전자 대중 매체의 확산과 대중교통의 도래, 그리고 국제적 의존성의 증가와 전지구적 시장의 형성 등을 특징으로 한 현대 사회는 인적 물적 교류가 세계적으로 이루어진다. 따라서 우리는 세계적인 차원에서 경쟁해야 하고 이질적인 타인들과 공존을 위해 대화하고 협상해야 한다. 이런 사회에 능동적으로 적응할 수 있기 위해선 창의성의 계발과 자기주도적 학습능력의 고양이 요청된다. 그런데 창의성과 자기주도적 학습능력의 근저엔 비판적 사고가 놓여 있다.비판적 사고의 명증한 이해의 토대 위에서 비판적 사고의 활용 양태를 정리하는 것은 궁극적으로 비판적인 시민의 육성에 기여할 것이고 선한 사회로 나아가는 초석이 될 것이다. 그러나 비판적 사고에 대한 지나치게 다양한 해석들은 탐구를 어렵게 하고 비판적 사고 교육을 혼란스럽게 한다. 이런 상황에서 미국철학회(American Philosophical Association)의 비판적 사고(Critical Thinking)에 대한 합의된 보고서는 많은 시사점을 준다. 본고는 미국철학회의 비판적 사고에 대한 합의된 보고서의 내용을 기초로 했다. 그리고 그 이해의 토대 위에서 비판적 사고의 교육적 활용 모델을 계발했다.델피 리포트의 비판적 사고는 해석(interpretation), 분석(analysis), 평가(...
전자 대중 매체의 확산과 대중교통의 도래, 그리고 국제적 의존성의 증가와 전지구적 시장의 형성 등을 특징으로 한 현대 사회는 인적 물적 교류가 세계적으로 이루어진다. 따라서 우리는 세계적인 차원에서 경쟁해야 하고 이질적인 타인들과 공존을 위해 대화하고 협상해야 한다. 이런 사회에 능동적으로 적응할 수 있기 위해선 창의성의 계발과 자기주도적 학습능력의 고양이 요청된다. 그런데 창의성과 자기주도적 학습능력의 근저엔 비판적 사고가 놓여 있다.비판적 사고의 명증한 이해의 토대 위에서 비판적 사고의 활용 양태를 정리하는 것은 궁극적으로 비판적인 시민의 육성에 기여할 것이고 선한 사회로 나아가는 초석이 될 것이다. 그러나 비판적 사고에 대한 지나치게 다양한 해석들은 탐구를 어렵게 하고 비판적 사고 교육을 혼란스럽게 한다. 이런 상황에서 미국철학회(American Philosophical Association)의 비판적 사고(Critical Thinking)에 대한 합의된 보고서는 많은 시사점을 준다. 본고는 미국철학회의 비판적 사고에 대한 합의된 보고서의 내용을 기초로 했다. 그리고 그 이해의 토대 위에서 비판적 사고의 교육적 활용 모델을 계발했다.델피 리포트의 비판적 사고는 해석(interpretation), 분석(analysis), 평가(evaluation), 추론(inference), 설명(explanation), 자기규제(self-regulation)로 이루어져 있는데, 자기목적적(purposeful)인 비판적 성향은 위의 여섯 가지 영역에서 관습적인 동시에 비관습적인 평가적 판단을 하게 한다. 비판적 사고의 여섯 가지 항목은 하위의 항목들을 통해서 구체화된다. 즉, 첫째, ‘해석’은 ‘범주화(categorization)’, ‘의미를 해석하기(decoding significance)’, ‘의미를 분명히 하기(clarifying meaning)’로 구성된다. 