전문계 고등학교에서 창의적 사고과정을 통한 아이디어 발상교육에 관한 연구 : 스캠퍼와 PMI를 적용한 전뇌모형 사고유형을 중심으로 A Study on An Idea Conception Education Using Creative Thinking in Vocational High School : Focusing on Whole Brain Model applicable for SCAMPER and PMI Technique원문보기
21세기 현대 사회는 정보산업의 발전을 통해 정보화 사회로 빠르게 변화하고 있다. 이미 세계는 정보와 지식의 무한 경쟁시대로 진입된 지식기반 사회이자 고도 정보화 사회라 하겠다. 정보와 지식기반사회의 경쟁력은 곧 창의력이다. 한 나라의 흥망성쇠는 창의성이 결정한다는 토인비의 예언이 현실로 나타나는 상황이 도래한 것이다. 따라서 창의성 개발 교육은 개인과 국가의 생존을 위한 필수적인 교육으로 이를 훌륭하게 수행하여 창의적인 인적자원을 양성하는 것은 국가적 목표가 되기에 이르렀다. 이러한 창의성을 바탕으로 한 디자인 산업의 중요성도 그 어느 때보다 강조되고 있으며, 이러한 흐름에 따라 디자인교육의 산실이라 할 수 있는 전문 계 고등학교의 교육도 변화할 필요성이 있다. 복잡한 사고가 요구되는 사회 속에서 디자이너의 필수 덕목은 창의성이다. 창의력을 신장시키기 위한 교육을 하기 위해서는, 기존의 기능과 결과물 위주의 교육에서 탈피하여 현대를 살아가는 학생들의 눈높이에 맞는 교육 프로그램이 필요하다. 하지만, 현재 전문 계 고등학교에서 이루어지고 있는 디자인 교육현황은 창의성을 증진시키는 발상교육보다는 획일적이고 기술적인 컴퓨터 그래픽 프로그램교육에 중점을 두고 있다. 아이디어를 도출해 내는 과정에서 체계적인 발상법에 기초하지 않고 개인의 영감에 의존하는 결과 아이디어를 도출하고 그것을 시각화하는데 애로점을 가지고 있다. 또한, 발상교육은 언어학에서 다루었던 자유 연상 법, ...
21세기 현대 사회는 정보산업의 발전을 통해 정보화 사회로 빠르게 변화하고 있다. 이미 세계는 정보와 지식의 무한 경쟁시대로 진입된 지식기반 사회이자 고도 정보화 사회라 하겠다. 정보와 지식기반사회의 경쟁력은 곧 창의력이다. 한 나라의 흥망성쇠는 창의성이 결정한다는 토인비의 예언이 현실로 나타나는 상황이 도래한 것이다. 따라서 창의성 개발 교육은 개인과 국가의 생존을 위한 필수적인 교육으로 이를 훌륭하게 수행하여 창의적인 인적자원을 양성하는 것은 국가적 목표가 되기에 이르렀다. 이러한 창의성을 바탕으로 한 디자인 산업의 중요성도 그 어느 때보다 강조되고 있으며, 이러한 흐름에 따라 디자인교육의 산실이라 할 수 있는 전문 계 고등학교의 교육도 변화할 필요성이 있다. 복잡한 사고가 요구되는 사회 속에서 디자이너의 필수 덕목은 창의성이다. 창의력을 신장시키기 위한 교육을 하기 위해서는, 기존의 기능과 결과물 위주의 교육에서 탈피하여 현대를 살아가는 학생들의 눈높이에 맞는 교육 프로그램이 필요하다. 하지만, 현재 전문 계 고등학교에서 이루어지고 있는 디자인 교육현황은 창의성을 증진시키는 발상교육보다는 획일적이고 기술적인 컴퓨터 그래픽 프로그램교육에 중점을 두고 있다. 아이디어를 도출해 내는 과정에서 체계적인 발상법에 기초하지 않고 개인의 영감에 의존하는 결과 아이디어를 도출하고 그것을 시각화하는데 애로점을 가지고 있다. 