본 연구는 학교사회복지사가 학생들에게 최적의 교육환경을 제공해주기 위하여 지역사회자원 연계자로서 실천하고 있는 지역사회자원과의 연계 실태를 알아보고 학교사회복지사의 인식도를 분석하여 학교사회복지실천에서의 보다 효과적이고 효율적인 지역사회자원 연계방안을 모색하는데 그 목적이 있다. 본 연구의 방법은 문헌 연구와 실증적 조사방법을 병행하여 실시하였으며, 조사대상자인 학교사회복지사는 한국학교사회복지학회 회원 중 학생 및 학부모의 문제 및 문제해결을 위해 지역사회자원연계를 담당하고 있는 학교사회복지사를 조사대상으로 직접 설문지를 작성하는...
본 연구는 학교사회복지사가 학생들에게 최적의 교육환경을 제공해주기 위하여 지역사회자원 연계자로서 실천하고 있는 지역사회자원과의 연계 실태를 알아보고 학교사회복지사의 인식도를 분석하여 학교사회복지실천에서의 보다 효과적이고 효율적인 지역사회자원 연계방안을 모색하는데 그 목적이 있다. 본 연구의 방법은 문헌 연구와 실증적 조사방법을 병행하여 실시하였으며, 조사대상자인 학교사회복지사는 한국학교사회복지학회 회원 중 학생 및 학부모의 문제 및 문제해결을 위해 지역사회자원연계를 담당하고 있는 학교사회복지사를 조사대상으로 직접 설문지를 작성하는 자기 기입방식으로 실시하였다. 본 연구의 조사 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 학교사회복지실천에서 현재 연계하는 자원은 민간 비영리자원이 가장 높았으나 필요성은 정부자원이 가장 높았다. 그리고 향후 대학자원과 학교자체 자원을 포함한 다양한 지역사회자원과의 연계 활성화가 필요한 것으로 나타났다. 지역사회자원 연계와 관련하여 응답자 모두가 연계의 필요성을 느끼며 연계 경험을 갖고 있어 지역사회자원 연계에 대한 인식은 높은 편이었다. 주 연계 대상자는 한부모, 조손가정 학생이 가장 높았으며 다음으로 저소득 가정으로 나타났다. 의뢰자는 학교 담임선생님이 가장 높았으며, 연계경로는 기관의 홍보물을 통한 연계가 가장 높게 나타났다. 연계 내용은 심리ㆍ정서적 문제 및 경제적 문제에 대한 연계가 이루어지고 있었다. 둘째, 학교사회복지사는 지역사회자원 연계 시 학생ㆍ학부모의 비밀 보장을 요청하는 것을 가장 중요하게 생각하고 있으며 다음으로 학교사회복지 제도에 대한 이해를 높이는 것을 중요한 학교사회복지사의 역할로 인식하고 있다. 셋째, 지역사회자원 연계에 따른 영향은 긍정적 영향으로는 학생들의 문제해결을 위한 지지체계 구축이 가장 높게 조사되었고, 부정적 영향으로는 학생들의 비밀보장문제와 학부모의 의존성증대가 부정적 영향으로 조사되었다. 넷째, 지역사회자원 연계 시 어려움으로 지역사회자원과 학교의 공식적인 채널미비가 가장 높았고, 지역사회자원부족 순으로 조사되었다. 다섯째, 지역사회자원 연계 활성화를 위한 방안으로 지역사회자원과 학교와의 공식적인 네트워크 구축이 가장 높게 조사되었으며, 지역사회자원에 관한 정보수집, 지역사회자원과의 유기적인 관계형성 순으로 조사되었다. 이상의 결과를 바탕으로 학교사회복지실천에서의 지역사회자원 연계 활성화 방안을 제언하면 다음과 같다. 첫째, 학교 내 지역사회자원 연계를 위한 지원체계를 확보해야 한다. 이를 위해서는 학교의 대표자인 교장ㆍ교감의 인식변화와 학교 내 지원 시스템을 확립하고 연계 관련 직무를 공식화하는 방안이 마련되어야 한다. 둘째, 차별화된 지역사회자원 연계 전략을 들 수 있다. 차별화된 연계 전략을 위해서는 학교별 특성에 맞는 연계 전략과 연계에 따른 긍정적ㆍ부정적 측면을 고려한 연계 전략이 모색되어야 하고 지역사회자원의 다양화를 위한 차별화된 대상자 발굴 및 프로그램 개발이 필요하다. 셋째, 지역사회자원 연계를 위한 제도적 여건이 조성되어야 한다. 시범운영 중인 학교사회복지가 지속적으로 운영 될 수 있는 인력배치가 필요하며 이를 위해 국가 차원의 예산 확보가 요구된다. 또한 학교사회복지사가 학교 내의 전문 인력으로서 보다 안정적인 위치에서 연계 역할을 활발히 수행 할 수 있도록 학교사회복지사의 신분이 보장되어야 한다. 넷째, 지역사회자원 연계를 위한 체제를 구축하여야 한다. 연계체제 구축은 대외적으로 공식적인 지역사회자원 협의체와 대내적으로 학교사회복지사간의 정보망 형성이 되어야 하며, 정보 체계 구축도 함께 이루어져야 한다.