둘째, ‘분석’은 ‘관념을 조사하기(examining ideas)’, ‘논변을 파악하기(detecting arguments)’, ‘논변을 분석하기(analyzing arguments)’로 구성된다. 셋째, ‘평가’는 ‘주장 평가하기(assessing claims)’, ‘논변을 평가하기(assessing arguments)’로 구성된다. 넷째, ‘추론’은 ‘증거를 탐구하기(querying evidence)’, ‘대안을 추측하기(conjecturing alternatives)’, ‘결론을 이끌어내기(drawing conclusions)’로 구성된다. 다섯째, ‘설명’은 ‘결과를 진술하기(stating results)’, ‘절차를 정당화하기(justifying procedures)’, ‘논변을 표현하기(presenting arguments)’로 구성된다. 다섯째, ‘자기규제’는 ‘자기검토(self-examination)’, ‘자기교정(self-correction)’으로 구성된다.비판적 사고의 인지적인 항목들과 그 하위항목들 간의 관계를 잠정적으로라도 전체와 부분의 관계 혹은 목적과 방법의 관점에서 탐구하는 것이 비판적 사고를 평가하고 교수하는데 용이할 것이라는 것은 분명하다. 더 나아가 이런 관점에서 비판적 사고를 선다형 문제로 평가하려는 시도도 의미가 있을 수 있다. 그러나 그런 시도는 비판적 사고의 본질적인 목적에 부합하지 않는 형태로 왜곡될 가능성이 크다. 왜냐하면 비판적 사고는 관습적인 것을 넘어서서 주어진 자료를 평가하는 성향(disposition)에 토대를 두고 있는데, 비판적 사고의 항목들 하나하나가 표준화되고 그 항목의 하위요소들의 양적인 숙지의 정도로 비판적 사고 능력의 여부를 평가한다는 것은 타당성이 결여된 방식이기 때문이다. 비판적 사고의 질적 평가가 힘들다고 해서 타당성이 없는 객관식 문항을 통한 평가는 비판적 사고의 본질에 부합하지 않는다. 비판적 사고에 대한 학습자의 양질의 평가와 계발을 위해선, 먼저 비판적 사고 교수자의 이해와 능력의 증진이 이루어져야 한다.본고의 내용 중 핵심적인 주장은 여섯 가지로 구분할 수 있는데, 그 내용은 다음과 같다. 첫째, 비판적 사고는 지식기반 사회에 더욱 적실성을 갖는다. 둘째, 논리적 사고는 보편적이고 수렴적인 사고방식이기 때문에 가변적이고 특수한 현실에 잘 적용되지 않는 경우가 있다. 따라서 새로운 사고방식이 요청되는데 그 중 하나가 비판적 사고이다. 셋째, 비판적 사고는 무엇을 믿고 행할 것인지 결정하기 위해 텍스트와 컨텍스트를 내적·외적 준거에 의해 판단하는 사고활동이다. 넷째, 비판적 사고의 정의와 내용에 대해 많은 의견들이 있으나 그 중 델피 리포트(Delphi Report)의 설명이 실질적이고 종합적이다. 다섯째, 델피 리포트의 설명에 입각한 비판적 사고에 대한 이해는 비판적 사고를 구체적으로 활용하는 활동을 통해서 잘 이루어질 수 있다. 그리고 나아가서 이 활동은 비판적 사고력의 증진에도 기여한다. 여섯째, 비판적 사고는 공동체 안의 이질적인 다양한 성원들 간의 갈등을 해결하고 선한 공동체 형성에 궁극적으로 기여할 것이다.
