우리나라는 생활수준 향상으로 자동차등록대수는 매년 증가하여 2017년 현재 2,200만대를 넘어가고 있는 수준이다. 이러한 자동차의 증가는 다양한 사회적 문제를 불러오고 있으며, 대도시권의 불법 주정차 역시 큰 사회적 문제 중 하나로 인식되고 있다. 이런 불법 주정차는 사회적, 경제적으로 막대한 비용을 손실시키고 있으며 이를 해결하기 위하여 시와 자치구가 관할 구간에서 불법 주정차 단속을 시행하고 있지만 자원이 한정되어있어 행정력의 한계를 보이고 있는 실정이다. 이를 해결하기 위해서 한정된 자원을 가지고 효율적인 불법 주정차 단속을 시행하기 위한 방안을 마련할 필요가 있다. 본 연구에서는 서울시의 자치구를 대상으로 불법 주정차의 특성을 반영한 불법 주정차 유형을 3가지로 구분하여 불법 주정차 실태조사를 실시하고, 불법 주정차에 영향을 미칠 것이라 판단되는 지표들을 선정해 차로와 보도 상에서 발생하는 불법 주정차의 도로 환경적 영향요인을 예측하며 불법 주정차를 감소하기 위해 어떤 노력이 필요한지 제시하고자 한다. 분석결과 각각을 개별적으로 분석하는 음이항 모형과 두 개의 모형을 동시에 예측하여 ...
우리나라는 생활수준 향상으로 자동차등록대수는 매년 증가하여 2017년 현재 2,200만대를 넘어가고 있는 수준이다. 이러한 자동차의 증가는 다양한 사회적 문제를 불러오고 있으며, 대도시권의 불법 주정차 역시 큰 사회적 문제 중 하나로 인식되고 있다. 이런 불법 주정차는 사회적, 경제적으로 막대한 비용을 손실시키고 있으며 이를 해결하기 위하여 시와 자치구가 관할 구간에서 불법 주정차 단속을 시행하고 있지만 자원이 한정되어있어 행정력의 한계를 보이고 있는 실정이다. 이를 해결하기 위해서 한정된 자원을 가지고 효율적인 불법 주정차 단속을 시행하기 위한 방안을 마련할 필요가 있다. 본 연구에서는 서울시의 자치구를 대상으로 불법 주정차의 특성을 반영한 불법 주정차 유형을 3가지로 구분하여 불법 주정차 실태조사를 실시하고, 불법 주정차에 영향을 미칠 것이라 판단되는 지표들을 선정해 차로와 보도 상에서 발생하는 불법 주정차의 도로 환경적 영향요인을 예측하며 불법 주정차를 감소하기 위해 어떤 노력이 필요한지 제시하고자 한다. 분석결과 각각을 개별적으로 분석하는 음이항 모형과 두 개의 모형을 동시에 예측하여 표준 오차가 적은 등 예측의 효율성이 더 높은 겉보기 무관 음이항 모형(SUNB) 중 어느 모형을 사용해도 크게 상관이 없으며 신뢰수준 95%에서 전체 12개의 독립변수 중 차로 상의 불법 주정차에 영향을 미치는 요인은 안전펜스 유무, 차로 수, 상업지역 비율, 어린이보호구역, 보행밀집구역(역세권), 조사 구간길이, 차로 폭이 상관관계가 있는 것으로 나타났으며, 보도 상의 불법 주정차에 영향을 미치는 요인은 CCTV유무, 진출입로 개수,보행밀집구역(역세권)이 상관관계가 있는 것으로 나타났다. 연구결과 불법 주정차는 어린이보호구역과 보행밀집구역(역세권)에 비해 주차유발시설물(시장, 대형마트)인 상업지역에서 많이 발생하기 때문에 주차유발시설물을 더 집중적으로 단속할 필요가 있다. 또한 새로운 단지나 도로를 만들 경우 차로 폭을 3m 이하 수준으로 설계하거나 진출입로를 최소화하는 등의 방안을 고려하거나 이러한 조건에 맞는 구간을 단속한다면 불법 주정차를 감축 시킬 수 있을 것이라 판단된다.
