주차에 대한 개선방안으로는 ‘정책적인 방안’과 ‘적정 주차장의 요금’, ‘주차장의 적정배치’에 대해 설문조사ㆍ분석하여 나타내었다. 합리적인 정책도입으로는 공동주택지와 단독주택지, 상업지역의 경우 ‘주변에 합법주차장 확대 설치’라는 질문에 공동주택지 56.0%와 단독주택지 57.0%, 상업지역이 46.0%로 가장 많이 응답을 했고. 공업지역은 다른 지역의 응답결과와는 다르게 ‘주차요금인하‘라는 개선방안이 적절하다는 항목이 48.0%로 나타났다. 주차장을 이용할 경우 시간당 적정요금에 대한 항목의 조사내용으로 공동주택지의 40.0%와 공업지역의 47.0%가 1,000원이 적당하다고 응답하였고, 단독주택지의 53.0%와 상업지역의 38.0%는 500원이 적당하다는 의견이 많았다. 주차장의 적정배치 중 유료주차장은 무료주차장 보다 더 근접거리에 있을 것을 요구하고 있다. 이상과 같이 불법주차에 대하여 용도지역별로 공동주택지, 단독주택지, 공업지역, 상업지역에 대하여 공간적 특성에 관하여 분석하였으며, 불법주차에 대한 개선방안은 합리적인 정책도입과 주차장의 개방 등의 여러 방법들이 있겠지만 무엇보다 운전자의 의식개선이 필요할 것으로 사료된다.
The purpose of this study is to analyze the pattern of illegal parking and its occurrence property and then, on the basis of that, to propose a reform measure against it. The results of this research can be summarized as follows: The subjects of analysis for illegal parking were classified into, by ...
The purpose of this study is to analyze the pattern of illegal parking and its occurrence property and then, on the basis of that, to propose a reform measure against it. The results of this research can be summarized as follows: The subjects of analysis for illegal parking were classified into, by its use, into common residential area, independent residential area and industrial area, and business area. For research, first of all the researcher conducted a questionnaire survey on the drivers who violated the parking regulations with the investigation into the actual conditions of illegal parking. Concretely, investigation was conducted on the 1st, ordinary day, of a month, and the subjects of questionnaire survey were about 100 drivers each area who violated the parking regulations, investigation on the actual conditions was conducted in direct by the researcher himself in the subject areas to look over the coming-in & out status of illegal parking cars. 1. It's found that the component ration of subject cars for analysis were, on the basis of passenger car, 49.3% for common residential area, 72.7% for independent residential area, 77.9% for business area, and 72.1% for industrial area. Parking pattern was mostly of long time parking for independent residential area and industrial area, and of 'less than 1 hour' parking for brief business. 2. When looking over the characteristics of respondents, it's found that there is a significant difference in the distinction of sex with 84% for male drivers and 16% for female ones in the industrial area, and the majority of subjects there is characterized by 40~50 years old in age distribution, and in business & common residential area, it was 20~30 years old. In job distribution, the majority was self-supporting business persons with 32.8%, nextly employees of a company with 25.3%. In addition, driving career was mostly within 5 years with 28.2%, next between 10 and 15 years with 18.6%. In the kinds of car, passenger cars accounted for 90.0% in common residential area, 82.0% in independent residential area, 65.0% in industrial area and 91.0% in business area. In investigation on actual conditions of parking duration time by the kind of cars with classifying into passenger cars and the other ones, it's found that they, 67.7%, stayed at there for 10 and 20 minutes, 35.3% and 32.4% respectively in common residential area, and in independent residential area, cars of 61.8% stayed there mostly within 20 minutes, nextly 14.7% stayed for about 60 minutes. In industrial area, cars of 22.2%, 2 of total 9 investigated cars stayed within 50 minutes, while in business area, due to regional property of having shop and bank, they stayed, for the most part, in a short time within 20 minutes for 71.6%. 63 of total 88 cars. 3. Most drivers who violated the parking regulations responded that they parked their car for a short time 'to do urgent business'. At this time, their destination for business was mostly within 5 minutes walk from there, and the time that the responds feel as short time was, for the most part, about 5 minutes for 36.0% in common residential area, 41.0% in independent area and 44.0% in business area. 4. As countermeasures against illegal parking act, 'matters of policy', 'reasonable parking charge', and 'appropriate disposition of parking lot' are proposed from the questionnaire analysis. As reasonable policy, drivers proposed 'construction & expansion of legal parking site around' in case of common residential area for 56.0% and independent residential area for 57.0%, business area for 46.0%. However in case of industrial area, respondents proposed, differently from ones of other areas, 'lowering the parking charge' for 48.0%. In case of utilizing parking lot, reasonable parking charge they proposed was 1000 won a hour for 40.0% in common residential area and 47.0% in industrial area, and it was 500 won for 53.0% in independent residential area and 38.0% in business area. In the disposition of parking lot, they have required a pay parking lot to be more near than free parking lot. As shown above, the research analyzed the spacial characteristics of common & independent residential area, industrial area, and business area by its use concerning illegal parking act. As countermeasures against illegal parking act, there are several measures including the introduction of reasonable policy and opening parking lot to the public, first of all the reform of drivers' consciousness is needed not to violate the parking regulations.