또한, 발상교육은 언어학에서 다루었던 자유 연상 법, 브레인 스토밍 등 언어적 발상법에 한정되어 있어 디자인 발상법에 대한 전문 교육 프로그램이 부족하고, 발상수업 시 수 의 배정도 적다. 이러한 점을 해결하기 위해서는 우연적 발상을 기본으로 하는 개인적 영감에서 벗어나 보다 다양하고 창의적인 교육이 필요하다. 이에 아이디어를 발상, 표현, 추출, 구체화 하는 능력을 강화하기 위해서 전 뇌 모형 의 사고유형에 따른 아이디어 발상 프로그램을 만들고자 한다. 사고유형에 따른 디자인 모티브 및 구체적인 키워드를 추출해 조합, 재해석하는 과정을 거치면서 학생들에게 예상치 못했던 아이디어를 발상할 수 있는 가능성을 열어줄 수 있을 것이다. 또한 디자인 교육에서 초기 단계에 진행하는 아이디어 발상과정은 모든 디자인 분야에 필요한 과정이므로 본 연구의 전 뇌 모형 의 사고유형에 따른 아이디어 발상 교육프로그램은 보다 폭 넓게 응용될 수 있을 것이다. 전 뇌 모형 을 활용한 창의적인 아이디어 발상교육이 전문 계 고등학교 학생들에게 줄 수 있는 교육적 기대효과를 살펴보기 위하여 다음과 같은 내용으로 연구를 진행하였다. 첫째, 전문 계 고등학교에서 이루어지고 있는 디자인 발상교육과정을 분석하고, 교육현장에서의 발상교육에 대한 문제점을 설문조사를 토대로 분석해보고, 지도상의 유의해야 할 사항을 모색하였다. 둘째, 국내외 출판 도서 및 선행연구들의 문헌, 관련 사이트를 통해 전 뇌 모형 의 개념 및 특성에 대해 알아보고 디자인모델을 통합 적용함으로써 시각화 과정으로의 가능성을 모색하였다. 또한 창의적 아이디어 발상 기법을 바탕으로 전 뇌 모형 을 활용한 수업을 위해 아이디어 발상 기법 중 스캠퍼(SCAMPER)기법과 PMI기법을 좀 더 자세히 알아보았다. 셋째, 디자인 교육에서 전 뇌 모형 을 활용한 구체적인 학습지도계획과 디자인 수업의 프로세스를 제시하고 세부 학습지도안을 활용하여 수업결과물에 대한 평가를 통해 전 뇌 모형 을 활용한 창의적 아이디어 발상방법의 교육적인 효과를 살펴보았다. 본 연구의 결과로 제시한 전 뇌 모형 의 사고유형에 스캠퍼(SCAMPER)기법과 PMI기법을 적용한 창의적인 아이디어 발상 교육 프로그램의 단계를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 작업의 시작단계에서 전 뇌 모형의 사고유형을 통한 키워드를 추출하도록 제시하여 아이디어 발상 시 막연한 두려움을 가지고 있던 학생들도 쉽게 접근 할 수 있도록 하였다. 즉 창의적 사고기법을 활용하기 전에 주제나 컨셉 에 맞는 디자인 모티브나 키워드를 추출함으로 정확히 이해하고 쉽게 아이디어 발상 학습활동을 할 수 있도록 이끌었다. 둘째, 아이디어 전개 단계에서는 스캠퍼의 여러 가지 사고기법을 통해 발산적 사고를 유도하여 보다 창의적인 아이디어를 도출할 수 있도록 이끌었다. 셋째, 아이디어 구체화 단계에서는 PMI사고기법을 활용하여 사고과정에서 나온 시각 물에 대한 재해석을 통해 아이디어를 보다 구체화 시키도록 하였다. 넷째, 프리젠테이션 및 평가단계에서는 자신의 아이디어가 창의적 발상인지에 대해 검증하고 다른 사람의 아이디어를 감상하고 평가하는 단계이다. 모든 단계의 활동은 파일에 수집하여 포트폴리오로 만들게 하고 이 포트폴리오는 학생들의 성장 프로파일로 남게 된다. 전 뇌 모형의 사고유형에 스캠퍼(SCAMPER)기법과 PMI기법을 적용한 창의적인 아이디어 발상 교육을 통하여 학생들이 사고과정의 확산과 수렴능력의 신장과 같은 창의적 특성변화에서 긍정적인 결과를 얻을 수 있었다.
