최근 들어 청소년의 흡연율이 급격히 증가하여 심각한 사회 문제 및 교육 문제로 대두되었다. 청소년 흡연은 신체적으로 나쁜 영향을 미칠 뿐만 아니라 정신 건강에도 부정적인 영향을 미친다. 본 연구의 목적은 중학생들을 대상으로 금연교육 전·후 학생들의 흡연량 및 흡연에 대한 지식과 흡연에 대한 태도 변화를 분석하여 금연교육이 중학생들의 흡연에 대한 인식과 태도에 미치는 영향을 알아보고 학교 현장에서 금연교육을 통한 건강한 생활과 인식 전환의 효과를 높이는 데 있다. 본 연구는 시골지역인 고창군의 남녀공학인 D중학교와 K중학교의 1학년과 3학년 학생 120명을 대상으로 하였다. 측정도구는 현재 흡연 행동과 흡연 폐해에 대한 지식도, 흡연행위에 대한 태도를 알아보기 위한 설문지로서 청소년 보호위원회(2002)가 제작한 것을 본 연구자가 수정 보완하여 재구성하였다. 본 연구의 수집된 자료는 SPSS PC+ 10.0 프로그램을 이용하여 일반적인 특성과 흡연실태는 빈도와 백분율을 사용하였고 실험집단과 비교집단의 흡연랑의 차이, 지식과 태도 변화에 대해서는 ...
최근 들어 청소년의 흡연율이 급격히 증가하여 심각한 사회 문제 및 교육 문제로 대두되었다. 청소년 흡연은 신체적으로 나쁜 영향을 미칠 뿐만 아니라 정신 건강에도 부정적인 영향을 미친다. 본 연구의 목적은 중학생들을 대상으로 금연교육 전·후 학생들의 흡연량 및 흡연에 대한 지식과 흡연에 대한 태도 변화를 분석하여 금연교육이 중학생들의 흡연에 대한 인식과 태도에 미치는 영향을 알아보고 학교 현장에서 금연교육을 통한 건강한 생활과 인식 전환의 효과를 높이는 데 있다. 본 연구는 시골지역인 고창군의 남녀공학인 D중학교와 K중학교의 1학년과 3학년 학생 120명을 대상으로 하였다. 측정도구는 현재 흡연 행동과 흡연 폐해에 대한 지식도, 흡연행위에 대한 태도를 알아보기 위한 설문지로서 청소년 보호위원회(2002)가 제작한 것을 본 연구자가 수정 보완하여 재구성하였다. 본 연구의 수집된 자료는 SPSS PC+ 10.0 프로그램을 이용하여 일반적인 특성과 흡연실태는 빈도와 백분율을 사용하였고 실험집단과 비교집단의 흡연랑의 차이, 지식과 태도 변화에 대해서는 t 검증을 실시하였으며 지식, 태도, 흡연량과의 상관관계는 적률상관분석을 실시하였다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 금연교육 프로그램이 중학생들의 금연 및 흡연량 감소에 도움이 되었다. 둘째, 금연교육 프로그램을 통한 중학생들의 흡연의 유해성에 대한 지식도가 높아졌다. 셋째, 금연교육 프로그램을 통한 중학생들의 흡연의 유해성에 대한 태도가 부정적으로 바뀌었다. 이상의 연구결과를 보면 금연교육 프로그램이 흡연에 대한 지식도를 높이고 태도를 부정적으로 변화시켜 중학생들의 금연 및 흡연예방에 도움이 되었다.