우리나라는 생활수준 향상으로 자동차등록대수는 매년 증가하여 2017년 현재 2,200만대를 넘어가고 있는 수준이다. 이러한 자동차의 증가는 다양한 사회적 문제를 불러오고 있으며, 대도시권의 불법 주정차 역시 큰 사회적 문제 중 하나로 인식되고 있다. 이런 불법 주정차는 사회적, 경제적으로 막대한 비용을 손실시키고 있으며 이를 해결하기 위하여 시와 자치구가 관할 구간에서 불법 주정차 단속을 시행하고 있지만 자원이 한정되어있어 행정력의 한계를 보이고 있는 실정이다. 이를 해결하기 위해서 한정된 자원을 가지고 효율적인 불법 주정차 단속을 시행하기 위한 방안을 마련할 필요가 있다. 본 연구에서는 서울시의 자치구를 대상으로 불법 주정차의 특성을 반영한 불법 주정차 유형을 3가지로 구분하여 불법 주정차 실태조사를 실시하고, 불법 주정차에 영향을 미칠 것이라 판단되는 지표들을 선정해 차로와 보도 상에서 발생하는 불법 주정차의 도로 환경적 영향요인을 예측하며 불법 주정차를 감소하기 위해 어떤 노력이 필요한지 제시하고자 한다. 분석결과 각각을 개별적으로 분석하는 음이항 모형과 두 개의 모형을 동시에 예측하여 표준 오차가 적은 등 예측의 효율성이 더 높은 겉보기 무관 음이항 모형(SUNB) 중 어느 모형을 사용해도 크게 상관이 없으며 신뢰수준 95%에서 전체 12개의 독립변수 중 차로 상의 불법 주정차에 영향을 미치는 요인은 안전펜스 유무, 차로 수, 상업지역 비율, 어린이보호구역, 보행밀집구역(역세권), 조사 구간길이, 차로 폭이 상관관계가 있는 것으로 나타났으며, 보도 상의 불법 주정차에 영향을 미치는 요인은 CCTV유무, 진출입로 개수,보행밀집구역(역세권)이 상관관계가 있는 것으로 나타났다. 연구결과 불법 주정차는 어린이보호구역과 보행밀집구역(역세권)에 비해 주차유발시설물(시장, 대형마트)인 상업지역에서 많이 발생하기 때문에 주차유발시설물을 더 집중적으로 단속할 필요가 있다. 또한 새로운 단지나 도로를 만들 경우 차로 폭을 3m 이하 수준으로 설계하거나 진출입로를 최소화하는 등의 방안을 고려하거나 이러한 조건에 맞는 구간을 단속한다면 불법 주정차를 감축 시킬 수 있을 것이라 판단된다.
In Korea, the number of motor vehicle registrations increased year by year due to the improvement in living standards, which is now more than 22 million units in 2017. The increase of these cars is bringing about various social problems, and illegal parking of big cities are also recognized as one o...
In Korea, the number of motor vehicle registrations increased year by year due to the improvement in living standards, which is now more than 22 million units in 2017. The increase of these cars is bringing about various social problems, and illegal parking of big cities are also recognized as one of the big social problems. In order to solve this illegal parking, the city and the autonomous region are enforcing illegal parking regulations in the jurisdictional districts, but the resources are limited and the administrative capacity is limited. In order to solve this problem, it is necessary to establish measures to enforce efficient illegal parking regulation with limited resources. The purpose of this study is to investigate the illegal parking patterns of the Seoul City by classifying them into three types and to select the indicators that would affect illegal parking. As a result of analysis, it is not relevant to use either Negative Binomial model or Seemingly Unrelated Negative Binomial model. Among the total of 12 independent variables in the 95% confidence level, factors affecting illegal parking on the lane are safety fence, lane number, commercial area ratio, School zone, Station zone, section length, lane width, And factors affecting illegal parking on the sidewalk are correlated the presence of CCTV, the number of entry and exit, and Station Zone. As a result, it is necessary to market because illegal parking is more frequent in commercial areas that are parking inducing facilities(market) than School Zone and Station zone. If new roads or widths are to be adjusted, it will be possible to reduce the number of illegally parked cars by considering the width of less than 3m, minimizing entry and exit routes, or controlling the roads according to these conditions.
In Korea, the number of motor vehicle registrations increased year by year due to the improvement in living standards, which is now more than 22 million units in 2017. The increase of these cars is bringing about various social problems, and illegal parking of big cities are also recognized as one of the big social problems. In order to solve this illegal parking, the city and the autonomous region are enforcing illegal parking regulations in the jurisdictional districts, but the resources are limited and the administrative capacity is limited. In order to solve this problem, it is necessary to establish measures to enforce efficient illegal parking regulation with limited resources. The purpose of this study is to investigate the illegal parking patterns of the Seoul City by classifying them into three types and to select the indicators that would affect illegal parking. As a result of analysis, it is not relevant to use either Negative Binomial model or Seemingly Unrelated Negative Binomial model. Among the total of 12 independent variables in the 95% confidence level, factors affecting illegal parking on the lane are safety fence, lane number, commercial area ratio, School zone, Station zone, section length, lane width, And factors affecting illegal parking on the sidewalk are correlated the presence of CCTV, the number of entry and exit, and Station Zone. As a result, it is necessary to market because illegal parking is more frequent in commercial areas that are parking inducing facilities(market) than School Zone and Station zone. If new roads or widths are to be adjusted, it will be possible to reduce the number of illegally parked cars by considering the width of less than 3m, minimizing entry and exit routes, or controlling the roads according to these conditions.
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