전자 대중 매체의 확산과 대중교통의 도래, 그리고 국제적 의존성의 증가와 전지구적 시장의 형성 등을 특징으로 한 현대 사회는 인적 물적 교류가 세계적으로 이루어진다. 따라서 우리는 세계적인 차원에서 경쟁해야 하고 이질적인 타인들과 공존을 위해 대화하고 협상해야 한다. 이런 사회에 능동적으로 적응할 수 있기 위해선 창의성의 계발과 자기주도적 학습능력의 고양이 요청된다. 그런데 창의성과 자기주도적 학습능력의 근저엔 비판적 사고가 놓여 있다.비판적 사고의 명증한 이해의 토대 위에서 비판적 사고의 활용 양태를 정리하는 것은 궁극적으로 비판적인 시민의 육성에 기여할 것이고 선한 사회로 나아가는 초석이 될 것이다. 그러나 비판적 사고에 대한 지나치게 다양한 해석들은 탐구를 어렵게 하고 비판적 사고 교육을 혼란스럽게 한다. 이런 상황에서 미국철학회(American Philosophical Association)의 비판적 사고(Critical Thinking)에 대한 합의된 보고서는 많은 시사점을 준다. 본고는 미국철학회의 비판적 사고에 대한 합의된 보고서의 내용을 기초로 했다. 그리고 그 이해의 토대 위에서 비판적 사고의 교육적 활용 모델을 계발했다.델피 리포트의 비판적 사고는 해석(interpretation), 분석(analysis), 평가(evaluation), 추론(inference), 설명(explanation), 자기규제(self-regulation)로 이루어져 있는데, 자기목적적(purposeful)인 비판적 성향은 위의 여섯 가지 영역에서 관습적인 동시에 비관습적인 평가적 판단을 하게 한다. 비판적 사고의 여섯 가지 항목은 하위의 항목들을 통해서 구체화된다. 즉, 첫째, ‘해석’은 ‘범주화(categorization)’, ‘의미를 해석하기(decoding significance)’, ‘의미를 분명히 하기(clarifying meaning)’로 구성된다. 둘째, ‘분석’은 ‘관념을 조사하기(examining ideas)’, ‘논변을 파악하기(detecting arguments)’, ‘논변을 분석하기(analyzing arguments)’로 구성된다. 셋째, ‘평가’는 ‘주장 평가하기(assessing claims)’, ‘논변을 평가하기(assessing arguments)’로 구성된다. 넷째, ‘추론’은 ‘증거를 탐구하기(querying evidence)’, ‘대안을 추측하기(conjecturing alternatives)’, ‘결론을 이끌어내기(drawing conclusions)’로 구성된다. 다섯째, ‘설명’은 ‘결과를 진술하기(stating results)’, ‘절차를 정당화하기(justifying procedures)’, ‘논변을 표현하기(presenting arguments)’로 구성된다. 다섯째, ‘자기규제’는 ‘자기검토(self-examination)’, ‘자기교정(self-correction)’으로 구성된다.비판적 사고의 인지적인 항목들과 그 하위항목들 간의 관계를 잠정적으로라도 전체와 부분의 관계 혹은 목적과 방법의 관점에서 탐구하는 것이 비판적 사고를 평가하고 교수하는데 용이할 것이라는 것은 분명하다. 더 나아가 이런 관점에서 비판적 사고를 선다형 문제로 평가하려는 시도도 의미가 있을 수 있다. 그러나 그런 시도는 비판적 사고의 본질적인 목적에 부합하지 않는 형태로 왜곡될 가능성이 크다. 왜냐하면 비판적 사고는 관습적인 것을 넘어서서 주어진 자료를 평가하는 성향(disposition)에 토대를 두고 있는데, 비판적 사고의 항목들 하나하나가 표준화되고 그 항목의 하위요소들의 양적인 숙지의 정도로 비판적 사고 능력의 여부를 평가한다는 것은 타당성이 결여된 방식이기 때문이다. 비판적 사고의 질적 평가가 힘들다고 해서 타당성이 없는 객관식 문항을 통한 평가는 비판적 사고의 본질에 부합하지 않는다. 비판적 사고에 대한 학습자의 양질의 평가와 계발을 위해선, 먼저 비판적 사고 교수자의 이해와 능력의 증진이 이루어져야 한다.본고의 내용 중 핵심적인 주장은 여섯 가지로 구분할 수 있는데, 그 내용은 다음과 같다. 첫째, 비판적 사고는 지식기반 사회에 더욱 적실성을 갖는다. 둘째, 논리적 사고는 보편적이고 수렴적인 사고방식이기 때문에 가변적이고 특수한 현실에 잘 적용되지 않는 경우가 있다. 따라서 새로운 사고방식이 요청되는데 그 중 하나가 비판적 사고이다. 셋째, 비판적 사고는 무엇을 믿고 행할 것인지 결정하기 위해 텍스트와 컨텍스트를 내적·외적 준거에 의해 판단하는 사고활동이다. 넷째, 비판적 사고의 정의와 내용에 대해 많은 의견들이 있으나 그 중 델피 리포트(Delphi Report)의 설명이 실질적이고 종합적이다. 다섯째, 델피 리포트의 설명에 입각한 비판적 사고에 대한 이해는 비판적 사고를 구체적으로 활용하는 활동을 통해서 잘 이루어질 수 있다. 그리고 나아가서 이 활동은 비판적 사고력의 증진에도 기여한다. 여섯째, 비판적 사고는 공동체 안의 이질적인 다양한 성원들 간의 갈등을 해결하고 선한 공동체 형성에 궁극적으로 기여할 것이다.