본 연구는 학교사회복지사가 학생들에게 최적의 교육환경을 제공해주기 위하여 지역사회자원 연계자로서 실천하고 있는 지역사회자원과의 연계 실태를 알아보고 학교사회복지사의 인식도를 분석하여 학교사회복지실천에서의 보다 효과적이고 효율적인 지역사회자원 연계방안을 모색하는데 그 목적이 있다. 본 연구의 방법은 문헌 연구와 실증적 조사방법을 병행하여 실시하였으며, 조사대상자인 학교사회복지사는 한국학교사회복지학회 회원 중 학생 및 학부모의 문제 및 문제해결을 위해 지역사회자원연계를 담당하고 있는 학교사회복지사를 조사대상으로 직접 설문지를 작성하는 자기 기입방식으로 실시하였다. 본 연구의 조사 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 학교사회복지실천에서 현재 연계하는 자원은 민간 비영리자원이 가장 높았으나 필요성은 정부자원이 가장 높았다. 그리고 향후 대학자원과 학교자체 자원을 포함한 다양한 지역사회자원과의 연계 활성화가 필요한 것으로 나타났다. 지역사회자원 연계와 관련하여 응답자 모두가 연계의 필요성을 느끼며 연계 경험을 갖고 있어 지역사회자원 연계에 대한 인식은 높은 편이었다. 주 연계 대상자는 한부모, 조손가정 학생이 가장 높았으며 다음으로 저소득 가정으로 나타났다. 의뢰자는 학교 담임선생님이 가장 높았으며, 연계경로는 기관의 홍보물을 통한 연계가 가장 높게 나타났다. 연계 내용은 심리ㆍ정서적 문제 및 경제적 문제에 대한 연계가 이루어지고 있었다. 둘째, 학교사회복지사는 지역사회자원 연계 시 학생ㆍ학부모의 비밀 보장을 요청하는 것을 가장 중요하게 생각하고 있으며 다음으로 학교사회복지 제도에 대한 이해를 높이는 것을 중요한 학교사회복지사의 역할로 인식하고 있다. 셋째, 지역사회자원 연계에 따른 영향은 긍정적 영향으로는 학생들의 문제해결을 위한 지지체계 구축이 가장 높게 조사되었고, 부정적 영향으로는 학생들의 비밀보장문제와 학부모의 의존성증대가 부정적 영향으로 조사되었다. 넷째, 지역사회자원 연계 시 어려움으로 지역사회자원과 학교의 공식적인 채널미비가 가장 높았고, 지역사회자원부족 순으로 조사되었다. 다섯째, 지역사회자원 연계 활성화를 위한 방안으로 지역사회자원과 학교와의 공식적인 네트워크 구축이 가장 높게 조사되었으며, 지역사회자원에 관한 정보수집, 지역사회자원과의 유기적인 관계형성 순으로 조사되었다. 이상의 결과를 바탕으로 학교사회복지실천에서의 지역사회자원 연계 활성화 방안을 제언하면 다음과 같다. 첫째, 학교 내 지역사회자원 연계를 위한 지원체계를 확보해야 한다. 이를 위해서는 학교의 대표자인 교장ㆍ교감의 인식변화와 학교 내 지원 시스템을 확립하고 연계 관련 직무를 공식화하는 방안이 마련되어야 한다. 둘째, 차별화된 지역사회자원 연계 전략을 들 수 있다. 차별화된 연계 전략을 위해서는 학교별 특성에 맞는 연계 전략과 연계에 따른 긍정적ㆍ부정적 측면을 고려한 연계 전략이 모색되어야 하고 지역사회자원의 다양화를 위한 차별화된 대상자 발굴 및 프로그램 개발이 필요하다. 셋째, 지역사회자원 연계를 위한 제도적 여건이 조성되어야 한다. 시범운영 중인 학교사회복지가 지속적으로 운영 될 수 있는 인력배치가 필요하며 이를 위해 국가 차원의 예산 확보가 요구된다. 또한 학교사회복지사가 학교 내의 전문 인력으로서 보다 안정적인 위치에서 연계 역할을 활발히 수행 할 수 있도록 학교사회복지사의 신분이 보장되어야 한다. 넷째, 지역사회자원 연계를 위한 체제를 구축하여야 한다. 연계체제 구축은 대외적으로 공식적인 지역사회자원 협의체와 대내적으로 학교사회복지사간의 정보망 형성이 되어야 하며, 정보 체계 구축도 함께 이루어져야 한다.