21세기 현대 사회는 정보산업의 발전을 통해 정보화 사회로 빠르게 변화하고 있다. 이미 세계는 정보와 지식의 무한 경쟁시대로 진입된 지식기반 사회이자 고도 정보화 사회라 하겠다. 정보와 지식기반사회의 경쟁력은 곧 창의력이다. 한 나라의 흥망성쇠는 창의성이 결정한다는 토인비의 예언이 현실로 나타나는 상황이 도래한 것이다. 따라서 창의성 개발 교육은 개인과 국가의 생존을 위한 필수적인 교육으로 이를 훌륭하게 수행하여 창의적인 인적자원을 양성하는 것은 국가적 목표가 되기에 이르렀다. 이러한 창의성을 바탕으로 한 디자인 산업의 중요성도 그 어느 때보다 강조되고 있으며, 이러한 흐름에 따라 디자인교육의 산실이라 할 수 있는 전문 계 고등학교의 교육도 변화할 필요성이 있다. 복잡한 사고가 요구되는 사회 속에서 디자이너의 필수 덕목은 창의성이다. 창의력을 신장시키기 위한 교육을 하기 위해서는, 기존의 기능과 결과물 위주의 교육에서 탈피하여 현대를 살아가는 학생들의 눈높이에 맞는 교육 프로그램이 필요하다. 하지만, 현재 전문 계 고등학교에서 이루어지고 있는 디자인 교육현황은 창의성을 증진시키는 발상교육보다는 획일적이고 기술적인 컴퓨터 그래픽 프로그램교육에 중점을 두고 있다. 아이디어를 도출해 내는 과정에서 체계적인 발상법에 기초하지 않고 개인의 영감에 의존하는 결과 아이디어를 도출하고 그것을 시각화하는데 애로점을 가지고 있다. 또한, 발상교육은 언어학에서 다루었던 자유 연상 법, 브레인 스토밍 등 언어적 발상법에 한정되어 있어 디자인 발상법에 대한 전문 교육 프로그램이 부족하고, 발상수업 시 수 의 배정도 적다. 이러한 점을 해결하기 위해서는 우연적 발상을 기본으로 하는 개인적 영감에서 벗어나 보다 다양하고 창의적인 교육이 필요하다. 이에 아이디어를 발상, 표현, 추출, 구체화 하는 능력을 강화하기 위해서 전 뇌 모형 의 사고유형에 따른 아이디어 발상 프로그램을 만들고자 한다. 사고유형에 따른 디자인 모티브 및 구체적인 키워드를 추출해 조합, 재해석하는 과정을 거치면서 학생들에게 예상치 못했던 아이디어를 발상할 수 있는 가능성을 열어줄 수 있을 것이다. 또한 디자인 교육에서 초기 단계에 진행하는 아이디어 발상과정은 모든 디자인 분야에 필요한 과정이므로 본 연구의 전 뇌 모형 의 사고유형에 따른 아이디어 발상 교육프로그램은 보다 폭 넓게 응용될 수 있을 것이다. 전 뇌 모형 을 활용한 창의적인 아이디어 발상교육이 전문 계 고등학교 학생들에게 줄 수 있는 교육적 기대효과를 살펴보기 위하여 다음과 같은 내용으로 연구를 진행하였다. 첫째, 전문 계 고등학교에서 이루어지고 있는 디자인 발상교육과정을 분석하고, 교육현장에서의 발상교육에 대한 문제점을 설문조사를 토대로 분석해보고, 지도상의 유의해야 할 사항을 모색하였다. 