The purpose of this study is to analyze the pattern of illegal parking and its occurrence property and then, on the basis of that, to propose a reform measure against it. The results of this research can be summarized as follows: The subjects of analysis for illegal parking were classified into, by its use, into common residential area, independent residential area and industrial area, and business area. For research, first of all the researcher conducted a questionnaire survey on the drivers who violated the parking regulations with the investigation into the actual conditions of illegal parking. Concretely, investigation was conducted on the 1st, ordinary day, of a month, and the subjects of questionnaire survey were about 100 drivers each area who violated the parking regulations, investigation on the actual conditions was conducted in direct by the researcher himself in the subject areas to look over the coming-in & out status of illegal parking cars. 1. It's found that the component ration of subject cars for analysis were, on the basis of passenger car, 49.3% for common residential area, 72.7% for independent residential area, 77.9% for business area, and 72.1% for industrial area. Parking pattern was mostly of long time parking for independent residential area and industrial area, and of 'less than 1 hour' parking for brief business. 2. When looking over the characteristics of respondents, it's found that there is a significant difference in the distinction of sex with 84% for male drivers and 16% for female ones in the industrial area, and the majority of subjects there is characterized by 40~50 years old in age distribution, and in business & common residential area, it was 20~30 years old. In job distribution, the majority was self-supporting business persons with 32.8%, nextly employees of a company with 25.3%. In addition, driving career was mostly within 5 years with 28.2%, next between 10 and 15 years with 18.6%. In the kinds of car, passenger cars accounted for 90.0% in common residential area, 82.0% in independent residential area, 65.0% in industrial area and 91.0% in business area. In investigation on actual conditions of parking duration time by the kind of cars with classifying into passenger cars and the other ones, it's found that they, 67.7%, stayed at there for 10 and 20 minutes, 35.3% and 32.4% respectively in common residential area, and in independent residential area, cars of 61.8% stayed there mostly within 20 minutes, nextly 14.7% stayed for about 60 minutes. In industrial area, cars of 22.2%, 2 of total 9 investigated cars stayed within 50 minutes, while in business area, due to regional property of having shop and bank, they stayed, for the most part, in a short time within 20 minutes for 71.6%. 63 of total 88 cars. 3. Most drivers who violated the parking regulations responded that they parked their car for a short time 'to do urgent business'. At this time, their destination for business was mostly within 5 minutes walk from there, and the time that the responds feel as short time was, for the most part, about 5 minutes for 36.0% in common residential area, 41.0% in independent area and 44.0% in business area. 4. As countermeasures against illegal parking act, 'matters of policy', 'reasonable parking charge', and 'appropriate disposition of parking lot' are proposed from the questionnaire analysis. As reasonable policy, drivers proposed 'construction & expansion of legal parking site around' in case of common residential area for 56.0% and independent residential area for 57.0%, business area for 46.0%. However in case of industrial area, respondents proposed, differently from ones of other areas, 'lowering the parking charge' for 48.0%. In case of utilizing parking lot, reasonable parking charge they proposed was 1000 won a hour for 40.0% in common residential area and 47.0% in industrial area, and it was 500 won for 53.0% in independent residential area and 38.0% in business area. In the disposition of parking lot, they have required a pay parking lot to be more near than free parking lot. As shown above, the research analyzed the spacial characteristics of common & independent residential area, industrial area, and business area by its use concerning illegal parking act. As countermeasures against illegal parking act, there are several measures including the introduction of reasonable policy and opening parking lot to the public, first of all the reform of drivers' consciousness is needed not to violate the parking regulations.
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