The purpose of this study was to examine how much school social workers are linked with the community resources and how much they perceived the community resources, for the purpose to offer the most proper educational environment for students. The major findings of the present study results were as ...
The purpose of this study was to examine how much school social workers are linked with the community resources and how much they perceived the community resources, for the purpose to offer the most proper educational environment for students. The major findings of the present study results were as follows. Firstly, The most common community resource linked to the school social workers was the civil nonprofit-making resource, while government resources were more required. All the responder in the survey replied that the linkage of school social work to the community resources was required and important. In particular, students of single-parent family and of poor family should be benefited the most. School teachers were the most frequent applicant asking for the linkage, and they mainly acquired the information from the brochure of each social welfare resource. The main types of linkage asked by them were for seeking for the solution for the students' emotional, psychiatric, or economic problems. Secondly, the most important thing in the linkage was to be confidential to others when students were linked to the community resource. Next, school social workers replied that the understanding for the school social welfare was important. Thirdly, the positive effect of the linkage was the establishment of a supporting system for students, whereas the negative effects were the dependency and confidentiality. Fourthly, the limit was the lack of communication between schools and community resources. Another problem was the limited number of community resources. Fifthly, the official communication between schools and community resources were the most required for the activation and development of the linkage. Upon these findings, we would like to suggest the followings for the activation of the linkage between schools and community resources. Firstly, an official communication system are needed between schools and community resources for the linkage. Secondly, a specialized strategy for the linkage should be developed by considering the characteristics of each school and the positive or negative aspects of the linkage to students. Moreover new programs are needed to develope the diversity of community resources. Thirdly, schools should keep specialized and well-trained school social workers for making an efficient linkage between schools and community resources. And communities should make a system to support the linkage. Moreover, an organized system is needed including a close relationship to the regional resource organization and networking among school social workers.
The purpose of this study was to examine how much school social workers are linked with the community resources and how much they perceived the community resources, for the purpose to offer the most proper educational environment for students. The major findings of the present study results were as follows. Firstly, The most common community resource linked to the school social workers was the civil nonprofit-making resource, while government resources were more required. All the responder in the survey replied that the linkage of school social work to the community resources was required and important. In particular, students of single-parent family and of poor family should be benefited the most. School teachers were the most frequent applicant asking for the linkage, and they mainly acquired the information from the brochure of each social welfare resource. The main types of linkage asked by them were for seeking for the solution for the students' emotional, psychiatric, or economic problems. Secondly, the most important thing in the linkage was to be confidential to others when students were linked to the community resource. Next, school social workers replied that the understanding for the school social welfare was important. Thirdly, the positive effect of the linkage was the establishment of a supporting system for students, whereas the negative effects were the dependency and confidentiality. Fourthly, the limit was the lack of communication between schools and community resources. Another problem was the limited number of community resources. Fifthly, the official communication between schools and community resources were the most required for the activation and development of the linkage. Upon these findings, we would like to suggest the followings for the activation of the linkage between schools and community resources. Firstly, an official communication system are needed between schools and community resources for the linkage. Secondly, a specialized strategy for the linkage should be developed by considering the characteristics of each school and the positive or negative aspects of the linkage to students. Moreover new programs are needed to develope the diversity of community resources. Thirdly, schools should keep specialized and well-trained school social workers for making an efficient linkage between schools and community resources. And communities should make a system to support the linkage. Moreover, an organized system is needed including a close relationship to the regional resource organization and networking among school social workers.
주제어
#사회복지실천 학교사회복지 지역사회자원 지역사회자원연계방안 연계방안
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