둘째, 국내외 출판 도서 및 선행연구들의 문헌, 관련 사이트를 통해 전 뇌 모형 의 개념 및 특성에 대해 알아보고 디자인모델을 통합 적용함으로써 시각화 과정으로의 가능성을 모색하였다. 또한 창의적 아이디어 발상 기법을 바탕으로 전 뇌 모형 을 활용한 수업을 위해 아이디어 발상 기법 중 스캠퍼(SCAMPER)기법과 PMI기법을 좀 더 자세히 알아보았다. 셋째, 디자인 교육에서 전 뇌 모형 을 활용한 구체적인 학습지도계획과 디자인 수업의 프로세스를 제시하고 세부 학습지도안을 활용하여 수업결과물에 대한 평가를 통해 전 뇌 모형 을 활용한 창의적 아이디어 발상방법의 교육적인 효과를 살펴보았다. 본 연구의 결과로 제시한 전 뇌 모형 의 사고유형에 스캠퍼(SCAMPER)기법과 PMI기법을 적용한 창의적인 아이디어 발상 교육 프로그램의 단계를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 작업의 시작단계에서 전 뇌 모형의 사고유형을 통한 키워드를 추출하도록 제시하여 아이디어 발상 시 막연한 두려움을 가지고 있던 학생들도 쉽게 접근 할 수 있도록 하였다. 즉 창의적 사고기법을 활용하기 전에 주제나 컨셉 에 맞는 디자인 모티브나 키워드를 추출함으로 정확히 이해하고 쉽게 아이디어 발상 학습활동을 할 수 있도록 이끌었다. 둘째, 아이디어 전개 단계에서는 스캠퍼의 여러 가지 사고기법을 통해 발산적 사고를 유도하여 보다 창의적인 아이디어를 도출할 수 있도록 이끌었다. 셋째, 아이디어 구체화 단계에서는 PMI사고기법을 활용하여 사고과정에서 나온 시각 물에 대한 재해석을 통해 아이디어를 보다 구체화 시키도록 하였다. 넷째, 프리젠테이션 및 평가단계에서는 자신의 아이디어가 창의적 발상인지에 대해 검증하고 다른 사람의 아이디어를 감상하고 평가하는 단계이다. 모든 단계의 활동은 파일에 수집하여 포트폴리오로 만들게 하고 이 포트폴리오는 학생들의 성장 프로파일로 남게 된다. 전 뇌 모형의 사고유형에 스캠퍼(SCAMPER)기법과 PMI기법을 적용한 창의적인 아이디어 발상 교육을 통하여 학생들이 사고과정의 확산과 수렴능력의 신장과 같은 창의적 특성변화에서 긍정적인 결과를 얻을 수 있었다.
In the 21 century that is the era of limitless competition of information and knowledge, competitive power of information and knowledge-based society leads to creativity. At this point that the prediction of Toynbee, Arnold Joseph that the rise and fall of a country result from creativity, is realiz...