최근 들어 청소년의 흡연율이 급격히 증가하여 심각한 사회 문제 및 교육 문제로 대두되었다. 청소년 흡연은 신체적으로 나쁜 영향을 미칠 뿐만 아니라 정신 건강에도 부정적인 영향을 미친다. 본 연구의 목적은 중학생들을 대상으로 금연교육 전·후 학생들의 흡연량 및 흡연에 대한 지식과 흡연에 대한 태도 변화를 분석하여 금연교육이 중학생들의 흡연에 대한 인식과 태도에 미치는 영향을 알아보고 학교 현장에서 금연교육을 통한 건강한 생활과 인식 전환의 효과를 높이는 데 있다. 본 연구는 시골지역인 고창군의 남녀공학인 D중학교와 K중학교의 1학년과 3학년 학생 120명을 대상으로 하였다. 측정도구는 현재 흡연 행동과 흡연 폐해에 대한 지식도, 흡연행위에 대한 태도를 알아보기 위한 설문지로서 청소년 보호위원회(2002)가 제작한 것을 본 연구자가 수정 보완하여 재구성하였다. 본 연구의 수집된 자료는 SPSS PC+ 10.0 프로그램을 이용하여 일반적인 특성과 흡연실태는 빈도와 백분율을 사용하였고 실험집단과 비교집단의 흡연랑의 차이, 지식과 태도 변화에 대해서는 t 검증을 실시하였으며 지식, 태도, 흡연량과의 상관관계는 적률상관분석을 실시하였다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 금연교육 프로그램이 중학생들의 금연 및 흡연량 감소에 도움이 되었다. 둘째, 금연교육 프로그램을 통한 중학생들의 흡연의 유해성에 대한 지식도가 높아졌다. 셋째, 금연교육 프로그램을 통한 중학생들의 흡연의 유해성에 대한 태도가 부정적으로 바뀌었다. 이상의 연구결과를 보면 금연교육 프로그램이 흡연에 대한 지식도를 높이고 태도를 부정적으로 변화시켜 중학생들의 금연 및 흡연예방에 도움이 되었다.
Lately rapid increasing of adolescents smoking causes serious society and education problem. Adolescents' smoking had an harmful influence mental health as well as physical health. The purpose of this study is to show the effect of Nonsmoking Education Program on recognition and attitude about smoki...
Lately rapid increasing of adolescents smoking causes serious society and education problem. Adolescents' smoking had an harmful influence mental health as well as physical health. The purpose of this study is to show the effect of Nonsmoking Education Program on recognition and attitude about smoking of middle school students and to improve the effect of health life and recognition switchover in school through analyzing the change of students' smoking amount, knowledge on the harm of smoking and the attitude toward smoking of pre-post of Nonsmoking Education. The subjects of this study are 120 first and third graders of coeducational D and K middle school in Kochang-gun which is located in a rural area. The research instruments used in this study were questionnaire about present smoking behavior, the degree of knowledge on the harm of smoking and the attitude toward smoking behavior. I modified and improved the questionnaire which had been developed by adolescent protection committee(2002). Analysis of data was done by using SPSS PC+ 10.0 program. General character and actual condition of smoking were analyzed by frequency and percentage. The difference of smoking amount, the change of knowledge and attitude on smoking between the experimental group and the comparative group were analyzed by t-test. The correlation among knowledge, attitude on smoking and smoking amount was analyzed by Pearson's Correlation Analysis. The results of this study are as follows. First, nonsmoking education program reduced the quantity of cigarettes smoked per day and was helpful on nonsmoking. Second, nonsmoking education program also increased the level of knowledge on smoking harmfulness. Third, nonsmoking education program changed the attitude toward smoking behavior into more negative one. According to above the result of study, Nonsmoking Education Problem increased the knowledge of smoking and changed negatively the attitude of smoking. So it was helpful to middle school students' nonsmoking and smoking prevention.
Lately rapid increasing of adolescents smoking causes serious society and education problem. Adolescents' smoking had an harmful influence mental health as well as physical health. The purpose of this study is to show the effect of Nonsmoking Education Program on recognition and attitude about smoking of middle school students and to improve the effect of health life and recognition switchover in school through analyzing the change of students' smoking amount, knowledge on the harm of smoking and the attitude toward smoking of pre-post of Nonsmoking Education. The subjects of this study are 120 first and third graders of coeducational D and K middle school in Kochang-gun which is located in a rural area. The research instruments used in this study were questionnaire about present smoking behavior, the degree of knowledge on the harm of smoking and the attitude toward smoking behavior. I modified and improved the questionnaire which had been developed by adolescent protection committee(2002). Analysis of data was done by using SPSS PC+ 10.0 program. General character and actual condition of smoking were analyzed by frequency and percentage. The difference of smoking amount, the change of knowledge and attitude on smoking between the experimental group and the comparative group were analyzed by t-test. The correlation among knowledge, attitude on smoking and smoking amount was analyzed by Pearson's Correlation Analysis. The results of this study are as follows. First, nonsmoking education program reduced the quantity of cigarettes smoked per day and was helpful on nonsmoking. Second, nonsmoking education program also increased the level of knowledge on smoking harmfulness. Third, nonsmoking education program changed the attitude toward smoking behavior into more negative one. According to above the result of study, Nonsmoking Education Problem increased the knowledge of smoking and changed negatively the attitude of smoking. So it was helpful to middle school students' nonsmoking and smoking prevention.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.