The human and material resources are being exchanged world-wide in our modern society characterized by popular electronic media, public traffic networks, increased international dependency and global market. Hence, we need to compete in a global dimension, having dialogue and negotiation with hetero...
The human and material resources are being exchanged world-wide in our modern society characterized by popular electronic media, public traffic networks, increased international dependency and global market. Hence, we need to compete in a global dimension, having dialogue and negotiation with heterogeneous others for mutual co-existence. In order to adapt themselves actively to such a society, our students need to develop their creativity and enhance their self-initiated learning ability. And the critical thinking underlies creativity and self-initiated learning ability.If we should examine, based on clear understanding of the critical thinking, how it is and could be used, we would find the effective ways to bright up critical citizens and thereby, provide for a cornerstone for construction of a good society. However, too diverse interpretations of the critical thinking make it difficult for us to explore it, while confusing the education for the critical thinking. In such a circumstance, a report about critical thinking agreed to among members of American Philosophical Association give us many suggestions. This study reviewed this report and thereupon, developed a pedagogic model applying the critical thinking.The critical thinking described by Delphi report consists of interpretation, analysis, evaluation, inference, explanation and self-regulation. A purposeful critical tendency would lead to both customary and uncustomary evaluative judgements in these six areas. The six areas of critical thinking are specified with their sub-areas. First, ''interpretation'' breaks down into ‘categorization’, ‘decoding significance’ and ‘clarifying meaning.’ Second, ''analysis'' consists of ‘examining ideas’, ‘detecting arguments’ and ‘analyzing arguments.’ Third, ''evaluation'' breaks down into ‘assessing claims’ and ‘assessing arguments.’ Fourth, ''inference'' comprises ‘querying evidence’, ‘conjecturing alternatives’ and ‘drawing conclusions.’ Fifth, ''explanation breaks down into ‘stating results’, ‘justifying procedures’ and ‘presenting arguments.’ Sixth, ''self-regulation'' consists of ‘self-examination’ and ‘self-correction.’Apart from the relations between cognitive components of critical thinking and their sub-components, it will be apparently easy to evaluate and teach critical thinking if we explore it in view of relation between whole and parts or from the perspective of purpose and method. Furthermore, it might be meaningful to attempt to evaluate the critical thinking with multiple choice problems. However such an attempt would be more likely to distort the critical thinking off its essential purpose. For the critical thinking is based on disposition of evaluating the given data beyond a customary evaluation. So, if each component of the critical thinking should be standardized and thereby, the critical thinking capacity should be evaluated by means of quantitative understanding of each component, the result would not be valid. In other words, even if the critical thinking can hardly be evaluated qualitatively, its evaluation through multiple choice problems would not reflect the essence of the critical thinking. In order to evaluate learners'' critical thinking capacity, it is required of the teachers to have a better understanding of the critical thinking and enhance their critical thinking capacity first.The core arguments of this study can be divided into six parts as follows; First, critical thinking is more essential for the information-based society; Second, since logical thinking is universal and convergent thinking, it may vary and thus, it may not well be applied to a special reality. Hence, new thinking methods are required, and one of them is critical thinking; Third, critical thinking is a kind of thinking activities judging texts and contexts based on internal and external references; Fourth, although there are various views of critical thinking in terms of its definitions and contents, Delphi report seems to describe it in the most realistic and comprehensive way; Fifth, the critical thinking described by Delphi report can well be understood through specific activities using the critical thinking. Further, such activities may well conduce to enhancement of critical thinking capacity; Sixth, critical thinking will contribute to resolution of the conflicts among diverse and heterogenous community members and construction of a good community.