In the 21 century that is the era of limitless competition of information and knowledge, competitive power of information and knowledge-based society leads to creativity. At this point that the prediction of Toynbee, Arnold Joseph that the rise and fall of a country result from creativity, is realizing, education for developing creativity is necessary for survival of individuals and the nation and each nation is aiming to train creative human resources through development education of creativity, today. Based on this creativity, the importance of design industry is being stressed and vocational high school producing talents of design industry needs to develop different educational method. However, design education in vocational high schools focuses on graphic program education, which is uniform and technical rather than conception education to improve students' creativities, currently. Also, it depends on individual inspiration to derive ideas, not a systematical conception method. As a result, they are limited in making and visualizing their ideas, so more diverse and creative education is required in order to solve this problem. This study is, therefore to create an idea conception program depending on thinking type of whole brain model to strengthen abilities to think, display, extract and actualize ideas. Extracting specific key words on thinking type, combining and re-analyzing them will broaden the possibility to think creative ideas. This research was carried out as following to examine educational expected effects of a creative idea conception education using whole brain model. Firstly, problems of a conception education in design conception education process and actual education of vocational high school were analyzed based on the results of questionnaire and some matters to be careful when teaching students were examined. Secondly, concept and characteristics of whole brain model were investigated by referring to domestic and overseas books and previous studies and the possibility to visualize ideas was found by applying design models to it. Also, SCAMPER and PMI, which are idea conception techniques, were considered in more detail for class using a whole brain model. Thirdly, detailed learning plans and process of design class applying a whole brain model were suggested and educational effects of a creative idea conception method using a whole brain model were examined by using thorough learning guidelines and judging outcomes of class. Steps of a creative idea conception educational program, which applied Scamper and PMI to thinking type of whole brain model, are as following; First, at the starting step of work, students were asked to extract key words through thinking type of whole brain model. It was to make them understand class and think their ideas more easily by extracting design motives and key words suitable for the subject or concept of class. Second, at the development step of idea, divergent thinking was induced through thinking technique of Scamper so that they could derive proper ideas. Third, at the step to actualize ideas, they were asked to actualize their ideas by re-analyzing visual objects that they got from thinking process using a PMI. Fourth, at the presentation and judgement step, they were asked to verify creativity of their ideas and appreciate and judge others' ideas by themselves. As a result of experiment, there was a positive result in the change of creative characteristics such as diffusion of thinking process and improvement of convergent abilities by participating a creative idea conception education applying Scamper and PMI were applied to thinking type of whole brain model.
In the 21 century that is the era of limitless competition of information and knowledge, competitive power of information and knowledge-based society leads to creativity. At this point that the prediction of Toynbee, Arnold Joseph that the rise and fall of a country result from creativity, is realizing, education for developing creativity is necessary for survival of individuals and the nation and each nation is aiming to train creative human resources through development education of creativity, today. Based on this creativity, the importance of design industry is being stressed and vocational high school producing talents of design industry needs to develop different educational method. However, design education in vocational high schools focuses on graphic program education, which is uniform and technical rather than conception education to improve students' creativities, currently. Also, it depends on individual inspiration to derive ideas, not a systematical conception method. As a result, they are limited in making and visualizing their ideas, so more diverse and creative education is required in order to solve this problem. This study is, therefore to create an idea conception program depending on thinking type of whole brain model to strengthen abilities to think, display, extract and actualize ideas. Extracting specific key words on thinking type, combining and re-analyzing them will broaden the possibility to think creative ideas. This research was carried out as following to examine educational expected effects of a creative idea conception education using whole brain model. Firstly, problems of a conception education in design conception education process and actual education of vocational high school were analyzed based on the results of questionnaire and some matters to be careful when teaching students were examined. Secondly, concept and characteristics of whole brain model were investigated by referring to domestic and overseas books and previous studies and the possibility to visualize ideas was found by applying design models to it. Also, SCAMPER and PMI, which are idea conception techniques, were considered in more detail for class using a whole brain model. Thirdly, detailed learning plans and process of design class applying a whole brain model were suggested and educational effects of a creative idea conception method using a whole brain model were examined by using thorough learning guidelines and judging outcomes of class. Steps of a creative idea conception educational program, which applied Scamper and PMI to thinking type of whole brain model, are as following; First, at the starting step of work, students were asked to extract key words through thinking type of whole brain model. It was to make them understand class and think their ideas more easily by extracting design motives and key words suitable for the subject or concept of class. Second, at the development step of idea, divergent thinking was induced through thinking technique of Scamper so that they could derive proper ideas. Third, at the step to actualize ideas, they were asked to actualize their ideas by re-analyzing visual objects that they got from thinking process using a PMI. Fourth, at the presentation and judgement step, they were asked to verify creativity of their ideas and appreciate and judge others' ideas by themselves. As a result of experiment, there was a positive result in the change of creative characteristics such as diffusion of thinking process and improvement of convergent abilities by participating a creative idea conception education applying Scamper and PMI were applied to thinking type of whole brain model.
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