The human and material resources are being exchanged world-wide in our modern society characterized by popular electronic media, public traffic networks, increased international dependency and global market. Hence, we need to compete in a global dimension, having dialogue and negotiation with heterogeneous others for mutual co-existence. In order to adapt themselves actively to such a society, our students need to develop their creativity and enhance their self-initiated learning ability. And the critical thinking underlies creativity and self-initiated learning ability.If we should examine, based on clear understanding of the critical thinking, how it is and could be used, we would find the effective ways to bright up critical citizens and thereby, provide for a cornerstone for construction of a good society. However, too diverse interpretations of the critical thinking make it difficult for us to explore it, while confusing the education for the critical thinking. In such a circumstance, a report about critical thinking agreed to among members of American Philosophical Association give us many suggestions. This study reviewed this report and thereupon, developed a pedagogic model applying the critical thinking.The critical thinking described by Delphi report consists of interpretation, analysis, evaluation, inference, explanation and self-regulation. A purposeful critical tendency would lead to both customary and uncustomary evaluative judgements in these six areas. The six areas of critical thinking are specified with their sub-areas. First, ''interpretation'' breaks down into ‘categorization’, ‘decoding significance’ and ‘clarifying meaning.’ Second, ''analysis'' consists of ‘examining ideas’, ‘detecting arguments’ and ‘analyzing arguments.’ Third, ''evaluation'' breaks down into ‘assessing claims’ and ‘assessing arguments.’ Fourth, ''inference'' comprises ‘querying evidence’, ‘conjecturing alternatives’ and ‘drawing conclusions.’ Fifth, ''explanation breaks down into ‘stating results’, ‘justifying procedures’ and ‘presenting arguments.’ Sixth, ''self-regulation'' consists of ‘self-examination’ and ‘self-correction.’Apart from the relations between cognitive components of critical thinking and their sub-components, it will be apparently easy to evaluate and teach critical thinking if we explore it in view of relation between whole and parts or from the perspective of purpose and method. Furthermore, it might be meaningful to attempt to evaluate the critical thinking with multiple choice problems. However such an attempt would be more likely to distort the critical thinking off its essential purpose. For the critical thinking is based on disposition of evaluating the given data beyond a customary evaluation. So, if each component of the critical thinking should be standardized and thereby, the critical thinking capacity should be evaluated by means of quantitative understanding of each component, the result would not be valid. In other words, even if the critical thinking can hardly be evaluated qualitatively, its evaluation through multiple choice problems would not reflect the essence of the critical thinking. In order to evaluate learners'' critical thinking capacity, it is required of the teachers to have a better understanding of the critical thinking and enhance their critical thinking capacity first.The core arguments of this study can be divided into six parts as follows; First, critical thinking is more essential for the information-based society; Second, since logical thinking is universal and convergent thinking, it may vary and thus, it may not well be applied to a special reality. Hence, new thinking methods are required, and one of them is critical thinking; Third, critical thinking is a kind of thinking activities judging texts and contexts based on internal and external references; Fourth, although there are various views of critical thinking in terms of its definitions and contents, Delphi report seems to describe it in the most realistic and comprehensive way; Fifth, the critical thinking described by Delphi report can well be understood through specific activities using the critical thinking. Further, such activities may well conduce to enhancement of critical thinking capacity; Sixth, critical thinking will contribute to resolution of the conflicts among diverse and heterogenous community members and construction of a good community.
주제어
#비판적 사고 논리적 사고 해석 분석 평가 추론 설명 자기규제 critical thinking logical thinking interpretation analysis evaluation inference explanation self-regulation
학위논문 정보
저자
이강범
학위수여기관
연세대학교 교육대학원
학위구분
국내석사
학과
윤리교육 전공
지도교수
김형철
발행연도
2008
총페이지
vi, 92장
키워드
비판적 사고 논리적 사고 해석 분석 평가 추론 설명 자기규제 critical thinking logical thinking interpretation analysis evaluation inference explanation self-regulation
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.